Veulen in de opfok? Ik weet het niet meer..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Veulen in de opfok? Ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:45

mijn 'veulen' (is bijna 3) staat hier al 3 jaar in gemengde kudde (2 jongere paarden & 1 oud paard) hij is af en toe in de hand geweest en er is ook een tijd geweest dat hij elke week over straat mee ging aan de hand (was hij 2.5 jaar), maar voor de rest hebben we hem lekker van zijn jeugd laten genieten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:55

het mooiste is gewoon als je een opfok adres vind waar je veulen in een groep opgroeit waar paarden van 0 tot antiek rondlopen, absoluut.
ik heb die van mij een uur rijden van me vandaan staan in zo een groepje , lekker paard zijn , geen gemuts, word op tijd ontworm en ge-ent, hoefsmid komt er regelmatig bij
dus die basis blijft echt wel bewaard (halster, voeten etc etc)
als ze straks 4 is komt ze naar huis en gaan we gewoon verrder waar we gebleven waren.

ik heb nu wat minder aan mijn veulen, maar voor die kleine is het wel het beste en daar gaat het om .
veulens worden er niet beter van als ze heel veel in handen komen, juist er van af blijven daar zie ik heel veel voordelen van , kan er ook niets mis gaan ;)

dat er aardig wat opfokbedrijven zijn die niet willen dat je je paard regelmatig uit de wei vist snaop ik vanuit de bedrijven ook wel trouwens , jij kunt misschien wel correct een paard uit de weide halen zodat de rest in de wei blijft, maar niet iedereen kan dat, je wil niet weten hoe vaak het mis kan gaan waarbij de dieren weer een overwinning behalen wat betreft de weide uit glippen, zonder respect over iemand heen baggeren omdat die persoon te afwachtend is oid. daar worden de nare trekjes alleen maar door versterkt.
ik zou als opfokker ook niet zitten te springen om eigenaars die iedere week hun paard uit de wei komen vissen . daar zou ik op dat moment zelf bij aanwezig willen zijn en met een beetje een flink bedrijf heb je daar een dagtaak aan .

mijn veulen heeft tot 14 maanden gewoon bij de merrie gelopen, gewoon in de rijpaardengroep, probleem daarbij was, te veel aandacht , niet altijd consequent behandelt worden doordat iedere persoon een eigen aanpak heeft en eigen grenzen/regels. kinderen die hun pony uit de weide pakken etc , een beetje een bijdehandte knol maakt daar als snel misbruik van en zal lekker rebels kunnen worden/zijn/blijven.
dus voor mij blijft opfok ideaal, helemaal als je een, kwa leeftijd, gemengde groep kunt vinden.

mocht het een pony betreffen weet ik nog wel 2 adresjes waar dit mogelijk is trouwens .

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:05

Ik ben voor opfok, mits het goed geregeld is. (Daarom doe ik het zelf, maar dat terzijde ;) )
Het niet uit de groep mogen halen, dat mag bij mij ook niet.
Simpelweg om de reden dat het moeilijk is om alleen een veulen uit de koppel
te halen. Het risico dat hekken niet goed gesloten worden, al dan niet omdat
het veulen, door weet ik veel wat, een spurt door het hek neemt en je
moet kiezen tussen het veulen of het hek vasthouden en dat er onrust in de
groep wordt veroorzaakt.
Zo een beslissing is óók in belang van jou veulen. Stel dat het koppel met jou veulen
erbij de weg op rent. Daar wordt je niet vrolijk van.
Naar mijn inzien kun je prima met een veulen rommelen in de groep.
Een halstertje omdoen, voetjes uitkrabben en wat poetsen, wandelen
kun je ook binnen de weide doen.
Wat zal je nog meer met je veulen willen doen wat niet binnen de wei kan?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:13

Een veulen is het beste op zijn plek in een groep :) Poetsen is leuk, maar ik vind dat niet nodig voor een veulen, mits het dier eerder wel netjes halstermak gemaakt is toen het nog bij de moeder liep.

Wij hebben onze twee jonge hengsten in de opfok gezet en daar loopt een oude ruin mee in de groep. Hij is de leider en de jonkies hebben naar hem te luisteren. Dat is zowel 's zomers als 's winters het geval :) We hebben nooit problemen gehad met het benaderen van ons paard. Uit de groep halen deden we niet, want dat brengt vooral veel gedoe met zich mee.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 11:41

Het klinkt inderdaad allemaal erg logisch, ik snap het opfok probleem m.b.t. uit de weide halen. Logisch natuurlijk dat ze wat onberekenbaarder zijn en dat dat ook voor moeilijke situaties kan zorgen, los van het 'al uit de groep halen' Opzicht klinkt het ook logisch dat je in het weiland ook met je veulen van alles kan doen, alleen ik dacht dat het misschien ook handig was om iets eerder te beginnen met het wandelen op 'vreemd' gebied, als in om de stal/erf.

Wat betreft het plaatsen met paarden van alle leeftijden, dat klinkt helemaal logisch, kittens leren ook van de oudere katten, baby's leren ook van volwassenen.. Dus wat dat betreft. Maar is het dan eigenlijk niet vreemd dat er opfok bedrijven bestaan? Want dan leren ze eigenlijk alleen van andere kleintjes? Of is dat een domme vraag?

Bedankt Martijn voor de tips, ik ken ze toevallig alle 3 :) maar neig nu misschien een beetje naar stal Polle, omdat daar natuurlijk veel paarden van alle leeftijden staan, misschien dat hij dan bij de anderen in het land mag. Maar ik weet natuurlijk niet wat hun policy is, dus dat ga ik even informeren. Het zou natuurlijk helemaal relaxt zijn als hij bij iemand in de kudde kan aansluiten waar niet veel pensionklanten komen, maar ik moet denk ik dan nog wel een jaartje uittrekken voordat ik dat heb gevonden :o

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:49

DiamondHorse schreef:
Een veulen in en uit het land brengen/halen brengt in een grotere opfok onnodige roering met zich mee, dus ik begrijp de redenering wel! Waarschijnlijk als ze in de winter in de loopstallen staan zal het geen probleem wezen om je veulen even uit de groep te halen?

Mijn ruin (toen nog hengst) is opgegroeid in een kudde van 11 in de leeftijd van 1 - 3 plus een drachtige merrie. Dit op een stal waar we gelukkig helemaal zelf mochten beslissen hoe vaak we onze ukkies uit de wei haalden. In mijn aanvankelijke zoektocht naar een mooi plekje voor hem om op te groeien hoorde ik bovenstaande opmerking ook heel veel hoorde als excuus om niet uit het land te mogen halen, maar het is werkelijk nooit een probleem geweest. Meerdere van de veulens werden er op verschillende tijdstippen uitgehaald en het heeft echt nooit enige roering veroorzaakt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:51

Puur mijn persoonlijke ervaring.
Ik kocht mijn bijna 2 jarige toen ze drie maanden was. Ze was hier op stal geboren, en ben toen direct aan de gang gegaan met halster, voetjes, poetsen, mee lopen, etc.
Toen ze afgespeend werd kwam ze met dr andere veulens in de loopstal.
In mei vertrok ze naar een natuurgebied hier iets verderop. Dit samen met 6 andere merries in de leeftijd 1-3.
Hier wel wezen kijken, kroelen, etc. Maar een paar x. Ik had hier niet de mogelijkheid haar eruit te halen. (toegangshek op slot).
In december is ze naar huis gekomen, dit hebben we lopend gedaan (heel dr groep).
Ik kon haar zo het halster om doen, en Zr. Stapte dapper en braaf met me mee. Ze heeft de hele route voorop gelopen :j

Nu staat ze weer in de loopstal en ik kan haar er zo uithalen.
Een volgende keer zou ik het weer zo doen :j

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:56

Kirsten: je veulen hoef je nog niet te trainen. Daar zijn al vele topics over geweest! Laat het dier lekker in zijn waarde, dat trainen op vreemd terrein en dergelijke komt echt wel als ze 3 jaar of ouder is.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 11:57

stef schreef:
Ik kocht mijn bijna 2 jarige toen ze drie maanden was. Ze was hier op stal geboren, en ben toen direct aan de gang gegaan met halster, voetjes, poetsen, mee lopen, etc.
In mei vertrok ze naar een natuurgebied hier iets verderop. Dit samen met 6 andere merries in de leeftijd 1-3.
Hier wel wezen kijken, kroelen, etc. Maar een paar x. Ik had hier niet de mogelijkheid haar eruit te halen. (toegangshek op slot).
In december is ze naar huis gekomen, dit hebben we lopend gedaan (heel dr groep).
Ik kon haar zo het halster om doen, en Zr. Stapte dapper en braaf met me mee. Ze heeft de hele route voorop gelopen :j

Klinkt super goed, alleen wat heb je dan aan een veulen? Dan moet je echt wachten totdat ze weer terug is voordat je weer wat met haar kan toch? Vond je dat dan niet jammer?

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 11:58

Pletje123 schreef:
Kirsten: je veulen hoef je nog niet te trainen. Daar zijn al vele topics over geweest! Laat het dier lekker in zijn waarde, dat trainen op vreemd terrein en dergelijke komt echt wel als ze 3 jaar of ouder is.

Ik doel ook niet echt op trainen, maar meer op het gebruikelijke poetsen, voetjes geven, halstertje om doen en kleine stukjes lopen .. Of vind je dat al echt training?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:01

Wat ik vind? Dat soort dingen hoort de fokker te doen tijdens de eerste 4 maanden of in ieder geval tijdens de periode dat het veulen nog bij de moeder staat. Daarna gaat het veulen de groep in en daar wordt het regelmatig bekapt, geënt en ontwormd. Na 2 jaar komt het thuis (als het 2,5 a 3 jaar is) en dan begint het 'echte' werk. Dan pas kan je echt aan de slag. De spanningsboog van een veulen is heel kort, ze kunnen zich niet zo lang concentreren. En als je het dus eerder al goed aangeleerd hebt, dan heb je na 2 jaar echt niet zoveel problemen ermee :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:04

Misschien is t beter om dan n ouder paard aan te schaffen? Want zoals je al zegt; je hebt helemaal niks aan n veulen. Mijn veulen kent nu alles wat hij niet kennen: halstermak, loopt netjes mee, geeft voetjes en is overal aanraakbaar. En nu is het dan tijd om naar de paardenschool te gaan: lekker de polder in met leeftijdgenootjes en wat oudere paarden. Lekker paard laten zijn! En persoonlijk "heb ik er veel aan" om gewoon te kijken en te genieten van n afstandje hoe mijn paard van de vrijheid geniet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:17

Kirsten_b schreef:
stef schreef:

Klinkt super goed, alleen wat heb je dan aan een veulen? Dan moet je echt wachten totdat ze weer terug is voordat je weer wat met haar kan toch? Vond je dat dan niet jammer?

Wat ik dan aan een veulen heb? Mwah, kan haar volledig naar mijn hand zetten, ik zie haar opgroeien, ontwikkelen.
Als je een paard wil waar je "wat aan hebt", wat mee kan (in de zin van dagelijks lang mee bezig) moet je imo geen veulen kopen.
Op dit moment haal ik haar er 1 of 2x per week uit, en dan een half uurtje ofzo.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:40

Als je wat wilt doen met je paard, koop dan een volwassen dier :) Daar kan je lekker mee rijden.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:24

vikki schreef:
DiamondHorse schreef:
Een veulen in en uit het land brengen/halen brengt in een grotere opfok onnodige roering met zich mee, dus ik begrijp de redenering wel! Waarschijnlijk als ze in de winter in de loopstallen staan zal het geen probleem wezen om je veulen even uit de groep te halen?

Mijn ruin (toen nog hengst) is opgegroeid in een kudde van 11 in de leeftijd van 1 - 3 plus een drachtige merrie. Dit op een stal waar we gelukkig helemaal zelf mochten beslissen hoe vaak we onze ukkies uit de wei haalden. In mijn aanvankelijke zoektocht naar een mooi plekje voor hem om op te groeien hoorde ik bovenstaande opmerking ook heel veel hoorde als excuus om niet uit het land te mogen halen, maar het is werkelijk nooit een probleem geweest. Meerdere van de veulens werden er op verschillende tijdstippen uitgehaald en het heeft echt nooit enige roering veroorzaakt.

Dat snap ik :) Maar kijkend naar de opfok bedrijven met het concept leeftijd en geslacht bij elkaar, is en blijft het gewoonweg niet handig en dat het in andere concepten prima gaat dat snap ik uiteraard ook wel ;)

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:39

Tja, zoveel mensen, zoveel meningen blijkt maar weer :)
Ik heb twee (late (augustus)) veulens gefokt (1 merrie en 1 hengst). Beiden hebben een half jaar bij de moeder gelopen en heb ik de zomers daarna van mei tot oktober naar de opfok gebracht. In de winter had ik ze dan aan huis, kwamen ze in de hand en kon ik de band opbouwen die ik wilde. Maar op deze manier werden beiden ook door andere paarden opgevoed en sociaal.
Een volgende keer zou ik dat weer zo doen.
Succes met je beslissing !

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:42

Echt heel fijn om te horen dat het algemeen geaccepteerd is om je veulen lekker paard te laten zijn tijdens zijn jeugd :) Maar ik persoonlijk zie er wel het voordeel van in dat ik bij mijn veulen kan.

Hij staat, zoals ik al eerder zei, in een gemengde kudde op een pensionstal en 's nachts gaat hij dan (in de winter) met andere jonkies in een loopstal. Momenteel al 24/7 op de wei.

Hij komt dagelijks even in de hand, want ik haal hem dagelijks eventjes uit de kudde om hem zijn podo grow te geven. 2x per week tut ik een beetje met hem, laat ik m voetjes geven, loop een klein stukje over het menterrein bij stal. Hij vindt dit doodnormaal, en ik zie er persoonlijk ook wel de voordelen van in dat hij van kleins af aan leert dat zulke dingen bij het leven horen. Ik vind zelf dat ik een goede balans heb gevonden in het spectrum 'elke dag poetsen en wandelen - helemaal niet aankomen in een natuurgebied'. Ik ken ook paarden die dus in een natuurgebied waren opgegroeid, op hun 3e in een stal werden geflikkerd en toen aan de bak moesten. Dat vond ik persoonlijk zieliger, omdat die paarden totaal overdonderd werden. Nou zeg ik natuurlijk niet dat iedereen dat hier doet, maar ik vind het gewoon een prettig idee dat mijn paard echt geleidelijk wordt opgeleid straks. Hij leert nu, in zijn jeugd, met paarden omgaan, maar ook een beetje met mensen, want dat is ten slotte wat de rest van zijn leven van hem wordt verwacht. In mijn ogen kan hij prima paard zijn in zijn gemengde kudde op de wei, en dat ie dagelijks zijn brokjes even krijgt en 2x per week een stukje mee mag (als in: poetsen en daarna maximaal 10 minuten wandelen), doet daar in mijn ogen geen afbreuk aan :) . Ik ben overigens ook een fan van hem de rest van zijn leven paard laten zijn :D Van mij hoeft hij nooit een stalleven te leiden.

Ik heb ook bewust voor een veulen gekozen, omdat ik momenteel weinig tijd heb (studie en baan). Tegen de tijd dat hij 4 is, ben ik hopelijk afgestudeerd :=

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:50

Even persoonlijke ervaring.
Mijn paardje is tot 6 maanden bij zijn moeder gebleven, samen met nog een merrie met veulen.
Daarna heb ik hem op de opfok gezet, kudde van leeftijdsgenootjes. Ik haalde hem ook niet uit de wei, ging 1x per maand even kijken en dan halstertje om, voetjes dat soort dingen, maar verder deed ik er niet veel mee. Ja lekker laten staan en kijken, genieten dat hij aan het stoeien was met de rest.
Met 1,5 is hij gecastreerd, toen weer gewoon de kudde in gegaan. Met 2,5 heb ik hem opgehaald en is hij bij een paardje komen te staan die een jaar of 5/6 was.
Daarna verhuisd naar een andere stal en daar ook in een gemengde kudde met meerdere leeftijden gezet.
Eigenlijk heeft hij nooit problemen gehad met andere paarden, ook niet met oudere paarden, ondanks dat hij 2 jaar met alleen leeftijdsgenoten heeft gestaan.

Nu is het nog steeds een paard die zo bij andere gezet kan worden, doet helemaal geen vlieg kwaad, maar laat ook het kaas niet van zijn brood eten.
Ik heb ook verder geen problemen gehad met het daarna oppakken van hem en dingen aanleren.
Alleen het verkeersmak maken was lastig, maar dat kwam door nare ervaringen die hij heeft gehad 1x voor en 1x na de opfok.

Ik ben dus wel voor opfok, maar dan moet je wel goed rondkijken en het ook niet erg vinden om hem verder weg te zetten als het daar beter is. Veulen hoeft nog niet alles te kunnen en te leren, het is al zo leuk om gewoon ernaar te kijken als ze aan het stoeien zijn met z'n allen.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 13:54

Begrijp me niet fout, maar het kopen van een 3 jarig of ouder paard is niet de bedoeling, ik wil specifiek voor een veulen of jaarling gaan om een goede band op te bouwen. Daarnaast heb ik expres voor dit moment gekozen om dit te doen, zodat als ik met een jaarling begin, ik nog genoeg tijd voor studie en werk over houdt, waar ik vanaf nu,na 1,5 jaar klaar mee ben ( dus dan is de jaarling 2,5 of iets ouder) Dan op het moment dat ik een vaste baan heb, en dus een regelmatig rooster , beginnen met longeren en grondwerk en dat uiteraard na zijn 3de jaar doorzetten naar inrijden, mits hij daar dan klaar voor is.
Daarnaast heb ik nu 2 bijrijdpaarden en ik zou het alleen maar heerlijk vinden als ik hier nog mee door kan blijven gaan( mede om tot een nog beter niveau te komen met rijden) in de tijd dat ik een veulen/jaarling heb. En ik ben ook absoluut geen beginner als het gaat om paarden v.a. 4 jaar, dus ik weet wat ik mij dan op mijn hals haal en daar heb ik nu geen tijd voor. Zodoende dus het besluit voor een veulen/jaarling. Alleen daar heb ik dus verder geen kennis over mbt. opfok of juist niet en eigenlijk alles, omdat dit voor mij echt voor het eerst is. Maar ik wil wel dat ik van de zomer in de vakantie mijn paardje dan op kan zoeken en het liefst dat ik dan ook nog iets 'opbouwends' kan doen. Alleen wat weet ik nu dus niet meer, omdat veel van jullie zeggen dat je beter gewoon helemaal niks kan doen.. Dus nu ben in de draad helemaaaaal kwijt. :?

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:55

@ Rockwitch...Helemaal mee eens!!
Ik ben ook van mening (en daar wil ik niemand persoonlijk mee aanvallen) Dat er vaak onder de noemer..."ik wil hem naar mijn eigen hand zetten"...Meer kwaad als goed mee gedaan wordt!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:57

@ TS.. helemaal niets is een groot word, je kan ook een band opbouwen met je veulen door in het land regelmatig een lekkere poetsbeurt te geven..

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 13:57

VogeltjeM schreef:
Echt heel fijn om te horen dat het algemeen geaccepteerd is om je veulen lekker paard te laten zijn tijdens zijn jeugd :) Maar ik persoonlijk zie er wel het voordeel van in dat ik bij mijn veulen kan.

Hij staat, zoals ik al eerder zei, in een gemengde kudde op een pensionstal en 's nachts gaat hij dan (in de winter) met andere jonkies in een loopstal. Momenteel al 24/7 op de wei.

Hij komt dagelijks even in de hand, want ik haal hem dagelijks eventjes uit de kudde om hem zijn podo grow te geven. 2x per week tut ik een beetje met hem, laat ik m voetjes geven, loop een klein stukje over het menterrein bij stal. Hij vindt dit doodnormaal, en ik zie er persoonlijk ook wel de voordelen van in dat hij van kleins af aan leert dat zulke dingen bij het leven horen. Ik vind zelf dat ik een goede balans heb gevonden in het spectrum 'elke dag poetsen en wandelen - helemaal niet aankomen in een natuurgebied'. Ik ken ook paarden die dus in een natuurgebied waren opgegroeid, op hun 3e in een stal werden geflikkerd en toen aan de bak moesten. Dat vond ik persoonlijk zieliger, omdat die paarden totaal overdonderd werden. Nou zeg ik natuurlijk niet dat iedereen dat hier doet, maar ik vind het gewoon een prettig idee dat mijn paard echt geleidelijk wordt opgeleid straks. Hij leert nu, in zijn jeugd, met paarden omgaan, maar ook een beetje met mensen, want dat is ten slotte wat de rest van zijn leven van hem wordt verwacht. In mijn ogen kan hij prima paard zijn in zijn gemengde kudde op de wei, en dat ie dagelijks zijn brokjes even krijgt en 2x per week een stukje mee mag (als in: poetsen en daarna maximaal 10 minuten wandelen), doet daar in mijn ogen geen afbreuk aan :) . Ik ben overigens ook een fan van hem de rest van zijn leven paard laten zijn :D Van mij hoeft hij nooit een stalleven te leiden.

Ik heb ook bewust voor een veulen gekozen, omdat ik momenteel weinig tijd heb (studie en baan). Tegen de tijd dat hij 4 is, ben ik hopelijk afgestudeerd :=

Hee dat is grappig, bijna precies dezelfde reden, terwijl ik jouw post nog niet eens had gelezen omdat ik zelf aan het typen was. Ik vind jouw verhaal ook nog steeds erg logisch klinken, want zo zou ik het zelf ook het liefst doen, maar met zoveel tegenbericht daarop..?

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:04

DiamondHorse schreef:
Het ideaal plaatje is uiteraard een gemengde kudde, maar dat is voor vele niet te realiseren, een opfok met leeftijd genootje is over het algemeen een prima alternatief!
Als jou veulen in de eerste 6 maanden veel in de hand is geweest en al een beetje opvoeding heeft genoten, zoals voetjes geven/ hoefsmid/ borstelen/ benen afspuiten, dan voldoet een knuffel/borstelbeurtje in het land waar het diertje in de opfok in de zomermaanden staat meer als genoeg!

Ik haal even mijn eigen quote terug!! ;)
Het is net welke soort opfok je kiest, tuurlijk is een gemengde kudde het ideaal plaatje (dan moet je ook specifiek naar zo een opfok op zoek gaan) , maar kies je voor een opfok met selectie op leeftijd en geslacht dan moet je dus ook begrijpen dat dat soort (grotere) opfokbedrijven er vaak niet voor open staan om de veulens uit de groep te halen :)

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 14:09

DiamondHorse schreef:
DiamondHorse schreef:
Het ideaal plaatje is uiteraard een gemengde kudde, maar dat is voor vele niet te realiseren, een opfok met leeftijd genootje is over het algemeen een prima alternatief!
Als jou veulen in de eerste 6 maanden veel in de hand is geweest en al een beetje opvoeding heeft genoten, zoals voetjes geven/ hoefsmid/ borstelen/ benen afspuiten, dan voldoet een knuffel/borstelbeurtje in het land waar het diertje in de opfok in de zomermaanden staat meer als genoeg!

Ik haal even mijn eigen quote terug!! ;)
Het is net welke soort opfok je kiest, tuurlijk is een gemengde kudde het ideaal plaatje (dan moet je ook specifiek naar zo een opfok op zoek gaan) , maar kies je voor een opfok met selectie op leeftijd en geslacht dan moet je dus ook begrijpen dat dat soort (grotere) opfokbedrijven er vaak niet voor open staan om de veulens uit de groep te halen :)

Ik was je reactie ook zeker niet vergeten hoor, ik ben het helemaal met je eens. En zoals ik ook al had aangegeven, ik snap het absoluut van alle opfokbedrijven die het niet toelaten om de veulens uit het land te halen. Alleen het is lastig omdat ook veel anderen aangeven om het veulen/jaarling gewoon in de opfok te zetten en er verder niks mee te doen omdat dat eigenlijk helemaal niet nodig is. Daardoor raak ik eerlijk gezegt een beetje in de war met of het beeld dat ik dan in mijn hoofd heb van hoe ik het zou willen, wel klopt? Of dat ik dan weer zo een overijverige tuttel ben, die veel te veel wilt.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:15

Ik ben op het moment gelukkig zelf in de positie dat ik het jonge spul thuis kan houden, maar ik moet zeggen dat ik buiten een regelmatige poetsbeurt ook niet veel met ze doe, ze staan overdag met elkaar voor 6 uur in een grote paddock en de rest van de dag in een grote stal met verharde uitloop en straks als ze het land opgaan komen ze weer met andere volwassen dieren dag en nacht op het land te staan! met de 2 jarige ga ik van het najaar als ze weer "binnen " komen misschien wel wat meer ondernemen zoals eens langs de weg of wat dan ook, dat vind ik persoonlijk vroeg genoeg! Maargoed zoals hier net boven ook al aan is gegeven er is niet echt een "goed of een kwaad" je moet de opfok kiezen dat het beste bij je eigen gevoel past!