Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DiamondHorse schreef:Een veulen in en uit het land brengen/halen brengt in een grotere opfok onnodige roering met zich mee, dus ik begrijp de redenering wel! Waarschijnlijk als ze in de winter in de loopstallen staan zal het geen probleem wezen om je veulen even uit de groep te halen?
stef schreef:Puur mijn persoonlijke ervaring.
Ik kocht mijn bijna 2 jarige toen ze drie maanden was. Ze was hier op stal geboren, en ben toen direct aan de gang gegaan met halster, voetjes, poetsen, mee lopen, etc.
Toen ze afgespeend werd kwam ze met dr andere veulens in de loopstal.
In mei vertrok ze naar een natuurgebied hier iets verderop. Dit samen met 6 andere merries in de leeftijd 1-3.
Hier wel wezen kijken, kroelen, etc. Maar een paar x. Ik had hier niet de mogelijkheid haar eruit te halen. (toegangshek op slot).
In december is ze naar huis gekomen, dit hebben we lopend gedaan (heel dr groep).
Ik kon haar zo het halster om doen, en Zr. Stapte dapper en braaf met me mee. Ze heeft de hele route voorop gelopen
Nu staat ze weer in de loopstal en ik kan haar er zo uithalen.
Een volgende keer zou ik het weer zo doen
Pletje123 schreef:Kirsten: je veulen hoef je nog niet te trainen. Daar zijn al vele topics over geweest! Laat het dier lekker in zijn waarde, dat trainen op vreemd terrein en dergelijke komt echt wel als ze 3 jaar of ouder is.
Kirsten_b schreef:stef schreef:Puur mijn persoonlijke ervaring.
Ik kocht mijn bijna 2 jarige toen ze drie maanden was. Ze was hier op stal geboren, en ben toen direct aan de gang gegaan met halster, voetjes, poetsen, mee lopen, etc.
Toen ze afgespeend werd kwam ze met dr andere veulens in de loopstal.
In mei vertrok ze naar een natuurgebied hier iets verderop. Dit samen met 6 andere merries in de leeftijd 1-3.
Hier wel wezen kijken, kroelen, etc. Maar een paar x. Ik had hier niet de mogelijkheid haar eruit te halen. (toegangshek op slot).
In december is ze naar huis gekomen, dit hebben we lopend gedaan (heel dr groep).
Ik kon haar zo het halster om doen, en Zr. Stapte dapper en braaf met me mee. Ze heeft de hele route voorop gelopen
Nu staat ze weer in de loopstal en ik kan haar er zo uithalen.
Een volgende keer zou ik het weer zo doen
Klinkt super goed, alleen wat heb je dan aan een veulen? Dan moet je echt wachten totdat ze weer terug is voordat je weer wat met haar kan toch? Vond je dat dan niet jammer?
vikki schreef:DiamondHorse schreef:Een veulen in en uit het land brengen/halen brengt in een grotere opfok onnodige roering met zich mee, dus ik begrijp de redenering wel! Waarschijnlijk als ze in de winter in de loopstallen staan zal het geen probleem wezen om je veulen even uit de groep te halen?
Mijn ruin (toen nog hengst) is opgegroeid in een kudde van 11 in de leeftijd van 1 - 3 plus een drachtige merrie. Dit op een stal waar we gelukkig helemaal zelf mochten beslissen hoe vaak we onze ukkies uit de wei haalden. In mijn aanvankelijke zoektocht naar een mooi plekje voor hem om op te groeien hoorde ik bovenstaande opmerking ook heel veel hoorde als excuus om niet uit het land te mogen halen, maar het is werkelijk nooit een probleem geweest. Meerdere van de veulens werden er op verschillende tijdstippen uitgehaald en het heeft echt nooit enige roering veroorzaakt.
VogeltjeM schreef:Echt heel fijn om te horen dat het algemeen geaccepteerd is om je veulen lekker paard te laten zijn tijdens zijn jeugdMaar ik persoonlijk zie er wel het voordeel van in dat ik bij mijn veulen kan.
Hij staat, zoals ik al eerder zei, in een gemengde kudde op een pensionstal en 's nachts gaat hij dan (in de winter) met andere jonkies in een loopstal. Momenteel al 24/7 op de wei.
Hij komt dagelijks even in de hand, want ik haal hem dagelijks eventjes uit de kudde om hem zijn podo grow te geven. 2x per week tut ik een beetje met hem, laat ik m voetjes geven, loop een klein stukje over het menterrein bij stal. Hij vindt dit doodnormaal, en ik zie er persoonlijk ook wel de voordelen van in dat hij van kleins af aan leert dat zulke dingen bij het leven horen. Ik vind zelf dat ik een goede balans heb gevonden in het spectrum 'elke dag poetsen en wandelen - helemaal niet aankomen in een natuurgebied'. Ik ken ook paarden die dus in een natuurgebied waren opgegroeid, op hun 3e in een stal werden geflikkerd en toen aan de bak moesten. Dat vond ik persoonlijk zieliger, omdat die paarden totaal overdonderd werden. Nou zeg ik natuurlijk niet dat iedereen dat hier doet, maar ik vind het gewoon een prettig idee dat mijn paard echt geleidelijk wordt opgeleid straks. Hij leert nu, in zijn jeugd, met paarden omgaan, maar ook een beetje met mensen, want dat is ten slotte wat de rest van zijn leven van hem wordt verwacht. In mijn ogen kan hij prima paard zijn in zijn gemengde kudde op de wei, en dat ie dagelijks zijn brokjes even krijgt en 2x per week een stukje mee mag (als in: poetsen en daarna maximaal 10 minuten wandelen), doet daar in mijn ogen geen afbreuk aan. Ik ben overigens ook een fan van hem de rest van zijn leven paard laten zijn
Van mij hoeft hij nooit een stalleven te leiden.
Ik heb ook bewust voor een veulen gekozen, omdat ik momenteel weinig tijd heb (studie en baan). Tegen de tijd dat hij 4 is, ben ik hopelijk afgestudeerd
DiamondHorse schreef:Het ideaal plaatje is uiteraard een gemengde kudde, maar dat is voor vele niet te realiseren, een opfok met leeftijd genootje is over het algemeen een prima alternatief!
Als jou veulen in de eerste 6 maanden veel in de hand is geweest en al een beetje opvoeding heeft genoten, zoals voetjes geven/ hoefsmid/ borstelen/ benen afspuiten, dan voldoet een knuffel/borstelbeurtje in het land waar het diertje in de opfok in de zomermaanden staat meer als genoeg!
Een veulen in en uit het land brengen/halen brengt in een grotere opfok onnodige roering met zich mee, dus ik begrijp de redenering wel! Waarschijnlijk als ze in de winter in de loopstallen staan zal het geen probleem wezen om je veulen even uit de groep te halen?
DiamondHorse schreef:DiamondHorse schreef:Het ideaal plaatje is uiteraard een gemengde kudde, maar dat is voor vele niet te realiseren, een opfok met leeftijd genootje is over het algemeen een prima alternatief!
Als jou veulen in de eerste 6 maanden veel in de hand is geweest en al een beetje opvoeding heeft genoten, zoals voetjes geven/ hoefsmid/ borstelen/ benen afspuiten, dan voldoet een knuffel/borstelbeurtje in het land waar het diertje in de opfok in de zomermaanden staat meer als genoeg!
Een veulen in en uit het land brengen/halen brengt in een grotere opfok onnodige roering met zich mee, dus ik begrijp de redenering wel! Waarschijnlijk als ze in de winter in de loopstallen staan zal het geen probleem wezen om je veulen even uit de groep te halen?
Ik haal even mijn eigen quote terug!!![]()
Het is net welke soort opfok je kiest, tuurlijk is een gemengde kudde het ideaal plaatje (dan moet je ook specifiek naar zo een opfok op zoek gaan) , maar kies je voor een opfok met selectie op leeftijd en geslacht dan moet je dus ook begrijpen dat dat soort (grotere) opfokbedrijven er vaak niet voor open staan om de veulens uit de groep te halen