nadelen aankoop weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 13:39

Sowieso kopen we de weide. meer als investering, maar omdat ik dan toch een paard heb en het niet zo ver is... Ik kan nog altijd proberen van 1-2 maand per jaar op pension te gaan staan als de weide niet goed ligt.
Er hebben op die weide 4-5 paarden gelopen. Er loopt een beekje tussen de weide dus mischien wel een goed punt om veel gras te hebben.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:40

Juist HorseTopShop, héél veel heeft met discipline en wilskracht te maken, het is maar net hoe graag je het wilt! Ik zou nooit meer terug naar pensionstalling willen ook al is een eigen stuk land vele malen meer werk maar er zijn er minstens zoveel die liever voor een pensionstalling gaan. Moeilijk inschatten zo aan de zijlijn of het voor jou het geschikte plaatje is. ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:42

Ik had voor 3 maanden pension in de winter getekend. Echt waar. In de zomer is het natuurlijk heerlijk, maar de winter...

Lynn_Nikita

Re: nadelen aankoop weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:46

Idd, de winters zijn een ramp, en je moet, of je ziek bent, of geen zin heb, 2 keer per dag moet ik erheen
Het fijne vind ik dat ik alles zelf bepaal, en ik bespaar veel kosten, Al sik ze op pension moest zetten kon ik geen 3 paarden onderhouden hoor

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 13:47

Ik vind het persoonlijk wel prettig om op pension te staan. Als ik dan eens een dagje geen zin heb dan kan ik gerust thuisblijven. Langst de andere kant voer ik graag mijn paard wat ik zelf goed vind en vind ik het belangrijk dat ze genoeg weidegang krijgt. Spijtig genoeg is er geen enkele stal in mijn buurt dat dit doet.
Ik wil het allesinds proberen, maar ik denk dat als ik geen piste aanleg het geen lachertje gaat worden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:51

betadine schreef:
Ik wil het allesinds proberen, maar ik denk dat als ik geen piste aanleg het geen lachertje gaat worden.

Ehm, deze zin begrijp ik niet?

fjordwijk

Ik zou voor eigen weide gaan. Wel met een( soort van) bak! Wij staan op een stal op basis van zelfverzorging (ook weideonderhoud e.d.) maar alle investering is uiteindelijk voor de eigenaar! Alles wat jij gaat investeren is voor jou. Goed navragen wat wel en niet mag bij de gemeente wat betreft schuilstal, tuigkamer e.d. (Denk ook aan mestafvoer)

marleen_usar

?

Bassenqua

Eigen land houdt natuurlijk niet alleen in dat je kan doen en laten met je paard wat je wilt. Waar wij hier jaarlijks mee te maken hebben is zorgen voor goede bemesting, onkruidbestrijding, onderhoud afrastering, als je zelf wil hooien ook maaien, schudden, persen en en hooi in opslag zetten, eigen land vergt best wel tijd en geld om het er goed bij te laten staan.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 13:56

GamblersCup schreef:
betadine schreef:

Ehm, deze zin begrijp ik niet?

Ik bedoel hiermee dat ik het ga proberen, weide combineren met rijden, maar dat het zonder piste niet gemakkelijk gaat worden ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:56

Valt best mee hoor,wij huren land is dat gaat goed.Iedere maand komt er nieuw hoor,2 grote balen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:57

ik mis op mijn wei niks wat ik op de pensionstalling wel had, maar ik heb wel een bak aan laten leggen.

binnenbak had ik daar ook niet en stapmolen kun je makkelijk zonder.

ik heb eigenlijk alle gemakken op mijn eigen wei. ik vond de winter ook geen ramp. mijn waterbakken en leidingen zijn verwarmd (stroom ;) ) dus om het water hoef ik me niet druk te maken. mijn paarden kunnen zelf de stal in als ze het nodig vinden.
mijn paard stond op de penisonstalling in half pension dus ook daar moest ik iedere dag naar toe als het regende.

ik heb de hele winter gewoon gereden. en toen mijn bak bevroren was reed ik gewoon naar de manege hier in de buurt om daar in de binnenbak te kunnen trainen.

zelf paarden houden is 'a way of life' zeggen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:57

In jouw geval zou ik het niet doen, ivm het rijden en het te klein is om er je paarden te laten grazen en erin te rijden, dan blijft er niks meer van over. Dan maak je een mooie stuk grond kapot.

En als je geen bak mag aanleggen dan mag je er ook niet zomaar ergens zand neer gaan zetten, dat is ook een bak al is het dan zonder omheining.

In jouw geval, zeker als je een dressuur/springruiter bent, gewoon in pensionstalling doen zo dicht mogelijk van waar je woont.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:59

Bassenqua schreef:
Eigen land houdt natuurlijk niet alleen in dat je kan doen en laten met je paard wat je wilt. Waar wij hier jaarlijks mee te maken hebben is zorgen voor goede bemesting, onkruidbestrijding, onderhoud afrastering, als je zelf wil hooien ook maaien, schudden, persen en en hooi in opslag zetten, eigen land vergt best wel tijd en geld om het er goed bij te laten staan.

Dat is ook iets om rekening mee te houden, uiteindelijk ben je qua tijd heel veel tijd aan kwijt, en soms ook meer geld want je moet alles zelf aanvragen/laten doen/doen/ regelen etc.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 13:59

een stal mag, maar die moet afbreekbaar zijn. Verder is de weide goed bereikbaar waardoor ik bvb hooi kan laten leveren op de weide zelf.
Laatst bijgewerkt door betadine op 12-03-12 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:00

Een vriendin van me zat ook met het probleem van een rijbak op haar stuk land. Van de gemeente kon er helemaal niks. Zij heeft het opgelost door een grote paddock aan te leggen (20m*40m), te omheinen met stroomdraad en hierin te rijden. En hier doet de gemeente niet moeilijk over.

En ja, je mist een stukje van het land, dus ze krijgen uiteindelijk minder gras, maar dat kan je oplossen door hooi bij te voeren in tijden dat het gras te weinig is. Mijn paarden hebben een halve hectare waar ze 24/7 op lopen (in de zomer meer). In de winter is dit echt niet genoeg, maar ze lopen liever buiten met hooi, dan dat ik ze op stal zet.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 14:10

Dat van die paddock aanleggen, of zoals iemand al zij, zand storten en met touw of draad omheinen lijkt me wel een goede optie. Dit is uiteindelijk een soort rijbak dan

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:15

ik heb ook gewoon lint om mijn 'winterpaddock' ;)

Afbeelding

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 14:22

Heb je ook een winterfoto van je rijbak loulou ? :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:56

Ik heb wel winterfoto`s, maar heb je vrij weinig aan aangezien ik zandgrond heb en dat niet te vergelijken is met kleigrond
Je zegt hooi te laten afleveren op de wei, maar waar sla je dat op? heb je daar ruimte voor?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:14

Ik kan 3 stallen kopen voor 1500€ , gesloten stallen, wel afbreekbaar, kan dus goed dienen als opslagplaats

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:24

Ik heb een hectare weiland voor 3 pony's en ben er erg tevreden over.
Ja, de winters zijn hard, maar toch wil ik echt niets anders meer. Wij hebben geen water en geen stroom en toch gaat alles goed. Hooi wordt opgeslagen in een stal + stuk onder zeilen en golfplaten, we hebben een stroomapparaat, in de winter kom ik meestal ook maar 1x daags en zie ik dat ze het water altijd zelf ijsvrij maken (je ziet de kringen van het vastvriezen naarmate de bak telkens minder vol wordt).

We zitten op verschríkkelijke kleigrond in een érg slecht gedraineerd gebied, waardoor alles bagger wordt. Daarom bestraten we volgend jaar een deel van de paddock en gaan ze weer op de bak staan waar het wel droog is (scheldezand in de bak), zo hebben ze geen gras in de winter, maar wel droge voeten. Het gras groeit als kool op deze kleigrond en wij hoeven nooit te bemesten en hebben gras te veel. Dat is heel anders als je op zandgrond zit :j .

Je zit in België, hier doen ze niet zo moeilijk over een bak aanleggen. Wij hebben zand door laten rijden en er groeit wel een beetje gras door, maar hij ligt eigenlijk altijd goed, ook in de herfst. Als het erg vriest, vriest hij ook vast, daar moet je rekening mee houden, want dan zal je even niet kunnen rijden.

In mijn OS staat ons project :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:44

sinds ik de paarden "op mijzelf" heb ben ik drukker met onderhoud etc dan dat ik tijd heb om te rijden. Het enigste voordeel is dat de paarden staan zoals ik wil en dat zij niet afhankelijk zijn van de regels van een ander.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 16:09

Ja dit is dus zeker een voordeel, want ik hou ook niet zo van manege regels + de tralala dat er vaak bij komt kijken.
Ik kan nog altijd mijn weide delen met een andere ruiter met paard om het wat gezelliger te maken moest ik mij wat eenzaam voelen :+
Een ander voordeel zou ook zijn dat ik mijn honden gewoon mee kan nemen, want op de meeste stallingen kunnen ze niet mee, wat toch wel spijtig is.
Toch al bedankt voor de vele nuttige reacties. Vind het leuk om te horen hoe andere bokkers er tegenover staan. Ook die van gamblerscup die het zonder rijbak niet te doen vond in de winter, want als ik op andere topics kijk bij mensen die hun paarden op de wei houden zie ik toch ook wel vaker dat er meer recreatief gereden wordt op de enkelingen na dan die een rijbak hebben aangelegd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:58

Ik vraag me af of je wel vergunning krijgt voor drie stallen in een natuurlgebied ook al gebruik je ze als opslag.