probeer je 144 voor te zijn ivm evt meldingen, gaat het niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:14

Hier hadden we ook een magere pony met cushing op stal staan van 26 jaar. Die is voor 4 a 6 weken terug drastisch op 2 kg Havens Green Vet, 1/2 emmer lucerne, 1/2 emmer geweekte bietenpulp per dag gezet, plus nog volop hooi. Kreeg voorheen een 1 kg brok per dag en flink hooi, maar dat was niet voldoende. Is binnen 2 weken al flink aangekomen! Ziet er nu zonder dek ook weer toonbaar uit ( 4 a 6 weken verder) - heeft onder 500 grams gestaan met die kou. Zag er voor 4 weken terug nog veel slechter uit als die van TS op de foto. :j Voerbeleid regelt eigenaresse zelf. Ze zag wel in dat de pony echt niet meer bij trok - en heeft de pony nu op een andere manier gevoerd. Ik ben van mening....een oud paard hoeft echt niet mager te zijn! Mijn vorige paarden zijn 32 geworden, en nooit een dag te schraal. ;) Beter een half jaar nog leven en rond en vrolijk dan schraal of mager en nog 2 jaar rondlopen als een levende dode in mijn instelling.

TS ik snap dat je je misschien druk maakt over een eventuele controle, ik neem aan dat je het paard dusdanig voert dat het weer een kans krijgt om bij te trekken? Misschien even nog iets extra's? Het zijn geen boe-mannen hoor! Een verhaal heeft 2 kanten, dus ook die van de houder. ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 16:15

ontwormen gebeurd hier standaard als er een nieuwe bijkomt, en maar goed ook, beestje zat vol horzellarven. Wordt verder ook goed bijgehouden.
beestje staat nu lekker op de wei, wordt er zo afgehaald en krijgt zijn deken weer op.
ik las ergens dat halve kg te weinig was, maar paardje krijgt 1 kg per dag verdeeld over 2 voerbeurten. Krachtvoer is op kosten van eigenaar, en zei wil nu kijken hoe hij bijtrekt, is het nog te weinig gaan we bijvoeren. Ik wil het wel rustig opbouwen.

de reden van magerheid is niet alleen de leeftijd, maar het paard heeft in de tijd dat de eigenaresse op reis was amper te eten gekregen.
ik denk dat de leeftijd wel meespeelt in hoesnel hij weer op gewicht is