Waar laten jullie je mest, eigen weiland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Waar laten jullie je mest, eigen weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:20

TS ik snap je,als het al jaren goed gaat met de mest lngs de sloot neer leggen,dan denk je dat het goed is.
En helaas krijg je meteen een boete,waarschuwing doen ze niet aan.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:21

Ik kende iemand die de mest in vuilniszakken deed en ze elke week bij ons tegen kleine betaling in de mestput gooide.
''Het mag van de man niet op het terrein liggen''..? Het ligt nu toch ook op zijn terrein?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:24

Die mest wet is sowieso belachelijk,je mag het wel in het land laten liggen.Maar netjes in een hoekje mag niet.Als je jaren lang mest laat liggen krijg je ook flinke hopen mest op elkaar,en dat mag dan weer wel.Want zo snel trekken die drollen niet de grond in,alleen als het verspreid is.
Erg krom.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:26

gohya schreef:
Die mest wet is sowieso belachelijk,je mag het wel in het land laten liggen.Maar netjes in een hoekje mag niet.Als je jaren lang mest laat liggen krijg je ook flinke hopen mest op elkaar,en dat mag dan weer wel.Want zo snel trekken die drollen niet de grond in,alleen als het verspreid is.
Erg krom.

Nee dat mag ook niet, want dat wordt op een gegeven moment ook als "opslag" gezien.
Als het verspreid door het land ligt mag wel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:28

Je mag geen mestbak zomaar op je land neer zetten,stel je krijgt er geen vergunning voor.Je mag de mest ook niet voor altijd op het land laten liggen,waar moet je dan heen met je mest? steeds verspreiden op je land? kan ook niet,want dan krijg je ook een hele bodem met mest.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:29

Als er teveel mest op het land ligt, dan zul je moeten afvoeren.
(ik heb die regels ook niet verzonnen....).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:30

Had jij ze maar verzonnen! dan waren ze vast een stuk makkelijker.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:30

gohya schreef:
Had jij ze maar verzonnen! dan waren ze vast een stuk makkelijker.

:D

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 14:02

rommulus schreef:
jury schreef:
Mag inderdaad geen mest langs sloot ivm afwatering door de mesthoop naar de sloot. En de meeste mensen weten toch wel wat de gevolgen van die mesthoop zijn nl. stevige boete zonder enige waarschuwing. Dat zijn de regels, snap dat het frusterend is maar om die mand die zijn werk goed uitvoert nu een sukkel te noemen?
Je hebt van die speciale kleine containers die je kunt huren of kopen en daar kan men niets van zeggen als die maar waterdicht zijn en regelmatig verplaats worden.

Niet iedere inspecteur is het zelfde al kan ik deze man wel heel goed begrijpen, je mag al zolang ik me kan herinneren verboden mest zo open op het land te bewaren (dit is ook al meerdere malen op bokt voorbij gekomen en ook op tv is het vaak geweest)
Verder vind ik het ook niet kunnen die man te beledigen (vind ik persoonlijk not done) persoonlijk kan ik niet begrijpen dat jij nooit hebt geweten dat dit verboden is (vind dit wat naief )
Mijn vader is ook milieu inspecteur en ik ken de andere kant van beledigingen tot aan bedreigingen toe

Als ik jou was en die man komt weer eens langs zou ik die man vragen naar meer tip's ed voor evt toekomstige opties on of problemen
Zo kun je een hoop voorkomen
Die mensen zijn er niet om je het leven zuur te maken maar om de natuur te beschermen

Verder maakt het weinig uit hoe je het op slaat zolang het percolaat ed niet kan weg lopen en het afgedekt is
Je hebt bv ook van die compost bakken

Hier staan ook een hoop opties in
[VSW] hoe hebben jullie de mestafvoer geregeld?

Ik heb de beste man niet beledigd hoor, althans niet dat hij weet. Verder heb ik, zoals ik al zei, wel altijd geweten dat dit niet mocht, maar omdat dit al 8 jaar goed gaat, nooit overgestapt op een andere methode. De vraag van het topic is ook niet of dit mag, maar of er suggesties zijn voor de toekomst om dit op te lossen :-)

Zoals je in mijn posts kunt lezen was deze man alles behalve behulpzaam, bij de vraag of we het vandaag mochten oplossen zonder proces verbaal, werd met de politie gedreigd. Sorry, maar dan hoef ik van deze meneer geen tips meer, voordat de ME ingeschakeld wordt.

Deze mensen zouden er inderdaad moeten zijn voor het milieu en niet om mij het leven zuur te maken, in eerste instantie komt hij ook voor het milieu-feit, maar sommige (waaronder deze meneer) vinden het wel een hele grote pré om met de scepter te zwaaien en mensen te commanderen en kleineren, hij genoot duidelijk van onze reactie op de dreigementen, we vielen stil. "Dat dacht ik al mevrouwtje, zo ver willen we het niet laten komen he? Tot in de rechtbank"
Sorry, maar dit is mijn ervaring nou eenmaal. Ik zeg altijd dat het mensen zijn die net de politie niet gehaald hebben en nu in een andere handhavende functie met macht gaan spelen... speculerende opmerking maar zo voelt het bij sommige mensen wel.

Verder bedankt voor het topic, ik ga daar eens lezen.

EDIT: helaas maakt het wel degelijk uit hoe je de mest opslaat, container is vergunningsplichtig, midden op het land mag ook niet en je mag het ook niet laten liggen volgens deze man, blijft dus verspreiden over of een aanhanger. Verspreiden is een twijfelgeval hier, omdat ik beperkte ruimte heb... blijven dus niet veel opties over

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:08

Mest langs de slootkant mag inderdaad niet. De vorige huurders van de stal waar mijn paarden nu staan, gooiden de mest ook langs de slootkant, toen heeft de verhuurder volgens mij ook een waarschuwing gehad. :=

Wij hebben een karretje waar we de mest in gooien, dit legen we bij een boer die een loonwerkersbedrijf heeft, in ruil voor het afnemen van stro. We mochten het ook brengen zonder iets af te nemen maar dan is het € 5 per kar.

Dit is ook niet alles, heb 3 paarden en we hebben 2 karretjes per week in het winterseizoen, als we het daar al mee redden. Maar een andere oplossing is er op het moment niet :n

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:10

Wij stoppen het in vuilniszakken en mensen met volkstuinen halen dat gratis bij ons op. En alle zakken die we op een dag hebben zijn aan t eind van de dag weg. En het is van 3 paarden. Dus gewoon ff richting die volkstuintjes. Die mensen zijn er hartstikke blij mee!

jessebeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:23

Bij ons word het opgehaald door tuinders.
Je kunt ook een advertentie plaatsen in de buurtsupers en op marktplaats

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:34

Tja ik vind die inspecteur dus wel degelijk een eikel of sukkel of allebei tegelijk , hij is er om de natuur te beschermen maar ook om jou een oor aan te naaien , want je gaf aan om het zelfs per direct weg te halen , en dan geen boete , maar nee dat kon niet meer.

De schade is toch al aangebracht en jij wist de regels niet en , dan kunnen mensen dat wel dom vinden , maar ik weet ook niet beter dan dat er dus een verschil is tussen hobbymatig en bedrijfsmatig , paarden houden , en als je dus 2 of 3 paarden hebt dacht ik ook dat je de mest tijdelijk mag opslaan op je eigen terrein .
Maar mischien is die wet de afgelopen jaren alweer 10 keer aangepast en veranderd , tja dan moet ik dus elk jaar gaan informeren of er nu nog wel of geen drol mag liggen , en moet die drol op beton , of op plastic , hoe lang mag je mest opslaan en hoeveel ?
Want als er dus mensen zijn die het laten ophalen , dan moeten ze toch eerst sparen lijkt mij .
Er zijn mensen die van alle duizenden regels en wetten op de hoogte zijn , maar ik niet
Ik vind het echt banketstaaf voor TS dat ze niet eerst een waarschuwing kreeg

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:35

hoihoi,

Ik breng het altijd naar de tuintjes , die mensen zijn er super blij mee en mesten hun moestuin ermee. misschien heb je zoiuets in de buurt?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:48

de mest die de paarden op het land achter laten blijft op het land (wordt gesleept). De stalmest wordt afgevoerd door een loonwerker naam bv maisland.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:51

sjonnie48 schreef:
Tja ik vind die inspecteur dus wel degelijk een eikel of sukkel of allebei tegelijk , hij is er om de natuur te beschermen maar ook om jou een oor aan te naaien , want je gaf aan om het zelfs per direct weg te halen , en dan geen boete , maar nee dat kon niet meer.

De schade is toch al aangebracht en jij wist de regels niet en , dan kunnen mensen dat wel dom vinden , maar ik weet ook niet beter dan dat er dus een verschil is tussen hobbymatig en bedrijfsmatig , paarden houden , en als je dus 2 of 3 paarden hebt dacht ik ook dat je de mest tijdelijk mag opslaan op je eigen terrein .
Maar mischien is die wet de afgelopen jaren alweer 10 keer aangepast en veranderd , tja dan moet ik dus elk jaar gaan informeren of er nu nog wel of geen drol mag liggen , en moet die drol op beton , of op plastic , hoe lang mag je mest opslaan en hoeveel ?
Want als er dus mensen zijn die het laten ophalen , dan moeten ze toch eerst sparen lijkt mij .
Er zijn mensen die van alle duizenden regels en wetten op de hoogte zijn , maar ik niet
Ik vind het echt banketstaaf voor TS dat ze niet eerst een waarschuwing kreeg

Belachelijke reactie, als je iet of wat van paarden en landbouw afkent weet je dat een mesthoop ALTIJD verhard moet zijn en GEEN water mag doorlaten naar de grond... en da's al jaren zo...
Ik vind een boete dus terecht, aangezien het écht geen nieuwe regeling is.

Hobbymatig of niet, maakt niks uit.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:36

Dan nog vind ik niet kunnen dat je die man uit scheld ondanks dat hij dat niet weet

Ik kan heel goed begrijpen dat je niet onder dat proces verbaal uit bent gekomen (maar misschien ben ik wel de enige dodo die het krom vind dat ondanks dat jij wist dat je fout zat je niet op de blaren wil zitten toen er eens iemand langs kwam)
Ook vind ik het krom dat je onder je boete uit wilde komen je wist immers dat je fout zat

Verder had ik over tip's over andere dingen
Ik zou die man ondanks dat het misschien een stugge man was/is zou ik hem toch vragen naar evt meer tip's ed om toekomstige problemen te voorkomen
Hij weet immers alles qua regelgeving in jou regio en persoonlijk zou ik daar heel dankbaar gebruik van maken als ik jou was
Het was niet zo moeilijk hoor ? goh meneer de inspecteur nu u hier toch bent, heeft of ziet u nog meer waar ik wat mee kan en of moet doen ?
Dan pakken we het gelijk goed aan

Maar goed het zou mijn mening zijn, zal wel een kromme gedachte zijn ..

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:32

Vreemd vinden dat je onder een boete uit wil komen ??
dat is toch verre van vreemd , wist niet dat er mensen waren die graag boetes betalen , maar ze zijn er kennelijk wel .

Ik ben niet interlectueel genoeg om overal alles vanaf te weten , en mijn laatste info was , dat je een verharde mestbak moet hebben , indien je meer dan 8 paarden op je land houdt , dat wordt gezien als bedrijfsmatig .

En goh meneer de inspecteur , ziet u soms nog meer wat niet mag ?
ja das een hele goeie als je gek bent op boetes betalen tenminste , maar dat is TS niet , dus zou deze tip maar niet opvolgen .

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:41

Als ik wat verkeerd doe en ik word gesnapt dan heb ik pech
En nee ik betaal ook niet graag bekeuringen
Maar dit is een overtreding die al jaren gaande is dus ik vind dat ze al jaren respijt heeft gehad

Die regeling die jij noemt ken ik niet en lijkt me ook redelijk krom
Mest is mest

Verder is het zo dat regels met regelmaat aangepast worden die inspecteur weet dat die er aan komen dus kan je zo een hoop gedonder en boetes besparen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:17

Erg doorzichtig is het allemaal niet. Nou ja, langs de slootkant zou ik persoonlijk idd niet zo gauw doen, maar verder wordt er wel erg gemierd door de heren inspecteurs en gemeentes. Container mag hier ook niet zo maar, heb je 'bouwvergunning' voor nodig, want: 'is bouwwerk zijnde geen gebouw'. Gemakkelijker kunnen ze het niet maken ;)

Wat weer wel schijnt te mogen: een mesthoop maken die niet langer dan 6 maanden blijft liggen. Moet dan een absorberende onderlaag hebben van bijv. stro.

bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:15

Mag je ook geen tuin vuilnisbakken neerzetten? Of deze verbergen in je stallen oid?

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:54

De eigenaren van mijn verzorpony brengen de mest altijd naar de volkstuintjes toe.
Als er een bij jou in de buurt zit is dat een goede optie. :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:26

WIj gooien alles op een aanhanger en brengen deze als hij vol is naar een stal toe waar we hem tegen betaling op de mesthoop daar mogen legen. Simpele oplossing die relatief weinig tijd kost.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:55

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 10:07

rommulus, de boete is terecht, maar mijn vraag of het proces verbaal wellicht achterwege gelaten kan worden als wij het per direct verwijderen is echt niet zo asociaal als jij nu doet voorkomen.

Ik weet niet of je bekend bent met het Hoogheemraadschap? Maar zij controleren alle sloten ook op overhangend groen e.d. Als je "betrapt" wordt op het niet weghalen hiervan komen ze ook aan je deur... Je krijgt van te voren een brief dat ze gaan controleren, je weet dus al dat wat er niet mag en dat ze binnekort komen kijken of jij er wat aan hebt gedaan, als je dan alsnog geen actie hebt genomen komen ze ook met de vinger zwaaien. Als je dan aangeeft dat je het gelijk gaat verwijderen, wordt dat geaccepteerd en komen ze gewoon 5 dagen later kijken of je dat wel echt gedaan hebt.

Als ik dan in mijn situatie aangeef dat hij gelijk heeft over de paardenmest en dat we per direct kunnen gaan afvoeren, vindt ik het niet zo raar dat ik vraag of het proces verbaal dan wellicht achterwegen gelaten kan worden. Dat zijn antwoord nee is, is een ander verhaal maar vindt het jammer dat er gelijk gedaan wordt alsof ik een naar mens ben "just for asking".

Nogmaals aan iedereen, ik wéét dat het niet mag en ik was ook de eerste die de man daarin gelijk gaf. Zijn houding was alleen nogal onnodig en heeft mij geirriteerd, maar daar was het topic niet voor bedoeld.
De vraag was of er ideeen/suggesties zijn hoe ik in de toekomst met de mest om kon gaan.
Ik heb al een hoop ideeen en inspiratie opgedaan, waarvoor dank!

jury, bedankt voor de link!