Wat voor een rijbak heb jij thuis ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

milla99

Re: Wat voor een rijbak heb jij thuis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:08

Wij hebben een bak van ongeveer 16x35 iets kleiner dus. Aan de ene kant ernaast is de stal, aan de à dere kant een schuur. We hebben grond met leem erdoor

BabieGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:21

Bij mijn verzorgpony staat een misvormd bakje van ongeveer 12x10 {:)-: het is vreselijk om in te rijden en er zit omheining omheen met schrikdraad waarvan die irritante knobbels waar die draden doorheen gaan aan de binnenkant zitten en daar kom ik dus de hele tijd met mijn knieën tegenaan !! {:)-: echt heel erg irritant allemaal maar de eigenaar prutst het allemaal ook maar een beetje in elkaar :( maarja.... }:0

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:52

Wij hebben nog geen bak, maar overwegen dit wel. We willen deze over de bestaande bestrating doen. Onder de bestrating ligt puin. Als het nu regent zijn de plassen erg snel weg van de bestrating. Het schijnt wel meer te zijn dat mensen een bak over de bestating doen, maar iemand enig idee welk zand er dan op gestort moet worden en hoeveel cm hoog? Suggesties zijn welkom!

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:58

bij ons in de buurt WAS er zo'n ovaalbaan. ze hadden in het weiland een een strook zand (ong. 3 meter?) in een ovaal gelegd. Het leek een beetje op een renbaan hahaha. Voor jonge paarden en pony's is het balangrijk om zo veel mogelijk rechte lijnen te rijden met een los teugeltje, dus dan was zo'n baan ge-wel-dig zo beleer ik nu ook mijn verzorgpony en hij word al behoorlijk sterk daardoor hahaha

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:38

Kim1987kim schreef:
Ik heb een bak van 16 bij 32 ongeveer, zodat als ik hem door midden doe, ik een perfecte logeer/loswerk bak heb. Bij mij hebben we eerst de zwarte grond eraf gehaald, toen een dikke laag witte grond die eronder lang eraf gehaald. Zwarte grond terug en daarna de witte grond terug. Ik heb afgelopen week elke dag kunnen rijden :) bijna nooit een plasje in te ontdekken!

Hier hetzelfde verhaal alleen is die van ons 18 x 36 meter

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:01

Wij wonen op (afgegraven) veengrond. Dus hoge waterstand en sompige bodem.
Ten eerste hebben wij het weiland met zwart zand laten ophogen (hadden ook nog eens het laagste punt van de omliggende weilanden) en het rijbak gedeelte laten 'umkühlen' d.w.z. toplaag met veen en zwart zand afgraven, wit zand naar boven halen, gat weer opvullen met zwart zand en wit zand erover heen. In de loop van de jaren regelmatig (laten) lostrekken, of door de buurman die moest trainen met zijn Haffies-span in dubbelspan-ploegen :D of met de eigen tractor en ieder jaar een paar kuub wit zand aan laten leveren om de natte plekken bij te werken. Deze winter echt voor het eerst dat we zeggen: ja, nu is de bak goed genoeg om altijd te kunnen rijden :j (m.u.v. vrieskou natuurlijk)
Het is hier de afgelopen week verschrikkelijk veel regen gevallen. Het weiland van de buurman (nu het laagste punt :P ) staat zo'n 10 cm water op maar onze rijbak is na 1-1.5 dag geen regen alweer helemaal plasvrij +:)+ alleen jammer dat ik er deze winter zelf niet van kan genieten met mijn dikke baby-buik :')

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:05

die van ons iets van 20 x 60 en is nooit nat echt heeel fijn :) ik kan alleen niet rijden als het gevroren

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:36

Heel leuk dat iedereen een rijbak heeft, maar ik rijd gewoon op een weiland en hoeveel het ook regent, ik kan hier altijd rijden en scherpe bochten maken (maarmet springen is het wel een beetje oppasen). Alle bakken hier zijn of heel erg zwaar of bij het eerste regenbuitje al zeik nat dus het is ideaal. Aleen even kijken hoever jullie grond boven de zee spiegel of waterpijl ofzo iets zit.

QuintySnoepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:24

Wij hebben thuis een bak van 40 bij 20 Graaf er een speciaal soort steen in (weet niet prescies welke) Dat hebben we gedaan nu is onze bak nijna nooit nat.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:39

casperzazoe schreef:
Heel leuk dat iedereen een rijbak heeft, maar ik rijd gewoon op een weiland en hoeveel het ook regent, ik kan hier altijd rijden en scherpe bochten maken (maarmet springen is het wel een beetje oppasen). Alle bakken hier zijn of heel erg zwaar of bij het eerste regenbuitje al zeik nat dus het is ideaal. Aleen even kijken hoever jullie grond boven de zee spiegel of waterpijl ofzo iets zit.

Dat deden wij dus eerst ook,tot ik met de pony onderuit ging.
Daarbij brak ik mijn enkel en de pony heb ik in moeten laten slapen.
Hier wordt dus niet meer in de wei gereden.
Toen dus een stuk van de wei omlaten keren zodat we een bak hadden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:41

Ik heb een grote buitenbak, op zwart zand. 's Zomers wordt dit ingezaaid met maïs en dan rijd ik in de wei. Helaas nu veel te nat om te rijden. :(

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:50

casperzazoe schreef:

Dit hangt heel sterk af van je ondergrond. Enkele kilometers verderop reed ik ook in de winter gewoon op de weide.
Hier thuis moet ik dat echt niet proberen :n we zitten op kleigrond namelijk.

Wijzelf hebben een 20x60 bak, op kleigrond. Afgegraven, wit rivierzand erin, en hoogste punt van het terrein :j
Laten het eens per jaar glad trekken, en verder geen mogelijkheden helaas om dit zelf goed bij te houden. Af en toe harken we het :+
Bak is nu..... 15 jaar oud, en we kunnen zolang het niet hard vriest, altijd rijden. Ongeacht hoeveel regen er is gevallen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:29

casperzazoe schreef:

Op het weiland rijden doe ik alleen als mijn paarden op de zomerwei staan. En dan nog is het daar spekglad na 2 dagen regen, dan ga ik een buitenrit maken of ik rij 'even' naar huis (10-15 minuten in stap/draf) en rij dan thuis in de bak.
Maar hier aan huis in het weiland rijden in de winter? :n Absoluut geen optie, veels en veels te glad.