Verbruik strokorrels.........hoeveel???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik gebruik aan strokorrels...........per week.

1 zak per week a 14 kilo heel SCHOON paard
4 (8%)
1 zak per week a 14 kilo SMEERPOT op stal
1 (2%)
1 zak per week a 16 kilo heel SCHOON paard
1 (2%)
1 zak per week a 16 kilo SMEERPOT op stal
1 (2%)
1 zak per week a 20 kilo SCHOON paard
4 (8%)
1 zak per week a 20 kilo SMEERPOT op stal
5 (10%)
2 zakken per week a 14 kilo SCHOON paard
3 (6%)
2 zakken per week a 14 kilo SMEERPOT op stal
1 (2%)
2 zakken per week a 16 kilo SCHOON paard
1 (2%)
2 zakken per week a 16 kilo SMEERPOT op stal
Geen stemmen
2 zakken per week a 20 kilo SCHOON paard
1 (2%)
2 zakken per week a 20 kilo SMEERPOT op stal
3 (6%)
Meer dan 2 zakken per week
2 (4%)
Anders.............
9 (18%)
Helemaal geen strokorrels want het bevalt me niet
13 (26%)

Totaal aantal stemmen: 49

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:05

diana1 schreef:
Dat is hét voordeel van doorzichtige zakken, dan kun je zien wat in de zakken zit :+

Gekscherend of niet, maar iets afleveren waar geen enkele informatie op staat kan volgens mij niet.

Maar als je weet dat een ontwerp van een bedrukte zak snel 4.000-5.000 € kost, dan is het natuurlijk financieel een zware dobber om dit te doen. Je moet niet enkel investeren in ontwerp, je moet ook een minimum aantal zakken laten bedrukken, zodat je snel aan een heel grote investering zit om te starten.
Blanco zakken kan je kopen per zak bij wijze van spreken, je dient dus geen risico te nemen en geen investering te doen.
Dus zullen naamloze, onbedrukte zakken steeds een prijsvoordeel hebben.

Daarenboven, als je korrels maakt voor energietoepassing, welke afgekeurd worden, kan je die nog steeds verkopen als strooisel.
Als de zak bedrukt is wordt dat veel moeilijker.

En een onbedrukte zak vermeldt niet wat er in zit, dus wat koop je dan?

maybe2

Re: Verbruik strokorrels.........hoeveel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:23

maar bedrukte zakken zijn vaak wel weer duur,dan betaal je voor het paardenhoofd of naam die op de zak staat.
ze bevallen goed,bedrukt of niet bedrukt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:38

@Diana, we hebben nu een nieuwe verpakkingsmachine en werkt met plastic zakken. Dat vonden de meeste klanten ook erg handig, omdat de zakken nu makkelijker buiten opgeslagen kunenn worden.
Laatst bijgewerkt door Imker op 09-03-12 11:23, in het totaal 2 keer bewerkt

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:45

Pieteritus1 schreef:
Maybe2, totdat je een keer een slechte kwaliteit krijgt, je paard er iets van gaat mankeren (opeet en er ziek van wordt of de hoeven gaan naar de kleute). Dán wens je dat je op een merk/fabrikant terug zou kunnen vallen. En je wilt niet weten hoe vaak de telefoon bij mij gaat mbt merkloze korrels en de vraag van wat erin zit....

hij heeft alleen in het begin er even van gegeten,nu niet meer.
en wat betreft de hoeven,mijn hoefsmid komt om de 8 a'10 weken en die merkt geen verandering aan de hoeven.
wat moet er dan gebeuren met de hoeven?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:24

Pieteritus1 schreef:
@Diana, we hebben nu een nieuwe verpakkingsmachine en werkt met plastic zakken. Dat vonden de meeste klanten ook erg handig, omdat de zakken nu makkelijker buiten opgeslagen kunenn worden.

Oké, duidelijk.....ik begreep dat jullie juist (uit milieuoogpunt) papieren zakken gebruikten.

Ik heb overigens de Poll ingevuld met 1 zk per week vwb het strokorrel verbruik, zowel bij een schoon paard als een vies paard.
Voor het geval de TS hier interesse in heeft, ik heb nog een jaarverslag over het gebruiken van strokorrels.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 10-03-12 12:09, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Sannesugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:34

Bij mij gaat er in een stal van 4x4 meter, 7 zakken met strokorrels

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:37

@Diana: Tegenwoordig wordt ook het plastic op heel veel plaatsen kosteloos opgehaald of kun je het kosteloos inleveren. Vanuit dat oogpunt had het geen extra voordelen meer.
Er zitten aan de plastic verpakking 2 voordelen:
1. het kan nu makkelijker buiten opgeslagen worden
2. (en dat is meer voor de productie) we hebben nu één verpakkingsmachine nodig

Ik vind het ook jammer dat ik mijn posts weg heb moeten halen, vond ze nl. ook wel nuttig en objectief, maar als ik (mede via PB) hierover aangevallen wordt, dan trek ik mijn handen terug.
Dat is idd jammer, want ik had mijn ervaringen, óók de goede met andere merken, hier best willen delen.
Maar goed, het zij zo...

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:26

@Diana: Tegenwoordig wordt ook het plastic op heel veel plaatsen kosteloos opgehaald of kun je het kosteloos inleveren. Vanuit dat oogpunt had het geen extra voordelen meer.
Er zitten aan de plastic verpakking 2 voordelen:
1. het kan nu makkelijker buiten opgeslagen worden
2. (en dat is meer voor de productie) we hebben nu één verpakkingsmachine nodig

Ik vind het ook jammer dat ik mijn posts weg heb moeten halen, vond ze nl. ook wel nuttig en objectief, maar als ik (mede via PB) hierover aangevallen wordt, dan trek ik mijn handen terug.
Dat is idd jammer, want ik had mijn ervaringen, óók de goede met andere merken, hier best willen delen.
Maar goed, het zij zo...[/quote]

sorry hoor,maar jij bent degene die mij als eerste een pb stuurt,en jij voelt je aangevallen?en waarom je posts weg halen als ze zo nuttig en objectief zijn.je kunt ze toch laten staan voor andere mensen?

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 15:46

Sannesugar schreef:

En hoeveel per week gooi je er dan bij in?
Zijn het zakken van 14 kilo of bijv 20 kilo?

Ik vind het jammer als er mensen zijn die mij meer over het drodukt kunnen vertellen maar hier niet neer willen zetten.
Je kunt mij natuurlijk ook op de hoogte brengen via PB.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:45

Hier op stal stonden 3 paarden op stro korrels.
Begonnen met de aangegeven 5 zakken á 20kg.
In principe hoefde ze pas na ca 6 weken te beginnen met bijstrooien.
Nou bij 2 van de 3 was het na 3 weken een smeerbende en moesten ze al gaan bijstrooien. Bij de andere ging het wel goed, terwijl dat er eentje is die alles door z'n hele stal loopt.
Uiteindelijk staat er nu nog 1 paardje op strokorrels.

Sannesugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:07

corina schreef:
Sannesugar schreef:

En hoeveel per week gooi je er dan bij in?
Zijn het zakken van 14 kilo of bijv 20 kilo?

Ik vind het jammer als er mensen zijn die mij meer over het drodukt kunnen vertellen maar hier niet neer willen zetten.
Je kunt mij natuurlijk ook op de hoogte brengen via PB.

Het zijn zakken van 14 kilo, en ik gooi per week ongeveer 1/2 zakken erbij. Het is al een mooie en zachte laag geworden, mijn paard staat er nu al 3 weken op, en ik vind het super fijn!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:20

Na 6 weken pas bijstrooien?
Dat lijkt me praktisch gezien onmogelijk, tenzij je een enorme hoeveelheid instrooit. Met een instrooi van ca. 120 kg in een box van 3x3 is het normaal zo dat je na 3 weken begint met bijstrooien, er vanuitgaande dat je aan de 'richtlijnen' voldoet.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:30

Mijn stal is ongeveer 3.3 x 3.3 waar 's nachts 2 paarden in staan. 1 KWPN van 1.70 die behoorlijk vies is en een Welsh A die redelijk schoon is. Ben meestal 1 zak per week of 2 weken kwijt.
Was in Oktober begonnen en heb vorige week de hele stal pas leeg gegooid. Heb er nu weer 2 of 3 zakken in gedaan met een laag stro er over heen, eens kijken of dat wat is! :D geen idee dus nog hoeveel ik nu ga gebruiken. Ik heb trouwens korrels van Strovan, 20kg zakken. Ga vanaf nu ook elke dag de bodem los maken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:49

Pieteritus1 schreef:
Na 6 weken pas bijstrooien?
Dat lijkt me praktisch gezien onmogelijk, tenzij je een enorme hoeveelheid instrooit. Met een instrooi van ca. 120 kg in een box van 3x3 is het normaal zo dat je na 3 weken begint met bijstrooien, er vanuitgaande dat je aan de 'richtlijnen' voldoet.

Die 6 weken is idd de richtlijn die de leverancier opgeeft.
En dan pas beginnen met bijstrooien van 1 zak per week.
Nou met 3 weken stonden ze al te soppen in hun stal. Moet ook zeggen dat ik die stallen erg vond ruiken hoor.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:38

Kiki, welk merk gebruik je, of korrels van welke leverancier?
Vind het niet raar dat je die ervaring hebt (van het soppen) als je helemaal niet bijstrooit.
Ik neem aan dat je wel dagelijks de mest verwijdert en de boel rechttrekt en 1 of 2x per week de natte plek eruit haalt?

*edit*
Heb de site gevonden waar het op staat. Klopt m.i. niet.
Een spons kan ook niet oneindig water opnemen. Er staat nergens dat de natte plek(ken) eruit moet(en) gehaald worden en zij raden voor 12 m2 slechts 98kg korrels aan. Dat is 8.1kg per m2. Ideaal is ca. 13.5 kg per m2. Daar haal je dan de mestballen en natte plek uit en logischerwijs moet je dan ook bij gaan strooien, want je haalt er natuurlijk ook korrels en nat uit.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:20

Ik heb ze niet zelf gebruikt hoor maar 3 paarden op stal bij ons staan erop. Mijn paardje staat op gewoon stro, maar die is redelijk netjes op stal.
Ze hebben wel de natte plekken eruit gehaald en bijgestrooid.
Ze zijn begonnen met 5 zakken á 20 kg op een stal van 3x3 ook netjes besproeid zoals aangegeven, en na 3 weken (ipv de opgegeven 6) begonnen met bijstrooien. Dagelijks mest eruit gehaald.
Was van het merk Groeinatuurlijk.
Pieteritus1 schreef:
Kiki, welk merk gebruik je, of korrels van welke leverancier?
Vind het niet raar dat je die ervaring hebt (van het soppen) als je helemaal niet bijstrooit.
Ik neem aan dat je wel dagelijks de mest verwijdert en de boel rechttrekt en 1 of 2x per week de natte plek eruit haalt?

*edit*
Heb de site gevonden waar het op staat. Klopt m.i. niet.
Een spons kan ook niet oneindig water opnemen. Er staat nergens dat de natte plek(ken) eruit moet(en) gehaald worden en zij raden voor 12 m2 slechts 98kg korrels aan. Dat is 8.1kg per m2. Ideaal is ca. 13.5 kg per m2. Daar haal je dan de mestballen en natte plek uit en logischerwijs moet je dan ook bij gaan strooien, want je haalt er natuurlijk ook korrels en nat uit.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:53

@Kiki: maar geen natte plek eruit gehaald? Dat is toch essentieel (bij iedere strooiselsoort).

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:12

kiki1976 schreef:
Ik heb ze niet zelf gebruikt hoor maar 3 paarden op stal bij ons staan erop. Mijn paardje staat op gewoon stro, maar die is redelijk netjes op stal.
Ze hebben wel de natte plekken eruit gehaald en bijgestrooid.
Ze zijn begonnen met 5 zakken á 20 kg op een stal van 3x3 ook netjes besproeid zoals aangegeven, en na 3 weken (ipv de opgegeven 6) begonnen met bijstrooien. Dagelijks mest eruit gehaald.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:14

Ik doe nu al ruim een jaar met een pallet. Zit geloof ik iets van 30 zakken op ofzo? Ze gaan in de schuilstal (2 stallen van 3x3) die ze vooral als wc gebruiken. Ik haal dan dagelijks de poep eruit en de natste plekken. Daarna doorharken en omgooien. Dit hoort schijnbaar niet omdat je dan geen koek als bodem krijgt. Maar ik vind mijn manier fijner, dan blijft hij voor mijn stal langer goed.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:49

Heb verder geen paard/ pony op stal alleen een shet met schuilstal en daar ligt al jaren stro in maar mijn vraag is als je strokorrels gebruikt word de stal dan ook 'voller' dan dat je bijv. Zaagsel gebruikt van dezelfde hoeveelheid?