BLGG Bemestingswijzer...hoe toepassen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: BLGG Bemestingswijzer...hoe toepassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 19:52

Met de software moet je nog wel het 1 en ander interpreteren denk ik ? :)

Ik als leek wil gewoon iemand in de arm kunnen nemen. Dat die persoon komt kijken, wat aantekeningen maakt over het gebruik, monsters neemt, en dat daar dan een advies uit komt rollen.

Zo van: u kunt het beste het gras niet te kort laten afgrazen - mest weghalen - eventueel een mest-composteeradvies - in april zoveel van dit exacte merk strooien - en onder welke omstandigheden. (gras droog of nat ? Vlak voor regenbui ? Na enige tijd regen ? Bepaalde temperatuur ? dat soort dingen :P ). En zo dan voor het hele jaar wat je wanneer en waarmee moet doen om de boel gezond te houden.

Echt Jip & Janneke :)

Want al krijg je een advies wat er voor elementen op moeten.....dan nog weet je als leek niet goed onder welke omstandigheden dat het beste opgenomen wordt...en welk merk / type je moet hebben....want dat zal vast ook wel weer schelen , dat het ene spulletje veel beter opgenomen wordt / werkt dan het andere spulletje.

Ik gooi er dan liever voor een paar 100 euro iets op dat tenminste goed werkt , dan voor 100 euro iets dat eigenlijk niet zo goed "pakt".

Ik denk dat er toch vrij veel mensen zijn die het graag echt goed / gezond / respectvol voor de natuur aan willen pakken maar ze kunnen gewoon nergens terecht.... ja bij Bio-Ron maar die wordt dan weer afgekraakt door mensen die er meer verstand van lijken te hebben :)

Ondanks al mijn goede wil kom ik nu dus denk ik ook maar bij de CZAV terecht... en wordt het en kunstmest-traject.... simpelweg omdat ik niet weet wat ik anders zou moeten strooien....zucht.

Zou daar nou echt geen brood in te verdienen zijn , goede Jip & Janneke niveau onderhouds / bemestingsplannen aanbieden ? Lijkt mij wel toch :)

Niet iedereen wil zijn geld weggooien met altijd maar domweg kunstmest en kalk strooien lijkt me :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:55

vraag een boer in de buurt die paarden heeft en waar het gras er mooi bij staat, volgens mij zit daar de meeste kennis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 20:00

Ja en de minste tijd :P

Het traject van hulp vragen aan boeren / loonwerkers zijn we voorbij... prima gasten hoor, maar als puntje bij paaltje komt hebben ze er helemaal geen zin in / tijd voor om bij een ander te gaan rommelen... en vaak is het toch een kwestie van domweg een berg (kunst-)mest er op en niet te moeilijk doen.

Bij het woord "paardengrasmengsel" wordt je al niet meer serieus genomen :P

Loonwerker komt ook afspraken niet na...je zit maar af te wachten met gekromde tenen maar er gebeurt niks...en om elke keer achter iemand aan te zeuren daar hou ik ook niet van.

We hebben nu dus maar zelf een mini-trekkertje gekocht , echt een leuk ding +:)+

Net begonnen met het frezen van een deel van de wei zodat we die opnieuw in kunnen gaan zaaien met Barenbrug Horsemaster. Eind vorig seizoen hebben we wat stukjes geprobeerd en dat is mooi spul, groet als een tierelier, wortelt goed... goede keus geweest +:)+

(denk ik als leek :P )

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:16

pmarena schreef:
Met de software moet je nog wel het 1 en ander interpreteren denk ik ? :)

Ik als leek wil gewoon iemand in de arm kunnen nemen. Dat die persoon komt kijken, wat aantekeningen maakt over het gebruik, monsters neemt, en dat daar dan een advies uit komt rollen.

Zo van: u kunt het beste het gras niet te kort laten afgrazen - mest weghalen - eventueel een mest-composteeradvies - in april zoveel van dit exacte merk strooien - en onder welke omstandigheden. (gras droog of nat ? Vlak voor regenbui ? Na enige tijd regen ? Bepaalde temperatuur ? dat soort dingen :P ). En zo dan voor het hele jaar wat je wanneer en waarmee moet doen om de boel gezond te houden.

Echt Jip & Janneke :)

Want al krijg je een advies wat er voor elementen op moeten.....dan nog weet je als leek niet goed onder welke omstandigheden dat het beste opgenomen wordt...en welk merk / type je moet hebben....want dat zal vast ook wel weer schelen , dat het ene spulletje veel beter opgenomen wordt / werkt dan het andere spulletje.

Ik gooi er dan liever voor een paar 100 euro iets op dat tenminste goed werkt , dan voor 100 euro iets dat eigenlijk niet zo goed "pakt".

Ik denk dat er toch vrij veel mensen zijn die het graag echt goed / gezond / respectvol voor de natuur aan willen pakken maar ze kunnen gewoon nergens terecht.... ja bij Bio-Ron maar die wordt dan weer afgekraakt door mensen die er meer verstand van lijken te hebben :)

Ondanks al mijn goede wil kom ik nu dus denk ik ook maar bij de CZAV terecht... en wordt het en kunstmest-traject.... simpelweg omdat ik niet weet wat ik anders zou moeten strooien....zucht.

Zou daar nou echt geen brood in te verdienen zijn , goede Jip & Janneke niveau onderhouds / bemestingsplannen aanbieden ? Lijkt mij wel toch :)

Niet iedereen wil zijn geld weggooien met altijd maar domweg kunstmest en kalk strooien lijkt me :)

Ik snap het helemaal.
De software is redelijk in jip & janneke taal en geeft ook heldere adviezen m.b.t. wat je moet doen met de mest, hoeveelheid, temperatuur, hoe vaak, etc. Probleem ligt meer dat dergelijke software duur is en de gemiddelde paardenhouder hier niet in wil investeren. De prijs is gebaseerd op de hoeveelheid tijd en kennis dat er in gestoken is, en dat moet betaald worden. Het is een enorme investering maar het verdient zich ook terug, en dat wordt vaak over het hoofd gezien.
Dat velen 'geen tijd' hebben herken ik ook en uit ervaring weet ik dat dit een 'smoes' is omdat men weet dat paardenhouders niet willen betalen voor adviezen (dit bedoel ik algemeen, niet persoonlijk, want er zijn uitzonderingen).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 22:09

Vind ik ook heel begrijpelijk :j

Vaak gaat het natuurlijk ook om kleine landjes , overbegrazing , het mag allemaal niks kosten en paardenmensen zijn vaak nogal zeikerds ook natuurlijk :o

Het is jammer dat zoiets als het BLGG dan niet nog een soort "plus" versie van het grondonderzoek / bemestingsadvies geeft , met daar echt een wat/waar/wanneer strooi-plan voor dummies :P

Voor een kneuter met 2 ponies zoals wij is dergelijke software ook weer een beetje overkill natuurlijk....dat moet toch direct met het grondmonster geregeld kunnen worden.

Zo voel ik me bij een boer / loonwerker zelf dan ook , alsof je iemand lastig valt want die wil gewoon lekker hectares afwerken , niet zo'n verpest strontlandje van een stel miepen met knollen :P

En dan wordt je gevraagd wat jij er mee zou doen, en dan gaat zo'n miep tegensputteren wanneer je alles dood wil spuiten, lekker diep ploegen , BG3 inzaaien , flink kunstmest.... als zo'n paardenmuts het dan beter weet dan bekijken ze het maar :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 19:34

Nou, vandaag bij het CZAV regel 1 gehaald van het advies.

En het volgende probleem dient zich al aan :+

Regel 2 ga ik helemaal niet mee krijgen omdat ze dat niet aan particulieren mogen verkopen.....omdat er bommen van gemaakt kunnen worden :P

Wat een getob jongens , pfffft.

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:11

Eventjes stipje hier neerzetten.

Wij hebben nog geen bodemadvies, maar ik vrees dat wij in dezelfde situatie zitten. 4 paardjes hier waarvan 2 tinkertjes, dus raaigras, dood bodemleven&co willen we hier vermijden/oplossen.

We hebben hier ook al een (paarden)boer gevraagd: doodspuiten, raaigras zaaien en kunstmest :+

Ik heb laatst het boekje van Nicolette Hebing 'Zomereczeem opgelost met voeding' gelezen. Er staat natuurlijk vanalles in het boekje, maar een van de dingen is dat ze aanraadt om je mest te composteren en hiermee te bemesten. Heeft iemand hier ervaring mee?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 00:30

madamX schreef:
Nope, magnesium hoef je niets aan te doen, geldt ook voor natrium.
.

Moet je wel iets van een supplement met magnesium bij gaan voeren omdat ze het vanuit het gras niet voldoende binnen krijgen.

MadamX, waarom geen kieseriet op het weiland brengen? Voegt zowel magnesium als sulfaat toe, beiden wordt aangeraden door BLGG.

De kg op het advies zijn zuivere stikstof/ fosfaat ect. In kunstmest zit per kilogram een bepaalde gehalte. Als je de 26-14 neemt die wordt geadviseerd door CZAV zit er in 100 kg 26 kg zuivere stikstof en 14 kg fosfaat.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:01

fransje23 schreef:
Moet je wel iets van een supplement met magnesium bij gaan voeren omdat ze het vanuit het gras niet voldoende binnen krijgen.

MadamX, waarom geen kieseriet op het weiland brengen? Voegt zowel magnesium als sulfaat toe, beiden wordt aangeraden door BLGG.

De kg op het advies zijn zuivere stikstof/ fosfaat ect. In kunstmest zit per kilogram een bepaalde gehalte. Als je de 26-14 neemt die wordt geadviseerd door CZAV zit er in 100 kg 26 kg zuivere stikstof en 14 kg fosfaat.

Mijn reactie was gericht op de post met het advies van de CZAV. Dan klopt het inderdaad dat magnesium geen prioriteit heeft. Als je goed kijkt zie je dat later in het advies wel degelijk een stof wordt geadviseerd met een minimum aan magnesium. (De volgorde van toedienen speelt een belangrijke rol; het nu op peil brengen van magnesium is absoluut niet verstandig).
En nee, het is niet nodig een supplement te geven m.b.t. magnesium; er zit nog genoeg in het gras. Kieseriet zou een oplossing geweest zijn als het K gehalte niet zo hoog was; in dit geval is kieseriet dus niet gewenst.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:57

madamX schreef:
En nee, het is niet nodig een supplement te geven m.b.t. magnesium; er zit nog genoeg in het gras. Kieseriet zou een oplossing geweest zijn als het K gehalte niet zo hoog was; in dit geval is kieseriet dus niet gewenst.

Waar moet het gras de magnesium vandaan halen als er onvoldoende in de bodem zit? Uit de lucht?
Een groot deel van de Nederlandse paarden heeft een magnesiumtekort doordat er te weinig in de bodem zit.
Volgens het advies van BLGG wordt wel aangeraden om bij de eerste snede magnesium (en landbouwzout) te strooien.

Wat voor invloed heeft Kiesriet op het K-gehalte? Dacht dat er alleen magnesium en sulfaat in zat? :)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:46

fransje23 schreef:
madamX schreef:

Waar moet het gras de magnesium vandaan halen als er onvoldoende in de bodem zit? Uit de lucht?
Een groot deel van de Nederlandse paarden heeft een magnesiumtekort doordat er te weinig in de bodem zit.
Volgens het advies van BLGG wordt wel aangeraden om bij de eerste snede magnesium (en landbouwzout) te strooien.

Wat voor invloed heeft Kiesriet op het K-gehalte? Dacht dat er alleen magnesium en sulfaat in zat? :)

Helemaal mee eens!

Dit bemestingsadvies is overigens wel van een jaar geleden. Ik weet niet hoe TS vorig jaar bemest heeft? Misschien toen al magnesium gebruikt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 12:01

Vorig jaar hebben we eigenlijk weinig gedaan omdat we er niet uit kwamen WAT we nu precies moesten doen , en aan het wachten waren op weer een advies van een andere adviseur...dat nooit gekomen is helaas.

We hebben wel op een deel van de wei Perlka kalk-cyanamide korrels gestrooid. Vanwege het aandeel kalk dat je zou verwachten nodig te hebben gezien de boterbloem enzo , en ook vanwege het mos waar het goed tegen zou moeten helpen. Maar volgens mij was dit nog van voor het advies.

Afgelopen jaar zijn we voornamelijk bezig geweest met handmatig Bereklauw / JKK / boterbloem verwijderen en hebben we een mini-trekkertje aangeschaft om regelmatig te kunnen maaien want dat handmatige gepruts is ook niet alles....

Omdat regel 2 van het advies dus niet op te volgen is gezien we dat spul niet mee gaan krijgen, zei de man van het CZAV dat we dan maar Magnesemon (oid) moesten gebruiken. Hoger aandeel magnesium , is misschien zo slecht nog niet ?

En we zitten te dubben of we moeten gaan spuiten tegen het onkruid, en zo ja waarmee...en of dat dan weer wèl te krijgen is als particulier...zal ook wel weer niet meevallen :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:14

M.a.s, magnesamonsalpeter, is ook gezien de omstandigheden een mooi alternatief voor KAS. Je moet er wel een beetje meer van strooien want er zit met kilo iets minder stikstof, 22%, in. Het is juist goed om het tekort aan magnesium aan te vullen. Natrium kan je strooien met landbouwzout.

Je zal merken als je stikstof op het land brengt dat de onkruiden vaak slechter gaan groeien. Veel van dat soort planten houden juist niet van stikstof, o.a. JKK, maar hebben liever een armere grond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 16:19

Ja dat zei de CZAV man ook inderdaad :)

Ik vind het nog steeds jammer om met kunstmest bezig te gaan , maar aangezien ik geen idee heb wat wat ik anders zou moeten doen ga ik dan maar dit advies van het CZAV aanhouden...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:25

Lijkt net of ik er een klein beetje verstand van heb :)

Je zou ook klaver kunnen doorzaaien voor wat meer stikstof in de grond maar niet alle paarden reageren goed op klaver. Klaver kan stikstof uit de lucht binden en slaat dat op onder de grond.

Misschien kan je eens zoeken naar een lesboek bemestingsleer die bij de middelbare agrarische school gebruikt wordt. Heb je toch een basisnaslagwerk. Ik gebruik die boeken ook nog weleens om dit soort dingen na te zoeken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 16:27

Dat weet ik inderdaad, van klaver.
Ik zou juist graag een beetje van de klaver af willen , er staat al zat :P

Ik weet wel wat weetjes maar weet ook dat ik er bij lange niet genoeg info over bij elkaar kan sprokkelen , om het ook goed te combineren en implementeren.
Met een klein beetje kennis doe je vaak erg veel dingen fout...dat je pas leert als je professionele kennis hebt :=

Doordat ik weet dat dat zo werkt, durf ik zelf weinig te doen. Omdat de kans gewoon enorm groot is dat ik essentiële info mis.

Zoals dat verhaal van te weinig magnesium....ik heb ook wel gehoord dat dat slecht is voor paarden als ze daar te weinig van binnen krijgen.
Maar domweg een berg magnesium op de wei strooien is dan wellicht juist helemaal niet verstandig....ook al lijkt dat wel zo :)

Klaver, mos, boterbloem, Bereklauw en JKK zijn het grootste probleem. Wisselt elkaar ook af.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:45

leuk om eens te lezen, Wij beheren de weides eigenlijk een deel als koeien weilande (al mag pa er niet meer zoveel kalk opstrooien, dan groeit het gras te hard)

Het was bij ons kiezen tussen twee kwaden of je grond armer houden en veel onkruid (boterbloemen, klaver, jacobs, bereklauw, ect) maar minder voedzaam gras voor de paarden of wat meer mest erop en een mooi grasland krijgen met minder ongewenste planten (dus minder werk aan het verwijderen en angst voor een vergeten hapje JK). We zitten ook op bijna puur zand dus we verdrogen zeer snel

We spuiten 2 a 3 keer per jaar tegen de brandnetels en maaien de randjes. Poep wordt hier uitgesleept met het paard (dadelijk weer de trekker want haar buikje is goed aan het groeien) maar hoop eind van de zomer haar weer in werking te stellen.

Paardengras zijn wij ook niet z'n voorstander van. Ga naar een veeteeler en zeg het dan gaan ze lachen omdat de prijzen vaak over de kop gaan. We vragen naar laagbloeiend gras met een goede wortelstructuur en elk jaar wordt zelf de winterweide weer groen.

na 3 maanden weer op de wei (deze was 1 keer gemest voor overleiden paard hiervoor) (is een zwaar verwaarloosde wei geweest dus kon helaas niet gehooid worden, daar zou dit gras super voor zijn)
Afbeelding

en zo is winterweide eind augustus
Afbeelding

Voor spuitmiddelen mag je een PB sturen