Veiligheid op stal, weet jij hoe het zit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:56

Ik heb het ook niet over gamma spul natuurlijk. Al hadden we in het begin wel een keer vals alarm toen ze smid bijna onder het brandalarm bezig was met ijzers passen :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 17:02

MarijeR schreef:
Ik heb het ook niet over gamma spul natuurlijk. Al hadden we in het begin wel een keer vals alarm toen ze smid bijna onder het brandalarm bezig was met ijzers passen :D

Was ook meer een algemene opmerking voor de rest ;) jullie hebben er duidelijk goed over nagedacht :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:04

Ik heb maar 2 paardjes thuis staan.
Hun stal staat in het weiland/paddock. zowel voor als achter kunnen de paarden de stal uit wanneer nodig.
Achter staat de deur altijd los. en kunnen ze24/7 naar buiten. voor zijn dichte traliedeuren, die uitkomen op een smalle voergang van 1,10 breed. en daar kunnen ze dan ook nog uit alleen dan maar 1 kant op 1 deur naar buiten toe maar.

verder hangt er wel 1 poederblusser, en is EHBO doos aanwezig.
zelf ben ik BHVer en iemand anders op het terrein heeft EHBO.

wat rijden betreft ik moet altijd alleen naar buiten, heb geen bak.
ik heb altijd mijn mobiel bij me, en 2 briefjes wie ik ben wie mijn paard is, waar ik woon en verschillende telefoonnummers er op.
1 zit in mijn zadeltas, en 1 heb ik in mijn zak bij mijn mobiel.

het is allemaal nog geen watervast plan, maar wel goed over nagedacht.

Keet

Re: Veiligheid op stal, weet jij hoe het zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 17:06

Nog een vraag:

Weten jullie wat en hoe je dingen moet melden bij 112? Weten jullie het adres van de stal waar jullie staan?
Weten jullie waar er eventueel een opslag is van brandstoffen/gasleidingen e.d.?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:09

Ik moet eerlijk bekennen dat wat betreft rookmelders, brandblussers en dat soort dingen niks geregeld is bij ons op stal en ik kan me ook niet heugen dat er een stal was in het verleden die dat wel had.
Ik zelf heb wel BHV, maar ik ben niet de hele dag op stal.

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:12

Ik zou het echt niet weten op de manege waar ik les krijg, en op stal waar mijn verzorgpaard staat...
Ik denk dat als ik goed om me heen zou kijken, ik een brandblusser wel zou zien hangen maar ik kijk daar eigenlijk nooit naar haha, als er brand is en ik ben op stal zou ik gewoon denken: hup paarden uit de stal en 112 bellen..toevallig weet ik het adres :D

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:14

Nog een vraagje: kunnen jullie blussen ook? Weten jullie hoe je een brandblusapparaat aan de praat krijgt en hoe je het moet hanteren? Anders ben je er natuurlijk weinig mee...

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:15

Nope, zal niet zo heel moeilijk zijn hoop ik?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:16

Ympi schreef:
Nog een vraagje: kunnen jullie blussen ook? Weten jullie hoe je een brandblusapparaat aan de praat krijgt en hoe je het moet hanteren? Anders ben je er natuurlijk weinig mee...

Daar is niet zoveel aan te kennen naar mijn mening.
Het is eerder belangrijk welke blusser je hebt hangen, daar zit verschil in.
Je kunt niet met elke willekeurige blusser alles blussen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:17

Ympi schreef:

Lijkt me wel dat ze daar over naar hebben gedacht en het gewoon simpel te houden :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 17:17

meganproperx schreef:

Nou :+ nee, maar met bepaalde blussers (co2) mag je bijvoorbeeld geen mensen en dieren blussen.
Sowieso heb je voor diverse situaties andere blussers.

Het is wel verstandig om eens om je heen te kijken op stal, om te zien waar alles is, waar je heen kan e.d.
En het adres van de stal even uit je hoofd te leren.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:19

En blussen is echt niet zo eenvoudig als het lijkt, er zijn héél erg veel verschillende types en verschillende hanteerwijzes dus!

Sjors, Jesito: hoe zou je blussen? Antwoorden zonder googlen houdt het hier realistisch!

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:21

Evelli schreef:
meganproperx schreef:

Nou :+ nee, maar met bepaalde blussers (co2) mag je bijvoorbeeld geen mensen en dieren blussen.
Sowieso heb je voor diverse situaties andere blussers.

Het is wel verstandig om eens om je heen te kijken op stal, om te zien waar alles is, waar je heen kan e.d.
En het adres van de stal even uit je hoofd te leren.

ik heb mijn verzorgpaardje nu net 3 weken dus zal volgende keer is kijken waar dat hangt, de uitgang van de stal waar hij staat is niet moeilijk, dat is er maar 1 aan het eind van de gang...niet heel veilig dus als er bij die deur brand is :n

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:23

Ympi schreef:
Sjors, Jesito: hoe zou je blussen? Antwoorden zonder googlen houdt het hier realistisch!

Gewoon de kraan open en blussen :+
Nee grapje ik zou het niet weten :o

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:26

Ik heb mijn BHV netjes gehad, hoe je moet blussen is afhanelijk van de brand en welk blusapparaat.
Met blussen is het de bedoeling dat je het vuur stikt zodat het geen zuurstof meer krijgt en dus uitgaat.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:27

Ik heb op het werk opleidingen brandblussen gegeven en de praktijk toont mij dat als je mensen een brandblusser in de hand duwt, 90% van de personen nog geen aangestoken mini-kamvuurtje uit krijgt.

Je moet namelijk blussen in pufjes, dus spuit-stop-spuit-stop-spuit-... Zeker niet duwen en blijven spuiten. Een brandblusapparaat van 6 kg (die komen vaakst voor) houdt het ongeveer 30 seconden uit. Je moet dus echt wel weten wat je doet wil je enige kans hebben om een mini-brandje te blussen, tegen een grotere brand kan je sowieso weinig beginnen. Brandhaspels zijn makkelijker in gebruik en kan je gebruiken om te blussen of om een doorgang brandvrij te houden, tuinslangen zit niet genoeg druk op om echt te blussen maar kan je wel wat mee vertragen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 17:28

En niet bovenop het vuur blussen :+

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:30

Maar inderdaad netjes onderaan aan de bron :-)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:53

Hmm best wel iets om eens goed over na te denken inderdaad.
Op mijn huidige stal staat alles in de zomer 24/7 buiten en in de winter staan er alleen 4 paarden 's nachts op stal in buitenboxen. Ik heb geen idee of er ergens brandblussers hangen of EHBO dozen liggen.
Ik zou eigenlijk ook niet het fijne weten van het hoe en wat betreffende brandblussers. Misschien binnenkort maar eens een cursusje volgen. :+

Wel een ongeval gehad toen ik net op deze stal stond en toen heb ik op de 1 of andere manier heel nuchter 112 gebeld, de loslopende paarden teruggezet en voor de gewonde gezorgd. Adres van stal vind ik sowieso een must om te weten, dus dat was geen probleem voor de melding.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:56

Sjors schreef:
Maar het gaat mij erom dat je ze niet een voor een uit de stal naar het weiland moet brengen, maar gelijk op de weide kunnen. Als er bijv. brand is IN de stal dan gaan ze er echt wel uit hoor ;)

Ook ik kan je helaas vertellen dat de paarden NIET hun stal uitgaan bij brand :n

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:45

100 paarden op stal, bij alle stal rijen is er een nooduitgang ( 2 'klapdeuren' ) groote doorgang dus. en andere kant van de rij (zo'n 80 m) is er nog een deur) dit is precies het zelde als de andere rijen :j
er hangen 3 lange brandweerslangen + aantal kleine blussers. In de kantine is de EHBO kist te vinden ( hangt aan de muur dus erg duidelijk) De binnenbak zit aan de stallen, waar ook 2 (apparte) giga grote doorgangen zijn. En in de andere (ook bij de stallen aanvast) is er ook 1 grote giga 'deur'

We mogen maar 1 deken aan de box en verder niks bij de box (uitzondering halster,beenbescherming aan het tralies en dergelijk) om gangpaden vrij te houden.

er is geen vluchtplan zover ik weet. Wel is er een plattegrond waar alle nooduitgangen en deuren zijn

Evelli schreef:
Nog een vraag:

Weten jullie wat en hoe je dingen moet melden bij 112? Weten jullie het adres van de stal waar jullie staan?
Weten jullie waar er eventueel een opslag is van brandstoffen/gasleidingen e.d.?

Ja ! :j

Hooiopslag/stro zit NIET bij de stallen (wellicht 1 pak ivm vooraad) de rest staat appart, dus niet bij de paarden, mocht dat in de fik gaan is het ver genoeg van de paarden ) opslag van zaagsel/vlas is in een container die wel vlakbij de stallen staat.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:58

Veiligheid is mijn beroep. Ik heb 4prden aan huis staan en de verzekering wilde perse dat ik een 6kg brandblusser in de stal zou hebben (geen probleem, heb er wel meer dan 1) Maar heb als dom blondje eens gevraagd wat de reden was :-) Hij zei natuurlijk Ja...om een beginnende brand te blussen !!!!!!!!

dus teon heb ik hem eens uitgelegd dat als ik een beginnende brand zie (heb overigens geen hooi/stro opslag in de stal) dat ik dan EERST mijn paarden ging evacueren. Ten 2e heb ik hem gevraagd of hij ooit al eens een brandblusser leeg had gespoten- ehh.....nee hoezo ?

Ik heb hem toen van dichtbij, een brandblusser laten zien, en laten zien wat je moest doen om hem te activeren (incl van je af houden voor het geval dat het gaspatroon in je gezicht ontploft ) En toen heb ik hem de vraag gesteld of hij het realstisch vond dat een verz. maatschappij dit oplegd...terwijl 99.9% vd mensen niet weten a. hoe ze hem moeten activeren b. hoe ze verschillende branden moeten blussen. Hij droop af met zijn staart tussen zijn benen mompelend "tja maar dat zijn onze regels"

los daarvan, het is goed/zelfs logisch dat iedereen daar over nadenkt, of ze nu 2 of 30 paarden aan huis hebben. Op de manege waar ik gewerkt heb hielden we elk jaar MET brandweer oefeningen om zeoveel mogelijk paarden in zo kort mogelijke tijd uit de stal te krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:23

Veiligheid in de stal? hahaha, laat me niet lachen. Is er hier iemand die bij een brand het idee heeft iets te melden te hebben met zo'n armetierig poederblussertje???
Bekijk dit filmpje eens en let vooral op de klok onderin beeld: http://www.youtube.com/watch?v=OxVHUqT3lIA Je hebt geen schijn van kans........

Iedereen roept hier over blussers (relatief zinloos) en brandmelders en niet roken, maar is dat het enige wat er aan preventie gebeurt? Is dat ook het enige wat van belang is?
Naar mijn bescheiden idee is veiligheid op stal een zeer breed scala aan maatregelen, van regelmatig de boel schoonmaken en geen geknutsel aan installaties tot een goed voerbeleid zodat de paarden niet alleen veilig maar ook gezond zijn en blijven.

Veiligheid bestaat niet en het zit 'm al helemaal niet in het ophangen van 20 EHBO-dozen, 50 brandblussers (poederblussers zijn voor sukkels), een BHV-er en een brandmeldinstalatie. Dat is uitsluitend schijnveiligheid! Voor de show, de goede sier naar buiten toe en de gemoedsrust.
Als je daadwerkelijk begaan bent met je paarden en brand is je grootste angst, dan installeer je een (deluge }:) ) sprinklerinstallatie in je stal. Dat is de enige daadwerkelijk zinvolle investering voor een stal op brandpreventiegebied. De rest is echt voor de wanna-bees, immers, een brand breekt nooit uit terwijl je er met je neus bovenop staat. Daarnaast, hoeveel stallen zijn er; hoe vaak breekt daar brand uit en vooral: wat was de oorzaak van die brand???
Nog zo'n voorbeeldfilm over gedrag bij brand, een klassieker: http://www.youtube.com/watch?v=W2cNVbMoHto

Echte veiligheid? Die zit tussen je oren........

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:16

ik rijd op een manege en heb een verzorg paard :D
op de manege zou ik het echt totaal niet weten wat ik zou moeten doen!
bij de verzorgpony ook niet maar ik denk zo snel mogelijk zorgen dat de paardjes veilig zijn!
op de manege staan trouwens in de 40 paarden ;)

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:18

ik wil het niet weten, dan zou ik vast slapeloze nachten krijgen..