Prijsverhoging stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:00

Marion71 schreef:
@GamblerCup: ik bedoel met betere communicatie: kondig het van tevoren aan dat je wellicht moet verhogen. Waarom in april verhogen als je al vanaf september geconfronteerd wordt met enorme prijsstijgingen, veel stallen verhogen, jij niet waardoor je klanten geen rekening meer houden met een prijsstijging. Dat de stal moet verhogen snap ik uit ervaring.

Daar heb je wel gelijk in, er had misschien wel een soort waarschuwing gegeven kunnen worden dat waarschijnlijk over een paar maanden de prijs omhoog zal gaan, want die prijzen zijn niet van de één op andere dag huppa omhoog gegaan lijkt mij. Dan heb je als klant toch iets langer de tijd om te wennen en te kijken of het financieel nog gaat lukken.

Daantje1981

Re: Prijsverhoging stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:07

Tja, aan de andere kant hadden ze misschien gehoopt het wel te redden met het stallingsgeld wat je hiervoor betaalde? En zijn ze nu na een berekening erachter gekomen dat het toch allemaal echt weel meer kost dan ze dachten..

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:09

Ja dat kan ook, alles kan :)

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:24

Verhogen moet overal. Onze pensionhouder heeft het afgelopen zomer heel fair aangepakt. Ik sta op een volpensionstal. Ik betaalde 287,50. Met de verhoging zou ik uitkomen op ruim 300 euro, een voor mij psychologische en financiële grens. De pensionhouder besloot echter ook een andere optie aan te bieden: volpension, maar met zelf mesten (4 balen vlas per maand). Dit kost mij nu 270. De pensionhouder bespaart nu flink op loonkosten en voor vieze paarden moet je nu zelf vlas bijkopen. Voor mij een geweldige optie! Daarnaast heb ik dit jaar ook nog niks gehoord over de verhoging (jaarlijkse index).

Ik lees hier een paar keer dat er meer betaald moet worden oor het bijbouwen van stallen en het vervangen of draineren van een buitenbak. Dit schijnt in de paardenwereld normaal te zijn, maar ik vind het absurd! Ik huur een stal met als een van de faciliteiten een rijbak. Hoe de stalhouder die rijbak rijdbaar wilt houden is niet mijn probleem. Het vervangen van een bodem is in mijn ogen iets dat een keer in de zoveel jaar moet gebeuren om de kwaliteit van je faciliteiten op peil te houden. En betalen omdat de stalhouder stallen bij wil bouwen? Hallo zeg! Dat is een keuze van het bedrijd, daar heb ik als klant toch geen bal aan! De verhuurder van een huurwoning vraagt toch ook geen geld voor het buitenschilderwerk?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:30

@ShirleyP: een verhuurder van woningen verhoogt wel degelijk de huur als er verbeteringen aan de woning zijn gedaan. Een cv ipv een gaskachel bijvoorbeeld of een nieuwe keuken. Dat geldt uiteraard niet voor regulier onderhoudswerk zoals schilderwerk. Het gaat dan ook niet om onderhoud aan de bodem maar vervanging daarvan. In dat opzicht verschilt het beleid van de stalhouder met het verhogen van de huur vanwege nieuwe stallen of een nieuwe bodem in de rijbak dus niet zo heel veel van bijv. een woningbouwvereniging. Je hebt dan alleen nog de keuze of je akkoord gaat met die verhoging en blijft of dat je dat niet wilt en vertrekt naar een andere stal.

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:06

Bij ons op stal hebben ze vorig jaar ook een verhoging gedaan van €15,-. Die verhoging kwam ook tot stand omdat voornamelijk het stro zo duur is geworden en volgens mij zelfs het hooi ook.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:16

Denk persoonlijk dat veel mensen in de toekomst gaan besluiten om de paarden weg te doen. Het houden van paarden is voor veel mensen simpelweg financieel niet meer haalbaar. Vooral omdat alle lasten in een behoorlijk tempo omhoog gaan. Kijk bijv. maar eens naar de benzine en diesel prijzen. Paard is luxe en zal als eerste aan de beurt komen om op te bezuinigen bij veel mensen. Ben benieuwd hoe we er over een paar jaar voorstaan wanneer deze ontwikkeling zich zo voort blijft zetten......

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:06

The_Stig schreef:
Denk persoonlijk dat veel mensen in de toekomst gaan besluiten om de paarden weg te doen. Het houden van paarden is voor veel mensen simpelweg financieel niet meer haalbaar. Vooral omdat alle lasten in een behoorlijk tempo omhoog gaan. Kijk bijv. maar eens naar de benzine en diesel prijzen. Paard is luxe en zal als eerste aan de beurt komen om op te bezuinigen bij veel mensen. Ben benieuwd hoe we er over een paar jaar voorstaan wanneer deze ontwikkeling zich zo voort blijft zetten......

ik denk dat je daarin gelijk hebt, zeker voor de mensen die een eigen paard hebben 'wel leuk' vinden. Maar voor de categorie die paarden heel belangrijk vind en er met veel gemak andere dingen voor laten, zal dat niet gelden. Ik denk niet dat het er dan per definitie slechter van wordt, volgens mij hou je meer de echte liefhebbers over.
De toekomst zal het uitwijzen.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:20

Ik moet dit jaar weer 5 euro per maand meer betalen, zoals ieder jaar de prijs met 5 euro per maand stijgt. Ik had door de stijging van de stro prijzen en aanleg nieuwe buitenbak een hogere stijging verwacht. Ik hoor hier in de buurt stijging van prijs van rond de 15 a 20 euro per maand

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:59

Bij ons zijn vorig jaar de prijzen ook licht gestegen hierdoor, in belgie dus hetzelfde probleem ;)

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:05

Bij ons was het stallings geld ook gestegen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:25

Afgelopen december is hier de stalprijs ook gestegen van € 150,- naar € 160,- was voor hun het eerst in jaren dat ze de prijzen omhoog moesten doen.
Dus met andere vergeleken valt dit reuze mee, zeker gezen wat we hier voor krijgen/hebben.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:01

bij ons is het stal geld met 30 euro verhoogd.komt nu op 180 euro voor een kale stal met kale weide's en een slechte piste.
aangezien ik meer paarden heb heb ik snel een andere stalling gezocht.24/7 Op de wei,musli hooi verzorging van in begrepen.Zelf ga ik het propere van het op stal staan missen.Maar mijn bankrekening en mijn paarden gaan blij zijn

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:10

ik betaal 180 euro incl voer/stro/hooi binnen buiten zetten enz,
vaak mest de staleigenaaresse ook nog je stal/paddock als je niet kan.

vind de prijs zeker niet te hoog voor de stal waar ik sta, en ondanks dat ze pas nog voor ongelooflijk veel geld stro heeft moeten kopen omdat het op was verhoogt ze de stalprijs niet.

dus ik heb niks te klagen.
er is ook een goede buitenbak met verlichting goede stallen en er is altijd iemand op stal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:42

Squawk schreef:
Het vervelende is dat prijzen alleen zullen stijgen en de stalprijs waarschijnlijk nooit meer naar beneden zal gaan terwijl het in de toekomst waarschijnlijk wel weer zou kunnen..

Gaat het levensonderhoud naar beneden van onszelf? De huur van je huis? Brandstofprijzen?, Belastingen?
Bijna alles wordt duurder. grootste kosten voor voer en strooisel is het arbeidsloon en het materiaal om het te maken. Denk niet dat die kosten zo heel veel zullen dalen over langere termijn. Loonwerk/uurloon/stuksprijs wordt elk jaar duurder, brandstof ook, folie ook...

Als het gaat over stalling in de prijscategorie tot €175,- blijft er echt niet zoveel aan over... uitgezonderd misschien de paarden die dag en nacht in de weide lopen zonder bijvoeren, opstrooien en andere luxe of verzorging...

Strooisel is hier per pak €1,50 omhoog gegaan vergeleken met vorig jaar.
Met 5 pakken per maand als gemiddelde, is dat een prijsstijging van €7,50 per paard per maand.
Gebruik je losse stroppakken, dan is de stijging hoger. (wij hebben zakken gehakseld koolzaadstro)

Hooi is omhoog gegaan van gemiddeld €3,- naar euro €4,50, met in de wintermaanden 15 pakjes per maand gemiddeld, kom je dan uit op een prijsverhoging van €22,50 per paard per maand. Met weidegang in de zomermaanden verbruik je dan weer minder.

Voordroog is omhoog gegaan van gemiddeld zo'n €30,- naar €40,- per baal (verschilt per regio) en in de wintermaanden met verbruik van bijna een ronde baal per maand bij geen weidegang, geeft dat een prijsstijging van €10,- per paard per maand.

Hoeveel prijsstijging iemand precies heeft hangt af van de kosten die diegene persoonlijk heeft. De ene heeft voer vanneigen land, de ander moet het inkopen. De een koopt biologisch kruidenhooi uit het buitenland van hoge kwaliteit, de ander koopt 5e snee vochtige voordroog van de buurman om de hoek die het niet nodig heeft voor zijn koeien... Of B keuze hooi wat bijvoorbeeld wat stoffig is of vieze plakken/pakken tussen zitten etc. ... Daar zit een heel groot prijsverschil tussen!
De een onderhoudt de omheining en de bak heel goed en maakt daar elk jaar meer kosten voor, de ander heeft ooit eens de grond om laten zetten en doet er verder weinig aan behalve een keertje vlak slepen als het echt nodig is...
De een heeft er een baan of bedrijf met andere inkomsten naast, de ander moet er van leven, of zelfs een heel gezin van onderhouden.
De een geeft alles netjes op aan de belasting, de ander een deel of niets en steekt het in de zak als zakcentje.
Een boer met redelijk groot bedrijf schrijft veel kosten af op het andere vee, wat zoveel verbruikt, dat die paar paarden er in verdwijnen...

Ik weet alleen dat wat wij vragen aan kale huur, bij lange na niet rendabel is om de kosten van de aanleg van het geheel binnen de tijd van de levensduur terug te kunnen verdienen. Laat staan er een inkomen aan over te houden. We gebruiken het voor het voorschieten van voer en strooien, en het onderhoud van omheining, land en bak/paddock en kleine aankopen zoals likstenen en klein materiaal. De kosten van bouw, groot onderhoud, aanleg terrein met voorzieningen etc en de hypotheek/rente/aflossing, gaat via onze priv'erekening...
Voor de kosten van voer en strooisel, wat met de inkoopsprijzen gaat, zitten wij in de wintermaanden tussen de €50 en €60,- per maand, zonder krachtvoer. Zou dat er overheen komen, dan zouden we hier in de winter uit komen of zeg maar ongeveer €75,- per maand aan wat 1 paard eet en in de stal heeft liggen.

Sommige stallen maken in de zomer bijna geen kosten, andere stallen hebben het hele jaar door kosten aan strooisel en ruw- en/of krachtvoer, laten hun land bemesten met kunstmest en bekalken, investeren in bodemonderzoek en ruwvoeronderzoek en investeren in de omheining of de bak of paddocks om alles weer netjes voor elkaar te hebben voor het volgende jaar...

€25,- lijkt veel, maar het gaat om het totale plaatje en hoe vaak er verhoogd wordt speelt ook mee. Gebeurt het 2x per jaar? Of 1x per paar jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:21

Hier is ook alles omhoog gegaan. Prima, alleen wat hiervoor al werd gezegd, bij dalende prijzen gaat de stalprijs natuurlijk niet terug naar beneden.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:23

Rowdine schreef:
Hier is ook alles omhoog gegaan. Prima, alleen wat hiervoor al werd gezegd, bij dalende prijzen gaat de stalprijs natuurlijk niet terug naar beneden.

Maar de prijzen dalen niet snel. Kijk maar naar de benzine bijv.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:53

Op onze stal hebben we in 5 maanden tijd 2 x een verhoging gehad.
Ik moet nu totaal 50 euro meer betalen op de pensionstal.
Er zijn door die verhoging al een aantal mensen weggegaan ....

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:23

Bij ons zijn ze vanaf januari €15 gestegen, het was eerst €325 en nu €340. En dat was vooral om het stro, ook omdat dat uit het buitenland komt en van super kwaliteit is. En ze altijd dik en schoon in het stro staan.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:04

Waar ik sta is afgelopen december de prijs verhoogd

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:46

vraag me nog steeds af hoe die hele goedkope stallen van €100,- per maand of minder het nog steeds rondbreien...

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:49

Mijn stalling is in december 20 euro per maand omhoog gegaan ook ivm het hooi en stro, hoor het van veel mensen!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:04

Ik heb in mijn contract staan dat elk jaar de stalling verhoogt word gelijk aan de inflatie. Dat was in januari dus 5 euro meer voor 2 pony's.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:48

joyce B schreef:
vraag me nog steeds af hoe die hele goedkope stallen van €100,- per maand of minder het nog steeds rondbreien...

Als het niet uit de lengte komt, dan komt het wel uit de breedte. Ofwel slecht voer of net genoeg om niet dood te gaan. Helaas heb ik de resultaten van die goedkope stallen al een paar keer weer mogen oplappen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:00

Marion71 schreef:
joyce B schreef:

Als het niet uit de lengte komt, dan komt het wel uit de breedte. Ofwel slecht voer of net genoeg om niet dood te gaan. Helaas heb ik de resultaten van die goedkope stallen al een paar keer weer mogen oplappen.

Helemaal mee eens; hoor de laatste tijd ook steeds meer over zieke paarden dankzij (zeer) goedkoop voer. Het is maar wat je 'goedkoop' noemt. In mijn ogen zijn er wat zaken waar je beter nooit op kan bezuinigen....