Benen afspuiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:47

Ariebren schreef:
Benen afspuiten is al heel lang een gewoonte.
Maar waarom doen we het ??
We willen de doorbloeding activeren in de spieren.
Waar zitten de spieren van het paarden been ??

De spieren van het been lopen tot de knie, daaronder zitten alleen maar pezen, dus voor de spieren helpt afspuiten niet.

Ashley5760

Re: Benen afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:22

Hoeven zullen niet gouw koelen (als deze echt warm zijn zou ik wel in de gatem houden ivm hoefbevangen oid).
Ik spuit dagelijks benen af, sowieso voor ik ga rijden omdat als hij buiten staat hij tot zn buik klei is (die je er niet af kan borstelen ;)). En na het rijden/Onder het rijden ga ik ook graag door water stappen of afspuiten. Gebruik (onder knie) altijd kou (al dan niet ijskoud) water. Zeker als je peesjes oid gebruit waardoor pezen warm worden is koelen best belangrijk om blessures tegen te gaan. Als je er niks om doet is het minder noodzakelijk, omdat dat de "natuur" is al zweer ik erbij dat afspuiten (ik laat er gewoontijdje straal water tegenaan lopen, grondwater lekker goedkoop ;)) paarden beter behouden blijven op de benen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:51

Krijgen die pezen dan niet een enorme klap?
Heb er nog nooit van gehoord en ook nooit doelbewust haar benen afgespoten
En dr pezen en hoeven zijn vreselijk sterk :P

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:08

Nee! Dat denkt iedereen haha al vries het bij wijze van -10 is het nog goed om af te spuiten. Als je niet af kan spuiten kun e er bv ook ijspack omheen doen. (doen ze op grote prof sport stallen vaak kan je namelijk tijdje laten zitten en is minder werk dan afspuiten).
Pezen zijn geen spieren, zn hals/rug onder ijskoude douche zetten is antuurlijk niet goed ;).
Hetzelfde is bv dat het voor pezen goed is om op harde grond te stappen en om geen beenbeachermers om te hebben (dit maakt de pezen warm waardoor kans op blessures vergroot).
Google maar eens vind je denk ik veel info over.

xCHRLT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:47

ik spuit ze alleen in de zomer af en op warme dagen is. lekkerder voor het paard en het wordt geadviseerd door arts.

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:11

In de zomer spuit ik haar beentjes af.. En afgelopen vrijdag was het hier ook best lekker weer dat ik ze ook heb afgespoten na het rijden.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 09:58

colette_007 schreef:
Nee! Dat denkt iedereen haha al vries het bij wijze van -10 is het nog goed om af te spuiten. Als je niet af kan spuiten kun e er bv ook ijspack omheen doen. (doen ze op grote prof sport stallen vaak kan je namelijk tijdje laten zitten en is minder werk dan afspuiten).
Pezen zijn geen spieren, zn hals/rug onder ijskoude douche zetten is antuurlijk niet goed ;).
Hetzelfde is bv dat het voor pezen goed is om op harde grond te stappen en om geen beenbeachermers om te hebben (dit maakt de pezen warm waardoor kans op blessures vergroot).
Google maar eens vind je denk ik veel info over.

Er is inderdaad wel het een en ander over ijspacks voor de benen te vinden. Ik kwam er een tegen waarin je losse ijspacks kan doen en een ander die je van tevoren in koud water moet doen. De laatste viel over de hoef en kwam tot onder de knie, maar vraag mij bij deze wel af of die lang genoeg koelt...

http://www.canter-equipment.nl/koeling/ ... _legs.html
http://www.canter-equipment.nl/koeling/ ... boots.html
http://www.canter-equipment.nl/koeling/ ... _legs.html
Laatst bijgewerkt door it_is_me op 05-03-12 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:05

Die laatste ken ik alleen in de vorm dat er water in zit? Dus een lopend bad zal ik maar zeggen ;). Dat werkt wel goed. Als je bedoeld onder dompelen in water en dan om de benen (zonder echt water) lijkt mij van niet :? Dat warmt vrij snel op lijkt mij. Icepack in bandage kan ook prima oplossing zijn.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:37

Ariebren schreef:
Wat is het effect van benen afspuiten met koud water ?
Het water is momenteel vrij koud, 4 of 5 graden ?
Wat doen de bloedvaten als ze een koude aanval krijgen ??
Ik zeg krimpen, dus de doorbloeding wordt minder.

Of zie ik het verkeerd ??

Ze vernauwen inderdaad, maar dat is ook juist de bedoeling om het bloed sneller te laten stromen.
De druk om het bloed sneller te laten stromen en dus de doorbloeding te stimuleren, moet ergens vandaan komen. ;)

Assenderp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:53

ik spuit altijd de benen van het paard af na het rijden en als het vriest of het is echt veelste koud dan gebruik ik cooling gel! is dus maar net wat ik zelf wil haha.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:59

Ik spuit de benen na het werk, altijd af, dit om te pezen te koelen.
De pezen worden met het trainen flink belast en met de bescherming om worden ze extra warm.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:09

Ik spuit altijd na het rijden de benen van mn bijrijdpaard af. Hij heeft tijdens het rijden altijd peesbeschermers om (tikt zich nogal vaak aan), en hij vind het dan heerlijk om de beentjes lekker afgespoeld te hebben.