Mijn paardje een goede oude dag gunnen. Hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Mijn paardje een goede oude dag gunnen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:22

Ja hier ook zeer mee eens met Pompom.

Honden doe je toch ook niet weg als het te oud wordt? waarom bij paarden dan wel? Anders neem liever je eigen verantwoording en laat het inslapen en of naar de slacht, voorkomt zeer veel ellende bij de paarden.

Vind je het te cru? zorg er dan zelf voor, ipv uit te gaan besteden.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:26

21 jaar oud? Zei de trotse eigenaresse van een 22 jarige die in de bloei van zijn leven is.

Mankeert je paard iets?

Ik kan heel erg kort zijn, maar mijn opaatje gaat dood bij mij. Al moet ik in een doos onder een brug slapen. Mijn ouwe mannetje blijft tot zijn laatste adem bij mij. Moet er niet aan denken om hem nog te verhuizen. Beestje is zó gelukkig! En ik dus ook :j

Ik kan je dus helaas niet helpen aan een oplossing, omdat ik daar zelf niet over na hoef te denken. Maar voelde me toch genoodzaakt deze reactie te plaatsen.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:29

Mijn oudere paard heb ik met pensioen gedaan hij mocht lekker de hele dag in de wei en liep een half uurtje in de week

Er is wel een bedrijf wat voor oudere paarden zorgt maar nu weet ik niet of ze alleen fjorden aannemen of ook andere rassen

dit is de site:http://www.staldolfing.nl/pensionstalling/
staat onder aan de pagina.

Mijn paard heeft daar de beste tijd van zijn leven gehad en is uit zichzelf heengegaan

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 07:58

Tsja, egoïstisch om je paard naar een rusthuis te brengen? Hier stond mijn merrie (helaas met 10 jaar oud al met pensioen door beenproblemen) heel de winter in een paddock van 10 bij 10, weidegang is hier in Zuid=Holland s'winters niet tot nauwelijks te vinden......nu staat ze in een rusthuis in Brabant, waar ik nog steeds haar eigenaar ben, kan komen waar ik wil, en ze s'winters heel de dag het land op mag met s'nachts haar eigen stalletje, en in de zomer lekker 24/7 naar buiten mag. Wat zou nou egoïstisch zijn, hier houden of daar zetten? Ik had er dik geld voor over gehad haar hier bij me te kunnen hebben, maar vind het nog belangrijker mijn paard gelukkig te zien....

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:19

Mijn paardje is ook al met pensioen (op af en toe een buitenritje na) en die heb ik gewoon 24/7 op het land staan. :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:32

Mijne is bijna 21 en al enige jaren met pensioen omdat ik zelf niet meer kan rijden. Hij staat op de stal waar ik mijn andere paard ook heb op de wei.
En het klinkt gek maar het lijkt wel of de band zo veel sterker word. Genieten van de dagen dat ze er nog zijn en soms nog een rondje zonder zadel.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:54

Ik heb zelf 2 paardjes. Ik stond eerst op een gezellige manege, maar de een peesblessure van de ene en de andere met pensioen, ben ik ook wat anders gaan zoeken.
Kijk gewoon eens bij mensen met paarden aan huis, heb ik ook..

Ik heb ze nu lekker bij kennissen in het land lopen en rij nu zelf bij een dressuurstal.
Zo kan ik zelf lekker blijven rijden, maar ook genieten van mijn eigen toppers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 01:09

kinge schreef:
aan deze reacties heb ik niets.

Het mag wel duidelijk zijn dat optie slager voor mij geen optie is!
En waarom zou het niet fair zijn als ik mijn paardje weg geef aan mensen die er goed voor zorgen?
En ik heb wel eens van rusthuizen gehoord lijkt me toch het leukste allemaal oudjes in 1 wei =)
Dus mijn vraag is meer of mensen zown adresje weten voor evt een klein bedrag per maand.

Op het moment heb ik dr op een kleine pension stal staan waar ik wel de prijs betaal voor vol pension.
Ik rijdt dr wel 1 x in de week buiten lekker in het bos.
Maar in de bak vindt ze gewoon echt niet leuk meer.
En een hele dag in het weiland vindt ze gewoon het leukst dus wel echt toe aan pensioen!

Je wilt ze gewoon niet horen, maar ze zijn heel reeel. Je hebt een paard van 21 in een vreselijk verzadigde paardenmarkt. Dat mensen je gaan betalen voor een oud paard, je mag blij zijn als je hem/ haar slijten kunt. Dan is het nog maar de vraag waar zo'n dier terecht komt, laten we dan hopen, niet de handel. Mensen beloven je vaak gouden bergen, maar de gouden berg is echt als een speld in een hooiberg. Staar je daar niet blind op.

Rusthuizen werken ook niet gratis en ook hier moet je vaak gewoon maandelijks een aanzienlijk bedrag betalen.

Neem je verantwoording en drop die niet in de schoot van een ander. Zo'n paard de handel in gooien, vind ik echt not done. Je wilt er schijnbaar geen stap voor terug doen, maar ook niet af laten maken, waarom niet. Omdat je geweten dan gaat knagen? Je wilt er amper nog geld voor uitgeven, maar ze moet wel een superplek, beetje utopie hoor.

Wat heb je te besteden voor haar en wat betaal je nu?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-12 01:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 01:11

Cowgirl schreef:
Mijne is bijna 21 en al enige jaren met pensioen omdat ik zelf niet meer kan rijden. Hij staat op de stal waar ik mijn andere paard ook heb op de wei.
En het klinkt gek maar het lijkt wel of de band zo veel sterker word. Genieten van de dagen dat ze er nog zijn en soms nog een rondje zonder zadel.

Die van mij wordt 27, haar maat is 28 genieten er ook van hoor.

Ik vind dat je niet meer met dat sort paarden kunt gaan zeulen en leuren. Of breng ze naar een rusthuis idd en betaal daar voor, wil men dat niet laat het dier inslapen/ slacht. Maar never nooit niet de handel in.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:44

21 jaar is toch niet oud voor een paard...?
Zorg voor dat beestje zoals hij ook al 6 jaar voor jou heeft gezorgd.
Word altijd een beetje verdrietig als ik lees dat mensen het meest geweldige paard ter wereld hebben maar als het er op aan komt dan moet hij maar weg....
Je weet toch waar je aan bent begonnen. Geef zo'n beest een mooie oude dag. Jij kent hem en weet wat hij wel en niet meer kan. Mensen die geen band met hem hebben (handel) zullen hier nooit rekening mee houden op de manier dat jij dat wilt.
Succes met het maken van je keuze

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:59

Wat ik hieruit opmaak = je wilt je paardje voordeliger stallen om hem met pensioen te doen, muv 1 x per week rijden.. klopt dit?
Ik heb nl nergens gelezen behalve in de OP 'als wiedemaatje' ) dat de TS van haar paard af wilt (of dit nu gaat om delen met een ander, slacht of verkoop) alleen dat ze dr paardje voordeliger wilt neerzetten / met pensioen wilt doen..
Eerste vraagt die bij mij opkomt: hoeveel betaal je nu en wat wil je besparen? Wil je je paard persé verhuizen?
Rusthuizen zijn namelijk makkelijk 200 eur in de maand aan stalling en komen bijkomende kosten als DA gewoon nog bij.. Vaak is dit ook écht pensioen en is rijden geen optie meer..
Dus lijkt mij in dit geval een voordeligere pensionstal de oplossing? Als weidemaatje aanbieden is voor mij hetzelfde als een voordeligere stalling en dat moet je maar net tegen het lijf lopen..
of zeg ik nu hele rare dingen..

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:16

Hier een eigenaresse van een 30 jarige jonge blom!! Ik heb hem vanaf mijn tienertijd en vanaf zijn 2e jaar!! Hij heeft dus altijd voor mij klaar gestaan en dat doe ik nu voor hem!! Kan nog steeds af en toe stukje op hem hobbelen maar rijden doen we al een tijdje niet meer!! Ik heb me altijd voorgenomen voor hem te blijven zorgen. Heb dus eerst een stapje terug gedaan, geen wedstrijden en lessen meer... Daarna kon hij mee naar "huis" verhuizen en kon er ook een ander paard bij om de "taken" over te nemen! Ik ben in die mooie gelegenheid gelukkig maar anders had ik nu gewoon alleen m'n oudje... Voor mij was wegdoen etc. geen optie want niemand kent hem zo goed als ik!! ;-)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:18

Ik kom net een pony tegen uit 93 die wordt omschreven als erg oud,maar dat is toch niet oud?

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:22

in Spanga ( vlakbij Lemmer ) zit een rusthuis voor oudere paarden..deze is niet al te duur ( meen iets van 100 euro p.m.)

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:25

marleen_usar schreef:
Ik kom net een pony tegen uit 93 die wordt omschreven als erg oud,maar dat is toch niet oud?

Oud is wat je er zelf van maakt ;)
Maar meeste verzekeringen verzekeren tot 16 jaar dus voor veel mensen is alles boven 16 te oud om aan te schaffen...

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:31

De mijne begint nu eigenlijk pas "oud" te worden... tot 25 jaar kon ik 'm gewoon nog volop rijden!! ;-) Heerlijk vond ie dat! En nog eigenlijk!! Ga nog weleens in de zomer zonder zadel en gewoon halstertje met touwtje de hele omtrek van de weide "inspecteren" ;-) Dan geniet hij echt!!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:35

kinge schreef:
Ibbel schreef:
Ga er in hemelsnaam niet van uit dat andere mensen gratis voor jouw oude paard gaan zorgen.

Je hebt 3 keuzes:
De ouderwetse manier: paard kan niet meer waar je 'm voor hebt gekocht, je brengt 'm naar de slager. Da's niet zielig, dat is het beste voor het paard als de andere keuzes geen opties zijn.

De 'ik kan het me veroorloven'-manier: zet je oude paard op een 'pensioen'stal en betaal ervoor tot z'n dood. Hou het heft zelf in handen wat betreft eigendom en beslissingen, en koop een tweede paard voor je wedstrijdambities.

De 'ik doe zelf een stapje terug'-manier:
Hou je paard waar hij staat, en rijd alleen nog recreatief zolang dat gaat, en rijd niet als dat ook niet meer gaat.

Alle andere opties (weggeven, weidemaatje waarbij je zelf geen invloed meer kunt uitoefenen) zijn niet fair tegenover je paard.

Precies. Je paard afdanken omdat ie niet meer aan je eisen voldoet is daarbij ook nog eens heel oneerlijk tegenover het dier.

aan deze reacties heb ik niets.

Het mag wel duidelijk zijn dat optie slager voor mij geen optie is!
En waarom zou het niet fair zijn als ik mijn paardje weg geef aan mensen die er goed voor zorgen?
En ik heb wel eens van rusthuizen gehoord lijkt me toch het leukste allemaal oudjes in 1 wei =)
Dus mijn vraag is meer of mensen zown adresje weten voor evt een klein bedrag per maand.

Op het moment heb ik dr op een kleine pension stal staan waar ik wel de prijs betaal voor vol pension.
Ik rijdt dr wel 1 x in de week buiten lekker in het bos.
Maar in de bak vindt ze gewoon echt niet leuk meer.
En een hele dag in het weiland vindt ze gewoon het leukst dus wel echt toe aan pensioen![/quote]

Waarom heb je aan deze reactie niets? Het antwoord van Ibbel is misschien niet de leukste maar denk ik wel rechtvaardig naar je paard toe

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:39

Stal 't Heike in Gastel heeft ook een rusthuis met meerdere oude paarden.

justjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:42

Tja, geen makkelijke beslissing, maar inderdaad, op het moment dat je een paard koopt moet je al rekening houden met het feit dat ook zij eens oud worden en dan toch nog net zoveel geld kosten, zonder dat je er dan nog sportief mee aan de slag kunt. Er zijn mensen die hebben hun paard voor de sport en doen deze naar de slacht als dat klaar is vanwege leeftijd of blessure en er zijn mensen die minder fanatiek in de sport zijn en het dus geen probleem vinden om daarin een stap terug te doen en op een andere manier van hun paard genieten. Ik heb zelf een oude merrie die gewoon lekker op het land staat en buiten wandeltochtjes en een borstelbeurt niks meer hoeft. Maar ik hou hier wel zeker zelf de controle! Kan ik het niet meer betalen dan liever naar de slacht dan wegdoen.

Enige optie die voor mij dus echt niet kan is idd je paard als weidemaatje aanbieden en zo de controle verliezen. Zowieso, hoeveel weidemaatjes kan Nederland herbergen? Mensen hebben toch liever een jong en fit paard op de wei staan als vriend dan een oud paard dat daarbij ook nog eens gezondheidsproblemen kan krijgen...

Ik heb dit zelf een keer mee moeten maken en dat was ronduit verschrikkelijk. Het was niet mijn paard en na haar 8 jaar lang dag in dag uit verzorgd en gereden te hebben vanaf mn 12e moest ik weg na een conflict over betaling. Het paard was toen 21 en van een vrouw die al jaren in Canada woonde maar het niet over haar hart kon verkrijgen haar weg te doen. Ze stond dus bij familie van haar en ik betaalde een bedrag per maand en had de hele verantwoordelijkheid. Toen ze 21 kon ze vanwege een open wond die slecht geheeld was aan haar achterbeen niet meer echt gereden worden, ze trok de hele tijd met haar been. De boer waarbij ze stond had een aanbod gekregen van een ander familielid die veel meer voor haar wilde betalen dan ik toen kon. Ik heb toen aangeboden haar over te nemen om haar op een stuk land met een stalletje te zetten bij een kennis, zodat ze niet meer de kosten hadden, maar daar wilden ze niets van weten (conflict tussen schoondochter in Canada en zij). Ik moest dus weg.

Lang verhaal kort gemaakt, het meisje dat haar toen mocht verzorgen begon met vast de beste bedoelingen haar langzaam weer meer te rijden, beetje in het bos springen etc, hoewel ze elke paar weken dan weer ernstig kreupel liep. Ze kende haar achtergrond ook niet want ik heb nooit met haar kunnen praten en de boer waarbij ze stond ziet paarden en koeien als gebruiksvoorwerpen. Ze betaalde goed dus moest ze er ook plezier van hebben en dus kunnen rijden. Ik zag mijn paardje bijna elke dag voorbij galloperen hoewel haar been had moeten worden ontzien en ze op pensioen had moeten staan. Dit heeft ze een jaar vol kunnen houden en op een dag toen ze in het land stond is haar zwakke achterbeen, toen ze probeerde op te staan na het rollen, spontaan geknapt. Ze stond toen zielig in een hoekje te wachten tot er mensen zagen dat haar botten uit haar been staken en is toen ter plekke afgemaakt.

Dit is natuurlijk een ramp scenario, maar toch, als je haar wegdoet weet je niet wat erna kan gebeuren en in mijn geval had ze dit echt niet verdient. Ze was altijd bereid te werken, ik kon met haar wandelen zonder halster of touw, zo vertrouwd was ze met me en ik heb altijd het gevoel gehad haar in de steek te hebben gelaten. Ik had haar nog 10 keer liever af laten maken voor dat meisje mij verving dan dat ze na een jaar op zo'n manier aan haar eind moest komen. Denk dus goed na wat je doet. Een rusthuis is een goede optie, maar dan wel een goede en daar betaal je toch wel best weer wat voor.. Anders genieten van wat je wel met haar kunt, er zijn ook veel manieren om met haar te werken die geen fysieke inspanning vergen, en dus haar stalling doorbetalen, of toch maar laten afmaken als de sport te belangrijk voor je is. Tenzij je de ideale situatie hebt van een kennis met land en plek waar je haar gratis mag zetten, maar dat lijkt me toch een echte uitzondering...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:50

RGBrink schreef:
Wat ik hieruit opmaak = je wilt je paardje voordeliger stallen om hem met pensioen te doen, muv 1 x per week rijden.. klopt dit?
Ik heb nl nergens gelezen behalve in de OP 'als wiedemaatje' ) dat de TS van haar paard af wilt (of dit nu gaat om delen met een ander, slacht of verkoop) alleen dat ze dr paardje voordeliger wilt neerzetten / met pensioen wilt doen..
Eerste vraagt die bij mij opkomt: hoeveel betaal je nu en wat wil je besparen? Wil je je paard persé verhuizen?
Rusthuizen zijn namelijk makkelijk 200 eur in de maand aan stalling en komen bijkomende kosten als DA gewoon nog bij.. Vaak is dit ook écht pensioen en is rijden geen optie meer..
Dus lijkt mij in dit geval een voordeligere pensionstal de oplossing? Als weidemaatje aanbieden is voor mij hetzelfde als een voordeligere stalling en dat moet je maar net tegen het lijf lopen..
of zeg ik nu hele rare dingen..

Ik lees naar andere mensen toe of naar een rusthuis, dus wel degelijk van het paard af willen lijkt me.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:51

[/quote]

Je wilt ze gewoon niet horen, maar ze zijn heel reeel. Je hebt een paard van 21 in een vreselijk verzadigde paardenmarkt. Dat mensen je gaan betalen voor een oud paard, je mag blij zijn als je hem/ haar slijten kunt. Dan is het nog maar de vraag waar zo'n dier terecht komt, laten we dan hopen, niet de handel. Mensen beloven je vaak gouden bergen, maar de gouden berg is echt als een speld in een hooiberg. Staar je daar niet blind op.

Rusthuizen werken ook niet gratis en ook hier moet je vaak gewoon maandelijks een aanzienlijk bedrag betalen.

Neem je verantwoording en drop die niet in de schoot van een ander. Zo'n paard de handel in gooien, vind ik echt not done. Je wilt er schijnbaar geen stap voor terug doen, maar ook niet af laten maken, waarom niet. Omdat je geweten dan gaat knagen? Je wilt er amper nog geld voor uitgeven, maar ze moet wel een superplek, beetje utopie hoor.

Wat heb je te besteden voor haar en wat betaal je nu?[/quote]

Rusthuizen kost je evengoed geld, dus dan kan je m net zo goed zelf verzorgen en houden en ervan genieten en zoek een verzorgpaard om te rijden.

Lekker makkelijk een oud paard uitbesteden, kan een ander ervoor opdraaien, dat is hoe ik erover denk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:55

Lekker kort door de bocht. Mijn oude pony staat ook bij een vriendin thuis met pensioen (zij heeft er zelf 1 met pensioen staan en nog een gast pensioener via Bokt) omdat ze daar in een betere, passende situatie staat dan bij mij op de pensionstal. Soms maak je die keuze juist voor je paard.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:57

Mijn pony is ook van 1993... ik noem dat wel op leeftijd, maar niet stokoud.

Verder ben ik het eens met Ibbel dat die opties het meest eerlijk zijn voor het paard. Er is nog een groot gebied tussen duur stalgeld betalen en gratis weggeven.
Laatst stond er nog een verhaal op bokt van zo'n paardje, weggegeven aan een zorgboerderij. En die gooiden hem weer op marktplaats als ''sportpaard'', terwijl het paard gebreken had.... :n

Willen je ouders niets bijdragen? Ik kreeg mijn pony op mijn twaalfde... nu, 15 jaar later betaal ik alles volledig zelf. Maar mijn stiefvader schiet nog wel eens te hulp met kosten aan verzekering, of hij brengt wat voer, repareert mijn dekens, dat soort dingen.

Een rusthuis zoeken vind ik niet ''dumpen''. Wie betaald, bepaald. Zolang je eigenaar blijft en stalgeld betaald vind ik een rusthuis niet zielig.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:58

Ik sluit me ook helemaal aan bij Ibbel :-)

Wat je nog kunt doen is kijken of er een goedkopere stalling in de buurt is (boertje?) waar je paard gewoon lekker op het land kan staan en jij evengoed nog 1 keer in de week je buitenritje kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:59

Grof gezegd, mensen doen hun oude dier liever van de hand.
Aanhouden kost teveel geld en tijd die ze er geen zin meer hebben om aan het dier te besteden.
Af laten maken doen ze liever niet, dan maar naar iemand anders, dan kan men zelf met een gerust hart gaan slapen, laat die moeilijke beslissing maar aan een ander over.