Heeft mijn paard een goed leven? Wat zou jij doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:47

Shamila schreef:
Ik wil ook heel graag dat ze veel buiten komt. Daarom ga ik elke dag een half uur met haar grazen.

Maar "veel buiten komen" heeft niets met "een half uur grazen" te maken. Het gaat niet eens om het grazen, het gaat om de kilometers dat een paard elke dag moet kunnen maken, beweging. Dat, wat ze nodig hebben.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:47

Ik snap je Sodeletuut. En met de uitleg in je laatste zin begrijp ik je nog beter. :D
Gamblerscup, een scooter is idd een goed idee, maar dan moet je wel 16 zijn....dat gaat ook niet voor iedere paardeneigenaar op.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:48

Is TS nog geen 16? Ik ging van haar profiel uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:51

GamblersCup schreef:
Annickkii, dat heeft niets met goed of slecht weer te maken, of jong of niet, elk paard moet buiten kunnen staan. Dat is gewoon een basisbehoefte. Voordat TS denkt, n.a.v. zo'n post, ach mijn paard is 15 dan kan ie wel de hele dag binnen staan. Nee dus.

Zo bedoeldeik het ook, zet het er niet helemaal goed neer. Inderdaad elk paard jong of oud moet lekker buiten kunnen staan, elke dag. Maar wees eerlijk als het de hele dag zulk slecht hondeweer is en je ziet dat je paard er echt geen plezier aan heeft doe je die niet de hele dag buiten.

SaBiNa_S

Sodeletuut schreef:
Allebei verschrikkelijk, is dat ook een optie? Dit soort stallingen zouden de laatste zijn waar ik mijn paard neer zou willen zetten.. Wat je vertelt over dat je paard van 5 weken naar een stuk land mag, 24/7 buiten, dat kán ook gewoon altijd. Ik zou absoluut met spoed op zoek gaan naar iets anders..

Ben ik het mee eens, je paard komt nauwelijks buiten, ik vind t gewoon zielig.

Sodeletuut

_Sim_ schreef:
Ik snap je Sodeletuut. En met de uitleg in je laatste zin begrijp ik je nog beter. :D
Gamblerscup, een scooter is idd een goed idee, maar dan moet je wel 16 zijn....dat gaat ook niet voor iedere paardeneigenaar op.

Gelukkig, haha.. :)

Enne, TS is 35 toch? :P

Sim

GamblersCup schreef:
Is TS nog geen 16? Ik ging van haar profiel uit...

Weet ik niet, daar had ik niet gekeken. Maar ik had het ook niet specifiek over de TS eigenlijk. :o

nova_zodiax

Re: Heeft mijn paard een goed leven? Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:55

Ik zou kiezen voor de eerste optie.
Omdat er niets anders vrij is in de buurt, zou ik als ik jou was wel kijken of ze niet langer op de wei kan in de zomer. BV van april tot oktober.
En dan rustig aan verder zoeken, het is geen horror plek waar je nu staat

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:56

Hoi, Heel toevallig krijg ik net een telefoontje. Ik had me ingeschreven bij een plekje bij iemand aan huis. Alleen dat is echt al 8 maanden geleden dus ik had nooit verwacht dat ze daar wat zou hebben.
Ze hadden daar 2 pony's waarvan en 1tje is overleden. Nu mag mijn pony die plek innemen. Ze komt nu op een klein stukje kapot gelopen wei met een overkapping tegen een schuur aan tussen de bomen. ze hebben ook 2 weitjes waar de pony's in de zomer overdag in mogen lopen. Er is geen bak, maar ik sta 10 minuten van het bos en 20 minuten van een club met binnenbak. Ik kan mijn pony als het regent onder de overkapping poetsen. Ik hoop dat ze hier wel blij van wordt want ze heeft dus geen stal meer dan.

Ik moet er 3 kwartier voor fietsen, maar dat heb ik er graag voor over
Laatst bijgewerkt door Shamila op 26-02-12 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:57

Sim, ik reageer wel specifiek op TS, want zij opent een topic en stelt een vraag ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:58

Shamila, dat klinkt al een stuk beter voor je dier!

En 3 kwartier fiets zal nog geen kwartier brommertijd zijn, misschien een idee? ;)

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 20:01

Nou ik heb een ernstig ongeluk gehad met een auto en brommer vandaar dat ik daar nooit meer op stap.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:02

Op die stal waar je net door gebeld bent, komt je paard dus op een klein stukje kapot gelopen wei te staan, met een overkapping tegen een schuur waardoor ze droog kunnen staan? Komt ze samen met die andere pony te staan?
Hoe vaak wordt er bijgevoerd dan? Aangezien ze uit de wei zelf niks kan halen.

En in de zomer mogen ze dan overdag op de wei staan?

Klinkt op zich beter dan de stal waar je nu staat, alleen vraag ik me af hoe klein die wei is waar je pony dan op komt te staan?

Ter grootte van een rijbak, of juist een (kleine) paddock?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:04

Ik hoop dat je paard daar komt te staan. :)

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 20:10

Hoi, ja ze komt samen met die andere pony te staan. Het stukje is niet erg groot. ongeveer 10 bij 10. Ze kunnen inderdaad droog staan en schuilen. Ze heeft altijd een kleine ronde baal kuil in het stukje staan van de winter, omdat ze heel druk is en geen mogelijk heeft om meerdere keren per dag te voeren. De 2 weitjes zijn allebei ong. 20 bij 40. in de zomer krijgen ze sochtends een plak hooi en savonds een plak hooi omdat ze dan verder vaak op het gras staan. Ze heeft in de winter zo'n klein stukje omdat ze dan meer grasweide over houdt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:16

_Sim_ schreef:
Ben ik met je eens, maar je moet daarbij wel met 2 factoren rekening houden. Als de perfecte stal 25 km verderop ligt en eigenaar heeft alleen een fiets dan is het icm school en huiswerk toch lastig om dagelijks naar je paard te gaan. Ouders zullen ze ook niet altijd willen brengen.
Daarnaast is er niet veel mogelijkheid en de mogelijkheid die er is zal ws ten volle benut worden. Denk dat de vraag naar dat soort stallen in bv de randstad heel groot is en dat het aanbod klein is; er moet dus maar net plek zijn.

Dan moet je geen paard kopen?! Wie koopt er nou weer een paard als je niet eens aan de basisbehoefte kan voldoen omdat je alleen een fiets hebt? Ik heb ook jaren in de binnenstad gewoond en toen bewust geen paard gehad. Ben daar gek, ga een paard toch niet opsluiten omdat ik zonodig in de stad moet wonen?

Overigens ken ik inmiddels een stal die vanuit Amsterdam met de trein makkelijk te bereiken is. Kost je een half uur. Ken er nog meer op een half uurtje autorijden van amsterdam. En plek genoeg hoor, niks kleine kans.

Dus koop geen paard of doe de moeite ervoor. Je MOET geen paard kopen hoor, als je in de randstad woont.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:17

Shamila schreef:
Hoi, Heel toevallig krijg ik net een telefoontje. Ik had me ingeschreven bij een plekje bij iemand aan huis. Alleen dat is echt al 8 maanden geleden dus ik had nooit verwacht dat ze daar wat zou hebben.
Ze hadden daar 2 pony's waarvan en 1tje is overleden. Nu mag mijn pony die plek innemen. Ze komt nu op een klein stukje kapot gelopen wei met een overkapping tegen een schuur aan tussen de bomen. ze hebben ook 2 weitjes waar de pony's in de zomer overdag in mogen lopen. Er is geen bak, maar ik sta 10 minuten van het bos en 20 minuten van een club met binnenbak. Ik kan mijn pony als het regent onder de overkapping poetsen. Ik hoop dat ze hier wel blij van wordt want ze heeft dus geen stal meer dan.

Ik moet er 3 kwartier voor fietsen, maar dat heb ik er graag voor over

Kijk eens aan +:)+ Super hoor, zo hoort het.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:17

GamblersCup schreef:
Sim, ik reageer wel specifiek op TS, want zij opent een topic en stelt een vraag ;)

:+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:24

Voor mij klinkt stal 1 beter dan de optie paddock van 10 x10 en een klein weitje.

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 20:28

@kohtje dus jij vindt het beter om haar veel in stal te laten dan haar altijd buiten te hebben? Ik vindt de stal met het kleine stukje echt veel beter en ben er heel blij mee

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:37

ik woon in de randstad en heb mijn paard 'szomer 24/7 buiten en 'swinters 12/7, en weet nog wel een paar stallen waar ze ook veel naar buiten komen :P

over de eerste 2 stallen zou ik in tegenstelling tot anderen toch voor stal 2 gaan, ik vind buiten de 5 weken wei op stal 1 om elke dag een half uurtje buiten echt veel te weinig.
op stal 2 gaan ze 3uurtjes naar buiten en dat is ook wel weinig maar beter dan dat half uurtje, nadeel is dat ze op stal 2 maar 2 keer per dag voeren maar als dat 2 keer per dag zeg 5 kilo hooi zou zijn heb ik er al minder moeite mee.
je hebt gauw genoeg door waarneer op de dag jou paard altijd naar buiten gaat dus daar valt best aan aan te passen.
bij stal 3 is het jammer dat je helemaal geen bak hebt, bij stal 2 was het een minder iets dat hij wat minder vaak te rijden is en bij stal 3 is hij er dus helemaal niet.
10m bij 10m vind ik ook wel een heel kein stukje voor 2 pony's, maar aan de andere kant is het beter als stal 2 en al helemaal als stal 1.
ik vind dus alledrie de stallen niet iedeaal maar soms moet je het nou eenmaal doen met wat je hebt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:48

Shamila schreef:
@kohtje dus jij vindt het beter om haar veel in stal te laten dan haar altijd buiten te hebben? Ik vindt de stal met het kleine stukje echt veel beter en ben er heel blij mee

Maar dan staat die op een klein stukje waar denk ik geen sprietje gras meer staat. Het rijden wordt waarschijnlijk minder want er is geen bak.

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 20:53

Nee, maar er is wel kuilvoer de hele dag door. En inderdaad geen bak, maar wel een bos op 10 min en club op 20 minuten. Is langs rustige weg. Ik heb het er wel voor over om langer onderweg te zijn naar een bak als ze daardoor paardvriendelijker kan leven:)

Hanjaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:55

Lijkt mij een prima plek voor je pony. de ponys moeten wel sociaal zijn naar elkaar anders is het wel erg klein.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:57

Klinkt als een prima plek hoor TS. Als ik jou was zou ik m'n paard daar zo snel mogelijk naartoe brengen.