hoe hebben jullie de mestafvoer geregeld?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: hoe hebben jullie de mestafvoer geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:53

Mijn mestplaat is waterdicht. Maar afgedekt? Daar heb ik nog nooit van gehoord, niemand heeft het hier afgedekt. :n

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:56

Toch is het zo,miss. dat het per plaats anders is.Maar dat kan ik me niet voorstellen?
Miss. moet je anders eens zoeken op Millieu wet paardenmest.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:00

In hoeverre gelden die regels voor de particuliere paardenhouder? Wat mij namelijk opvalt is dat de meeste regels alleen gelden voor mensen die bedrijfsmatig paarden houden (of als je dus meer dan zoveel paarden hebt en onder een bedrijf wordt gezien).
Mijn ouders hebben namelijk ook gewoon een mesthoop gemaakt, maar ik vraag me af in hoeverre dat die waterdicht is.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:04

Ik schep t van uit de kruiwagen in een mest strooier.
(Niet al te lollig als je 6 kruiwagens achter elkaar hebt).
Als ie volzit rijdt manlief m uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:06

Hier wordt toch niet gecontroleerd en ik mik het meeste tussen mijn planten en bomen. Eigenlijk iedereen hier heeft het gewoon ergens op een lege plaats gewoon op de grond liggen. :D
Ik wilde ook een container ingraven maar de enige plaats zodat er groot verkeer bij kan, zou naast het toekomstige terras van mijn nieuwe buren komen en die vinden dat niet zo leuk :+ Op het voorerf ben ik zelf niet zo blij ermee, ik wil toch in de toekomst een mooie siertuin!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:43

IndyPascalle schreef:
In hoeverre gelden die regels voor de particuliere paardenhouder? Wat mij namelijk opvalt is dat de meeste regels alleen gelden voor mensen die bedrijfsmatig paarden houden (of als je dus meer dan zoveel paarden hebt en onder een bedrijf wordt gezien).
Mijn ouders hebben namelijk ook gewoon een mesthoop gemaakt, maar ik vraag me af in hoeverre dat die waterdicht is.

Hier in Ermelo gelden die regels ook voor particulieren.Voorheen was dat niet zo,maar ze hbben de wet en het paarden beleid verscherpt.Voorheen hadden wij de mest in een hoekje liggen op het land.Deze mest werd steeds weg gehaald door de tuinders die tegenover het weiland zitten.Wij wisten ook niet dat regels verscherpt waren,opeens stond er iemand v.d. millieuzaken en kregen we zonder pardon een boete.De mest moest binnen 2 weken weg zijn,anders kwam er nog €500,- bovenop de boete.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:15

gohya schreef:
Een goede oplossing? ik heb een afgekeurde container gekocht [via mijn hooiboer] voor € 300,-[wel waterdicht,anders mag het niet v.d. millieuwet].
De boer heeft hem in de grond gegraven,dan kan je de kruiwagen makkelijk leeg kiepen.Zodra de bak vol is,komt de boer hem leeg halen met grijper en aanhanger.Ideale oplossing en helemaal niet duur.Leeg halen kost mij € 90,- per keer.De bak is ruim 6 kuub en is na ongeveer 3 mnd. echt vol [van 4 pony's].
Kijk zo'n mestbak heb ik nu.Zeil erover en klaar.
Afbeelding

Dat wil ik ook! Toevallig laatst erover zitten denken om een 6 of 10 kuubs container aan te schaffen en in te graven, want 2 paarden schijten toch meer dan gedacht en het land waar we het over willen uitrijden kan natuurlijk niet het hele jaar maar bemest worden. Het ligt een keer vol genoeg. In zo'n container kun je aardig vooruit en we hebben zelf een minigraver, dus kunnen hem ook leeghalen.
Nu rij ik het ook op een aanhanger, zodat we het kunnen uitrijden over het land, maar het is wel veel werk en niet fijn voor je rug.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:33

@Jibbel
Als het voor 2 paarden is zou ik een 6 kuubs nemen.
Je zou de container bedrijven moeten bellen of ze nog afgekeurde containers hebben staan.Meestal is de ophang van zo'n bak kapot en dan gebruiken ze hem niet meer.
Is ideaal hoor zo'n ingegraven mestbak.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:26

De mest van Otje en Tiamo (en valery, het paard dat erbij staat) word gewoon af en toe opgehaald en over een akker gestrooid, handig in zo'n landelijke omgeving :+

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:37

TS je kunt de mest bij je overbuurman kwijt zeg je, waarom dan geen kiepende aanhanger?
Wij hadden ook eerst een oud karretje voor de mest. Die we erop kiepte met de kruiwagen en er weer af moesten scheppen. Nu met een kiepende kar is het de plank oprijden,krui leegkiepen en als tie vol is aankoppelen en rijden maar (nu over ons eigen land, maar strakjes weer bij de boer.. ideaal!!)

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:38

Ik heb een container op wielen staan. Eigenlijk een grote groene container van 750 liter. Elke week of 2 weken wordt die geleegd. Ik heb 1 paard en een shet. Dat is prima te doen. Het kost wel iedere week € 20,- maar ik hoef niet iedere week op pad om een aanhanger te legen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:25

Urielle schreef:
Tamary, moet jij je mest echt nog afdekken zoals in een compostbak of gewoon de bestaande mesthoop?
(ik heb helaas stalmest dus wel wat volume van stro erbij,scheelt behoorlijk!)

Moet plastic overheen en grootste stuk heeft dat ook. (warmer in de winter en in de zomer droogt het niet uit). Ik denk dat er dit jaar pompoenen op gaan, dat staat stukken mooier dan zwart plastic. De pompoenen komen wel op. Verder heb ik gezien de compostwormen een composthoop ipv mesthoop. Had ik braaf die vloeistof dichte vloer gehad dan had ik een stinkende hoop half rottende stront gehad ipv een lading compost in wording.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:07

Super, ik wil dit jaar ook beginnen aan mijn moestuin dus ik ben benieuwd!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:31

Afbeelding

Toch maar ff een fotootje van onze mestbak. Toevallig net opgehoogd, omdat de muur niet sterk en hoog genoeg was. Nu dus steens-dikte en hoger. Je kunt goed zien hoe hoog die eerst was.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:07

Mooi!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:25

Netjes!
Wij hebben om de muur heen nog een kleine wal, daar wordt het ook steviger van.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:27

Klopt, plus dat dan je mestbak niet zo opvalt. Bij ons zit rondom de wei, plus een rij bomen ernaast. Dus zo'n wal wordt dan al wat lastiger.

En zelfs een mestbak hoort netjes te zijn vind ik :o Gooi um dan ook netjes op altijd en een jochie wat ons helpt zaterdags doet het dan met het trekkertje.

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 18:58

mijn karretje is al 2x opgehaald voor een tuintje, dat scheelt altijd werk..
en in de zomer staan ze 24/7 in het land dan duurt het een maand voor ie vol is met alleen stront

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:00

pipo schreef:
TS je kunt de mest bij je overbuurman kwijt zeg je, waarom dan geen kiepende aanhanger?
Wij hadden ook eerst een oud karretje voor de mest. Die we erop kiepte met de kruiwagen en er weer af moesten scheppen. Nu met een kiepende kar is het de plank oprijden,krui leegkiepen en als tie vol is aankoppelen en rijden maar (nu over ons eigen land, maar strakjes weer bij de boer.. ideaal!!)

de boer heeft een kleine mestplaat,
meestal moet ik scheppen en hoog opgooien, dus kan ik met kiepen niet op de plaat helaas!

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:01

Heb je een open aanhanger? Anders is een dichte, of een huif miss iets, daar kan dan weer wat meer in toch?

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:54

Wij hebben een aanhanger waar ik altijd de mest in kiep. Elke week wordt het opgehaald door mensen met een tuintje, hun wisselen elkaar weer af. Zo doe ik het al zo'n 5mnd dus ben er erg blij mee. :j Als het nodig is kunnen wij het ook gratis naar een boer brengen.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 00:02

Wij zijn heel tevreden met de container van Nijssen, via Fourages.nl. Je betaalt er wel flink voor, maar je hebt weinig werk voor een keurige mestopslag waar niemand last van heeft. Tevens leveren ze prima stro en houtmot. Prima bedrijf! (geen aandelen hoor!)

mickey303

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:33

ik zit met een groter probleem.
ik zelf heb 10 paarden staan en ik woon in een woonwijk waar de mensen constant de politie belt voor de mest '' geur overlast'' gewoon lastige buuren.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:34

mickey303 schreef:
ik zit met een groter probleem.
ik zelf heb 10 paarden staan en ik woon in een woonwijk waar de mensen constant de politie belt voor de mest '' geur overlast'' gewoon lastige buuren.

Persoonlijk kan ik me wel vinden in die mensen dan. 10 paarden in een woonwijk is natuurlijk ook wel heel erg veel. En die paarden brengen gewoon een stank met zich mee.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:39

Wij hadden de paarden ook middenin een woonblok, maar nooit klachten gehad, aangezien we de mest direct in de aanhangwagen deden met drie lagen zeil erover. Dat brachten we om de paar dagen naar de boer. Dat lijkt me alleen wel lastig met 10 paarden, want wij werden met 3 paarden al gek van het wegbrengen van de aanhangwagen.