Indeling grond 1500 m²

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Indeling grond 1500 m²

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:53

Ik zou ook je stallen en rijbak/paddock bij elkaar houden en je weide ergens anders...
De wei gebruik je alleen bij goed weer en goede bodem, de stal en paddock juist in natte perdioden en bij slecht weer. Dan hoef je veel minder vaak je paarden te verplaatsen tussen beide stukken...

Voor een pony en een paard heb je aan een inloopstal van 4 bij 6, die je eventueel op kunt splitsen naar 2 boxen, genoeg. Dan nog zoveel mogelijk opslagruimte (4 bij 6 is mooi, meer is nog mooier) Ruim voor (eventueel ook achter) en naast je stal bestraten is altijd handig. Zowel als opslagruimte, poetsen, voeren als verharde uitloop. Als de paarden rondom de stal kunnen lopen, kunnen ze uit de wind of in de schaduw staan wanneer ze willen.
Aansluitend de zandpaddock of bak (bij rijden zou je het zand af kunnen sluiten van de stenen uitloop, of het eerst stukje van de bak afzetten als paddock)
Ik vind 15 bij 25 nog te rijden. 18 bij 36 is al bijna wedstrijdformaat, en dan heb je nog ruimte voor een aantal meters bestrating.

Wat voor afmeting heeft het stuk? En is het bouwgrond? Eventueel met google plaatje er bij? Dan kunnen we meedenken.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:16

1.500 m2 is gewoon veel te klein. Je gaat overal concessies in doen en niets is wat het eigenlijk moet zijn. Wei is het na een week al niet meer en dan nog het zijn weitjes als een postzegel. Echt de benen strekken kunnen ze niet.

Heb je geen mogelijkheid om meer grond bij te huren/kopen? Dat je uitkomt op zo'n halve hectare?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:48

ze hadden al een extra stuk op het oog in de straat...

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:53

en weide is niet per definitie nodig ...
Een klein stuk zou ik opteren om dmv een track zo in te richten dat de paarden wel een fijn stuk kunnen lopen (bv een track rondom de weilanden/paddocks), en als je dan nog goede schuilstallen in richt (liefst met elektriciteit en stromend water) met voldoende opslag, en de mogelijkheid om de paarden vanuit de opslag bv te voeren (is veel fijner in de winter!), met een goede, verharde uitloop, en een paddock/piste om in te rijden, heb je het toch helemaal voor elkaar?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:59

Dat is dus precies wat ik bedoel Duhelo. In mijn ogen dus niet voor elkaar, maar alles op een postzegel zien te proppen.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:07

Hier iets meer dan 1600m2.
Hebben er een bak staan, en hele ruime stallen.
Van de achterbuurman maak ik gebruik van een grasstuk, zelf een weide van gemaakt.
Ze kunnen via de bak, over een loopbrug naar de weide (grote oude stal/schuurdeur).
Verder kan ik, nog even navragen ter bevestiging, gebruik maken van 2 weides, bij een boerderij, even een stukje verderop.

Ik heb er een draver, jaarling haflinger en een shetveulen op lopen (nu in de bak op de weide bij te laten komen.
Al hopen we snel de andere 2 stukken te mogen omheinen en gebruiken.
Kunnen ze daar heen, en kan de bak rusten (is nu zo nat/drassig van het slechte weer icm kleigrond).

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:09

Kleine toevoeging, heb er ook gewoon nog een stuk over wat een speelveld voor de kinderen is, en we kunnen zelf heerlijk en ruom achter het huis zitten.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:13

Alani schreef:
Dat is dus precies wat ik bedoel Duhelo. In mijn ogen dus niet voor elkaar, maar alles op een postzegel zien te proppen.

Misschien wel, maar de paarden kunnen dagelijks buiten, kunnen voldoende rondlopen, kunnen een deftige sprint trekken, en kunnen in de zomermaanden regelmatig op de weide.
Een van mijn paarden staat al bijna 2 maanden op een stuk van 20*50 en een schuilstal, en ik zie er de volgende maanden nog geen verandering in komen.
als ik daar de helft bij zou krijgen en een paddockparadise kan van maken, weet ik zeker dat mijn paard zich minder zou vervelen én meer beweging zou krijgen ...

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 17:11

We hebben dit veld nog niet exact opgemeten, maar het gaat volgens mij toch wel naar de 2000m2
Hoeveel m² heeft een paard ongeveer nodig aan weide, zodat je niet ontzetten veel moet bijvoeden ?

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 17:27

Voor google maps, moet dit even intikken. Nu staan hier kleine struikjes, maar ze zijn er zo uit met de traktor.
google maps --> BELGIë , gemeenschapslaan 18, Brecht
Het is aan je rechterkant. Tot aan het schuurtje, dat is van iemand anders.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:04

Als je niet bij wil voeren moet je het hele stuk als wei gebruiken, één paard heeft dan toch wel minstens 2000 m2 weide nodig :)

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:20

Ik wil natuurlijk bijvoederen, stel dat ie 1800m2 gras heeft, waar ie altijd mag opstaan, hoeveel zou ik dan nog moeten bijvoederen ? En van wat zou het beste zijn ?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:25

Dat is compleet afhankelijk van je paarden en wat je ermee doet. De shet zal niet zoveel eten als een trekpaard, een KWPNner die je iedere dag fantiek op hoog niveau traint zal ander eten nodig hebben dan een koudbloed die je alleen voor een relaxed stapritje gebruikt...

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:35

Pff dat ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit van het gras (heel schraal of volle weide), maar ik denk dat je dan nog max 2 kleine baaltjes hooi (van 15-20kg) per week bij moet voeren en in de winter natuurlijk meer, ca 4 kleine baaltjes p.w. ? En dan ga ik dus niet uit van een shet of een Shire, maar een 'gemiddeld' (voor zover dat bestaat := ) paard wat wel dagelijks extra beweging krijgt, maar niet heel zwaar in training staat, dat is inderdaad ook van belang om te weten natuurlijk ;)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:59

Bedenk eerst wat echt het belangrijkste is. Deel dat eerst n en als je nog ruimte over hebt dan pas aan bjzaken denken. Het hoog nodig is een stal een wei en een rijbak. Succes :-)