Slachten of in laten slapen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slachten of in laten slapen?

Slachten
25 (16%)
In laten slapen
125 (83%)

Totaal aantal stemmen: 150

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:56

Dan ook maar even een horror verhaal over slachten...
Van mijn eigen veearts gehoord. Het paard gaat neer van de kogel, ja dat wel, maar dood is ie zeker niet. Hij is pas dood nadat ze het bloed uit het paard hebben laten lopen. En niemand weet wat zo'n dier op dat moment voelt. Een spuitje, daar heb ik nog altijd voor gekozen. Tja sommige paarden gaan moeilijker dan andere, maar een goede da kan dat inschatten, en hem eerst een narcose geven. Dan slaapt ie letterlijk in. Het hart gaat zo snel kloppen dat het stopt. Ook dan weet je natuurlijk niet wat het paard voelt, maar iedereen weet dat als je slaapt je veel minder voelt. Voor beide dingen valt er wat te zeggen. Niet dat ik mijn paard zou laten slachten, maar ook de da heeft een schietmasker. Bv eerst narcose, dan schieten en dan ader door halen. Niet zo leuk onderwerp eigenlijk.

nappie29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:06

me ene pony hebbe we naar de slacht gebr8 maar dat ie nie gelijk dood is is onzin ik was der bij geen prettig aanzicht wilk zegge maar ze was gelijk dood
me andere paard is met een spuitje gedaan omdat ze nie meer kon lopen of staan en dat vonk ook geen leuk gezicht het is nooit leuk
natuurlijk

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:08

Een dierenarts zou toch wel moeten weten dat het dier geen kogel krijgt, maar een schietmasker waar een pen in zit die pal in zijn hoofd schiet.
Dan is een paard dus echt wel hersendood, wellicht dat het lijf nog stuipt en het hart nog wat klopt, maar dat staat los van wat het paard nog meekrijgt.
Dierenartsen mogen al heel lang niet zo maar een paard schieten, alleen bij een noodslachting, maar volgens mij mag het gros van de dierenartsen dat ook niet uitvoeren en laten daar een speciale 'vakman' voor langskomen.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:16

nee hij had het ook niet over een kogel, maar een schiet masker. Met die pen enzo. Ik wist het ook niet, dus wou ik weten hoe dat dan zat. En hij zei dat de pin wel in de hersenen kwam, maar dat ie daar niet dood van ging. Hersen dood tot op zekere hoogte dus. Het ziet er wel dood uit, maar schijnt het niet te zijn. Het is trouwens een duitse da die dat zei. Wel een vakman moet ik zeggen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:21

Ik zou, denk ik, kiezen voor slachten. Uit angst voor het gevecht tegen het spuitje. Maar ik weet niet zeker wat ik zou doen als het zo ver is.

Sietez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:12

In laten slapen, omdat ik er echt niet aan moet denken dat anderen gewoon je 'lieveling' opeten. Maar aan beide zitten voor en nadelen.

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:29

In laten slapen ja....Psies hetzelfde verhaal als ikke_89...Ik kan er niet aan denken dat je favorietje op word gevreten...jakkiebakkie

ricoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:23

Mijn pony hebben we in laten slapen, had op dat moment ook geen keus. Wel zou ik het de volgende keer weer door de veearts laten doen, het is allemaal heel rustig gegaan, en ik vind het idd ook veel waardiger. Ook moet ik er echt niet aan denken dat een ander straks mijn oaard op zn bord heeft.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:42

Ook ik heb voor inslapen gekozen.
Het idee dat mij lieve Flannafantje bij mijn buurman op zijn bord zou kunnen belanden lijkt mij ondraagelijk.
Misschien een beetje te simpel over gedacht, maar mocht ze ooit van ouderdom afgemaakt moeten worden dan zal ik er meer de tijd voor nemen om dit te overdenken. dit antwoord is puur gevoelsmatig.

snoocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:59

als ik zou moeten kiezen,zou ik me paard in laten slapen .
lijkt mij nou niet zo vriendelijk en niet zo prettig een kogel Boos! door je kop te krijgen .
en ik bedoel je paard is toch je vriend je maaje en ik zou me paard daarom ook echt nooit naar de slacht kunnen brengen,nooit van me leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:08

Ik heb voor 2 1/2 week terug mijn merrie naar de slacht gebracht en dat is echt super gegaan. Ik hoefde maar heel even met haar te wachten, ze zorgden er voor dat de slachtrij leeg was zodat ze niet tussen koeienkarkassen naar binnen hoefde. Ik ben gewoon met haar meegegaan, ze kwam binnen, had amper tijd om rond te kijken en die man aaide haar even over haar hoofd en schoot toen. Ze viel meteen, die heeft er echt niks van gemerkt. Ik ben blij dat ik haar zelf heb weggebracht.

Als die oude Zep gaat krijgt hij waarschijnlijk wel een "spuitje" (want net zomin als schieten met een kogel gebeurt moet je je bij het inslapen van je paard wat anders voorstellen dan bij je poes)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:19

iedereen heeft het er wel over dat het niet paardvriendelijk is om je paard te slachten. maar hem in laten slapen en daarna langs de weg leggen en wachten tot ze hem op komen halen.. volgens mij is dat ophalen ook niet echt een lekker gezicht

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:33

Ik ben blij dat ik nog niet voor de keuze sta...zou het echt niet weten als ik dit allemaal zo lees...de 1 komt met een verhaal, volgens de ander onzin, waarna dat verhaal weer voor onzin uitgemaakt wordt.

Het logische lijkt mij dat bij slachten het paard in ieder geval hersendood is en dus idd zich van niets meer bewust is *mits dit goed gedaan wordt*
Onze oude hond van 15 heeft tegen 3 spuiten in gewerkt.....en dan nog de narcose spuit en de kalermingsspuit...hij wou gewoon niet.

Inslapen in zijn eigen omgeving klinkt heel fijn....slachten zodat die meteen niets meer voelt klinkt ook fijn...geen gevecht gewoon klaar over.
Misschien komt er een dag dat ze gewoon thuis komen slachten....

Ik hoop dat mijn merrie van ouderdom sterft in haar boxie....lekker rustig inslapen *hoop doet leven he* .

Dat mensen haar daarna zouden opeten zit ik niet zo erg mee, denk er ook niet zo over na.
Ze eten immers niet mijn paard op, alleen maar haar lichaam.....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:48

Citaat:
Ik hoop dat mijn merrie van ouderdom sterft in haar boxie....lekker rustig inslapen *hoop doet leven he* .

ja dat zou het mooiste zijn, maar is helaas meestal niet het geval.

wij hebben onze hond ook in moeten laten slapen. (is gelukkig thuis gebeurd en in de wei begraven)
toen vertelde onze DA over een collega die een hond in had laten slapen in zijn praktijk. en dan doen ze die honden altijd in een soort container ofzo. maar die man was vergeten te controleren of het hart echt niet meer klopte. dus toen was die hond snachts weer wakker geworden (hij was dus alleen onder narcose geweest, anders spuitje had nie gewerkt) en uit die container gekropen. en weet ik hoeveel km naar huis gewandeld. die mensen hoorde toen een hond voor de deur janken. zit daar de hond waarvan ze de dag ervoor afscheid hebben genomen en dachten dat ie dood was.
dat lijkt me ook echt vreselijk om mee te maken Scheve mond

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:50

Sjit he...en dan nog een keer afscheid moeten nemen....zou behoorlijk nijdig zijn op die dierenarts Boos!

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 03:30

Dat op laten halen is geen fijn gezicht, nee, vooral het optakelen op de wagen niet. Maar dat is dan naar voor de eigenaar en dat vind ik dan even ondergeschikt aan een fijne dood in een vertrouwde omgeving. Heb een paard in laten slapen op de faculteit en die heeft niet gevochten maar heb ik met mijn hoofd in mijn armen gehouden en dat ging heel vredig.

Zep, ik respecteer 100% jouw keuze, maar hallo zeg, het lijkt mij normaal dat die slachtrij leeg is. Je gaat je paard toch niet tussen de karkassen door laten lopen??

Ben ik zo naief of zijn er echt mensen die dat doen? Vreselijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 08:58

Koeien gaan wel zo naar binnen, dus waarom zou dat voor een paard per se anders moeten zijn? Is meer voor het gevoel van de eigenaar dan in het belang van de slachterij. Je paard loopt ook niet tussen de karkassen door, maar komt binnen en dan hangen die daar achter nog (verder weg in het verwerkingsproces). Ik moest dus heel even wachten toen ik daar was dus heb even kunnen kijken hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Het klinkt allemaal heel gruwelijk, maar het gaat allemaal heel schoon en netjes.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:06

Ik heb gekozen voor in laten slapen, maar wat ik veel belangrijker vindt is dat mijn pony hierna gecremeerd wordt.

Takkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:13

Maar als je een paard laat inslapen? Wat gebeurd er daarna met het lichaam?
Die wordt volgens mij ook door een grijpwagen opgehaald en ergens op een grote hoop neergelegd.
Ook niet echt waardig....

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:21

En kan verwerkt worden in ik weet niet wat, daarom wordt die van mij ook gecremeerd.

Roxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:37

Ik heb gekozen voor in laten slapen...
Het zal wel meer een gevoels kwestie zijn want heb bij allebei de keuzes
me twijfels.. Heb ook bij alle 2 goeie en slechten dingen gehoort..
Maar denk wel dat het ook aan de reden ligt waarom ze geslacht moeten worden...

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 19:50

ik snap echt niet dat mensen hun paard kunnen laten slachten

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 20:10

Even over het inslapen. Je laat je paard inslapen. Met wat pech mag je hem nog achter de auto/tractor hangen om hem naar de weg te slepen. Daar kan iedereen hem nog even zien liggen. Is het weekend en zomer, gaat het nog even lekker rotten. Dan komt dus die leuke Rendac vrachtwagen. Takelt jou lieveling op. Met wat pech klotst die nog een keer tegen de vrachtwagen aan. De tang laat los en bats, hij valt op de rest dode dieren. En als het 'even mee zit' valt er later nog een zooi andere dieren bovenop.
Dan gaan ze naar de destructor. Ze worden met z'n alle in een of andere verwerker gestopt. Daar worden ze vermalen en gaan ze alles scheiden. Je hebt daar b.v. bakken met lijkwater. Hoe het verder precies met scheiden zat, durf ik niet meer te zeggen. We zijn vorig jaar op excursie geweest bij de Rendac in Son, om es te zien hoe het allemaal in z'n werk gaat.

Sorry voor dit botte verhaal. Maar het inslapen moet je ook niet gaan romantiseren om dan het slachten gruwelijk te laten klinken.

Btw, cremeren vind ik ook zoiets. Volgens mij kan dat tot nu toe alleen in Belgie. (is een topic over geweest). En voor het geld van cremeren kun je een heel leuk nieuw paard kopen, want het is echt duur.

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 20:11

tja, maar tog, ik zou egt noooooooooit mn paard laten slachten!!!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 21:22

dit probleem heb ik ook met mijn 22 jarige pony merrie (heb haar meer dan 15 jaar) ze is oud, chronisch hoefbevangen en heeft haar goede en mindere dagen...
vind het met haar ook erg moeilijk want ze lijkt nu nog niet ongelukkig maar als dat wel gebeurd zou ik denk ik kiezen voor in laten slapen...
mijn vader vind dat ik haar moet laten slachten dan kost het geen geld maar brengt het misschien nog iets op maar ik weet zeker dat ik dat dus niet doe...

als het moement komt zal ik daar dus inlaten slapen en heb daar ook voor gekozen in de poll