Welke stenen voor "paddock"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 18:35

Ik ben ook benieuwd, ik vond het iig zeker de moeite waard om te proberen!
Helemaal dicht zal de stal niet worden, het zijn geen planken die je tegen elkaar aan zet :)
Ik heb een wilg gebruikt die daar al lag/stond. Eerst alle zijtakken eraf (waren niet eens enorm veel), maar het verschil in wind en temperatuur na het weg halen van die paar (kale) takken was enorm. Dat geeft me goede hoop. Aan het eind van de zomer kan ik als het goed is beginnen met het maken van het dak.

Ik ben niet van plan om de paarden er direct bij te laten, zoals ik schreef. De bomen moeten eerst aansterken en groeien. We zullen zien hoe het wordt, ik hoop dat het goed lukt. Want het kan voor meer mensen een oplossing zijn die geen vergunning hebben voor het bouwen van een stal :) en toch een (goedkope) goede oplossing zoeken voor het schuilen.

@focussed; Er staan al bomen op het land, op het land ernaast en de stukken gemeente grond er om heen. Bomen zijn zonder twijfel hier toegestaan :) Je hebt wel een goed punt voor anderen :j

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:39

ik ben ook vooral benieuwd naar de wilgenstal.
heb verder geen tips voor je helaas (tenminste geen andere dan die hier soms al tussen staan) maar lees geinteresseerd mee.

Amalarab

Re: Welke stenen voor "paddock"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 00:48

ik ben wel erg nieuwsgierig naar de wilgenstal!
ik zat eerst aan gevlochten wilgenschermen te denken, puur tegen de wind. de regendeken is de mobiele schuilstal voorlopig.
wil wel eens foto's zien!

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:26

Als je een goede verharding wil leggen moet je wel rekening houden met de opbouw van een goede ondergrond en voldoende waterafvoer rondom. Maak het beste een ondergrond van 20cm dik gebroken puin die je op een worteldoek stort en goed verdicht, hierop een werklaag zand waarin je kan de straatstenen of stelconplaten kan leggen. De ondergrond is dan stabiel en je hebt de minste kans op verzakkingen. Voor het bestraten zijn ook allerlei rubberproducten in de handel kijk hiervoor even op http://www.cavalo.nl/padcock/paddockmatten.html

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:31

Wij zitten hier op een flinke laag rivierklei. Voor de stal hebben we eerst een deel van 30 cm uitgegraven en zand op laten storten. Vervolgens hebben we goedkope koeroosters op marktplaats op de kop getikt en die hierin gelegd. Het ligt nu inmiddels bijna 5 jaar en het is nog niet verschoven oid. Als het heel hard regent staan er wel plassen op, we hadden ze iets afhellend moeten leggen eigenlijk.

Hier ook geen vergunning trouwens, dat proces loopt nu aangezien de gemeente bezig is met het bestemmingsplan. Tot die tijd mag ik hem laten staan. Zit je in de kom of in het buitengebied? Hier mocht in het buitengebied nooit een schuilstal gebouwd worden. Nu is dat veranderd en mag het onder strikte regels wel. Ik heb toentertijd een burgerinitiatief gestart. Je moet handtekeningen verzamelen en dan gaat de gemeente kijken wat ze ermee kunnen doen. Bij mij was het zo dat de gemeente zelf ook al aan het kijken was, dus dat overlapte elkaar mooi.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:47

Aan de opbouw van de ondergrond en waterafvoer hebben we sowieso gedacht. Puin ga ik niet gebruiken, zijn hele strenge regels voor en ik ken te veel gevallen waarbij het omhoog komt. Bedankt voor de link :)

Bedankt voor de info! Capo! Het zit niet in een buiten gebied maar ook niet in de bebouwde kom. Fijn dat het bij jou zo goed is gegaan :) De tip van het burgerinitiatief ga ik zeker onthouden :j

Bedankt voor de reacties!
Iemand nog ideeën over losse grassoorten? En het afzetten van de sloot?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:55

W_W schreef:
Iemand nog ideeën over losse grassoorten? En het afzetten van de sloot?

Is afhankelijk van de waterkwaliteit in de sloot, de stijlheid van de oevers, drassigheid van de randen en hoe je paarden zijn.
Persoonlijk zou ik ze liever gewoon zelf water geven en de sloot afzetten.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:56

Beste,
sorry dat ik niet duidelijk genoeg was, maar het is juist belangrijk om de klei-ondergrond en de gebroken puinlaag (in de handel noemt men dit Repak) of zandlaag goed te scheiden. Anders vermengen de lagen zich. Dus zal je echt een anti-worteldoek moeten gebruiken ook als je kiest voor een zandbed. Vraag anders even na bij een plaatselijke aannemer voor grondwerk hoe je het in jullie specifieke situatie het beste kan aanleggen.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 22:37

@DD Waterkwaliteit is goed, oevers zijn niet te stijl of drassig. Maar de bodem van de sloot zelf wel. Ik denk dat ik het idd ook liever afzet en zelf water geef (kan je ook beter in de gaten houden of ze genoeg drinken). Bedankt :j

@BB Ik heb een stratenmaker erbij gehad, deze vertelde mij dat ik het zowel met als zonder een zandlaag kan doen. Hij had verschillende ideeën erover. Puin ga ik niet gebruiken, al zou het zo kunnen dat het functioneler is, dit is niet toegestaan. En vraag ik me af of het echt nodig is wanneer je gaat betegelen... Antiwortel doek ben ik aan het uitzoeken, ik hoor er hele wisselende dingen over. :) Bedankt voor je reactie.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:40

Wij hebben overigens geen gronddoek gebruikt, gewoon zand op klei, ligt na 5 jaar nog als een huis. Zal mss ook aan de soort klei liggen?

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 22:44

@capo; Ik heb ondertussen irl ook geïnformeerd bij verschillende mensen die verstand hebben van het bestraten etc en die zeggen ook dat worteldoek niet perse nodig is. Idd stuk afgraven (minimaal 10cm) en dan wit zand storten :j

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:04

Nog iemand die komt zeuren over die wilgen :Y) houd er ook rekening mee dat de paarden niet alleen aan de takken maar ook aan de bast zullen gaan eten. Ik heb al ontelbare keren gezien dat paarden een gezonde boom zo dood hebben gegeten! Ik ben er dan ook zeker van dat ze als ze aan die wilgen kunnen komen ze ze in no time hebben aangevreten en uiteindelijk helemaal opeten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:01

Wij hebben gewone klinkers gebruikt (BKK's) en dat in elleboogverband.
Wilgen hebben wij ook geplant, maar daar is niet veel meer van over. Had dit al wel verwacht, maar ze stonden er ook voor om ze eraan te laten knagen.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:53

@12sterre34 en Jibbel; Zeur maar hoor ;)
Ik blijf lekker positief! :Y) En ga het niet afbreken. We zullen zien hoe het zal gaan, hou er rekening mee dat het een stal is van ongeveer 30m2. Dus ruimte genoeg en dus ook veel bomen. Hopelijk eten ze niet alles.
Ik ben er ook enigszins sceptisch over, maar ik vond het zonder twijfel het proberen waard! :j

Wanneer er vorderingen zijn in het ontwikkelen van de stal (moet nu groeien etc) dan maak ik wel een topic aan, met uiteindelijk het resultaat als de paarden er in staan :)
Jibbel bedankt voor de tip.

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:02

Ik heb een stuk betegeld, ik heb grote tegels dubbele van een stoeptegel ongeveer. dit werkt redelijk alleen breekt er nog wel eens een als ze gek doen. (1 heeft ijzers) Let er wel op dat als ze er veel op staan dat hoevel of ijzers snel achteruit gaan.
Kleine gewone stoeptegels gaan idd snel kantelen

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:42

Bedankt voor je reactie Dex! :j