Hooinet in stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

just_kiki

Re: Hooinet in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:35

Hoe kan je met een nek door een gaatje van? 3 bij 3 oid ??

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:36

ik vind hooi op de grond fijner. als je het ophangt komt al het stof wat in het hooi zit in zijn neus, en heb je dan een paard wat een beetje gevoelig is gaat dan meteen hoesten. ze kunnen er alijd ook in vast komen te hangen, als ze een keer stijgeren kunnen ze er altijd makkelijk bij komen. bij mij hebben ze in de trailer ook geen hooi net om die reden. ik leg het boven op mijn zadel kamer daar kan hij dan ook bij

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:40

Ik heb ook een fijnmazig hooinet gehad in de stal. Paard heeft ijzers en kon er dus in principe wel in vast komen te zitten met zijn ijzer (het hing ongeveer op 40 cm boven de grond). Maar mijn paard kapt nooit op stal en het is altijd goed gedaan, maar je hebt ook paarden die tegen de deur aan slaan met hun voorbenen, dan zou ik het wel een te groot risico vinden.
Ik leg liever het hooi gewoon op de grond van de stal neer, alleen toen kreeg hij naar mijn mening veel te weinig ruwvoer en wilde ik dat hij er langer over deed. Was meer een noodoplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:41

dan kan je eventueel ook een bak/ton op de grond zetten,met hooi erin,desnoods met mazen afgezet...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:41

Maakt het uit hoe het komt? Of gaat het er om dat die dingen gewoon stom zijn om in een stal te hangen. Als paard een beetje begint te klooien met zo'n hooinet kunnen al die dunne touwtjes ook tussen z'n tanden komen. Lijkt me ook geen prettig idee.

Alternatief lijkt me een grote voerbak met een ijzeren rooster er in. Zo eten ze langzamer, moeten er meer moeite voor doen, blijft van de grond en gevaarlijk is het ook niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:42

Ach de netten zoals wij die hebben die vind ik ook niet gevaarlijk hoor.

Er is nog al een verschil tussen zo'n boksbal-hooinet of een fijnmazig hooinet dat plat tegen de muur hangt :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:45

Ach, een gewaarschuwd mens telt voor 2. Ik geef alleen aan dat het dus heel anders af kan lopen en dat sommige maar van alles ophangen met de gedachte 'ach mijn paard gebeurd zoiets niet' een ongeluk zit in een klein hoekje.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:45

en in een grote voerbak kunnen ze niet blijven hangen :') ?
dan word alles pas gevaarlijk.

Ligt eraan welk hooinet je hebt ;)

sandravrouw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:46

Ik heb sinds kort ook een hooinet in de stal hangen.
Vooral omdat ze anders het hooi door de hele stal heen slepen en het uitmesten dus heel zwaar is.
Ik hang het hooinet gewoon goed vast op en dan trekt ze zelf het hooi er wel uit.
Ik vind het ideaal, maar ik snap ook dat mensen het gevaarlijk vinden want het is natuurlijk niet helemaal risicoloos.
:)

Wuppi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:49

Let wel even op als je paard op ijzers staat, dan moet je nooit het hooinet op de grond of laag hangen omdat ze er met de takken van de ijzers achter kunnen blijven hangen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:51

Precies, ik had ook zo'n rechthoekig net wat vrij plat hing, moet een paard echt een rare hoek maken wil het daarin terecht komen. Bovendien die touwtjes breken wel, gemiddeld hooinet wordt sowieso kapot getrokken met ongeduldig hooi eruit trekken. Een bak vind ik echt veel linker, of je moet hem vrij hoog hangen en dan heb je weer een ongezonde houding waarin. Voor 10 brokken wegkauwen is voerbakhoogte prima maar niet voor de halve dag.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:56

Ik heb bij mijn haflingers ook een hooinet hangen in de stal voor s nachts, anders hebben ze het zo op.
Mijne hangen wel bijna op de grond. Scheelt dat mijn pony's super rustig zijn op stal. Bij de andere 3 zou ik het nooit doen,
die zijn daar te lomp en speels voor.

Ik zou gewoon even kijken hoe je paard is op stal (en daar buiten) is je paard gewoon rustig en pakt hij niet zo snel touwtjes of dingetjes en loopt hij niet te schrapen zeg maar :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:00

Ik zou het zelf niet doen, want ik zou toch bang zijn dat ze er in verstrikt raken. Het is toch ook beter voor je paard om vanaf de grond te eten ivm zijn natuurlijke houding.
Wij hebben grote cement tonnen in de stal staan waar we het in doen. Ok, deze wordt ook wel eens door de stal gevoetbalt, maar meestal blijft ie netjes op zn plek ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:55

Een stal is zowieso gevaarlijk. We hebben er dit jaar al een aantal gehad die vast lagen en net optijd ontdekt werden. 1 paard haalde uit naar zijn buurman midden in de nacht en kwam met zijn voet tussen de tralies. Alleen een verbogen stang is nog getuige van dit afschuwelijke dodelijk drama wat zich af heeft gespeeld.

Het hooinet zou je onderin kunnen verzwaren met een baksteen, dan blijft hij hangen. Leg in het touw een aantal knopen zodat ze daar niet tussen kunnen komen en hang het net in een hoek.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:16

Ja het kan wel, wij hebben het ook een tijdje gedaan toen het paard niets anders als nat hooi mocht. Als je zorgt dat je ze hoog genoeg ophangt kan het geen kwaad.
Maar het is beter voor je paard om het op de grond te leggen, omdat ze in de natuur natuurlijk ook altijd van de grond eten.

ponieke10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:46

neem een haybar ,deze zijn veilig en sterk

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:50

Je kon bij de paardendrogist hooizakken kopen met bijhorende veiligheisdhaak. Dan kun je ze hoog ophangen, maar zou hij toch vast komen te hangen, schiet de veiligheidshaak open.
Of een ruifje kopen als je deze mag ophangen? Soms ook op marktplaats te verkrijgen. Zelf voer ik liever op de grond, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er situaties zijn waar het beter is dat niet te doen.

maartjevdven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:11

mij lijkt een hooitas wel betrouwbaarder.
Afbeelding

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:33

Wij hebben ook stevige fijnmazige hooinetten in de stal. Ik gebruik ze hoofdzakelijk voor de nacht, zodat ze wat langer over hun hooi doen.
Wel hoog genoeg hangen, zodat paarden met hoefijzers er niet met de takken van hun ijzers in zouden kunnen blijven haken als ze maaien met de voorbenen....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:33

maartjevdven schreef:
Afbeelding

Poepieduur en mijn Haf had hem binnen 2 dagen gesloopt.
De hooinetten van Heunetz.de zijn een stuk steviger. En goedkoper.

maartjevdven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:45

nadita schreef:
maartjevdven schreef:
Afbeelding

Poepieduur en mijn Haf had hem binnen 2 dagen gesloopt.
De hooinetten van Heunetz.de zijn een stuk steviger. En goedkoper.

oh oke , dat wist ik niet

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:50

Volgens mij kan het wel, maar ik heb ook gehoord dat zo hoog eten niet goed voor paarden is. Omdat ze van nature ook altijd voedsel vanaf de grond eten, ik weet niet of het waar is maar het leek mij vrij logisch

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:56

Esstherm schreef:
Volgens mij kan het wel, maar ik heb ook gehoord dat zo hoog eten niet goed voor paarden is. Omdat ze van nature ook altijd voedsel vanaf de grond eten, ik weet niet of het waar is maar het leek mij vrij logisch

Ja, dat is wel zo. Te hoog is idd niet goed, geen natuurlijke houding voor paarden. En meer kans op stof binnenkrijgen....
Wij hebben de hooinetten aan de tralies hangen, met de onderkand ongeveer 80 cm van de grond.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:59

maartjevdven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:00

bij mijn oude verzorgpony's legde ze het meestal op de grond.