groot mestprobleem HELLP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:48

Ik zou dan strokorrel adviseren. Dat verteert snel en heb je dus minder 'hoop' van. Verder kan het goed over de tuin/land verspreid worden.

Amalarab

Re: groot mestprobleem HELLP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:53

de gemeente wil het hier graag hebben, je kunt het dus gewoon bij de stort brengen. heb je daar al naar geinformeerd?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:55

vaak kun je tuinafval gratis wegbrengen inderdaad, misschien mag er ook wel mest bij?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:03

Zit er geen mestboer in de buurt?
Wij brengen onze mest zelf naar de mestboer met een aanhanger en betalen dan 5 euro per aanhanger dus dat is wel te doen.
We kunnen het ook door de mestboer op laten halen maar dat is en vaak erg duur en we zitten met de opslag.
De loonwerker kan het vaak ook wel ophalen maar dat is meestal een paar keer per jaar op de momenten dat ze mest uit gaan rijden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 14:07

Een mestboer hebben we niet in de buurt, wel een loonbedrijf, die heb ik net gemaild, dus ik hoop dat ik daar een positief bericht van krijg.

Een aanhangertje per week daar redden we het helaas niet mee (2 op hennepstrooisel en 2 op stro, omdat ze andere (niet eetbare) strooisel toch opeten en daardoor koliekgevaar), dus ik hoop toch een iets resolutere oplossing te kunnen vinden.

Ik wil iedereen sowieso bedanken voor het meedenken! Alle tips zijn zeer welkom. Ik moet nu werken, dus reageer vandaag even niet meer in het topic.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:11

@Leorah : dan moet je toch eens strokorrels proberen ipv sto. De korrels worden ook wel gegeten, maar kunnen geen kwaad. En het geeft een veel drogere stal én minder afval.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:37

swatch schreef:
wat hierboven staat over mestboekhouding is niet helemaal volledig.
de kleine paardenbedrijven met een omvang en oppervlakte van < 3 hectare zijn vrijgesteld van de mestboekhouding. Of je bedrijfsmatig of hobbymatig bezig bent is niet gerelateerd aan het aantal te houden paarden. Al wordt er vaak wel over de scheiding gesproken van 8 of meer paarden dan eerder bedrijfsmatig.

Bedrijfsmatig moet je milieuvergunning in orde zijn, en moet je een plaats hebben waar je de vaste mest opslaat. Particulier wordt daar niet zo op gecontroleerd, al is het voor de grond natuurlijk even slecht.

Een mestplaat is overigens een bouwwerk zijnde geen gebouw volgens mij. Afhankelijk van bestemming en gemeente zal daar wel of niet een vergunning en leges aan te pas komen.

En dat is ook weer niet correct ;) Mest op de grond opslaan is ten aller tijden verboden. Heeft te maken met de ier die het grondwater in kan lopen. Hier in de buurt zijn vorig jaar nog pittige boetes uitgedeeld.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:48

Waarom maak je niet gewoon compost van je mest?

Een klein hoekje van het weiland afzetten, beginnen met een bodem van takken, mest , bladeren en liefst nog wat meer organisch afval.
Als je een gezonde berg compost hebt worden de wormeieren door de warmte in de compost vernietigd en heb je na een paar maanden een gezonde berg grond die je weer over je weiland kan verspreiden.
Geen of minder kunstmest nodig voor je land en je mestprobleem is opgelost.
Eventueel je compost hoopt wat aankleden door er natuurlijk ogende planken aan 3 zijden omheen te maken of een vlechtwerk van wilgentakken.
Geen giftige takken gebruiken , als taxus b.v. maar gewoon wilgentakken.
Deze tijd van het jaar worden veel wilgen geknot en kan je de takken vaak gratis mee krijgen.
Een verbod op een compost hoop heb ik nog nooit gehoord.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 01:59

Kun je geen afspraken maken met manege Dollard of DOCW?

Bij ons op de manege wordt ook regelmatig, tegen betaling, een aanhangwagen met mest gedumpt.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:22

ik zeg ook niet dat je het als particulier wel mag doen? er wordt bij de particulier daar niet zo op gecontroleerd.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:29

zowel voor hobbymatige als bedrijfsmatige paarden (mest) dient de opslag plaats te vinden op een vloeistofdichte 'vloer'. (wet milieubeheer) Het is per gemeente afhankelijk of deze vergunningsvrij is. (bij ons alleen de vloer wel, zodra er wanden omheen komen is het een bouwwerk en is vergunning nodig, wordt vaak wel verleend indien er voldoende afstand is tot naastgelegen percelen/huizen/bebouwing)

tot 10m3 opslag loop je niet tegen problemen aan, daarboven mag vaak niet (maar je kunt het tussentijds wel afvoeren/later afvoeren)

composteren van mest mag wel, maar maximaal 6 maand op 1 plek en dan moet er onder de 'mest' minimaal 15 cm 'spul' liggen met minimaal 50% organische stof gehalte. (in de praktijk werkt dit dus ook niet)

jesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:51

hoi ik heb een speciale rolcontainer die 1x per maand geleegd wordt voor 30 euro ideaal voor mensen met bv 2 paardjes kost 30 euro per keer,was wel mijn keus geen vliegen overlast ...deksel dicht en weinig werk..je moet het er alleen wel inkiepen..gewoon direkt doen met elke dag uitmesten..kijk maar even op internet ..succes

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:55

Je kan ook je mest afvoeren naar de vuilstort. Daar heb je ook vaak een gedeelte waar je compost e.d kan storten en afhalen.
Mijn mest word elke 2 weken opgehaalt door een man hier in de buurt die een volkstuintje heeft. Dus dat zou je ook kunnen doen als je volkstuintjes in de buurt hebt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:22

weule schreef:
composteren van mest mag wel, maar maximaal 6 maand op 1 plek en dan moet er onder de 'mest' minimaal 15 cm 'spul' liggen met minimaal 50% organische stof gehalte. (in de praktijk werkt dit dus ook niet)

Heb je ook een link of verwijzing waar dit staat? Ik heb namelijk vaker gelezen dat je de mest mag composteren op de weide en ben dat komend jaar ook van plan te gaan doen. Maar ik ben nog nergens een 'officiële' bron tegengekomen dus zou fijn zijn als jij die wel weet.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:50

@ nifallor:
het was dus 25% organische stof (had het toch verkeerd onthouden) maximaal 6 maand, en het moet met een doek/kleed afgedekt zijn (inspoelen van regenwater)

Besluit landbouw milieubeheer, paragraaf 2.2.2, opslaan bedrijfstoffen. (op ongeveer 2/3 van't artikel)
http://wetten.overheid.nl/BWBR0020112/g ... 22-02-2012

Dit is de info welke wij van de gemeente ontvingen (kleine akkefietje met de gemeente over opslag van mest)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:22

@weule: bedankt voor de link!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:22

Wij rijden ook niet maar 1 aanhanger in de week hoor ik heb 8 boxen thuis allemaal op stro en toen alles vol stond haalde ik iedere dag de drollen er uit dat was dan inclusief de mest uit de wei en paddock 1 aanhanger per week en op zaterdag halen we de natte plek er uit .meestal past er dan nog mest uit 1 stal op de eerste aanhanger die er nog stond van de afgelopen week en de rest gaat in nog eens 2 aanhangers dus dat zijn gemiddeld zon 3 aanhangers per week maar dat is dus wel als alle 8 boxen vol staan.
Wij hebben het geluk dat de mestboer in de buurt zit ,maar 3 keer een aanhanger leegrijden moeten we wel maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Nu staan er momenteel maar 4 en redden we het met 1,5 aanhanger per week prima
Ik hoop dat je met de loonwerker iets kunt regelen of inderdaad een manege of pensionstal in de buurt waar je tegen betaling mest heen kan brengen dat gebeurt hier ook genoeg.