Paarden aan huis: Alleen paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Re: Paarden aan huis: Alleen paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:48

Nouja, dan hebben wij blijkbaar alleen maar luie dikke paarden hier in de omgeving :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:49

LauEef schreef:
Iedereen heeft het hier over dat ze eens moeten kunnen rennen. Sorry, maar hoeveel paarden in de wei zien jullie 'even' rennen? Hier in de omgeving zie ik er geen :=

Hier racet de hele kudde 25paard, jong en oud, MINSTENS 3x per dag knoerthard de wei door. Wat een onzin dat ze dat niet zouden doen.
Ik denk dat er met goed nadenken en indelen best wat leuks van te maken valt..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:52

Gaat prima hoor. Mijn paard, een haflinger waarbij de stopknop voor eten helaas ontbreekt, staat vergelijkbaar. In een eigen paddock met inloopstal. ´s Zomers mag ze de graskantjes beknabbelen en uit d´r pannetje gaan doet ze los in de bak.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:53

ik zou er serieus over nadenken als ik jou was, klinkt hartstikke leuk,
en zoals ik hierboven heb gelezen, miss is ier wel iemand waar je even kan staan in de zomer.
en een paddock van 20x20 vind ik best groot.... en mocht je een x willen dat ze zich uitkunnen leven kan je ze miss in de bak loslaten.
Als je ze gewoon lekker hooi/kuil en water geeft moet het goed komen toch?!
Succes!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:55

Chaos schreef:
Hier racet de hele kudde 25paard, jong en oud, MINSTENS 3x per dag knoerthard de wei door. Wat een onzin dat ze dat niet zouden doen.
Ik denk dat er met goed nadenken en indelen best wat leuks van te maken valt..

Tja, mijn ervaring is dat ze het blijkbaar niet doen. Zowel kuddes als paarden die met 2 staan, zie ze nooit rennen. En ja ik heb de hele dag zicht op wat ze doen! Maar ja, blijkbaar zijn er dus wél paarden die het doen...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:56

ik zou het gewoon doen, een paddock van 20x20 is echt niet heel klein, daarnaast kun je ze toch ook dagelijks even lekker in de bak zetten om te rennen?
Die van mij loopt ook altijd alleen maar in de paddock, we hebben hier erg weinig weidegang (iedere paddock 1 dag per week in de zomermaanden) maar die van mij gaat pas eind van de zomer mee het land op ivm zijn zomereczeem. Ze spelen en rennen en luieren heerlijk in de paddock, met onbeperkt ruwvoer. Zeker als je je paard in de winter een goede paddock kunt bieden vind ik het echt geen bezwaar.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:06

Naar mijn idee hebben paarden, die veel buiten komen minder behoefte om uit hun plaat te gaan. Tenminste dat merk ik bij mijn eigen paarden (paard en pony). Zij staan 's winters overdag in een paddock van 9x20 en dat gaat prima. In de zomer is er ook weidegang mogelijk, maar niet de hele dag door. TS kan van die twee paddocks en rijbak zeker wel mee uit de voeten en wie weet is er in de nabije omgeving een stukje weide te huur?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:12

ja, of zet ze in de zomer even lekker ergens een paar weekjes op vakantie op een weiland? Is ook vast wel te vinden in je omgeving.

(bijna) alle paarden staan bij onze stalling 24/7 buiten, het hele jaar door.
Er wordt wel regelmatig gespeeld en bij het ene paard houdt dat in dat ze lekker naar elkaar gaan happen/friemelen/stijgeren, bij het andere paard houd het in dat ze lekker achter elkaar aan gaan rennen; verschilt gewoon per paard. Die van mij is meer van het happen/stijgeren en vervolgens de hele dag lekker plat in de zon liggen op het gele zand, de luilak :D
Maar wij hebben paddocks van 20x40 met daarin een stuk of 8 paarden en die kunnen prima spelen allemaal, staan ook nog grote containers en hooiruiven in de paddocks en daar racen ze gewoon omheen.
Dus 2 paarden in een paddock van 20x20 kunnen ook heerlijk rennen hoor, dat is immers de afmeting van een halve bak!

Ik weet niet hoe het geheel ligt, maar anders kun je misschien een omheind pad aanleggen van paddock naar bak, of van de ene paddock naar de andere. Dan kun je voeren in de paddock (beter voor je bakbodem) maar kunnen ze als ze willen wat meer bewegen door heen en weer te rennen?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:25

Ik heb je andere topic gelezen en ik zeg doen. Je bent waarschijnlijk veel goedkoper uit, zeker als je de andere stal verhuurd en je paard kan veel meer buiten zijn als nu. Ik zou er wel voor gaan om de andere stal te verhuren zodat de andere eigenaar zo nodig ook een stukje verzorging op zich kan nemen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:32

Sammyoo schreef:
Kijk eens in mijn profiel hoe wij met weinig ruimte een fijne plek voor de paarden hebben gemaakt!

Wat mooi gedaan zeg! En wat een mooi plekje zo aan het bos.

Er is met weinig ruimte dus wel degelijk wat mogelijk. Maar goed, als de plek niet van jezelf is, doe dat mss niet zo snel.
TS: het is niet ideaal, maar ook niet onmogelijk.
En, daar komt ie weer: er zijn heel wat paarden die nog minder hebben!

Wat betreft de uitspraak: paarden moeten overdag de hele dag op het land kunnen grazen (en het liefst ook 's nachts), daar zou ik me niet aan storen. Daar moet je dan wel de ruimte voor hebben, en is imo helemaal niet nodig.

Overdag beweging: natuurlijk. 24/7 buiten: niet noodzakelijk.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:33

lotteElb schreef:
Er zijn toch zoveel paaarden die nooit gras zien? En alleen maar op stal staan. Vind het al lekker dat ze er gewoon uit kunnnen in een paddock. En met ruwvoer kom je ook al een heel eind.

AMEN! _/-\o_

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:45

[[/quote]Wat betreft de uitspraak: paarden moeten overdag de hele dag op het land kunnen grazen (en het liefst ook 's nachts), .[/quote]

je zal maar een paard hebben wat niet goed tegen gras kan wat vervelend dan voor het paard dat het er toch 24/7 op moet staan.

je zou als de bak en paddocks aan elkaar zitten er handgrepen tussen kunnen zetten. zodat je ze af en toe eens de volle lengte kan geven.
of de paddocks zo verbouwen, dat er altijd een pad is waar ze doorheen moeten lopen om bij eten te komen zodat ze meer beweging krijgen. de bak kun je dan gebruiken voor de renmomenten.

en misschien is er in de buurt wel een boer waar je een stukje gras mag huren waar je de paardjes af en toe op kunt zetten.
maar ook zonder dat denk ik dat je er al heel veel mee kunt doen.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:47

Ik zit met hetzelfde dillema.En denk dat ik het wèl ga doen. :j

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:48

Paarden hoeven niet dag en nacht te grazen, sterker nog het kan slecht voor ze zijn. Als je een beetje een schrale wei hebt is het geen probleem maar een wei met heel veel gras vooral in het voorjaar kan echt slecht zijn.
Ze moeten wel altijd wat te knabbelen hebben maar dat kun je oplossen met hooi. In landen als Spanje staat de paarden helemaal niet altijd op gras omdat dat gras er gewoonweg niet is in de zomer! Veel te warm...Is echt geen probleem voor ze hoor.
TS klinkt goed hoor..zo zou ik ook wel een paard willen houden..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:49

Sammyoo schreef:
Kijk eens in mijn profiel hoe wij met weinig ruimte een fijne plek voor de paarden hebben gemaakt!

Netjes hoor :j ziet er goed uit

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:05

Ik vind het bij Sammyoo en traber ook erg mooi, wauw!!

Ruimte om te kunnen rennen vind ik wel belangrijk, het zijn bewegingsdieren.
Als ze zomers een paar uurtjes per dag op het gras kunnen is het prima i.m.o., 24/7 hoeft niet, maar uurtjes vind ik toch wel belangrijk.
Als je dat beiden kunt realiseren TS; doen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:07

Ik zou het alleen doen als je wel ergens een een fatsoenlijke weide bij kunt huren.

Zoals het bij Sammyoo ingericht is is het hartstikke leuk , daar kun je paarden prima houden !

Maar om zo'n dier altijd op een paddock van 20x20 te houden dat vind ik heel , heel erg sneu en inderdaad niet paardwaardig. Paarden zijn er op gemaakt om te grazen. Niet alleen lichamelijk , maar ook geestelijk.

Als ze nu vanwege een slechte bodem tijdelijk even niet de wei op kunnen omdat ze dan alles kapot trappen dat is 1 ding , maar BEWUST kiezen voor een leven waarbij ze nooit eens even lekker de wei op mogen , niet eens in de zomer.... nee dan zou ik ze liever op een andere stal laten staan (mèt weidegang) dan tegen zo'n zandpaard aan te kijken vanuit m'n huis want ik zou daar een flink schuldgevoel van krijgen :=

Dat er vele paarden zijn die het slechter hebben maakt me dan geen fluit uit.

Ik wil mijn dieren niet beter houden dan "slecht" , maar gewoon GOED :)

Een paard dat de hele dag in een stal van 4x4 staat kan ook 30 jaar oud worden.
En die staat er veel beter bij dan een paard in een stal van 2,5 x 2,5.
Maar moet je er dan maar genoegen nemen ?

Een paddock van 20x20 meter is beter dan de hele dag op stal staan , voor tijdelijk is het best okee , maar om er ALTIJD in te staan en nooit eens lekker op de wei....pfffft dan ben je niet echt een paardenliefhebber hoor vind ik als je dat okee vindt , dag-in-dag-uit zo'n saai zandbakje.... :o

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:17

Sammyoo schreef:

werkelijk prachtig!!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:17

ach saai zandbakje?
die kun je zo leuk maken als je zelf wilt...
wees creatief en maak veel plaatsjes met wat eten.
Ik kan momenteel ook alleen maar gebruik maken van mijn paddock van 10x20 en daarbij een stoepje met schuilstallen van 10x 6.
maar ik gooi af en toe een autoband gevuld met hooi/stro met schijfjes wortel in de paddock en daar zijn ze echt wel een poosje mee aan het stoeien hoor.
verder altijd een hooinet hooi op stal, en een trekkerband met hooi buiten.
als sinds het natte seizoen begon staan ze zo. wel proberen we elke dag een wandeling te maken.

zodra de wei het toelaat kunnen ze hun wei(tje) weer in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:21

Dat is natuurlijk een hele andere situatie , dat ze tijdelijk in de paddock staan , dat staan ze hier ook en hier hebben we het heel wat interessanter gemaakt dan een saaie grote volte :)

Maar je ziet ondanks dat toch wel duidelijk dat ze veel liever de wei op zouden gaan.

Een paard dat altijd in die grote volte staat is maar sneu.... erg geestdodend. Op een gegeven moment houdt het ook wel op qua mogelijkheden om ze bezig te houden als ze jaarrond daar moeten staan :(:)

Op zand voeren zie ik ook niet zitten i.v.m. zand eten en dichtslaan van de paddock , en iets meer beweging dan dat ze in zo'n grote volte doen is toch ook wel een must vind ik , lópen met die bokken , dat doen ze amper op zo'n klein stukje.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:25

Ik ga met pmarena mee. Om ze in de winter op te houden prima. Maar ik vindt wel dat je zeker in de zomer de optie moet hebben om ze dagelijks even op de wei te zetten(en dus grotere ruimte)
Verkijk je er niet op maar 20x20 is niet echt groot en als ik kijk naar mijn ervaring. Mijn paard heeft best wel een grote wei en het is mooi om te zien dat ze eigenlijk de hele dag wat scharrelen, even dutten ergens in de wei, dan op het gemak naar de andere kant van de wei om wat te grazen. En weer terug, en dan weer helemaal van achteraan in de wei naar voren om wat te drinken, of even binnen wat dutten, elkaar uitdagen, dan met z'n allen of alleen een sprintje trekken. Ze zijn best wel actief in een grote ruimte hoor.
Als ik dan kijk naar de paarden die hier op een paddock staan in de buurt en die ook geen beschikking hebben over een weide. Tja het is groter als 20x20 volgens mij. Maar veel anders dan wat suffen en eten komen ze niet echt af en toe beetje klieren misschien maar echt bewegen is er niet bij. En juist die beweging vindt ik heel belangrijk voor paarden.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:35

Ik zie niet in waarom het niet kan? Je zou evt in de zomer voor een paar maandjes een stukje land kunnen huren.
Dat ze toch even lekker "vakantie" hebben?
Het is zeker fijn als ze lekker kunnen grazen maar zo niet dan niet. Ze zijn niet de enige hoor..

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:40

Heb je geen mogelijkheid tot het huren van een stuk land dichtbij?
Het is fijn als je dier bij huis kan staan, maar ze moeten wel de ruimte hebben.
Bovendien...hoe ga je het met de mestafvoer aanpakken als je geen land hebt waar je het opkwijt kan?
Opslag gaat stinken en dat vinden de buren vaak niet zo leuk.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:52

1 paddock inzaaien ( evt.zelfs in 2 stukjes delen dan doe je langer met je gras!) , dan kan er van de zomer toch een uurtje of 2 gegraasd worden, de andere paddock kunnen ze dan dagelijks in, als het kan met uitloop vanuit de stal. De bak kan je gebruiken om ze zo nu en dan even de benen te laten strekken. Dat gaat prima, hoor. Als je ook nog uitrij mogelijkheden hebt en regelamtig rijdt/ longeert krijgen de paarden beweging genoeg. Gras wordt overgewaardeerd, het is fijn als ze een beetje kunnen grazen, het is dan een soort ontspannen/ tijd voor hunzelf moment ;) , maar zonder gaat ook prima. Mest kan je gewoon op laten halen, doen wij ook. 1 of 2 x per jaar komt er een boer en die neemt alles mee, dat is overal te regelen.

Wij hebben ook beperkt de ruimte; onze hengsten hebben alebei een ruime box ( 4x4) met daaraan vast een paddock van 15 x 6, ze kunnen dus zelf beslissen of ze binnen of buiten staan.
We hebben 4 kleine weilandjes waardoor ze vanaf ca. half april tot ca. half november een uur of 2 tot 3 kunnen grazen en ze gaan regelmatig ( om de beurt!) in de rijbak om de benen te strekken.
Ze krijgen hooi, lucerne en granen, over de dag verdeeld en dat gaat prima zo.

We zouden graag wat meer land willen hebben, maar de boeren hier willen niet verkopen ;( ! ( was ons wel beloofd). Aan de andere kant werkt dit eigenlijk heel goed

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:57

Ik denk dat dat wel zou gaan.
Over gras, je kan ze makkelijk en paar uurtjes mee op wandeling nemen, en daar laten grazen, of een weitje in de buurt huren waar je ze even kan laten grazen.
Als ze genoeg ruwvoer hebben, en lekker de benen kunnen strekken, waarom niet?