1000m2. Genoeg voor 2 pony's? (c/d en e)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:00

Antwoord op de titelvraag: nee. Vééls te klein. Leuk paddockje, dat wel. Maar niet om 24/7 in te staan.

Marls

Re: 1000m2. Genoeg voor 2 pony's? (c/d en e)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:06

Ik vind het inderdaad ook veel te klein! ;) Dus zou het niet doen als ik jou was..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:16

Wat je na 2 weken heb is een zwartgelopen stuk grond. Geen gras, alleen nog maar blubber. Nu het dooit is de bovenlaag nat en de onderlaag bevroren. Als de ponys een sprintje trekken vliegen de zo mooie grasmatten je om de oren. Zelfs van de douw smorgens maken ze je grasmat kapot.Nee van de zomer heb je niks meer.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 18:18

xmarlies96 schreef:
Ik vind het inderdaad ook veel te klein! ;) Dus zou het niet doen als ik jou was..

Niet doen? Ik heb er al 1. Staan er een paar uur per dag in

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 18:19

pipo schreef:
Wat je na 2 weken heb is een zwartgelopen stuk grond. Geen gras, alleen nog maar blubber. Nu het dooit is de bovenlaag nat en de onderlaag bevroren. Als de ponys een sprintje trekken vliegen de zo mooie grasmatten je om de oren. Zelfs van de douw smorgens maken ze je grasmat kapot.Nee van de zomer heb je niks meer.

Ze staan er nu al een maand op en het ziet er nog uit zoals ze er in gingen....

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 18:19

GamblersCup schreef:
Antwoord op de titelvraag: nee. Vééls te klein. Leuk paddockje, dat wel. Maar niet om 24/7 in te staan.

Ze staan er ook bij lange na niet 24/7 in

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:20

Eh, waar staan ze dan de rest van de tijd?

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:22

1000m2 is in mijn ogen ook eerder een paddock dan een weide... te klein dus.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:26

Ik zal het niet doen... is nog geen Z-bak groot.
Misschien voor 2 shetjes ofzo, maar voor je het weet is het kapot of kaal.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:30

GamblersCup schreef:
Eh, waar staan ze dan de rest van de tijd?

Op een stukje van 3x3 denk ik...

Ik weet het niet hoor, hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Maar het is echt niet groot, als dat stukje grond er nu nog uitziet zoals ze erin gingen staan ze er niet lang in. Het is namelijk erg nat geweest voordat het begon te vriezen.
Het is natuurlijk altijd beter dan 24/7 op stal staan. Maar ik zou gewoon proberen te zoeken naar een wat groter stuk weide, of meerdere stukken ofzo. Dat ze bijgevoerd moeten worden is zo'n ramp niet. En in de zomer als het droog en zanderig is maakt het ook niet zoveel uit (als ze geen zand gaan eten tenminste). Maar met nat weer krijg je echt een verschrikkelijke blubber.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 16-02-12 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:31

Evelli schreef:
Maak er even m2 van ip m3 ;)
m2 is vierkante meter
m3 kubieke meter

Dan gaan ze gebukt door het leven :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 18:34

De rest in paddock en s nachts op stal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:35

Als er wat hoger gras op staat kunnen ze daar met 2 ponies een weekje van eten , of langere tijd elke dag bvb. 2 uurtjes.

Als de grond stevig is dan kunnen ze er ook wel wat op rondlopen maar als het bvb. klei of veen is dan gaan ze het bij de minste nattigheid heel erg kapot lopen.

Onze wei is op kleigrond en ze mogen alleen op de wei als de grond droog is. Na een klein buitje kunnen ze ook nog wel op een wei waar wat hoger gras op staat , het gras onder de hoeven beschermt dan redelijk tegen kapot lopen van de zode.

Maar een wei die kort afgegraasd is daar zie je op zachte ondergrond elke stap van elke hoef een gemeen gat in getrapt worden...dus dan mogen ze er niet op bij ons , en blijven ze op de paddocks met zand , pleintjes en toegang tot de stalletjes.

We hebben grofweg 5 weitjes van elk 1000m2 , elk weitje daar mogen onze 2 D-ponies een week op grazen...en dan gaat hij weer 4 weken dicht zodat het gras wat bij kan groeien terwijl ze in die tijd dan de andere 4 weitjes langs gaan. Zo kan elk weitje een week gebruikt worden waarna het gras weer kort is , en weer een maand bij kan komen. Zo kunnen ze (bij stevige bodem) altijd lekker grazen :)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:03

Waarop open je dit topic dan Ts als je er toch al paarden opzet? Ik had het persoonlijk zelf nooit gedaan want het is gewoon te klein.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:07

Grappig eigenlijk. De meesten keren hun hoofd wanneer paarden slechts een uurtje van 9m2 komen, maar wanneer iemand 1000m2 beschikbaar heeft om ze de hele dag in te houden, dan is het verkeerd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:28

Nee hoor, "de meesten keren hun hoof" dan helemaal niet. Hoe kom je daarbij? Ook dan wordt er gestuiterd, omdat dat natuurlijk veels te weinig is. Maar ook die 100m2 is te weinig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:22

xmarlies96 schreef:
Waarop open je dit topic dan Ts als je er toch al paarden opzet? Ik had het persoonlijk zelf nooit gedaan want het is gewoon te klein.

Dit zijn de weitjes die de manege verhuurt volgens mij...
Of te wel: pony staat in pension en dan krijg huur je naast je stal met gebruik van paddock, nog 1 of meerdere priv'e-weitjes er bij met 1 of meerdere mensen...

1000m2 is niet genoeg om het hele jaar van te grazen. Hoe het er uit ziet als de pony's er het hele jaar op lopen, hangt van veel factoren af. O.a. of het bemest wordt tussendoor en hoe de bodem is, wat voor gras er op staat en hoeveel uur per dag de pony's er op mogen.
Het beste kun je er nog een weitje bij huren. Misschien inderdaad in de straat rondvragen voor de zomermaanden. Vaak willen mensen voor de zomer best een stukje verhuren (dan hoeven ze het minder te maaien, of ze hebben zelf genoeg gras, en paarden lopen de grond ook minder snel stuk, dus minder schade aan het land.)
Dan kunnen jullie je eigen stukje gras laten rusten na de wintermaanden, tot er weer redelijk wat gras staat. Dan weer wat korter laten eten door jullie pony's en daarna weer rust (dan wordt de zode wel sterker en je hoeft niet te maaien) afhankelijk van hoe snel het groeit kun je het dan eventueel nog een keer wat korter laten groeien, maar geef het wel rust vanaf ergens augustus zodat het dan nog 1 of 2 maanden bij kan groeien voor het als winterweide gebruikt gaat worden! En ook dan kun je kiezen om bijvoorbeeld het stuk eerst door de helft te doen, zodat de pony's eerst de ene helft wat korter eten, dan die helft rust zodat het misschien nog een paar weekjes kan bijkomen, tot de andere helft ook weer een stukje korter is gegeten en dan kijken of je het stuk helemaal geeft, of nog een keer kan wisselen...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:39

xxMaxx schreef:
pipo schreef:

Ze staan er nu al een maand op en het ziet er nog uit zoals ze er in gingen....

het dooit nog geen week ;) 1 maart lees ik weer hier :j
Maar als je ze er idd maar even inzet per dag, ja dan duurt t wat langer. Maar door die "uitwijk"mogenlijkheden hou je je gras idd langer mooi.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:44

Mijn shet had het met twee maanden kaal en stond er alleen overdag op.

Loont het dan wel om dat stukje te huren, is het niet goedkoper om gewon op een stal te gaan staan.
Ik kan me voorstellen dat je meer moet betalen als wat ik betaal (3000m2 voor 35,00 per jaar).

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 23:22

hotchocolat schreef:
Mijn shet had het met twee maanden kaal en stond er alleen overdag op.

Loont het dan wel om dat stukje te huren, is het niet goedkoper om gewon op een stal te gaan staan.
Ik kan me voorstellen dat je meer moet betalen als wat ik betaal (3000m2 voor 35,00 per jaar).

Ik sta op een stal...

we gaan kijken in de buurt dan maar even wat verder lopen. We wilden het sowieso al doen om het weiland ook wat maanden te sparen maar wilde dus vragen wat jullie er van vonden want ik heb er zelf niet zo'n idee van... nu gaan ze rond het middag uur naar buiten en gaan rond 5 weer naar binnen, daarna rijden en dan krijgen ze weer hooi en voer. Hij krijgt genoeg bij gevoerd dat wel hoor

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 23:24

xmarlies96 schreef:

Nou nou hier vraag ik niet om. Is niet nodig om zo scheef te gaan doen. Dat jij het niet zou doen, oké zelf weten, maar ik wilde weten wat er met het weiland zou gebeuren en dat weet ik nu. Hij kan tenminste overdag gewoon naar buiten en krijgt genoeg bijgevoerd. Genoeg paarden die op de manege niet buiten komen en dat vind ik erg zonde. Die van mij komt tenminste elke dag buiten ;)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:59

GamblersCup schreef:
Nee hoor, "de meesten keren hun hoof" dan helemaal niet. Hoe kom je daarbij? Ook dan wordt er gestuiterd, omdat dat natuurlijk veels te weinig is. Maar ook die 100m2 is te weinig.

Aangezien nog altijd een groot deel, waarschijnlijk het grooste deel van de paarden 23 uur per dag op stal staat in de winter, zo kom ik daarbij. En 100m2 en 1000m2 is een groot verschil.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:49

Paarden met een weitje van 1000m2 zullen daar in de winter ook niet veel aan hebben hoor :)

Tenzij het strak bevroren is natuurlijk :P

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:07

Ik had in ons vorige huis ook een stuk van 1000 m2 dat was opgesplitst in 2 weilandjes en een paddock van 7 bij 12.
En we hadden nog een weitje in gebruik van zo'n 600 m2.
Ik had toen een fjord en een shetlander.
Qua gras is het te weinig, maar qua ruimte kunnen ze zat de benen strekken.
Als ze gewoon bijgevoerd worden zie ik het probleem niet zo.
Die 2 van mij konden aardig idioot doen in de wei, en ook in de paddock galoppeerden ze bokkend rond.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:20

Accepteren dat je niet voldoende gras hebt en het hele jaar hooi bij moet voeren dan maar.

Ik zou een looppad rondom maken en in iedere hoek een hooinet ophangen. Zo bewegen ze veel ondanks dat de oppervlakte maar klein is. Meer ruimte is altijd fijn natuurlijk, maar je pony's staan samen, ze kunnen rondscharrelen en ze staan in de frisse lucht. Ik denk dat veel pony's daar een moord voor zouden doen. ;)