Hekwerk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Hekwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:12

uhm ja maar wel met een travo, was niet best als ie 230V doorgaf...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:13

Ik weet dat er schrikapparaten zijn die een continue tik stand hebben, de meeste (helaas betaalbare) doen dat niet. Veel paarden gaan nl bewust tussen 2 tikken door door het draad heen, want dan krijgen ze net geen klap.

Al kan een afrastering met steigerbuizen om je paddock heel makkelijk zijn. Qua kosten weet ik niet wat het goedkoopste is.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:17

Steigerbuizen is een kostbare zaak, misschien kijken naar een partij dranghekken (ook geen echte goedkope oplossing trouwens, maar bij mijn pony's wel effectief).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:51

Leorah schreef:
Tuinhout.. daarmee bedoel ik de planken die je ook gebruikt voor het maken van tuinhuisjes, schuttingen enz. Dat is geïmpregneerd hout en lijkt me dus geschikt om buiten lang mee te kunnen gaan? Eventueel zou het wel bewerkt kunnen worden nog, maar dit kost ongeveer 0,90 cent per meter.

Das wel heel goedkoop :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:56

Maare ik zou dat staal draad snel weghalen!
Dat draad breekt niet en daardoor kan je pony zich er flink aan verwonden ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:03

Leorah schreef:
Tuinhout.. daarmee bedoel ik de planken die je ook gebruikt voor het maken van tuinhuisjes, schuttingen enz. Dat is geïmpregneerd hout en lijkt me dus geschikt om buiten lang mee te kunnen gaan? Eventueel zou het wel bewerkt kunnen worden nog, maar dit kost ongeveer 0,90 cent per meter.

Voor die prijs mag je helemaal geen kwaliteit verwachten :D
Dat impregneren kun je op verschillende manieren doen; duur = goed, dan heb je er idd profijt van en goedkoop= prut, dan is je hout na één winter al aangetast.

Naisven schreef:
Steigerbuizen is een kostbare zaak, misschien kijken naar een partij dranghekken (ook geen echte goedkope oplossing trouwens, maar bij mijn pony's wel effectief).

Dranghekken moet je echt NOOIT nemen. Die spijlen staan vertikaal én te dicht op elkaar, dat is levensgevaarlijk !!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:11

En waarom mag je daar geen kwaliteit van verwachten dan? Men bouwt er blokhutten, schuttingen enz. van, neem toch aan dat het dan geschikt is voor langdurig gebruik buiten??? Onze schutting en garage zijn er ook van gemaakt, mooie brede, dikke planken. Staat inmiddels 3 jaar (verder onbehandeld) en ziet er uit als nieuw.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:35

Ik kan me niet indenken dat die maar 90 ct per m' kostten :D

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:42

Sjors schreef:
Maare ik zou dat staal draad snel weghalen!
Dat draad breekt niet en daardoor kan je pony zich er flink aan verwonden ;)

Waarom is het bij mij dan allemaal gebroken?????
Het is staaldraad bedoeld om te kunnen breken, geen enkele dikke draad maar ik geloof 7 draadjes in elkaar gedraaid

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:06

DubbelDun schreef:
Ik kan me niet indenken dat die maar 90 ct per m' kostten :D

uhm ja toch wel echt hoor... :\ , maar als t geen vermogen kost, kan t niks zijn dus denk je....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:25

Dat denk ik idd, maar je mag het tegendeel voor me opzoeken op i-net :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:51

Over het algemeen is bouwmarkt-hout prima....zolang het maar niet te veel in de regen staat :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:47

Klopt, dat 'tuin'hout moet je vooral binnen of goed overdekt houden :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:09

Hout met stroomdraad ervoor langs is een optie maar elke houtsoort zal na verloop van tijd gaan rotten en dus afbreken ( zeker de goedkope soorten) en heeft veel onderhoud nodig en is niet veilig; als het breekt zitten er scherpe punten aan. Alleen de hele duren houten omheiningen gaan echt lang mee, dan het liefst in combinatie met kunststof palen, want juist de palen zullen na verloop van tijd ( tussen de 5 en 10 jaar) als lucefers houtjes gaan afbreken. In ons natte klimaat is hout eigenlijk geen optie. Het is vaak ook nog milieu onvriendelijk omdat er voor gekapt moet worden ( meestal is het geen gecertificeerd hout) en behandeld moet worden met allerlei "troep"( bijv. creosoot etc) om te zorgen dat het niet na 1 jaar al uit elkaar valt. Daarbij moet het jaarlijks nagekeken en onderhouden worden ( meer creosoot, beits, verf, etc).

Wij hebben daarom voor UV bestendig kunststof gekozen, zowel voor de rijbak, weiland als paddocks, met een dun stroom draadje ervoor langs zodat er niet aan geschuurd of gebeten kan worden. Het is een aardige investering, maar die gaat dan ook je leven lang ( of langer) mee, is onderhoudsarm en rot niet. Het breekt ook niet als een paard erdoor heen gaat maar schiet uit de paal ( bij veel druk) zodat je niet het risico loopt dat een paard zich openhaalt.

Een andere optie is Beo band o.i.d., hebben wij ook eerst naar gekeken, een soort van rubber band in verschillende kleuren. Ook veilig, betaalbaar, maar ook daar zal je met een stroomdraadje moeten werken tegen schuren, hangen, etc. Is in verschillende kleuren leverbaar. Wij vonden de uitstraling daarvan minder en het gaat minder lang mee dan kunststof.
Er bestaat ook kunststof "band" met ingewerkte stroomdraad, ik ken het verder niet dus weet niet of en hoe het werkt of wat het kost.

Maar onze hengsten staan naast elkaar in de paddock en daartussen hebben we geen kunststof hek ( omdat we de omheining makkelijk verplaatsbaar willen houden) maar 3 brede ( ca. 10 cm)stroomlinten boven elkaar; de onderste op ca. 50 cm, de hoogste op ca. 1.55m.. Daar gaan ze echt niet doorheen!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:20

Van dat tuinhout is mijn schuilhok gemaakt. Wel goedkoop maar er moet ook wel met enige regelmaat een plankje vervangen worden. Als omheining voor een banzaipaard niet geschikt omdat het wel degelijk breekt als hij er in klapt. Een ander nadeel is dat ze het erg lekker vinden en zich wel een weg naar buiten eten als ze willen. Het ziet er voor een paard wel solide uit maar of dat voldoende is voor die van jou...
De planken zijn ca. 14 mm dik.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:06

Mijn paard is gestopt met uitbreken sinds we het 1m60 hebben afgezet. Beetje amateur: een balkje op de bestaande weipaal schoeven en een draad er bovenop.