Paard staat al 2-3 jaar in opgesloten stal, wat doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:04

Stuur dreigbrieven naar de eigenaren :Y)

Nee uhm misschien is het wel een idee om te zorgen dat jij af en toe hem los mag gooien?
Dierenbescherming kan je ook anoniem doen (of dat hoort in elk geval). Of laat het anders een vriend of vriendin doen?

Niet om te zeggen dat het niet echt is, maar het riekt toch wel een klein beetje naar een penny's shadow achtig verhaal :=

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:08

Is er ook een reden dat hij al zolang opgesloten staat op stal?
Sommige mensen zijn een beetje bang als het een "hengst' betreft en "durfen" dan gewoon weg het arme beestje niet uit de stal tehalen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:10

_Michelleee schreef:
Ik denk niet dat ze nog veel met een dier kunnen doen dat bijna nooit beweging heeft gehad.
Dat kan toch nooit goed zijn voor zijn gestal en spieren? :s

Nee, ik heb van wat ik lees twijfels of dit dier sterk genoeg kan worden om een ruiter te dragen gezien dit niet bewegen en niet in vrijheid lijf belasten/gebruiken tijdens groeiperiode. Lijkt mij dat het skelet daardoor te zwak is (risico op breuken en artrose).

nana85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:13

sliertje schreef:
Idd ook niet goed van de stal eigenaar. Je kunt anoniem de dierenbescherming bellen hoor.
En anders de media opzoeken.

Voor jouw paard heb je vast een andere stal weer, mocht het zover komen dat je er niet meer mag staan. Maar dat is altijd nog beter dan maar toezien hoe dat andere paard mishandeld wordt door zijn opsluiting.
Ik zou er echt werk van maken!

Beter om op te komen voor een paard en je stalling verliezen dan niets doen ten koste van het zielige paard..

maar als ze nou met haar paard op straat staat heeft ze zelf ook een probleem .
ik denk dat ze het dan beter kan doe zoals volbloedfan zegt ( hieronder)

Citaat:
Kun je niet vragen of jij hem af en toe ff in de piste kan zetten.
Dat je het eigelijk wel sneu voor hem vind en hem graag de beweging geeft dat nodig is.
Mischien houdt je er wel een leuk bijrijd paard aan over:d

ik snap dat het geen pretige gezicht is , TS kan dan beter een nieuwe manage zoeken
en er dan werk van gaan maken . heeft ze zelf een plekje met haar paard en kan dan die andere paard helpen
Laatst bijgewerkt door nana85 op 15-02-12 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Re: Paard staat al 2-3 jaar in opgesloten stal, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:15

Als je eruit wordt gezet vanwege dit, is er vast wel een bokker in de buurt waar je even in de wei mag crashen met je paard :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 02:13

Krijg er spontaan een knoop van in mn maag, bah! Dat arme, arme beest :(:) Zou niet weten wat je kunt doen maar man o man wat verschrikkelijk. En wat een achterlijke stal-eigenaar!!!

Hier is een pensionklant opgezegd omdat we het niet aan konden zien dat ze maar 1x per maand (of minder) bij haar paard kwam (dat overigens keurig verzorgd werd), vind het dus verschrikkelijk zwak van die stal-eigenaresse dat ze er niks van zegt dat een paard gewoon wordt opgesloten!!!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 07:44

Je hebt dit alleen van horen zeggen. Je weet helemaal niet of het waar is. Roddels doen zich snel de ronde op een manege.
Ik zou eerst zelf gaan praten met de staleigenaar om het juiste verhaal te horen en niet via via.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 07:51

Niet om het een of ander maar je staat met al je gegevens op Bokt. Ook niet echt handig als je gaat 'klagen' over hoe een paard gehouden wordt maar zelf anoniem wil blijven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 07:59

rommulus schreef:
Niets
Ik ken ook zo'n geval ben al 9 jaar aan het vechten voor dit dier

Ninx schreef:
Alhoewel ik dit onbegrijpelijk en verdrietig vind, zijn er vele Bokkers die hun paard ook slechts 1 uur per dag uit zijn box halen.... wat is het verschil zou je bijna zeggen he?
Alhoewel uiteraard van mening ben dat dit AB-SO-LUUT niet kan... triest.
Waarschijnlijk is men gewoon doodsbang voor dit dier?

Ben verbaasd dat het dier uberhaupt nog leeft dan.
Het verschil tussen een paard een uur uit de box halen en beweging geven t.o.v. helemaal geen beweging geven is dat 1 uur bewegen in ieder geval voldoende is om de stofwisseling op gang te houden.
Maar het is zeker triest. Ik hoop dat je er wat aan kunt doen.

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 08:05

SCHANDE! Arm dier!
Stuur zeker Adri een PB, die kan je wegwijs maken!
Je kan vragen om de klacht discreet te behandelen, zo wordt je naam niet vermeld.
Ik zou het zeker proberen al weet ik niet of het veel gaat uitmaken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 08:10

Ik zou eerst eens navragen van wie hij is en dan eens rustig met die mensen gaan praten?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:19

Ik verplaats dit topic van MD naar VSW omdat het daar beter past.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:37

Babootje schreef:
Ben verbaasd dat het dier uberhaupt nog leeft dan.

Het dier waar ik het over heb is een echte vechter

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:47

Is het mogelijk om het paard bv met je mobiel te filmen? Zolang het paard er "gezond" uit ziet doet de DB vast niks.

Misschien kun je via een omweg aan de eigenaren vragen of het paard te koop is?

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:55

Ik zou de dierenbescherming bellen. En als je daardoor van stal moet veranderen, jammer dan.
Dit gaat ook aan je vreten, waardoor je je vanzelf daar niet meer fijn voelt. Maar vaak kan melden ook anoniem.

PS Hoorde dat in belgie de dierenbescherming de Liga heet, klopt dat?

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:56

Dit kan toch niet :S Dit is gewoon dierenmishandeling. Ik zou toch echt de dierenbescherming bellen, en anders ook gewoon 144 bellen misschien kunnen hun iets betekenen of je verder helpen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:58

mika11 schreef:
Weet je de reden daarvan ook?
Waarom heeft niemand in die 3 jaar er iets aan gedaan?

Ik kan geen reden bedenken waarom een paard jaren opgesloten moet worden.
Inderdaad eens de dierenpolitie proberen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:05

Ik vind het een vreselijk verhaal, wij hebben ook iemand op stal gehad die heel slecht met haar paardje omging. Stond regelmatig zonder eten en tot haar knieën in de mest.
Ik sta er nu een half jaar, maar ben met een groep mensen naar de eigenaar gestapt en hebben aangegeven dat het paard in hele slechte omstandigheden stond en dat als zij er niets aan zou doen dat we de dierenbescherming/politie erbij zouden halen of allemaal zouden vertrekken.

De eigenaar heeft haar aangezegd dat als ze niet voor haar paard gaat zorgen dat ze het paard in beslag laat nemen en zij niet meer op het terrein mag komen, weet niet of het kan maar het heeft gewerkt.
Het paard wordt iedere dag verzorgt en komt iedere dag buiten. Ze heeft dus echt een wake up call gehad.

Ik zou zeggen ga kijken of er meer mensen zijn die hetzelfde denken en dan met zijn allen naar de eigenaar stappen, misschien dat er dan een belletje gaat rinkelen bij de eigenaar.

In belgië is er een stichting paard in nood, misschien kunnen die je helpen http://www.nhk.nl/index_1795.php

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:31

Onbegrijpelijk dat mensen een paard willen en het vervolgens levenslang isoleercel geven.
Volgens mij valt dat wel dergelijk onder mishandeling? Gezien er zeker schade op de lange duur ontstaat?
Maar of de dierenpolitie het zo ziet? Wat dat betreft zijn de regels wellicht te vaag in nl.
Hier kunnen ze om die reden wel ingrijpen, omdat dagelijks gelegenheid geven tot vrije beweging, wel verplicht is.

Minstens even erg vind ik het feit dat een stal/manege-eigenaar zich blijkbaar niet geroepen voelt om er iets aan te doen. Ik dacht dat je een dergelijk bedrijf begon omdat je iets met paarden hebt?

Persoonlijk zou ik op een dergelijk bedrijf niet willen staan met mijn paard.
Maar wellicht is het mogelijk om andere klanten te polsen?
Bij Brighteye hebben ze het goed opgelost. Maar goed... als nieuweling is dat niet gemakkelijk.
Wellicht eens in alle rust met staleigenaar praten en evt met eigenaar paard en hulp aanbieden?

Je kunt er idd ook melding van maken, maar dan zul je eerst moeten weten of DB daadwerkelijk iets kan (en wil) ondernemen. Anders haal je je een heleboel ellende op je nek voor niets.
In dat geval lijkt de oplossing te moeten komen van een samenwerking tussen staleigenaar en andere klanten, die de eigenaar van het paard aanspreken op de nalatigheid van noodzakelijke verzorging.
Bij voorkeur, om te beginnen, een netjes gesprek, omdat je dan vaak het meeste gedaan krijgt.

*edit* realiseer mij opeens dat het om belgië gaat. Dus geen DP, maar dierenbescherming. Ligt er dan dus aan wat de regels in België zijn, in hoeverre dat het inschakelen daarvan zinvol is.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:41

waar stat dit dier?
heb je toevallig contactgegevens van de manege/eigenaar??
kunnen we niet proberen dat beest op te kopen ?? dit kan echt niet..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:41

Hoe wordt het paard dan uitgemest? Komt hij er dan wel even uit, of durven ze dan wel de stal in? Of wordt er helemaal niet uitgemest? (kan me niet voorstellen 2 a 3 jaar lang). Gaat hij in de zomer wel op het land?
Waarom laten ze hem niet ruinen als ze er bang voor zijn?

Hoe dan ook erg triest... Ik zou met de belgische DB contact opnemen en even vragen of zoiets anoniem kan, ik neem aan dat er meer mensen op de manege staan die weten van dit paard, kunnen er dus zo veel zijn die die melding gedaan hebben..

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:43

TS ik zou zeker niet in het geheim het paard gaan aaien, er is helemaal geen schande aan dat jij met dat beestje inzit hoor!
Ik heb ook iets soortgelijks mee gemaakt, het ging over paarden van een handelaar. De stallen werden af en toe gedaan, maar meer niet dan wel en de meeste paarden waren in maanden niet meer uit hun box geweest. Ik heb toen met een vriendin het heft in handen genomen en de paarden regelmatig in de piste los gelaten en sommige wat gelongeerd en gereden, de meeste van die paarden zijn uiteindelijk verkocht en enkele zijn richting slager gegaan. Dat vond ik vreselijk, maar beter dan nog jaren in die boxen opgesloten te worden.
Ik zou hem samen met de staleigenares en enkele andere toch proberen buiten te zetten, dit kan gewoon echt niet :n

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:48

TS; Heb je er bij nagedacht dat iemand van je stal op bokt kan zitten en jij met achternaam en alles in je profiel dit hier plaatst? Denk dat het weinig verschil maakt of je melding doet of niet... Denk dat als ze er achter komen dat het op internet staat en je twijfelt over melding doen, je net zo goed problemen krijgt eigenlijk...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:54

Onbegrijpelijk dat een dier zo lang op stal staat...
Vind het verhaal van Rom nog schokkender.....

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:56

Ik vind het toch vreemd. Waarom moet alles anoniem? Als het dier echt verwaarloosd / mishandelt word, waarom dan anoniem?
Zeker degene die zegt 'al 9 jaar te vechten voor een dier'. Vreemd dat je het 9 (!) jaar laat duren. :(
Ik kan me niet voorstellen dat je het zodanig erg vind dat je een topic opent op bokt, maar vervolgens ook zodanig bang bent dat je persoonlijk belang vooropstelt aan dierenwelzijn.