Onrust in paddock jong paard, help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:42

Wat lastig joh! Ik denk ook dat de combi niet heel gelukkig is, een oudere merrie zal absoluut niet spelen en dat frustreert hem misschien ook wel. Hij kan daardoor niet alleen zijn energie niet kwijt, maar mist ook aansluiting met een paard met dezelfde behoeften.
Doordat hij zich nu in de paddock niet fijn voelt gaat hij die daar ook op die manier mee associeren en wordt het stereotiep gedrag..

Ik zou hem een aantal dagen niet in de paddock zetten maar op een andere manier beweging geven om het patroon te doorbreken en daarna met een ander, jonger paard zetten. Het liefst ook een ruin, die zijn dan even speels.

Kan hij evt meerdere keren, wat korter in de paddock, dus meer afwisseling?

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:42

zuma1 schreef:
/3 oke even een kort berichtje ,toen wij onze ruin kochten deed hij dit ook ,hij liep van de ene kant naar de andere ook in zijn stal .toen ging hij op land geen probleem terug op stal (toen het kouder werd) precies het zelfde probleem tot er een paard bijkwam die 20 is (baas op stal) die doorbrak het gedrag en we hebben het nooit meer gezien .....hij heeft inmiddels heel veel vrijheid kan stal in en uit paddock in en uit om te ver komen dat hij in zijn oude gedrag vervalt met andere woorden het is te doorbreken alleen hoe is de grootte vraag .onze ruin wilde waarschijnlijk graag bij haar zijn misschien kunnen jullie ook andere paarden erbij zetten en kijken wat klikt succes

Blij om te lezen dat het in iedergeval te doorbreken is, de vraag hoe gaan ook wij uitvinden :) fijn dat jou paard het niet meer doet. Het klinkt hetzelfde toen hij pas kwam deed hij het op stal ook, zomer de weide op geen problemen, nu winter in de paddock wel maar op stal gelukkig niet meer..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:31

ifever schreef:
pmarena schreef:
Oei , als hij van de staleigenaar zelf is dan is dat niet handig inderdaad.

Ik zou zo'n dier echt in een omgeving willen hebben waar ze wat meer als een kuddetje leven en gewoon lekker buiten staan (met schuilmogelijkheid) en zelf wat rond kunnen scharrelen en vriendjes kunnen maken die ze zelf uit kunnen kiezen uit een groep paarden. Elk paard kan dan zelf zijn plekje vinden.

Hij heeft mijn merrie zelf uitgekozen tijdens het weide seizoen, al had hij niet veel keus uit 3 merries, maar hij heeft dus de "best passende" gekozen.. :)

Een omgeving die jij beschrijft zou ook mijn voorkeur hebben, maar op dit moment niet mogelijk en het betreft natuurlijk niet mijn dier..

Dus meneer is zijn merrie aan het verdedigen tegen eventuele "gevaarlijke" andere paarden.
Het is een normaal "hengsten" gedrag om loopgraven te maken langs het hek.
Als ruin zal zijn testeron spiegel wel wat hoger liggen.

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:40

Ik verwacht dat het zijn energie kwijt moet maar dat kan op verschillende manieren, met onze 2 jarige doen we aan Parelli 1x per maand les en af en toe wat oefenen...je zet ze namelijk letterlijk aan het werk weliswaar lijkt het niet veel maar wij merken dat hij aan het einde van de les echt "moe" is ..in zijn hoofd..
Daar buiten lopen we in het verkeer, door het bos etc..dit alles geeft hem stof tot nadenken en prikkelt hem op een geheel andere wijze..
Succes..

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 15:58

Ariebren schreef:
Dus meneer is zijn merrie aan het verdedigen tegen eventuele "gevaarlijke" andere paarden.

Dit wist ik niet, maar doen ze dat ook wanneer er geen andere paarden in het zicht zijn als alleen de merrie die er bij staat? En zou hij dan voor de rest ook niet meer hengsten gedrag moeten vertonen? In het weiland deed hij de merrie ook niet verdedigen namelijk.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:10

DieselVince schreef:
Ik verwacht dat het zijn energie kwijt moet maar dat kan op verschillende manieren, met onze 2 jarige doen we aan Parelli 1x per maand les en af en toe wat oefenen...je zet ze namelijk letterlijk aan het werk weliswaar lijkt het niet veel maar wij merken dat hij aan het einde van de les echt "moe" is ..in zijn hoofd..
Daar buiten lopen we in het verkeer, door het bos etc..dit alles geeft hem stof tot nadenken en prikkelt hem op een geheel andere wijze..
Succes..

Hier ben ik het volledig mee eens.
Als ik het goed lees dan gaat dit paard van stal in een kleine paddock en dan weer terug naar stal en word er zo nu en dan "lichtjes" mee gelongeerd. Het lijkt mij dat dit paard meer geestelijke voeding nodig heeft, een 3 jarig mag gerust zwaarder mee getraint worden, half uurtje longeren, spelletjes met hem doen in de bak, laten spelen met een grote bal, schriktraining doen ( geluid, zeil, auto's , paraplu's etc etc)
Lekker een uurtje of anderhalf of 2 met hem wandelen, dorp in, straat op etc. Zet hem es in een trailer en ga eens naar een andere locatie om daar met hem te spelen.
Allemaal leuke dingen die je met een paard kan doen die nog niet bereden worden maar waar hij wel vele indrukken van opdoet en zijn geest en automatisch ook zijn lichaam gevoed word.
Het feit dat hij pas 6 maanden geleden geruind is kan best zijn dat hij qua loopgraven maken nog steeds hengst gedrag heeft, maar zoals ik het lees, mede omdat hij het blijkbaar ook in de stal doet is in mijn ogen vluchtgedrag, hij voelt zich daar niet lekker en waarschijnlijk ook eenzaam.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:15

ifever schreef:
Ariebren schreef:

Dit wist ik niet, maar doen ze dat ook wanneer er geen andere paarden in het zicht zijn als alleen de merrie die er bij staat? En zou hij dan voor de rest ook niet meer hengsten gedrag moeten vertonen? In het weiland deed hij de merrie ook niet verdedigen namelijk.

Ik kan van achter mijn PC de situatie niet inschatten.
In de wei zal een paard rondlopen die hoger in de rangorde staat, dus dan hoeft hij zelf niet aan de verdediging te werken.

ifever

Re: Onrust in paddock jong paard, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 16:22

We gaan hem eens aan het "werk" zetten, mogelijk verbeterd dit de boel een stuk, voor de rest zullen we nog steeds kijken naar andere oplossingen om hem beter in zijn "hum" te laten zijn.

Bedankt alvast allemaal

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:18

Die visie van Ariebren vind ik ook wel heel boeiend, nooit aan gedacht ...

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 13:43

Ik weet wel dat hengsten tussen hun kudde gaan lopen en de mogelijke indringer..maar niet dat ze dit ook in het luchtledige doen zonder een mogelijke indringer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:46

Waar liggen de stallen en ingang terrein t.o.v. de paddock?

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 14:17

De stallen staan binnen 4 om 4 tegenover elkaar gesitueerd, we hebben 8 stallen, 7 paarden. Als je voor de stal ingang staat ligt de paddock links met zo'n 30 meter er tussen. Stal paarden kunnen de paddock paarden wel zien, omgekeerd niet.