Wanneer is een paard nou gelukkiger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:50

amboewella schreef:
Grappig dat pensionstallen zoals voorbeeld 1 nog bestaan(en vol staan) als ik al jullie reacties lees

De meeste mensen die hier hebben gereageerd zijn recreatieruiters als ik het zo zie. Dergelijke stallen zijn erg populair bij de ambitieuze wedstrijdruiters. Vergis je niet, voor veel wedstrijdruiters is de wei een noodzakelijk kwaad, om over andere paarden nog maar niet te spreken... Daarnaast is het wel erg belangrijk dat je je wedstrijdpaard in de winter volop kan blijven trainen! Dan kom je dus op een stal als stal 1 terecht.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 13-02-12 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:50

amboewella schreef:
Grappig dat pensionstallen zoals voorbeeld 1 nog bestaan(en vol staan) als ik al jullie reacties lees

Mensen die hun paard daar stallen zitten niet op Bokt denk ik :Y) We're just a bunch of hippies

amboewella

Re: Wanneer is een paard nou gelukkiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:52

Haha dan ga ik maar niet meer reageren voelde me al schuldig :?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:53

Gypsy schreef:
amboewella schreef:
Oeps als ik dit zo lees dan zijn mijn paarden volgens jullie diep ongelukkig..terwijl ze toch altijd vrolijk en levenslustig zijn en stralen van gezondheid ik denk dat je het bij zowel plek 1 als 2 ook aan jezelf ligt hoe je met je beestjes omgaat.

Ik zou ook blij zijn als na 24 uur in die veredelde wc mijn baas er eindelijk is om de verveling te doorbreken....
Wat een paard de rest van de dag staat te doen zie jij toch niet?

Maar goed, stal 1 of 2.
Eens even zien he, paard in natuur: Lopen eten spelen kudde etc.
In stal 1: Stilstaan, heel klein beetje eten, stilstaan, stilstaan.
In stal 2: Lopen eten spelen kudde etc.

Moeilijke keuze hoor...

Nee even zonder dollen, stal 1 mag van mij verboden worden. Want zo lang stilstaan is zelfs lichamelijk gezien slecht voor zo'n beest. Zo'n medelijden met die dieren die dan helemaal stijf hun stal uitkomen, en dan opeens rondjes in de bak moeten rennen. Slecht doorbloede pezen, is vragen om...

Het ligt natuurlijk ook nog aan van hoe je paard is opgegroeid.
Sommige kan je beter 24 uur p/d buiten zetten en andere weer niet.
Zelf het buiten blijven kan verveling optreden.

Stal 1 zou voor mij een mooie optie zijn alleen ik snap niet van dat zondag niet buiten wordt gezet:S.
Liefst ze wel elke dag buiten in een vast kudde wordt neergezet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:53

amboewella schreef:

Ja, omdat veel mensen het aan het einde van de dag niet zoveel uitmaakt. Eigen gemak zegeviert toch boven paardengeluk.
Er wordt gesproken van 'intens houden van', maar iedereen weet en begrijpt dat er GEEN paard bestaat dat gelukkig is met 24-uurs opsluiting.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:54

amboewella schreef:

Dat zal komen omdat het vooral luxe is voor de ruiter. En als ruiter vinden ze dat hun wensen voor die van het paard gaan.
Zeg eens eerlijk is normaal om je paard 22 uur op stal te zetten waar die net z'n kont kan draaien, klein beetje eten. En dan een vol uur per dag intensief getraind wordt? Dat is echt niet gezond hoor. Als ik 22 uur op een stoel zit kan ik ook niet ineens een half uur/uur gaan hardlopen. Ach kan misschien wel maar of ik daar nu beter van wordt.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:55

Volgens mij zijn beide pensionstallen goed.
Toch heeft nummer 2 de voorkeur.

Lees ik het goed? "Voor een wedstrijdruiter is de wei een noodzakelijk kwaad" ??
Mijn ervaring is met wedstrijdruiters dat ze hun paardje 24/7 op stal zetten om blessures te voorkomen.
De arme beestjes mogen dan alleen 's ochtends een uurtje d'r uit om te trainen en 's avonds een uurtje stappen aan de hand.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:55

s6801881 schreef:
amboewella schreef:

De meeste mensen die hier hebben gereageerd zijn recreatieruiters als ik het zo zie. Dergelijke stallen zijn erg populair bij de ambitieuze wedstrijdruiters. Vergis je niet, voor veel wedstrijdruiters is de wei een noodzakelijk kwaad, om over andere paarden nog maar niet te spreken... Daarnaast is het wel erg belangrijk dat je je wedstrijdpaard in de winter volop kan blijven trainen! Dan kom je dus op een stal als stal 1 terecht.

Niet mee eens. Ik ben wel degelijk fanatiek wedstrijdruiter. In de zomer crossen en in de winter dressuur en springen.
Ik ga voor mijn training gewoon met de trailer naar een binnenbak.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:58

s6801881 schreef:
amboewella schreef:

In dit topic wellicht wel....
Maar eigenlijk is vrije uitloop voor wedstrijdruiters nog veel noodzakelijker. Door je paard 20, 21, 22, 23 uur te laten stilstaan schiet je in je eigen been wat ambities betreft. Een paard loopt onherroepelijk meer achterstand op door stilstand.
1 uurtje trainen weegt niet op tegen 23 uur stilstaan.

Ik train consequent. En veel mensen die ik ken rijden intensief in de sport of doen dit voor hun werk. Zij hebben zeker goede faciliteiten nodig. Toch moet je ervoor zorgen dat je een plek kiest waar jij je sport kunt beoefenen, en waar je paard zich gelukkig voelt.
Dit kan betekenen dat zowel stal 1 als stal 2 afvallen en dat je verder moet zoeken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:01

kensha schreef:
Het ligt natuurlijk ook nog aan van hoe je paard is opgegroeid.
Sommige kan je beter 24 uur p/d buiten zetten en andere weer niet.
Zelf het buiten blijven kan verveling optreden.

Stal 1 zou voor mij een mooie optie zijn alleen ik snap niet van dat zondag niet buiten wordt gezet:S.
Liefst ze wel elke dag buiten in een vast kudde wordt neergezet.

Tja aardig wat paarden in nl groeien in de opfok op. Dus dat zou geen probleem mogen zijn.
Maar jij denkt dat die paar jaar waarin het dier opgroeit zijn instinct te niet doen?

Verveling kan buiten (in een paddock bv) heel goed voorkomen. Maar is ook prima op te lossen.
Wij voeren niet onbeperkt, maar doen het zo.
Schuilstal waar ze graag uit de wind staan, op zo'n 60 meter van de drinkbakken. Bij de schuilstal in de buurt liggen wilgentakken en een stuk stam, maar dan moeten ze eerst over een klein greppeltje stappen/springen. Moeten ook een stukje omlopen om vanaf daar naar het water te kunnen. Op die manier vermaken ze zich prima, ondaks dat ze door het fructaangehalte niet veel op de wei komen.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:15

Ik geloof echt neit dat een paard gelukkig is als hij maanden lang alleen maar op stal staat. En dan ook nog met nauwelijks ruwvoer. Dier gaat zich stierlijk vervelen, om over lichamelijke ellende nog maar te zwijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:21

Ik lees van locatie 2 niks over rijden. Aangezien ik mijn paard heb om op te kunnen rijden zou ik kiezen voor locatie 1 mits voldoende ruwvoer wordt gevoerd en ze bijv. in paddocks naar buiten kunnen. Mijn ideale locatie staat er dus niet bij.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:53

s6801881 schreef:
amboewella schreef:

En dan vraag ik me bij zulke wedstrijdruiters af: Heiligt doel de middelen?
Om maar de puntjes te kunnen rijden op de zondagmorgen (want de meeste "ambitieuze wedstrijdruiters" die ik ken doen het alsnog hobby matig en staan alleen zondagmorgen aan de start, en doen het absoluut niet als professie) is alles geoorloofd, en dus ook 23 uurs box-arrest voor het paard?
Gaat eigen belang voor het belang van het paard? Wegen de winstpunten nu écht op tegen het geluk van het paard? En komaan, 99% van de wedstrijdruiters die ik ken doen het alleen voor de fun, verdienen er geen geld mee (op het prijzengeld van 2 tientjes na dan) en komen vaak niet verder dan het Z.

Overigens zie ik ook steeds meer wedstrijdruiters compromissen sluiten. Er komt steeds meer vraag naar goede faciliteiten voor de ruiter in combinatie met faciliteiten voor het paard. Hopelijk blijft dit zo door gaan, wie weet wordt de wedstrijdruiter die zijn paard op box-arrest houdt over een paar jaar wel door iedereen met de nek aangekeken, ook door collega-wedstrijdruiters :+

Moet ook wel lachen om sommige grote stallen, hier een in de omgeving heeft als slogan iets met "Puur natuur voor het paard" en "met respect voor de natuur van het paard". Saillant detail is dat de paarden er nog geen 4 uur naar buiten komen in de zomer en in de winter natuurlijk helemaal niet :){

Nu zou stal 1 niks voor mij zijn maar stal 2 ook niet helemaal. Het liefst zie ik ergens een compromis, zoals zomers 24/7 naar buiten, 's winters van 9 tot 5 bijv. en wat goede faciliteiten voor de ruiter. Maar dit gaat ook puur om het individu wat mijn paard is, en ik merk dat enkel etmalen in de winter buiten staan haar prima afgaan maar langer vindt zij toch niet helemaal fijn. Overigens vindt ze 24/7 buiten in de zomer ook niet fijn, maar we gaan het toch nog een keer proberen deze zomer omdat hier de hele kudde buiten blijft en niet de helft naar stal gaat en de andere helft buiten blijft. Dus ik hou mijn vingers gekruist *\o/*

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:18

Dankjewel voor alle reactie's allemaal :), leuk om te lezen dat de meningen zo ver uit elkaar lopen!

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:20

_Sim_ schreef:
Een paard geeft niet om luxe als een spuitplaats, mooie boxen etc. De ruiter daarentegen vaak wel. Paard wil vriendjes, voldoende ruwvoer en een plek om te schuilen. Meer hebben ze in principe niet nodig.

Hier moet ik je helemaal gelijk in geven, bij plek 2 vind ik het nadeel te uitloopstal die niet altijd netjes is... Terwijl plek 1 wel altijd een nette stal heeft, maar goed hier staan de paarden in de winter dan ook 24/7 in.....

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:22

Kiichi schreef:
Ik zou voor beiden niet gaan. Een paard in de winter binnen houden vind ik sowieso geen goede zaak, bovendien zou ik niet weten waarom je een paard zou kopen en daar neer zetten, want die wordt zelfs al gereden en gelongeerd voor je? Beetje vreemd, hoef je ook niet meer heen.

Ik zou iets zoeken wat er tussen in valt. Hele jaar door buiten, in de winter eventueel in de bak/paddock, 2x daags een mooie hoeveelheid ruwvoer en krachtvoer en water en licht is toch wel zo handig :)

Rijden word natuurlijk niet gedaan voor je, dit was even om te laten zien wat met het paard gedaan word door de week.
Klopt licht en water is voor mij wel handig, maar als je aan de paarden denkt, zolang ze maar altijd schoon water hebben ( wat er is)! En het licht tjaa was handig geweest maar ik zorg dat ik overdag ga :).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:22

Martina67 schreef:
Op locatie 2 is een paard gegarandeerd gelukkiger, luxe is voor de mens.

En wie bepaald dat jij? Omdat het zo hoort volgens bokt

Een paard is een individu en moet zo behandeld worden zoals het paard zich fijnst voelt en niet omdat het boekje dat zegt of bokt.
Bovendien zijn er nog zoveel factoren belangrijk om een conclusie te trekken waar het paard zich het gelukkigst voelt

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:23

suuzepuus schreef:
Een paard is echt wel gelukkiger op plek 2. ook al hebben de stallen gouden randjes bij stal 1......
Lekker buiten met vriendjes en daarbij ook nog eens onbeperkt hooi lijkt mij voldoende. Binnen en buiten abkken en poetsplaatsen en luxe zonnenbanken en stapmolens maken voor je paard echt niks uit hoor!

Ik moet je gelijk geven dat binnen en buitenbakken geen toegevoegde waarde zijn voor de paarden, maar altijd een schone stal is natuurlijk wel een toegevoegde waarde! Dat vind ik echt een groot voordeel van stal 1!

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:24

troi schreef:
Poe, in de winter de hele dag op stal vindt ik wel erg jammer hoor.. Zou voor mij de reden zijn om hier niet mijn paard te willen zetten..

Dit is inderdaad een ontzettend groot nadeel van stal 1!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:42

tita schreef:
Martina67 schreef:
Op locatie 2 is een paard gegarandeerd gelukkiger, luxe is voor de mens.

En wie bepaald dat jij? Omdat het zo hoort volgens bokt

Een paard is een individu en moet zo behandeld worden zoals het paard zich fijnst voelt en niet omdat het boekje dat zegt of bokt.
Bovendien zijn er nog zoveel factoren belangrijk om een conclusie te trekken waar het paard zich het gelukkigst voelt

Ik durf te beweren dat geen enkel paard gelukkig kan zijn wanneer het in de winter (5 maanden lang) de gehele dag in een box staat.
Er zijn geen factoren denkbaar die daar iets aan kunnen veranderen (een liksteen, een lieve baas, mooie dekjes? ;-) ).

Dit hoort niet zo volgens Bokt, dit weet iedereen met een beetje verstand van zaken...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:43

ANOUKIEE schreef:
suuzepuus schreef:
Een paard is echt wel gelukkiger op plek 2. ook al hebben de stallen gouden randjes bij stal 1......
Lekker buiten met vriendjes en daarbij ook nog eens onbeperkt hooi lijkt mij voldoende. Binnen en buiten abkken en poetsplaatsen en luxe zonnenbanken en stapmolens maken voor je paard echt niks uit hoor!

Ik moet je gelijk geven dat binnen en buitenbakken geen toegevoegde waarde zijn voor de paarden, maar altijd een schone stal is natuurlijk wel een toegevoegde waarde! Dat vind ik echt een groot voordeel van stal 1!

Op stal 2 wordt het vast gewaardeerd wanneer je een kruiwagen pakt en wat drollen schept... vele handen maken licht werk!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:59

Ik ga voor stal 3.
Die staat er helaas niet bij.
Dat is een tussenweg van beide stallen.
En precies op zo'n locatie staat mijn paard.

Stal 1 en 2 zou ik beide niet willen.

Stal 1 niet omdat de paarden te weinig buiten komen, en zo te lezen weinig ruwvoer krijgen.
Stal 2 niet omdat het mij te primitief zou zijn, dat gerommel op z'n stukje wei in de blubber.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:09

ANOUKIEE schreef:
suuzepuus schreef:

Dat is ook maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Stal 2 heeft een inloop stal en hoeft het paard niet in z'n eigen mest te gaan staan. In stal 1 wel. Als er maar 1 x per dag uitgemest wordt is de stal toch behoorlijk "vies" als het de volgende dag weer z'n beurt is. Daar heeft het paard geen andere keus dan in z'n eigen uitwerpselen te staan draaien, in de wei hoeft hij niet in z'n eigen mest te gaan liggen of staan trappen.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:17

ANOUKIEE schreef:
_Sim_ schreef:
Een paard geeft niet om luxe als een spuitplaats, mooie boxen etc. De ruiter daarentegen vaak wel. Paard wil vriendjes, voldoende ruwvoer en een plek om te schuilen. Meer hebben ze in principe niet nodig.

Hier moet ik je helemaal gelijk in geven, bij plek 2 vind ik het nadeel te uitloopstal die niet altijd netjes is... Terwijl plek 1 wel altijd een nette stal heeft, maar goed hier staan de paarden in de winter dan ook 24/7 in.....

Als je dat lastig vindt kan je toch zelf ook een kruiwagen pakken en wat wegscheppen? Ik deed het bij mijn schuilstal alle dagen, gewoon omdat ik van schoon houd. Dus dat herken ik wel.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:18

Magrathea schreef:
Mensen die hun paard daar stallen zitten niet op Bokt denk ik :Y) We're just a bunch of hippies

whahaha, check! :j :')