Vieze stal genereert warmte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 19:47

Gini schreef:
R0oszs schreef:
Ik vind oppotten ideaal. Mijn paarden staan altijd droog en een lekker bed. Ik haal wel elke dag de drollen eruit en strooi dagelijks wat bij (lang niet elke dag).

Dat is dus geen potstal. Bij een potstal is echt het enige wat je doet er iedere dag nieuw stro/vlas/.... bijgooien en verspreiden. 1 keer om de x maanden wordt alles eruitgehaald en begint het van voor af aan.

Een potstal is een stal waarin de mest wordt opgepot. Op gezette tijden wordt de mest bedekt met een nieuwe laag stro. Door deze manier van werken komt het vee steeds hoger te staan. Als het mengsel van mest en stro een bepaalde hoogte heeft bereikt, wordt de stal geleegd. De ondertussen goed aangestampte en gerijpte mest wordt verspreid over kavels die worden gebruikt voor de akkerbouw.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Potstal

Het idee van de potstal komt van de varkens- en koeienhouderij. Dat zijn dieren die in grote stallen staan (zie foto op wikipedia). Van een 3x3 paardenstal kun je nooit een potstal maken zonder dat het een enorme bende wordt.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-09-23 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

R0oszs

Re: Vieze stal genereert warmte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:23

Hoe wil je het dan noemen, ik kan het echt geen uitmesten noemen wat ik doe. En ik zit echt niet pietje precies alle drolletjes eruit te halen. Gewoon even snel drollen wippen en rechttrekken. Imo hetzelfde maargoed heb al eerder op bokt hierover een discussie over gehad. Heb alweer spijt dat ik hier gereageerd heb. Ik noem het oppotten en geen uitmesten.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:32

ik noem het ook oppotten hoor, dan wel niet met drol en al maar dat is imo ook niet mogenlijk in een box van 3x3m, dan word het echt een vieze bende.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:50

Bij oppotten begint het alleen onwijs naar ammoniak te stinken als je erin gaat roeren of alles eruit gaat halen. Zolang je dit niet doet ruik je het ook niet. Dus je moet dan echt alleen de drollen eruit halen, en het schone spul weer egaal verdelen.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:50

Wij hebben geen potstal, ik heb de mest wel nu 2 weken laten liggen. Dit heeft voorkomen dat de leidingen bevroren raakten. Als je de gehele dag werkt heb je nl. weinig keus als je paarden niet in pension staan. Ze staan allemaal 5 uur per dag in een droge zand (wit) paddock met roosters en grind eronder. Dus niet nat en glad, wel hooi en water (na 2 uur bevroren). Windkering rondom om te zorgen dat ze beschutting hebben tegen de koude oosten wind.
Helaas zijn er van de 4 3 enorme viezerikken. 1 maakt een kussen van haar mest, hoe dik ik het ook opstrooi, in de ochtend jawel hoor mestkopje :) . De andere krabt het stro weg en gaat met de rug lekker in de mest en nattigheid rollen, stinky nr. 2. De derde eet alles op en gaat dan ook lekker in de mestplek liggen }> . Ga nu toch weer over naar schoonmaken. We hebben vanmorgen alle stallen helemaal uitgedaan, dus ze staan tot morgenvroeg weer schoon.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:54

doei schreef:
Ik vind potstallen gewoon smerig en ongezond :n
Een paard moet gewoon frisse lucht hebben en geen plaslucht,
Daarbij val je in de prijzen wat rotstralen betreft...

Bij mij gaat iedere dag plas en mest eruit en hebben de paarden een heerlijk schoon strobed.
Een paard met dekens of wintervacht heeft het warmzat, dus ik begrijp de meerwaarde niet.

Er is een groot verschil tussen potstallen en een onderlaag laten liggen in de winter ter isolatie. ;) Ben zelf ook geen voorstander van potstallen, in ieder geval niet voor paarden, maar nu in de winter wil ik ze het beetje extra comfort niet ontnemen. Zodra de temperaturen weer gaan stijgen, gaan hier de stallen ook weer leeg hoor! :D

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:00

Mest laten liggen lijkt mij ook niets :n Denk dat een paard zichzelf warm genoeg kan houden op een goed stro/zaagselbed, daarvoor zou ik niet gaan potten.
Ik laat altijd alle ''nattigheid'' liggen en schep de drollen eruit (die worden ook 2x per dag in een hoek geschept en dan 1x per dag eruit).
Mijn paard heeft momenteel een lekker dik bed van zaagsel met een schone toplaag waar het nergens nat is, als ik niet pot wordt de boel
juist wel nat omdat de nattigheid geen mogelijkheid heeft ver naar beneden te zakken zoals het nu wel heeft.
De stal stinkt ook niet echt, enkel als je de potplekken (ze heeft ook 2 vaste plekken waar ze plast) opentrekt en dat doe ik dan weer niet.
Daarbij ligt de bodem ook heel stabiel, de onderste laag is immers nattig en die blijft dus goed liggen de schone toplaag blijft dan weer goed
op de onderlaag liggen dus kan ze er lekker in slapen, opstaan en dan nog ligt er een recht bed zonder kale plekken.

Nu moet ik zeggen dat ik ook wel een schoon paard heb, de achterste rand ligt nooit zaagsel en daar poept ze altijd netjes. Die rand heeft
ook planken met gaatjes waar de urine naartoe kan lopen dat scheelt ook wel wat nattigheid. Boxen zijn wel wat groter dan de standaard
boxen (merrie+veulenbox) dus vandaar dat we de ruimte hebben om die achterste rand leeg te laten. Maar ze doet wel met maar 1 pak zaagsel
per week momenteel.

In de zomer worden alle stallen altijd helemaal leeg getrokken en uitgespoten en gaan de paarden 24/7 op het land.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:10

met deze kou heb ik de laatste weken 1x p/w de stal gemest
wel elke dag alle drollen eruit
na 1 week ging je de stal ruiken, ik sta in een kas waar ook caravans staan en een kantine is waar veel mensen langs de boxen lopen,meestal haal ik er dan 3 zware kruiwagens natte mest uit
echt zwaar gewoon een dikke plakaat, deze geeft met deze kou warmte anders ligt mijn paard toch dichter op beton
morgen mag ik weer aan de bak om de stal te legen.
het stro wat nog goed is gaat dan onderop en 2 grote verse plakken erbij

ik ben ooit bij een echte pot stal geweest, als de winter begint moet het paard eerst een sprong in de box maken,en na de winter is de vloer hoger dan de deur.
maar dat lijkt mij niks.
een weekje oppotten gaat nog maar 5mnd :n

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:44

R0oszs schreef:
Hoe wil je het dan noemen, ik kan het echt geen uitmesten noemen wat ik doe. En ik zit echt niet pietje precies alle drolletjes eruit te halen. Gewoon even snel drollen wippen en rechttrekken. Imo hetzelfde maargoed heb al eerder op bokt hierover een discussie over gehad. Heb alweer spijt dat ik hier gereageerd heb. Ik noem het oppotten en geen uitmesten.

Je moet je niet zo aangevallen voelen hoor, want dat was zeker niet de bedoeling.
Maar ik vind dat er te vaak en onterecht met de term potstal wordt gegooid. Een potstal is een heel specifiek iets, een specifieke methode toegepast in runder- en varkensstallen vaak op een "open" ondergrond (zoals roosters of zand zodat urine kan weglopen).
Een onderlaagje in een paardenstal laten liggen of enkel even de mestballen eruit wippen staat niet gelijk aan potstal. Dat is alles wat ik wil zeggen.

Ik wil dit gewoon even aanhalen voordat iedereen zijn of haar paard op een halve meter stront zet zonder het hoe of wat te weten. En geloof mij, dit is niet overdreven, een échte potstal haalt met gemak 50 cm.