144 een beetje vreemd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:21

Het is jammer dat ze op bokt zo negatief geplaatst worden. Hier alleen maar goede ervaringen. Bij een ongeluk met paard waren ze er snel en handelden prima. Ook vorige week bij losgebroken paarden waren ze er rap bij. Ze komen nors over maar als je erdoorheen prikt willen ze hetzelfde als wij allemaal.............dieren redden en een beter leven geven. Voor mij niets meer dan lof!
En toevallig heb ik het gehad over anoniem of niet. Het kan beide......(tenminste hier in het Noorden) Daar bedoel ik mee dat ze je gegevens niet aan de ander doorgeven. ZOu een mooie boel worden dan!

gipsyboy

Re: 144 een beetje vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:27

ik vind het goed werk wat ze doen.
en zullen vele dieren helpen om uit het leed te komen.

maar ik vind en blijf het raar vinden dat je geen anonieme melding kan doen.
ik heb zelf ook 2 weken geleden gebeld en kon geen anonieme melding doen.
ik heb het afgekapt, omdat ik het risico niet wil lopen dat diegene weet bij wie het vandaan komt.
daar kun je dan ook weer hele nare en vervelende reactie's op krijgen.
vaak zijn de mensen die echt heel slecht voor hun dieren zorgen, een appart soort mensen
die het niet zoveel intresseert. vaak ook hard en bot en nogal gevoelloos.

als er nog geregeld kan worden dat je een anonieme melding (met goede reden) kan doen
zou het helemaal perfect zijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 13:31

Ik heb de melding nu laten vervallen....het was mij te vaag allemaal.

Als ik hier echt nog iets mee ga doen, dan wordt het denk ik toch maar een persoonlijk bezoekje.
Dan kan ik duidelijk uitleggen hoe ik het bedoel....en het geen persoonlijke aanval op die mensen opzich is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:38

Esstherm schreef:
Toen ik aan ze vroeg van waar hebben jullie dat voor nodig, toen zeiden ze dat de gene die aangeklaagd werd het recht had om te zien wie hem had aangeklaagd, indien er een proces verbaal is. Dus dat zegt toch al genoeg?

Je hebt het hier over iets heel anders :-) dit is in geval dat bv de buren de hele dag 2 blaffende honden in de tuin houden, en je klaagt daar over.

Bij een melding over verwaarlozing of mishandeling gaat de politie soms met samenwerking van inspecteur DB en wellicht later ook een DA kijken en maken een proces verbaal van constatering op- daar wordt jouw naam niet in vermeld ! Ook niet als het tot inbeslagname of rechtzaak komt.

Als jij klaagt omdat jij overlast hebt van iemand dan is het een heel andere zaak!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:38

dubbelpost

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 13:40

Mist schreef:
Je hebt het hier over iets heel anders :-) dit is in geval dat bv de buren de hele dag 2 blaffende honden in de tuin houden, en je klaagt daar over.

Bij een melding over verwaarlozing of mishandeling gaat de politie soms met samenwerking van inspecteur DB en wellicht later ook een DA kijken en maken een proces verbaal van constatering op- daar wordt jouw naam niet in vermeld ! Ook niet als het tot inbeslagname of rechtzaak komt.

Als jij klaagt omdat jij overlast hebt van iemand dan is het een heel andere zaak!

Ze hebben mij duidelijk verteld dat jouw gegevens daar WEL opkomen...

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:35

En wat dacht je van Meld Misdaad Anoniem. Als ze daar vragen waarom je 144 niet belt kan je misschien uitleggen dat je anoniem wil blijven en dat dat bij 144 niet kan. (het is misschien een idee)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:12

Ilco schreef:
En wat dacht je van Meld Misdaad Anoniem. Als ze daar vragen waarom je 144 niet belt kan je misschien uitleggen dat je anoniem wil blijven en dat dat bij 144 niet kan. (het is misschien een idee)

meld misdaad anoniem is toch niet voor dieren. of je moet op dat moment zien dat ze een pony bewerken oid.
paintlinger@ mij is ook verteld dat je naam erbij komt te staan. het kan niet anoniem.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:14

ik heb pas ook een melding gedaan, en aan het einde van het verhaal nadat ik alles doorgegeven had werdt mij netjes meegedeeld of ik bekend gemaakt wilde worden of dat het een anonieme melding moest zijn en of ik op de hoogte wilde blijven van de gebeurtenissen.
nadat ze langs zijn geweest hebben ze mij ook netjes op de hoogte gehouden en geen naam of adres door gegeven.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:24

Eigenlijk als ik erover nadenk moet het hele 144 niet nodig zijn...

Als ik een situatie zie die ik niet door de beugel vind kunnen ga ik zelf wel langs de eigenaar/ dichtsbijzijnde huis. Sowieso anoniem melden vind ik ook een beetje discutabel. Je schaamt je er toch zeker niet voor? Dat je dierenleed aan de kaak wilt stellen.

Bang voor dreigementen snap ik wel, maar tja ik zou het ook niet leuk vinden als iemand uit het dorp 144 belt in plaats van direct naar mij toekomt.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:43

Huh... ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat ze dat aan de aangeklaagde door zouden geven :? is vast niet zo. Het zal inderdaad wel voor hun eigen administratie zijn... ik denk dat de 144 ook nog even moet wennen :j

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:48

@Mist @paintlinger ja dat is mij dus ook verteld!

ElonaPepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:07

Ik wil ook een melding gaan doen, maar ik wil dit anoniem gaan doen want als ze bij ons op stal dan zouden komen wil ik neit degen zijn die op mijn kop krijgt zeg maar..

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:10

een vriend van mij was betrokken bij een aanrijding met een Ree. Hij bellen naar 144 met als antwoord van hun: Sorry meneer daar komen wij niet voor..
Beetje apart.
Heeft politie toen maar gebeld en die heeft naar 1x mis schieten en zijn handen voor zijn ogen de ree afgeschoten.
Belachelijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:22

Als iemand zijn dieren echt verwaarloosd, dan mogen ze van mij weten wie er heeft gebeld hoor!!
Kom maar op!! ~~}> ~~}> ~~}> Ik heb 2 hele grote honden en ben zelf ook nog in staat om een rake klap uit te delen, zeker aan iemand die dieren iets aan doet!
Maar alle gekheid op een stokje... ik mag toch aan nemen dat ze alles geheim houden?
beetje raar is het inderdaad wel... je E mail adres???

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:07

@ aardenhout1, het is ook anoniem. Trouwens tot op heden is er alleen een dagdienst omdat er nog te weinig zijn + dat de aard van het werk (dossier opbouwen, situatie inventariseren) nu eenmaal beter met daglicht kan gebeuren. Er zijn er momenteel nog maar 175 landelijk. Volgens mijn tante zijn ongeveer 70% van de klachten terecht en vrij tot zeer ernstig te noemen (soms is acute euthanasie het enige wat ze nog kunnen doen)

In principe ben ik het met je eens om mensen (iig eerst) zelf aan te spreken, maar.....je weet het soms niet of je wraakacties kan verwachten, zeker als je paarden aan huis staan en bv net zoals ik de hele dag op je werk bent. Ik heb dan wel overal camera's hangen, maar een bosje taxus in de wei gooien bv is een kwestie van seconden werk, en al zou ik het toevallig net op internet of mijn gsm zien...het duurt toch een half uur voordat ik thuis ben.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:09

Ik snap wel dat ze dat vragen. Vervelend natuurlijk voor de mensen die anoniem willen blijven maar er komen zoveel onzin meldingen binnen.
Iemand die ik ken wilde de bescherming gaan bellen omdat een paard geen gras had (kun je zelf wel raden) en eentje die geen deken ophad want dat was oh zo koud. Als niet-paardenkenner weet je dat niet en denk je dat het ernstig is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:10

MarvinSgatJ schreef:
een vriend van mij was betrokken bij een aanrijding met een Ree. Hij bellen naar 144 met als antwoord van hun: Sorry meneer daar komen wij niet voor..
Beetje apart.
Heeft politie toen maar gebeld en die heeft naar 1x mis schieten en zijn handen voor zijn ogen de ree afgeschoten.
Belachelijk.

Ik zou dan ook geen 144 bellen voor een aanrijding :n
144 is (en dat kan ik mis hebben) voor dieren met een eigenaar, dus niet voor wilde dieren. Daar moet je idd de politie of gemeente voor bellen.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:15

MarvinSgatJ schreef:
Beetje apart.
Belachelijk.

Bij aanrijding met wild moet je altijd de politie bellen. Die hebben jagers in de omgeving die verplicht zijn en ook maar als enigste een wild dier te mogen schieten en mee te mogen nemen. Het zal ook nooit een normale agent zijn, wat ik wel opmaak uit jou laatste zin. Dit mag natuurlijk niet en er zal dan ook een reden voor zijn dat een politieagent het gedaan heeft en niet de op te roepen jager.

Rutgermyhero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:26

Het lijkt me wel logisch dat je je telefoon nummer + email moet opgeven in verband met onzintelefoontjes, maar om aan de eigenaar door te geven?

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:48

Ja dat wordt wel gezegd, ook tegen mij toen we belden. Als er een proces verbaal wordt gemaakt dan heeft de gene die aangeklaagd is het recht om te weten wie hem/haar heeft aangeklaagd. Tenminste dat is dus door het 'personeel' van 144 verteld.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:56

achteraf kreeg die vriend van mij een foldertje waarin stond dat het ook voor ongevallen was. Zij hadden de melding door moeten geven aan de politie of dierenambulance

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:48

ElineS schreef:
Er zijn meerdere redenen waarom iemand niet anoniem kan melden en ik vind het een goede zaak.

- Om onzin meldingen beter te voorkomen of treitercampagnes, zoals Mist zegt.
- Om terug te kunnen koppelen, als er iets gedaan word
- Stel dat er iets met de melding gebeurd. De dieren worden echt verwaarloosd en in zo'n mate dat de eigenaar voor de rechter moet komen, dan is de melder in dat geval nodig als getuige. Je bent dan inderdaad niet meer anoniem.

Voor alleen een inspectie en dergelijke worden je gegevens niet vrij gegeven. Het is echt niet zo dat ze aankloppen en zeggen "Ow, Piet Jan Hijn heeft een melding gedaan van verwaarlozing. Hij woont op blablastraat 56 en dit is zijn telefoonnummer." Die gegevens komen echt niet bij de 'overtreder'. Natuurlijk niet.

De melding blijft anoniem, behalve als het echt nodig is en er een proces verbaal word aangemaakt, maar dat is niet meer dan logisch. Dat word ook wel uitgelegd aan de telefoon.

Dit dus!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 11:57

aerdenhout1 schreef:
Als iemand zijn dieren echt verwaarloosd, dan mogen ze van mij weten wie er heeft gebeld hoor!!
Kom maar op!! ~~}> ~~}> ~~}> Ik heb 2 hele grote honden en ben zelf ook nog in staat om een rake klap uit te delen, zeker aan iemand die dieren iets aan doet!
Maar alle gekheid op een stokje... ik mag toch aan nemen dat ze alles geheim houden?
beetje raar is het inderdaad wel... je E mail adres???

E is mij heel duidelijk gezegd dat ze het niet kunnen garanderen dat jouw gegevens niet bekend worden gemaakt aan de eigenaar van de desetreffende dieren.
Ook wanneer er een proces verbaal op zou worden gemaakt komt jouw naam en gegevens daarop.

Kortom......Je kan net zo goed zelf naar die mensen toe stappen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:59

Maar hoe moet dat dan als je een wei met verwaarloosd spul ziet, zonder duidelijke eigenaar?

Het is wel krom hoor, namen van misdadigers worden geheim gehouden ivm de privacy en iemand die een dier wil redden is vogelvrij?