Gewond paard, wie draagd de kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:08

Als jij je paard in training zet of in een pensionstal, heeft de pensionhouder ook een verantwoordelijkheid.
Als je paard gewond raakt door toedoen van diegene waar jij je paard heenbrengt of doordat het voorkomen had kunnen worden en er echt nalatig gehandeld is, vind ik dat de stal waar het paard staat de kosten moet vergoeden.
Als het paard bijv. in pension staat en komt kreupel van de wei door spelen is dit natuurlijk voor de eigenaar ook al gebeurd het op een pensionstal.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:09

9 van de 10 keer zet je je paard ergens neer zonder een contract te tekenen. In goed vertrouwen dus.
(Of het moet een duur paard zijn, das andere koek.)
Maar dan ga jij accoord met hun stalling en weidegang en ook de gang van zaken. Ik denk dus dat je geen poot heb om op te staan, mits je een contract heb uiteraard.
Zelfs als de middelen of omheining ondeugdelijk was, want dan had je dat moeten melden of zelfs de verantwoording moeten nemen om je paard daar dus niet neer te zetten.Of een aantekening moeten maken in de overeenkomst (die de meeste dus niet hebben)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:13

Jongelui, ik zie net dat TS 15 is..... Misschien moeten haar ouders zich verdiepen in de toegezonden documenten en de trainingsovereenkomst????

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:16

mrie schreef:
Jongelui, ik zie net dat TS 15 is..... Misschien moeten haar ouders zich verdiepen in de toegezonden documenten en de trainingsovereenkomst????

Mag ik niet meer zeggen op Bokt, dat TS te jong is.
Maar in dit geval, de ouders zullen het moeten uitzoeken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:24

Maar een klein beetje verdere wetgeving.
Wanneer je iets huurt of in beheer neemt ben je verplicht om je te gedragen als een goed "huisvader".

Er is dus een vraag die elke verzekering of rechter zal stellen.
Voldeed de trainingsstal aan het goed "huisvaderschap" ??

Ik heb bijvoorbeeld een standaard regel op stal:
Ben je bezig met je paard in de rijbak, doe de bak dicht.
Laat je de bak open ??
Ga zelf je paard maar uit het prikkeldraad halen van de overbuurman.

Dus de trainer moet er voor zorgen dat het paard tijdens de stalling, weidegang en training niet kan ontsnappen.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:41

Mag niet meer zeggen dat te jong is????? Dat kan ik me wel voorstellen als iemand jong is maar gewoon zijn mening wil laten weten zonder dat daar ietwat denigrerend op gereageerd wordt. In dit geval is TS juridisch nog niet handelingsbekwaam en lijkt mij dit een onoverkomelijk iets....
Verder ga ik mee met Ariebren...

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:57

tita schreef:
Het ligt er sowieso aan waar je je paard in training neer zet maar als het jan piet keesje is met een eigen stal of dat je het paard naar bv Karel Coxx/ Virtual zone horses/Stal Prestige/ des noods stal Gal :D

Deze stallen hebben vaak een verzekering.

Anders zou ik nu je paard in laden en weggaan zonder te betalen (tenzij je voorschot heb gedaan)
[OPG] Als de moed je in je schoenen zakt...

tita

Re: Gewond paard, wie draagd de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:01

@ Ts

Heb je haar naar Het Cetrum gebracht? Dan zou ik gewoon met je ouders verhaal gaan halen, kan me niet voorstellen die dit soort dingen afschepen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:59

Rot dat je paard gewond geraakt is, hopelijk is hij snel weer de oude :(:)
Waarschijnlijk is iedereen behoorlijk geschrokken, niet alleen jij maar ook de trainer van je paard.
Ik denk dat je het beste even kunt wachten totdat jullie weer een beetje van de grootste schrik bekomen zijn en dan proberen te achterhalen wat er precies gebeurd is.

Blijf daarbij rustig en probeer niet aanvallend of beschuldigend over te komen.
Zelfs al zijn er fouten gemaakt, met beschuldigingen kom je meestal niet ver.
Wat gebeurd is, is gebeurd daar verander je nu niets meer aan.
Probeer samen met hun naar een oplossing te zoeken.

Mocht je er niet met hun uitkomen dan kun je altijd nog rechtsbijstand of een jurist inschakelen.
Ik heb er geen verstand van, maar ik denk dat het heel lastig wordt om aan te tonen dat zij in gebreke zijn gebleven.

Sterkte!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:42

Kabouterdans schreef:
tita schreef:
Het ligt er sowieso aan waar je je paard in training neer zet maar als het jan piet keesje is met een eigen stal of dat je het paard naar bv Karel Coxx/ Virtual zone horses/Stal Prestige/ des noods stal Gal :D

Deze stallen hebben vaak een verzekering.

Anders zou ik nu je paard in laden en weggaan zonder te betalen (tenzij je voorschot heb gedaan)
[OPG] Als de moed je in je schoenen zakt...

ZOOOOOO duidelijk, lijkt mij dat de kosten voor jou zijn, je merrie is niet bepaald makkelijk of goed opgevoed weggebracht.

Het zou wel helpen als je eens duidelijk verteld wat er gebeurd is, of in ieder geval wat zij zeggen dat er gebeurd is, want hier kan niemand wat mee.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 21:02

Ik vertel het als ik het verhaal nog eens gehoord heb, het was waarschijnlijk niet omdat zij moeilijk is maar omdat ze een stap hebben gemaakt die veelste snel was

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:09

Foto's maken van alle verwondingen, alle gesprekken via de mail voeren, enz enz.
Zoals je het nu zegt moet ik nog zien wie er verantwoordelijk is voor de kosten, als je je paard naar een africhtingsstal stuurt dan ga je iig uit van de kunde van de stal. Als blijkt dat ze een flinke inschattingsfout mbt je paard hebben gemaakt dan kan er nog wel wat uit voortvloeien. Probeer iig via de mail precies duidelijk te krijgen wat er gebeurt is, laten je ouders dit doen.
Je paard staat er nog maar net een paar dagen dus kan me voorstellen dat je erg geschrokke bent, staat ze er nu nog of op een kliniek en haal je haar weer naar huis.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:56

[ZOOOOOO duidelijk, lijkt mij dat de kosten voor jou zijn, je merrie is niet bepaald makkelijk of goed opgevoed weggebracht.

Nee, zo werkt het niet. Het paard is ergens tegen betaling gestald. Wanneer het paard losbreekt en zich verwond is de eigenaar van de stal aansprakelijk. Niet de eigenaar van het paard. De eigenaar van de stal is nl verantwoordelijk voor deugdelijke omheiningen ed. Ik heb meegemaakt op de manege waar ik heb gestaan dat twee paarden ontsnapten uit de paddock. Eentje ging in vol galop onderuit en had vele (ernstige) schaafwonden. Dierenarts erbij, antibiotica, metacam enz. Eigenaar van de manege was aansprakelijk. En dat is helemaal niet zo'n ramp mits hij goed verzekerd is (en dat was hij, dus de verzerking van de staleigenaar heeft alles betaald). Door je paard ergens tegen betaling te stallen geef je (een deel van) de verzorging uit handen.
Of het paard makkelijk is of goed opgevoed doet niet ter zake.
- er was overigens geen contract aanwezig -

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:03

Nikass schreef:
[ZOOOOOO duidelijk, lijkt mij dat de kosten voor jou zijn, je merrie is niet bepaald makkelijk of goed opgevoed weggebracht.

Nee, zo werkt het niet. Het paard is ergens tegen betaling gestald. Wanneer het paard losbreekt en zich verwond is de eigenaar van de stal aansprakelijk. Niet de eigenaar van het paard. De eigenaar van de stal is nl verantwoordelijk voor deugdelijke omheiningen ed. Ik heb meegemaakt op de manege waar ik heb gestaan dat twee paarden ontsnapten uit de paddock. Eentje ging in vol galop onderuit en had vele (ernstige) schaafwonden. Dierenarts erbij, antibiotica, metacam enz. Eigenaar van de manege was aansprakelijk. En dat is helemaal niet zo'n ramp mits hij goed verzekerd is (en dat was hij, dus de verzerking van de staleigenaar heeft alles betaald). Door je paard ergens tegen betaling te stallen geef je (een deel van) de verzorging uit handen.

Ik geloof dat je niet goed terug gelezen hebt over pension paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:42

Kennelijk geen makkelijk paard en wellicht is die trainer daar van op de hoogte en daarom zouden ze dus voorzorgmaatregelen moeten nemen, sowieso met groene paarden...

TS, neem eens kontakt op met een advokaat...kan mij voorstellen dat een trainer ook een aansprakelijkheids verzekering heeft. Je hebt haar wel onder zijn/haar hoede en verzorging gebracht en je mag er van uit gaan dat dat professioneel gebeurd met kennis van zaken...maar daar gaat het wel eens mis...de echte kennis en kundigheid ontbreekt het dan en door onkunde komt er dan weer lompheid en grofheid te voorschijn en dat gaat soms niet, sommige paarden raken over de emmer en gaan als een blind paard overal door/overheen..

TS, hoop voor je dat het helemaal goed komt met je paard...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:49

Ariebren schreef:
Nikass schreef:

Ik geloof dat je niet goed terug gelezen hebt over pension paarden.