Goedkoper om een paard aan huis te hebben?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:55

Marion71 schreef:
Ik denk dat de ervaring van Rapido eigenlijk voor best veel mensen geldt. Paarden aan huis is vooral a way of life, en de overweging goedkoper of niet is eigenlijk de minst belangrijke. De verplichtingen die het geeft, de verantwoordelijk en anderzijds ook de vrijheid zijn imo de meest belangrijke.
Het is ook appels met peren vergelijken: een all-in pension voor € 200 per maand per paard tegen paard aan huis. Qua voer zul je goedkoper uit zijn, maar als je menskracht inschakelt om te mesten, voeren, binnen/buiten zetten, land onderhouden, bak slepen e.d. ben je veel duurder uit. Dat zijn namelijk ook klussen die je er allemaal bijkrijgt. Ook de aanleg en onderhoud van je paardenspul moet bekostigd worden. Als je alles en nog wat rekent, kun je daar best lang voor in pension staan. Moraal van dit verhaal: je moet het vooral willen, ervoor over hebben en niet idealiseren, want met gevoelstemperatuur -20 hebben ze dezelfde verzorging (meer nog eigenlijk) als met +20 en een lekker zonnetje.

Zo is het maar net :j . Wil je paarden leven? Of wil je "gewoon" paarden in je leven? Dat moet je echt persoonlijk uitmaken en de kosten zijn daarin minder van belang.

Amy77

Re: Goedkoper om een paard aan huis te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:01

wij hebben het als stukken goedkoper ervaren, maar dat merk je later pas..
We moesten groot inkopen met alles, omdat het dan a goedkoper is en b, omdat de tijd ontbreekt om telkens voor iets op pad te gaan (denk bv aan hooi inkopen).
De uitgaven in eens zijn erg hoog en dat moet je maar net kunnen opbrengen...

Moet wel zeggen, al het werk wat erin gaat zitten als mestscheppen, landonderhoud/omheiningonderhoud en de voerbeurten, het is zowat een dagtaak s'winters..dat het rijden erbij inschiet, net als bij Rapido, de energie volledig ontbreekt..en daar raak ik gefrustreerd van en maakt het minder leuk als je naast de paarden ook nog een 'hoop moet' ..
Toch zou ik niet anders willen, ik heb veel oudjes en die hebben extra zorg nodig en het heen en weer rijden naar stal en alles goed plannen is best op sommige momenten een enorme klus.
Denk aan de week bv, ik was ziek, flinke griep, als je ze aan huis hebt, loop je ff gauw naar achteren om hooi te geven etc, naar stal toch die auto weer in etc (ik sta altijd op doe het zelf stallen ivm de vrijheid en veel weidegang).

Dus ja, het is uiteindelijk goedkoper, maar om iets op te bouwen kost echt enorm..en dat verdien je later pads weer terug ;)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:33

rowo schreef:
Ik vind dat alleen zijn juist heerlijk. Radio aan en ik vermaak me prima met mijn paardjes. Geen gezeur van anderen, ik kan doen en laten wat ik wil. Ik doe alles op mijn manier...

Nu idd is het balen omdat je elke keer naar de manege moet, maar mijn paarden kan ik iig gewoon de hele dag buiten doen omdat ik dat wil. Emmers water zeulen is alleen richting wei en kost me 5 minuutjes.

En hele dagen bezig met strontruimen? Ik niet hoor. De 3 stallen heb ik met max. 20 minuutjes schoon en dan doe ik het heel goed. Weide schoonmaken doe ik alleen bij de kleintjes, op de 2,5 ha waar 3 paarden lopen doe ik het niet. En verder valt het mij reuze mee met wat ik moet doen.

Ach ieder zo zijn ding. T kost veel tijd, maar k vind het heerlijk. Ik heb een paar maandjes elders gestaan, maar nee zou dat niet meer willen. Ik snap niet dat mensen lol aan een paard hebben als ze alleen maar hoeven te komen rijden :o

Helemaal mee eens! Een ander paard wat ik rij staat nu tijdelijk op een stalling met binnenbak, en die mensen daar zijn allemaal heel aardig en gezellig, maar ik heb toch wel heel blij dat ik dat mijn mijn paard niet heb hoor :o Maar zo blijkt dus dat dat voor elk mens verschilt.

Sochtens is het paarden voeren, zelf ontbijten en als ze het op hebben naar de wei brengen (en dat is bij ons +/- een kwartiertje werk, omdat de wei een aantal 100 meter verderop in het bos ligt).
Savonds is het (drie)stallen drollen wippen, hooi in de ruiven, en nu dan emmers in de stallen en paarden ophalen. Als je dat een beetje snel doet is dat 3 kwartier werk. Samen 20 minuten. En in de zomer heb je er bijna geen werk aan.

Over op vakantie gaan, bij mij is het dan weer heel simpel. Als die vrienden waar mijn paard staat op vakantie gaan, pas ik op hun huis en alle dieren. Als ik wegga, doen zij de paarden. Daarnaast heb ik nog een adres waar ik op de boerderij pas als die mensen op vakantie zijn. Dus TS ik weet niet of je iemand kent die dat kan/zou willen en die je vertrouwt natuurlijk, maar zo kun je zonder al te veel moeite gewoon op vakantie.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:36

Ik doe de stallen voor mijn werk. K ben om kw over 7 bij mijn ouders en doe de stallen. Moeders heeft ze dan al hooi gedaan. Ik doe ze na het mesten brokken en kw over 8 de wei op, dat is 5 minuutjes werk.

Na het werk gaan ze naar binnen en voer ik brok en ga ik rijden. S avonds laat doet mijn moeder ze nog een keer hooi. In het weekend is het dagritme anders, maar ook dat gaat prima.

De bak slepen, drollen scheppen op de wei etc is niet dagelijks werk.

Met vakantie is het voor mij meer geregel, maar meestal doen mijn ouders het.

Het grote voordeel vind ik gewoon dat je alles zelf kan bepalen; wanneer je voert en hoe vaak, hoe vaak je uitmest en hoe secuur (en daar ben ik pietje precies aan :o ), wanneer ze buiten komen, hoe lang en hoe laat etc etc etc.

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:44

ik dacht altijd dat aan huis goedkoper is

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:51

Nee niet goedkoper, maar wel de vrijheid om zelf te bepalen hoe en wat.

Je bent juist veel meer aan tijd en onderhoud/schoonhouden kwijt en de kosten komen nu ook op jou en vooral alles zelf doen. En mesthoop en de afvoer ervan.

Soms is het juist duurder. Dat hangt ook weer van veel dingen af.

doe je het enkel met een zeg maar een Box en weiland en verder niks, dan ben je goedkoper uit zonder verdere voorzieningen, dan kan je net zo goed op een pensionstalling gaan, daar is het dan leuker voor je paarden en jezelf.

Nee ik droom er niet van, vind t wel lekker zo op de boerderij een paard staan, ik kom er elke dag mijn paard verzorgen, zelf uitmesten en opstrooien en van alles voorzien daar en dan betaal je niet eens gek veel in de maand. Puur genieten en er zijn stalgenoten en de paarden om mee te vermaken voor de paarden onderling en er zijn landen en buitenbak enz. enz. geen omkijken naar, alles wordt al onderhouden en of afgevoerd/ingekocht en opslagplaatsen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 10-02-12 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:56

Voor mij is het zeker (veel) goedkoper dan ergens op pension.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:15

Ik denk dat mensen met de uitspraak "je bent een paardenmens of een mens met paarden" en alles wat daar op neer komt, een beetje moeten oppassen met wat ze zo even hier neerzetten.
Veel mensen zijn graag met paarden bezig, willen paarden léven, maar hebben gewoonweg de mogelijkheid niet. Die worden nu even weggezet als "mensen die maar gewoon paarden willen hebben" en dat zou best eens beledigend over kunnen komen.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:22

Ik denk dat het heel erg er aan ligt waar je je paard stalt op pension
Ik heb 2 D pony's en een paard aan huis en ben aan hooi en stro 250 in de maand kwijt dat was ik alleen voor 1 pony al kwijt op pension
maar je moet wel alles zelf doen! maar wat je ervoor terug krijgt is niet in geld uit te drukken
dus voor mij is het wel goedkoper als je het alleen op deze manier bekijkt
tuurlijk moet je eerst een huis hebben met deze mogelijkheid en die zijn meestal ;) toch duurder dan een huis zonder wei en stallen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:25

Niet alles gelezen (moet eigenlijk studeren :o )
Maar kan je niet een dealtje sluiten met iemand (of 2), dat die bij jou komt/komen staan? En dat jij dan stalgeld vraagt van hen? Als dit een schappelijk bedrag is kan je misschien zelfs afspreken dat je om en om gaat mesten enzo zodat jij ook af en toe een (half)dagje vrij hebt.

Kortom, goedkoper: mogelijk
Leuker: sowieso :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:27

Hier in de buurt kun je een paard stallen voor 150-200 euro per maand.
Ik heb er nu 3 aan huis en per saldo lijkt het goedkoper. Maar in werkelijkheid zal het een 'break-even' zijn.

Gras is niet gratis, water is niet gratis en mijn vastgoed al helemaal niet.
Bakonderhoud kost jaarlijks toch minimaal 300 euro, onderhoud omheiningen/afrasteringen jaarlijks toch minimaal 200 euro, weide onderhoud kost jaarlijks gauw 300 euro, stalonderhoud kost jaarlijks gauw 300 euro. Mestafvoer, meer erfverharding, opslag, parkeerplaats trailer...

Het zelf aan huis houden is niet goedkoper, dat geloof ik niet.
Zomerdaags is het wel vééél leuker :j

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:35

ik kan aan het bovenstaand toevoegen dat wij voorheen op een pensionstal stonden die ons €225,= per maand per paard kosten en daar moesten we zelf ook mesten, voer klaarzetten...zelf binnen en buiten zetten..
Met als grootste nadeel dat we overal op moesten wachten, van kruiwagen met vork tot de container met hooi ed..alles verliep via een code systeem in een container dus: hooi pakken deur dicht, weer code invoeren, stro pakken etc..erg omslachtig en tijdrovend...
In de winter wachten op een "vrije" padddock, waar ze vervolgens maar 1 uur per dag in mogen staan..

We staan nu sinds een jaar op een pensionstal die duurder is € 270,= per paard maar alles wordt gedaan, inloopstal met aangrenzende paddock en de hele dag onbeperkt ruwvoer...verwarmde water toevoer (erg fijn met deze temperaturen) de paddock wordt dagelijks schoongemaakt...En in de zomer volledige weidegang en worden ze regelmatig verweid..
maaaaar dit jaar komt onze droom uit, de paardjes aan huis..
Vroeger van huis uit hadden we een pensionstal, dus ik weet dat daar ook voors en tegens te vinden zijn...
Maar ik mis ze gewoon te veel, door werk en gezinsleven te combineren met de dieren aan huis wil ik meer van ze genieten...!!
En de regeltjes die staleigenaren je opleggen maak ik nu lekker zelf..

En de kosten tja ....een nieuwe omheining gaat ons al € 10.000,= alleen al aan hout kosten... en dan plaatsen we hem nog zelf... dus die kosten heb ik er voorlopig niet uit hahah

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:49

GamblersCup schreef:
Ik denk dat mensen met de uitspraak "je bent een paardenmens of een mens met paarden" en alles wat daar op neer komt, een beetje moeten oppassen met wat ze zo even hier neerzetten.
Veel mensen zijn graag met paarden bezig, willen paarden léven, maar hebben gewoonweg de mogelijkheid niet. Die worden nu even weggezet als "mensen die maar gewoon paarden willen hebben" en dat zou best eens beledigend over kunnen komen.

Ik begrijp je probleem ff niet. Ik zie niet dat dit gezegd wordt, wel dat 't een way of life is en imo is het dat ook echt. Iemand die de mogelijkheid NU nog niet heeft, kan 'em over een aantal jaar wel krijgen. Mijn paarden hebben ook een jaar of 7 bij m'n ouders gestaan (altijd wel zelf verzorgd) en staan nu al weer jaren aan huis.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:51

de eenmalige kosten zijn erg duur, voor 1 stalwand heb je al gouw 1500 euro. De bak, weide palen, hooi stro alles is wel duur.

maar wel 100x leuker dan op een stal!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:58

Marion71, het is ook mijn probleem niet. Maar ik denk zo maar, n.a.v. oudere topics met enorme discussies en waar het "iemand die gewoon een paard heeft" als iets negatiefs werd beschouwd, dat mensen hier misschien door beledigd kunnen zijn.

Het feit alleen al dat degene die met deze opmerking begon, dit in het héél klein onder haar verhaal heft gezet, ipv gewoon zo dat iedereen het kon lezen.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:01

wij hebben ook onze pony's aan huis. wij hebben een groot stuk land en een schuilstal zelf gebouwd met een hooi ruif erin, het kosten ons 500 euro om drinken,stal eigenlijk alles zoals een zadelkamertje enz te plaatsen maar ik ben er erg blij mee.

wij wonen dan wel in hongarije maar toch is het ongeveer het zelfde de lonen zijn hier lager ik verdien bvb als ik een 40 uur werk in de week 400 euro max !!.
nou kosten de 2 pony's per maand 30 euro aan ruwvoer dat hebben ze de hele dag die van mij krijgt dan na het rijden een handje met vitamine brok die kost voor een 10 kilo zak 20 euro daar doe ik een half jaar mee, we hebben water uit de put die naast de stal is :) wij hebben dan wel geen eigen rijbak maar.. wek een om de hoek die ik gratis mag gebruiken. de mest die strooien we over ons eigen land in het voorjaar. al met al het is even een investering maar ook geweldig zoals laats had er een koliek en je bent er gewoon gelijk bij en je hoeft je geen zorgen te maken dat je niet bij hem kan blijven.

als ik smorgen's om 5 uur de deur uit loopt dan hinnekt hij en ben ik al vrolijk en zo gaat dat savonds ook als ik hem ga halen om te wandelen,rijden of longeren is hij erg blij.
en ik zou t niet meer anders willen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:07

Naar mijn idee is een paard aan huis niet goedkoper.
Als je puur de stallingkosten bekijkt wel maar je hebt thuis andere kosten die je niet mag vergeten.
Onderhoud van wei, stallen, omheining eventueel rijbak.
Meestal de hogere hypotheek.

Daarnaast kost alles enorm veel tijd.
Plannen voor een dagje weg.

Je krijgt er uiteraard ook veel voor terug.
Maar daar staren de meeste zich blind op en vergeten de rest.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:12

- Bericht gewijzigd -

Had een reactie verkeerd opgevat.
Laatst bijgewerkt door TLNLSDB op 10-02-12 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:13

Wil je een veer in je kont?

Ik denk dat dit niet de juiste plek is voor wéér dezelfde discussie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:26

Álles voor een paard overhebben, maakt nog geen paardenmens.
Een paard dat regelmatig ziek is, maakt in zijn eigen natuur helemaal geen kans. Een paardenmens weet dat en gaat tot op zekere hoogte door met behandelen maar raakt niet blind uit naam van 'liefde'. Dat is nou juist iets wat mensen-met-paarden wel doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:32

Blegh , dat gezeik altijd altijd over paardenmens of niet.... kan mij het nou schelen in welk hokje iemand het beste past , als ze maar het beste met het paard voor hebben ....en er ook hun stinkende best voor doen om ervoor te zorgen dat het paard het ook ècht goed heeft :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:33

Voor mij is het goedkoper om d-pony aan huis te hebben dan op stalling. We redden het nu goed met 100 euro per maand waar alles (voer, stro, hooi, dierenarts, hoefsmid, onderhoud) van gedaan kan worden. Helaas is het wel zo dat ik een aantal jaren heel goedkoop uit ben geweest omdat ik bij kennissen stro en hooi kon halen erg goedkoop, helaas dit jaar te weinig oogst en was het helaas voor mij.
We hebben een wei van 50x60 waarvan een 20x50 in gebruik als rijbak/paddock waar wel gras in staat.

Ik twijfel er alleen aan als er een paard voor mijn vriend bij komt of we er verstandig aan gaan doen om richting tinker te gaan denken ipv KWPN omdat deze wat soberder zijn. Of zit ik met die denkwijze er helemaal naast?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:35

Pmarena: Er worden heel wat dieren mishandeld ondanks dat hun baasje 'het beste met ze voor heeft'.
Het beste met iets voor hebben en daadwerkelijk kennis hebben van wat goed is, daar zit in praktijk nog wel eens een ietsiepietsie klein verschilletje tussen. Niet alles is verantwoord uit naam der liefde.

Tot zover mijn off-topic bijdrage :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:36

Dees : vandaar ook het 2e deel van mijn post :?

Waarom reageer je alleen op het eerste deel :P

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:36

Maar Dees, heb je dan ook nog wat te zeggen over de vraag van de TS?