Stalmatten wel of niet? Advies en ervaringen gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:41

In mijn stal heb ik rubber liggen. Mijn stal is 45m2, en een inloopstal. Ik heb eerst de helft bekleed met rubber, want het is peperduur. Het viel me erg goed, zodat ik heel snel de andere helft ook heb bekleed met rubber.

Mijn stal zijn voormalige kleine stalletjes, waarin extra beton gegoten was die schuin afliep naar de afvoer. Ik heb links en rechts dus beton moeten bikken om het enigszins vlak te krijgen. De pies vloeit mooi af . Na een uur zie je er niets meer van.
Uiteraard heb ik vochtdoorlatende matten. Ik gebruik geen strooisel, maar laat wel restjes hooi liggen en in de herft deed ik er ook bladeren in. Ik ruik nooit iets.

Smorgens, en savonds de drollen even rapen en klaar!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:16

rowo schreef:
Maar ik neem aan dat je dagelijks uit mest, iig de mest eruit haalt en de meest erge natte plekken? En het dan helemaal recht trekt? Na 4 dagen gaat er bij mij ook gewoon weer schoon vlas bij in hoor. Maar dat gaat gewoon over de vorige laag heen. Dat is toch niet meer dan logisch?

Bij haar is er geen vorige laag meer, alles is weg of donkerbruin vies en zeiknat.

Afgelopen week strooi ik iedere dag gewoon een plakkie stro eroverheen, en dat is dan nagenoeg op, maar neemt ook nog wat vocht op. Dan is het goed te doen.

Rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:10

Er zijn verschillende mogelijkheden om rubbermatten te gebruiken in stallen. Je kunt gaan voor een wat duurdere oplossing die de hele stal dicht bedekt zodat het paard niet op een koude vloer ligt, dit zijn de puzzelmatten deze leg je als een puzzel in elkaar zodat je snel een groot oppervlakte kunt leggen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Daarnaast kun je ook gaan voor een normale ringmat. Deze zijn er in vele afmetingen en in combinatie met een connector kun je de stal vaak passend kunt vol leggen met rubbermatten. Deze ringmatten hebben ook noppen aan de onderkant zodat ze iets van de grond afliggen en vocht wordt afgevoerd.

Afbeelding Afbeelding

Demi_Donna

Re: Stalmatten wel of niet? Advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:45

Hallo ik heb dit topic ook even.doorgelezen en ben, hard opzoek naar matten omdat mijn merrrie enorm schraapt waardoor der hoefijzer zoals nu zo goed als weggesleten is.
Op internet heb ik zitten zoeken en kwam ik bij nieuwe als goedkoopst 33 euro uit. Van matten van 1 x 1 en 30 cm dik. kan ik beter boor matten van een meter gaan of kleinere en maken de diktes ook nog veel uit?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:49

ik denk dat je 3cm dik bedoeld?
ik MK staan vaak matten 2dehands te koop.

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:51

Oo sorry ik zie het ja 3 cm heb op mp gekeken maar niet gevonden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:58

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:11

ik heb puzzelstukken zoals hierboven, maar van een andere leverancier, niet doorlatend dus. ik heb ervoor gekozen omdat ze schraapte met 1 voet en ik niet aan de ijzers wou, maar het lag er vlak voor de vorst in, dus daar was ik ook wel blij mee :j qua verbruik maakt het voor mij wegens niet-doorlatend geen zak uit, desondanks is het voor mijn gevoel prettiger dan beton :)

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:47

rowo schreef:
Wat is de bodem? Van beton? Als er maar voldoende strooisel op ligt, lijkt me niet dat beton zoveel kouder is als matten plus dat het strooisel veel vocht op neemt.. T is meestal meer voor het idee van de mens. Maar dat is mijn mening.

In de hele oude schuur vroeger hebben mijn ouders de beton vloer eruit gehaald en zand gestort. Op het zand lag het stro. Nooit last gehad van een natte stal of wat dan ook.

Hmm, wij hebben een zandondergrond en dan vlas erover, maar het is (bijna) altijd vies en nat... We zijn nu dus aan het kijken naar alternatieven. Stro eten ze op... Zouden stalmatten ook kunnen zonder strooisel erover? Want met vlas heb je denk ik een grotere kans dat de matten dicht slippen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:38

drainagematten zijn volgens mij van origine zelfs een vevangin van andere bodembedekking, dus die kunnen imo prima zonder wat erop.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:18

Ik heb in het verleden mijn paarden op matten + vlas gehad; drama. Het was zó smerig, want de pies bleef eronder, met als gevolg dat het constant een maaien-bende was en ik de stallen uit moest spuiten met Dettol en de matten eruit moest halen en afspuiten (erg ranzig klusje).
Tegenwoordig staan ze op matten mét afvoer en een klein laagje vlas en dit is super.
Zonder afvoer zou ik nooit meer aan matten beginnen, wát een ramp was dat.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:41

Bij mij staan ze op vochtdoorlatende matten. En ik zou niet graag meer anders willen.
Plakje stro eroverheen. Maar veel minder stro verbruik. Maximaal 1 baal per week.
Wel doe ik 1 keer per week of 2 weken een gieter met ecoschoonmaak en water eroverheen.
Ik doe dat omdat ik persoonlijk vind dat het eronder, heb wel afvoer er onder zitten, schoner en frisser blijft.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:12

als je een goedwerkende afvoer hebt is datook iedeaal, maar zonder afvoer moet je dat niet willen.