Niet uitmesten warmer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Niet uitmesten warmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:51

Ik heb een paar pakken hennep in mijn stal en haal elke dag de keutels eruit die EROP liggen dan hark ik het ziek ik weer en paar ligeen en doe er om de dag een kwart tot half pak er bij op.. Het is droog maar super warm.
Enige nadeel is dat je zodra het weer een aangenaam wordt je wel wat hebt om uit te mesten maar goed, je paard staat droog en warm.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 10:54

Zo, wat een reacties! Ben blij dat jullie het over het algemeen eens zijn met hem. Inderdaad: de dag dat we alle stallen moeten leeghalen, zal niet aangenaam zijn! Gelukkig zetten we de heftruck met bak er dan voor en hoeven we niet met kruiwagens te sjouwen.
De paarden staan helaas wel heel veel binnen. De bak is erg puntig en hard....
Ik kijk uit naar het moment waarop we onze ponies bij huis hebben staan op een hopelijk zeer goed gedraineerde paddock!

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:01

Ook ik haal er zo weinig mogelijk uit.
Iig de mestballen en de ergste natte plek, voor de rest trek ik hem weer recht en gooi er een laagje schone overheen.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:08

De onderlaag gaat zuikend werken waardoor de bovenlaag droog blijft. Niet in prikken, dan komen de ammoniakdampen pas vrij. Wat is er zo erg aan een paard dat op een mestbal ligt? De hoeven lijden het meest onder vuile stallen. Maar kale koude vloeren hebben veel meer nadelen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:17

Je moet wel voldoende stro gebruiken.
Stinkstal valt mee, dat krijg je iid pas als je gaat mesten.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:35

dat is idd zo,ik mest ook amper nu.
alleen wanneer nodig wat extra stro in de stal,de pony,s vinden het heerlijk warm.

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:40

wij halen nu ook alleen de ergste natten plekken en de mest eruit, hebben ze toch een beetje een isoleer laagje, en idd voldoende opstrooien

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:46

Siesje80 schreef:
Hi allen,

Mijn schoonvader is ervan overtuigd dat het met deze weersomstandigheden beter is om de stallen niet schoon uit te mesten, maar ze maar even vies te laten en er een pakje stro bij te gooien. Dit zou beter isoleren dan schoon stro op de betonnen bodem.

Delen jullie zijn mening?

Ja, alleen wel flink strooien! Je maakt een potstal en dat is met dit weer wel prettig voor de waterleiding.

jacque87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:22

ja hoe meer mest hoe warmer

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:35

geerke schreef:
vogens mij is een droge dikke laag beter isolerend dan een natte broeiende zooi....en dan heb ik het nog niet over de ammoniakdampen die absoluut schadelijk zijn voor de longen.

Nat, broeien en amoniak dampen is inderdaad niets. Daarom halen wij de natte rode plekken er wel uit maar houden we die semi vieze laag wel als onderlaag. daar dan een goede laag schoon stro over en er is niets te broeien en dampen.
Dit doen wij overigens het jaar rond. Door de week alleen drollen er uit en bij strooien en in het weekend uitmesten. Natte plekken eruit halen is maar af en toe nodig tussentijds bijvoorbeeld als de paarden in een nieuwe (natte) wei komen.
Ik heb juist het idee dat de stallen droger zijn doordat urine naar de onderste laag door kan zakken en vanuit daar weer in de put kan sijpelen.
Met deze kou proberen wij de onderlaag dus ook wat dikker te laten worden om te isoleren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:40

Sorry dubbel.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 09-02-12 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:41

Gewoon onderlaagje laten staan, is inderdaad lekker warm, maar als het echt vies nat is dan zou ik het wel weghalen.

Gelukkig is mijn onderlaag ideaal droog en lekker warm, wel elke dag drollen eruithalen voor zover dat mogelijk is en dan rechttrekken en lekker dikke laag vers stro erbij.

Hier stinkt het helemaal niet, dus de bodem is ideaal en laat urine door, hele stal is lekker droog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:43

Esmeralda schreef:
deze 2 weken heb ik enkel opgestrooit en 1 kruiwagen met om de 2 dagen.
Potstal is warmer nu.
Ik vrees de dag wanneer ik het er allemaal uit gaat halen
Paard heeft een box van 5 bij 5.......

Schaefer gebruiken :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:11

Ik haal wel iedere dag de natste plekken en drollen uit de stal. we hebben een buitenstal en de drollen zijn gewoon mega bevroren dat je er iemand een gat in zijn hoofd mee kunt gooien. Dat zal niet lekker liggen voor de pony's. Warmte geeft het ook niet af. En ik gooi iedere dag de laag om, dat moet eigenlijk niet bij strokorrels, maar zo blijven de korrels veel langer goed.