werken en een paard in de winter hoe doen jullie dat ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:04

Tsja in de winter is het altijd bikkelen met de paarden!
Ik werk ook gewoon full time en daarnaast heb ik dus nog twee paarden. Bij ons staan ze nu ook op stal helaas, ik sta op een grote pensionstal waar we wel drie ruime paddocks hebben dus ze komen wel los maar dat moet je ook zelf doen of het meisje wat er werkt betalen ervoor.
Ik betaal dus zodat mijn paarden er overdag vast een keer uitkomen en in de molen gaan. Als ik dan zelf na mijn werk naar de paarden ga, ik ga meteen door en ben er dan dus tussen vier en half vijf, dan gooi ik ze lekker los een uurtje en ga ik de rest doen zoals poetsen, wandelen en rijden. En tsja ook ik ben dan dus pas ergens in de loop van de avond thuis en moet dan nog eten enz. Het is niet anders.
Ik heb gelukkig het vooruitzicht dat ik over een maand mijn paarden aan huis heb staan en dan gaan ze gewoon de hele dag lekker naar buiten, dus heb ik dat gedoe niet meer :D

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:15

maaike2800 schreef:
met meerdere afspreken is niet zo makkelijk omdat ik nu op een hele kleine stal sta en de anderen zich er niet druk om maken, die vinden het echt heel normaal als een paard maar een uurtje per dag buiten komt met dit weer. Rest van de dag in donker met afgesloten deuren, want anders wordt het volgens hun te koud, kan ze niks anders aan hun verstand peuteren. Echter mijn paard laat zich ook niet door iedereen meenemen en ik heb geen zin dat hij ergens alleen los loopt.

Een uurtje per dag naar buiten is niet normaal voor een paard. Voor geen enkel paard.
Volgens mij woon jij in een streek/provincie waar het overgrote deel van de pensionhouders vooral zo min mogelijk willen doen en zoveel mogelijk geld willen verdienen. Misschien moet je toch op zoek naar een andere stal, eentje met bv. schuilstallen waar je paard dan 's ochtends buiten gezet wordt met andere paarden, plus een flinke berg hooi en wat te drinken. En waar je paard dan 's avonds weer naar binnen kan, of dat je je paard dan zelf binnen zet en voert etc. Is nu nog even doorbijten dan, want je hebt natuurlijk niet zomaar wat anders. Ik zet hier 's ochtends 4 paarden en 2 jaarlingen buiten en dat kost me misschien 10 minuten. Kan die pensionhouder/ster dan niet effe bij de warme kachel vandaan komen en die beesten buiten zetten?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:57

Mijn pony staat 24/7 in de wei met schuilstal, dus geen last van niet buiten komen als ik werk.
En de paarden die wel 's nachts op stal gaan bij ons, kun je buiten laten zetten en/of binnen laten halen naar behoefte, gewoon intekenen op de lijst en alles wordt geregeld. Wordt door de zorgklanten van de zorgboerderij gedaan (onder begeleiding van de stalbaas).
Kwestie van een stalling zoeken die dus bij jouw behoeften past (en die van je paard). Óf iets met stalgenoten proberen te regelen, maar dat kan in jouw geval ook niet, lees ik.

Tja, dan zou ik toch andere stalling proberen te zoeken.

050206051012

Re: werken en een paard in de winter hoe doen jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:00

Mijn paarden staan van 10.00 - 17.00 uur in een eigen paddock.
Tot een jaar geleden stond ik ook op een stal waar je ze zelf buiten moest zetten en dan mocht het maar 30 minuten tijdens je aanwezigheid. Sneu hoor...

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:04

bij ons worden ze buiten gezet! ongeveer van 11.00 tot 17.00!
ja ik vind dat een paard buiten moet elke dag hele dagen binnen is niks.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:41

Nu staan ze dag en nacht buiten en doe ik alles zelf, dus ik ga voor en na het werk.
Vorig jaar stond ik ergens anders en deed ik met een stalgenootje de paarden binnen en buiten zetten en het jaar daarvoor deed ik het alleen of controleerde ik of ze buiten stonden.
Ook voor en na het werk of in de pauze. Het is maar net wat er mogelijk is en wat je er voor over hebt natuurlijk.
Ik werk trouwens 36 uur in de week.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:43

maaike2800 schreef:
Ik werk 5 dagen per week en ga altijd 's avonds naar mijn paard.
Bij de meeste stallen staan ze in de zomer wel op het land maar in de winter moet je zelf zorgen dat hij buiten komt. Daarom zoek ik een stalling waar ze dit voor mij regelen, echter dit is in deze omgeving zeer moeilijk tot bijna onmogelijk. Echt duizenden paarden staan hier volgens mij de hele dag in een donkere stal en komen er vervolgens alleen 's avonds een paar uurtjes uit, zien nauwelijks daglicht. Ik vind dit niet paardwaardig. Hoe doen jullie dat?

Even de Moerdijkbrug over gegaan naar Lage Zwaluwe. Is wat verder weg, maar mijn fjorden staan nu wel elke dag overdag buiten.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:57

Ik werk ook fulltime en heb daarnaast nog een zaak in bijberoep. Mijn paard kon op stal ook niet buiten in de winter, tenzij ik zelf ging om 'm in de paddock te zetten.
Ik (of mn vriend) ging dus 2x per dag om hem eruit te laten.. Ik kan het je garanderen, dat is LASTIG! En daarbij ook niet voldoende voor ons paard..
Gelukkig heb ik nu een stal gevonden waar hij elke dag minstens 4u buiten kan, wel in een paddock, maar toch beter dan op stal te staan! We gaan morgen verhuizen en ik denk dat het zowel een opluchting wordt voor m'n paard als voor ons!
Laatst bijgewerkt door Mallootje op 07-02-12 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:59

Agnes75 schreef:
maaike2800 schreef:
met meerdere afspreken is niet zo makkelijk omdat ik nu op een hele kleine stal sta en de anderen zich er niet druk om maken, die vinden het echt heel normaal als een paard maar een uurtje per dag buiten komt met dit weer. Rest van de dag in donker met afgesloten deuren, want anders wordt het volgens hun te koud, kan ze niks anders aan hun verstand peuteren. Echter mijn paard laat zich ook niet door iedereen meenemen en ik heb geen zin dat hij ergens alleen los loopt.

Een uurtje per dag naar buiten is niet normaal voor een paard. Voor geen enkel paard.
Volgens mij woon jij in een streek/provincie waar het overgrote deel van de pensionhouders vooral zo min mogelijk willen doen en zoveel mogelijk geld willen verdienen. Misschien moet je toch op zoek naar een andere stal, eentje met bv. schuilstallen waar je paard dan 's ochtends buiten gezet wordt met andere paarden, plus een flinke berg hooi en wat te drinken. En waar je paard dan 's avonds weer naar binnen kan, of dat je je paard dan zelf binnen zet en voert etc. Is nu nog even doorbijten dan, want je hebt natuurlijk niet zomaar wat anders. Ik zet hier 's ochtends 4 paarden en 2 jaarlingen buiten en dat kost me misschien 10 minuten. Kan die pensionhouder/ster dan niet effe bij de warme kachel vandaan komen en die beesten buiten zetten?

Ik heb mijn paard onlangs verhuisd van een stal zonder buitenmogelijkheden naar een stal waar ze via een rooster 4 uur per dag buiten komen. Maar het is niet zo gemakkelijk om overal zo iets te vinden. Op de manege waar ik stond vindt iedereen het idd schijnbaar normaal dat paarden de hele dag niet buiten komen, hooguit een uurtje rijden, want een binnenbak is er dan wel. Veel eigenaren durven hun paarden ook niet op de bevroren grond los te laten.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 08:45

Dat klopt pensionhouders willen hier alleen maar verdienen zelfs op de duurste stallen van over de 300 euro komen ze nog niet buiten. Ik had een afspraak met mijn huidige pensionhoudster gemaakt dat hij buiten komt, helaas wordt die niet nagekomen en ben ik dus inderdaad op zoek naar een ander plekje. Helaas alle plekken waar buiten is voor de paarden zijn voor mij minimaal een uur rijden. Dat betekend dat als ik om zes uur thuis kom, ik even eet en om 7 uur weg ga ik pas om 8 uur op stal ben en gelijk terug naar huis kan, omdat ik altijd vroeg naar bed wil omdat ik er om half 6 de volgende ochtend weer uit moet. Mijn werkdag is gewoon te lang om ook nog zo'n eind te rijden. Zit me nu dus ook gewoon heel schuldig te voelen tegenover paardlief en ben druk oplossingen aan het bedenken, vandaar ook dit topic.

Agnes75 schreef:
maaike2800 schreef:

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 08:53

Lage zwaluwe is voor mij ook een uur rijden, plus dat ik op die weg ook nog regelmatig in de file zou staan.

Verafjord schreef:
maaike2800 schreef:
Ik werk 5 dagen per week en ga altijd 's avonds naar mijn paard.
Bij de meeste stallen staan ze in de zomer wel op het land maar in de winter moet je zelf zorgen dat hij buiten komt. Daarom zoek ik een stalling waar ze dit voor mij regelen, echter dit is in deze omgeving zeer moeilijk tot bijna onmogelijk. Echt duizenden paarden staan hier volgens mij de hele dag in een donkere stal en komen er vervolgens alleen 's avonds een paar uurtjes uit, zien nauwelijks daglicht. Ik vind dit niet paardwaardig. Hoe doen jullie dat?

Even de Moerdijkbrug over gegaan naar Lage Zwaluwe. Is wat verder weg, maar mijn fjorden staan nu wel elke dag overdag buiten.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:01

Op de dagen dat ik moet werken en dat zijn dan meestal de ochtenden, moeten de paarden wachten.
Ze lopen 24/7 buiten en krijgen op de avond ervoor extra hooi. Als ik om 12 uur of eerder klaar ben met werken, schiet ik gelijk door naar de paarden om ze te voeren en de waterbakken open te kappen.

jacque87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:35

wachten tot het voorjaar is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:45

Bij onze pensionstal worden de paarden iedere ochtend buiten gezet en tegen het donker weer binnengehaald.(ook op zondag)

De mijn staat dus gewoon iedere dag op de wei, ook met sneeuw/vorst :)

Verder hebben we een goede binnenbak met erg veel licht (nieuwe TL lampen erin) en een goede professionele bodem!

Bezuinigen doen ze bij onze stal niet, er komt regelmatig iets nieuws (overdekte paddock, bestrating), momenteel zijn er nieuwe poestplaatsen
en uniforme handgetimmerde zadelkasten in de maak en gisteren hebben ze nieuw geelzand gebracht voor de paddocks weer te optimaliseren!