Leidingen bevroren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Froemel

Re: Leidingen bevroren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:13

Bij ons is ook alles bevroren en krijgen 3/4x per dag water.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:20

RusselNuwell schreef:
Bij een lichte bevriezing is het vaak genoeg om de leiding te verwarmen onder de drinkbak, met bijvoorbeeld een gasbrander, maar daar is het nu echt al te koud voor vrees ik voor je.
pas op met open vuur in je stallen, is heel link... !! verwarm met een elec. verfbrander bv. maar ook daar voorzichtig, scheurt een leiding of koppeling open door het ijs erin, spuit er water uit en dat moet niet bij de fohn in je handen of in de kabelhaspel komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:24

Peetstap schreef:
RusselNuwell schreef:
Bij een lichte bevriezing is het vaak genoeg om de leiding te verwarmen onder de drinkbak, met bijvoorbeeld een gasbrander, maar daar is het nu echt al te koud voor vrees ik voor je.
pas op met open vuur in je stallen, is heel link... !! verwarm met een elec. verfbrander bv. maar ook daar voorzichtig, scheurt een leiding of koppeling open door het ijs erin, spuit er water uit en dat moet niet bij de fohn in je handen of in de kabelhaspel komen.

Dan kun je dus beter een gasbrander nemen :)* als daar water overheen spuit, gaat ie uit........

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:45

ikke schreef:
Dan kun je dus beter een gasbrander nemen :)* als daar water overheen spuit, gaat ie uit........
grapjas.... :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:55

Hier ook thermolint langs de leidingen en daar overheen van dat soort 'piepschuim'. In onze stallen vriest het (nu) ongeveer 6 graden, en wij hebben niets bevroren. De waterbakken zijn ook verwarmd, de waterbak van mijn mini(die heeft er eentje met een vlottter) is met thermolint omwikkeld. Hij heeft zelfs lauw water ;)

Als je zorgt dat je alles goed beveiligd hebt tegen de vorst, dan bevriezen de leidingen en waterbakken ook niet. Maar goed, daar heb je nu even niets aan. Maar wel een tip voor de volgende winter.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:04

Ik heb vorstvrije kranen, maar ook die zijn bevroren. Terwijl ze door een onstallateur zijn aangelegd volgens voorschrift. het afsluitpunt lijkt toch wat vast te vriezen en niet helemaal goed leeg te lopen. In de meterkast in de zadelkamer, waar het water uit de grond komt, hebben we een klein kacheltje die beschermt tegen vorst, maar waarschijnlijk hangt die net te hoog om de onderkant goed te verwarmen. De aanvoerleidingen zijn verder niet bevroren en mijn verwarmde drinkbak buiten doet het ook nog steeds prima.
Zit er nu aan te denken om er een waxinelampje/windlichtje onderin de meterkast te zetten voor wat extra warmte om die vorstvrije kraan gangbaar te houden, en dan moeten we maar even kijken of we het kacheltje naar beneden in de kast kunnen verplaatsen. (snoer is nu te kort)

De warmwaterkraan is niet vorstvrij maar die hield het nog lang vol, nu is die sinds gister dichtgevroren en kan hem niet openenen de fohn er op werkte gister (-16 in de ochtend) ook niet meer. Hoop dat hij heel blijft.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:07

Hier geen leidingen, maar een pomp die bevroren is. -O-

Water is emmers bevriest ook, we gaan nou elke dag met warm water ernaartoe, om te vullen, en verder heel het ijs kapot maken, en eruit halen. Hoop dat het binnekort weer is warmer gat worden. :=

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:18

water afsluiten en aftapen bij de pomp een kachel, en kan gewoon sochtends en savonds water er op zetten en water paken zelfs met de strenge vorst :j geen gesleep met water. op die manier gaat het perfeckt!! /3

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:31

ikke schreef:

Handig bij gesoldeerde koppelingen :j
Kokend water over de kranen en de nippeltjes in drinkbakken vind ik persoonlijk nog het handigst werken.
Ik heb trouwens een heel mooi verwarmingssysteem, heb alleen geen idee of dat nog te krijgen is - weerstanddraad in de leidingen, ipv thermolint aan de buitenkant er om heen gewikkeld. Je hebt nogal wat thermolint nodig voor 8 stallen in een L-vorm, en ik vind het niet zo fijn idee dat het aan de buitenkant zit. Bij beverneigingen kunnen ze het kapot knagen. In de leidingen is gewoon strekkende meters, ipv een veelvoud met lint wikkelen, en ze kunnen er niet bij. Staat uiteraard geen 220 op...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:39

ikke schreef:
loulou schreef:
ik heb thermolint en vanmiddag had ik nog gewoon water, terwijl het vanacht toch zeker - 18 geweest is hier.
de waterbakken hebben het de afgelopen dagen ook gewoon nog gedaan, vanochtend voor het eerst bevroren. maar de kraan in de stal werkt nog gewoon door dit lint :j

andere oplossing is een rondpompsysteem, die blijft het water steeds rondpompen zodat het in beweging blijft en niet kan bevriezen.

Thermolintje even een slag rond de waterbak draaien, bevriest de waterbak ook niet meer :)*

Dat rondpompsysteem geeft het op, als het maar lang genoeg koud blijft, tenzij je een verwarmingsset erbij hebt.
Zo'n lintje is echt goedkoper........

heb ik al ;)

werkt prima tot - 12 , maar bij - 18 bevriest toch echt dat nippeltje wat door de lepel naar beneden geduwt moet worden.

maar vandaag de oplossing gevonden. in mijn leidingen zit warm water door dat thermolint. dus een emmertje warm water uit de kraan laten komen en over de waterbakken gegoten, nu werken ze dus weer :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:49

Ibbel schreef:
ikke schreef:

Handig bij gesoldeerde koppelingen :j
Kokend water over de kranen en de nippeltjes in drinkbakken vind ik persoonlijk nog het handigst werken.
Ik heb trouwens een heel mooi verwarmingssysteem, heb alleen geen idee of dat nog te krijgen is - weerstanddraad in de leidingen, ipv thermolint aan de buitenkant er om heen gewikkeld. Je hebt nogal wat thermolint nodig voor 8 stallen in een L-vorm, en ik vind het niet zo fijn idee dat het aan de buitenkant zit. Bij beverneigingen kunnen ze het kapot knagen. In de leidingen is gewoon strekkende meters, ipv een veelvoud met lint wikkelen, en ze kunnen er niet bij. Staat uiteraard geen 220 op...

Zo'n 8mm waterleinginkje krijgt gewoon een strekkende meter lint erlangs. Dat wikkelen staat wel interessant, maar gaat in de praktijk helemaal nergens over.
Daar waar paarden eraan kunnen knagen, schuif je gewoon een (RV)Stalen buis er overheen.

Leidingen met ingebouwde weerstandsdraad ken ik niet. Is dat kunststof of metalen buis?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:23

@TS Nu hartstikke beroerd, maar zit niks anders op dan met de hand water geven. Ik ken het maar al te goed, wat een ellende. Inderdaad wel toevoerkraan afsluiten als dat nog kan. Anders weet je straks niet wat je overkomt als het gaat dooien. Wel spectaculair soms hoor :D

Voel me zeer bevoorrecht. Wij hebben rondpompsystemen met verwarming. Werkt perfect. Ik doe wel aan het eind van de middag de bovendeuren al dicht. 's Ochtends zijn sommige drinkbakken wel bevroren (hangt van de manier van water drinken van een paard af), maar met een beetje warm water is dat zo verholpen. Wij hadden eerst kunststof drinkbakken en daar met vorst nog wel eens problemen mee. Nu heel goedkope ijzeren en die houden het perfect!
Ibbel schreef:
Bij beverneigingen kunnen ze het kapot knagen.
Geweldig, die hou ik erin! Ik zie ze helemaal voor me: Ed en Willem met die uitstekende tanden :D

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:37

Wij hebben een rondpomp-systeem dat ook verwarmd en ondanks dat het water vanuit de schuur eerst nog eens 60 meter tot een waterpunt in de wei word gepompt en dan weer 60 meter terug de schuur in waarna het door de drinkbakjes van de paarden gaat, zijn de leidingen nog niet bevroren ! De paarden hebben nog steeds heerlijk handwarm water.

Was 5 jaar geleden een dikke investering om aan te leggen (voor maar 3 paarden) maar nu dubbel en dwars profijt van....

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:48

Ik weet niet of het al genoemd is, maar bij mijn lesklanten hebben ze warmtelint om de leidingen gewikkeld, daardoor bevriezen de leidingen nooit, ideaal :j

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:53

Wat je eraan kan doen? De boel goed aanleggen, eventueel met een thermolint o.i.d. Hier geen enkel probleem, alle leidingen en drinkbakken zijn zeer goed aangelegd...

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:54

Ja hoor bij ons op stal is ook alles bevroren.. :(
Heb bij mijn ene paard zo'n grote zwarte emmer (cement-emmer) neergezet en bij mijn jonge hengst heb ik de voerbak gevuld met water..
's Morgens en aan het eind van de middag even checken en bijvullen..
Van mij mag het voorjaar worden, niks voor mij die winters ben ik niet voor gemaakt.. :brr:

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:43

bij ons is ook alles bevroren, wel rot er staan 65 paarden op stal dus het is een heel werkje om die met de hand drinken te geven maar er zit nu niks anders op.
Gelukkig helpt iedereen wel goed mee, en bieden ze de paarden voldoende drinken aan.
Het zit in een grote ton maar dat bevriest ook dus heb toestraks even water in de kantine gehaald, even wat anders als ijswater want die van mij had behoorlijk dorst.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:56

Pas op dat de leidingen niet kapot vriezen. Dat hebben we vorig jaar 2x gehad :o
Dit jaar hebben we ruim van te voren alles afgesloten en leeg laten lopen. Ze krijgen al ruim een week met de hand. Shetlief heeft een speciekuip met water gekregen, de andere hebben ook grote bakken voor stal gekregen die ik eind van de middag helemaal vul, en die de staleigenaar sochtends vroeg weer bijvult. Het is even extra werk, maar even niet anders helaas.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:02

Dat is ook een probleem bij ons op stal, vorig jaar hebben veel mensen van stal allemaal hete doeken om de leidingen gedaan. Er kwam daarna wel weer water doorheen. Nu wordt er gewoon elk uur gekeken of het water in de emmers niet bevroren is, zo wel dan wordt het eruit gehaald. En volgens mij zijn de leidingen die in verbinding zijn met de stallen niet bevroren..

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:04

bij ons in de stal laten we de kraan heel klein beetje lopen. Maar het meeste is toch bevroren, dus met de hand water geven

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:07

Thermolint om de leiding en een verwarmde drinkbak: jippie met -20 nog gewoon water!!! Er staan 9 stuks die er heel dankbaar gebruik van maken. (moet er even niet aandenken hoeveel emmertjes water er anders gezeuld zou moeten worden) Het kost een beetje maar dan heb je ook wat.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:32

Herkenbaar :) Bij ons ook alles bevroren. Komt echt door de extreme temperaturen.
Wij sjouwen 2x per dag met jerrycans om de paarden van water te voorzien. Het is even wat meer werk... maarja het is even niet anders. Volgende week werd het alweer wat warmer gelukkig :)

extasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:48

ik denk dat er weinig stallen zijn waar momenteel niet met emmers water wordt gesjouwd :D

_Lott_Wanda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:13

ook bij ons sjouwen met emmers... gelukkig doet de grondwaterpomp het nog wel en hebben ze buiten binnen een seconde water :) dus gewoon 's nachts één emmertje op stal erbij en overdag hebben ze gewoon water!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 08:54

Ik loop ook met jerrycans,ga niet investeren in thermolint enzo,in de grond bevriezen die ellendige leidingen toch met deze temperaturen.