Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
RusselNuwell schreef:pas op met open vuur in je stallen, is heel link... !! verwarm met een elec. verfbrander bv. maar ook daar voorzichtig, scheurt een leiding of koppeling open door het ijs erin, spuit er water uit en dat moet niet bij de fohn in je handen of in de kabelhaspel komen.Bij een lichte bevriezing is het vaak genoeg om de leiding te verwarmen onder de drinkbak, met bijvoorbeeld een gasbrander, maar daar is het nu echt al te koud voor vrees ik voor je.
Peetstap schreef:RusselNuwell schreef:pas op met open vuur in je stallen, is heel link... !! verwarm met een elec. verfbrander bv. maar ook daar voorzichtig, scheurt een leiding of koppeling open door het ijs erin, spuit er water uit en dat moet niet bij de fohn in je handen of in de kabelhaspel komen.Bij een lichte bevriezing is het vaak genoeg om de leiding te verwarmen onder de drinkbak, met bijvoorbeeld een gasbrander, maar daar is het nu echt al te koud voor vrees ik voor je.
ikke schreef:Dan kun je dus beter een gasbrander nemenals daar water overheen spuit, gaat ie uit........
ikke schreef:loulou schreef:ik heb thermolint en vanmiddag had ik nog gewoon water, terwijl het vanacht toch zeker - 18 geweest is hier.
de waterbakken hebben het de afgelopen dagen ook gewoon nog gedaan, vanochtend voor het eerst bevroren. maar de kraan in de stal werkt nog gewoon door dit lint
andere oplossing is een rondpompsysteem, die blijft het water steeds rondpompen zodat het in beweging blijft en niet kan bevriezen.
Thermolintje even een slag rond de waterbak draaien, bevriest de waterbak ook niet meer![]()
Dat rondpompsysteem geeft het op, als het maar lang genoeg koud blijft, tenzij je een verwarmingsset erbij hebt.
Zo'n lintje is echt goedkoper........
Ibbel schreef:ikke schreef:Dan kun je dus beter een gasbrander nemenals daar water overheen spuit, gaat ie uit........
Handig bij gesoldeerde koppelingen
Kokend water over de kranen en de nippeltjes in drinkbakken vind ik persoonlijk nog het handigst werken.
Ik heb trouwens een heel mooi verwarmingssysteem, heb alleen geen idee of dat nog te krijgen is - weerstanddraad in de leidingen, ipv thermolint aan de buitenkant er om heen gewikkeld. Je hebt nogal wat thermolint nodig voor 8 stallen in een L-vorm, en ik vind het niet zo fijn idee dat het aan de buitenkant zit. Bij beverneigingen kunnen ze het kapot knagen. In de leidingen is gewoon strekkende meters, ipv een veelvoud met lint wikkelen, en ze kunnen er niet bij. Staat uiteraard geen 220 op...
Ibbel schreef:Geweldig, die hou ik erin! Ik zie ze helemaal voor me: Ed en Willem met die uitstekende tandenBij beverneigingen kunnen ze het kapot knagen.