Hoeveel grams dekens hebben jullie paarden nu op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 23:12

Die van mij heeft tot eergisteren onder de 200 grams rhino deken gestaan.
Vanaf eergisteren staat ie onder een 370 grams met een lite regendeken eroverheen.
Ze staat ongeveer 6 uur per dag op het land en verder in de box.
Het is overdag nog maar 10 graden en vannochtend moest ik hier al de
ruiten krabben Boos!
Mijn paard is trouwens niet geschoren.

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 23:37

Dione, wat gooi je erop als het 10 graden vriest Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 00:41

Die van mij staat onder 200 gram nu, nadat ik begrepen heb dat het voorlopig snachts wel goed koud gaat blijven, waarschijnlijk wordt het tot maart niet meer warmer Boos!. Als het gaat vriezen, krijgt hij een dikkere deken op.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 08:02

Pride staat sinds kort onder de anky staldeken van 380 gr. Overdag staat hij buiten en 'snachts in een grote potstal. Hij heeft nu nog een fijne dunnen vacht en regelmatig voelen zowel ik als de pensionhoudster onder zijn deken maar hij voelt gewoon lekker aan en niet zweterig, klammig oid.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 08:33

Hmmm ... ik geloof dat ik dan misschien een beetje te voorbarig ben geweest als ik jullie zo lees.

Ik heb de Rambo er gisteravond al opgegooid, het was nl. echt koud met die snijdende oostenwind.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 08:40

O, maar ik heb er ook al een dikke winterdeken op hoor.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 09:38

Flair heeft een 200 grams rambo op, ze staat overdag nog even op het land tot het weer nat weer wordt. Ik ben een van de weinige op stal die al een deken op heeft... Flair wordt nogal snel teddy dus ik begin altijd vroeg.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:11

Treasure heeft overdag als de zon op de stal staat een zomerdekentje op.
's nachts heeft ze een Harry's Horse highliner op (volgens diverse site's zit er 300 gram vulling in).

Als het straks echt kouder wordt krijgt ze een deken op met 370 gram vulling.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:15

Codex staat nu onder een Rambo van zo'n 200 gram (is al een oude deken, dus ik weet het niet precies, was ooit dikker) Ik ben wel hard aan het overleggen of ik het 's nachts niet al een dikkere deken op moet doen, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Fitzroy: de wind is ook koud, maar als je in de stal gaat staan, dan merk je dat het daar best nog 'warm' is, tenminste bij ons wel.

Codex begint nu wel een wintervachtje te kweken, maar hij toont echt geen verschijnselen dat hij het koud zou hebben.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:34

Afgelopen zondag vond ik het wel lekker buiten, dus toen liep hij met 150 gram op buiten. Gisteren vond ik de oostenwind erg koud en vanmorgen was het ook niet warm, dus nu heeft hij zijn 400 gram op.
Die hou ik gewoon de hele winter op behalve als het echt koud is. (gevoelstemperatuur van -15 ofzo) Dan krijgt hij die 150 gram er onder.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:39

Kev heeft nu nog een zomerdeken op (staat in binnenstal). Hij wordt al wel wat 'vachtig' dus ik denk dat ik er eind van deze week een winterdeken op doe.
Wordt het overdag onder de 5 graden dan komt er nog een onderdeken bij.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:52

Die van mij staan alweer bijna een maand onder de 150-grams regendekens van harry's horse. Ze staan er overdag mee buiten en 's nachts mee in een buitenstal.
Koud hebben ze het niet, mijn ene ruin zelfs iets warm. Maar die heeft het nooit koud...krijgt alleen een vacht als een teddybeer en ik wil dit jaar eigenlijk liever niet scheren Clown Het is nu nog net te doen Knipoog
Maar gaat het niet dan haal ik er toch maar weer een scheerapparaat over...Hij had vorig jaar alleen van die vreselijke schuurplekken Verdrietig Zelfs van de teugels, het hoofdstel en het randje van het schabrak....

De rambo's gaan trouwens voorlopig nog niet op hoor Wat moet ik dan van de winter als het min 10 is met koude oostenwind Verward *LOL*

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:49

Limo staat nog onder een zomerdeken met sinds maandag daar een fleecedeken onder. Vanaf vanavond mag hij zijn nieuwe Kavalkade-deken op met 300gr. vulling. Hij is een echte koukleum en heeft echt geen vacht!
Meagan houd ik deze winter maar zonder deken... Maar die zou ik normaal gesproken nu onder een zomerdeken zetten en als het overdag ook langer onder de 10graden blijft pas onder een HH 300 gr. deken zetten. Zij heeft het erg snel warm, dus daar moet ik ook weer mee oppassen!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:03

Nou, zo voorbarig ben je niet hoor Fitz. Pablo staat sinds een paar dagen ook al onder zijn dikke Rambo. Het is best een koude wind. Ben nog in afwachting van mijn nieuwe dikke bucas, als die er vrijdag is gaat die er gelijk op. Mijn dikke Rambo die hij nu op heeft is al 6 jaar oud en gaat zijn 7de winter in. Men zegt dat de dekens na al die jaren gebruik dunner zijn geworden, maar ik zie dat niet af aan mijn Rambo. Ik gok er dus op dat hij goed is en dan heeft Pablo nu dus 400 grams op liggen (en misschien dus iets minder). Pablo is een koukleum en is echt stijf met rijden als ik niet tijdig dekens ga opgooien. Hij is nog niet geschoren, en zoals het er nu voor staat zal dat niet gaan gebeuren (hoop ik).

Gomir: als het echt koud gaat worden gaat onder deze Rambo een Rambo tussendeken van 150 grams onder. Daarna een Rambo onderdeken van 400 grams en als het nog kouder wordt over die onderdeken de tussendeken. In al deze gevallen dus de dikke boven deken eroverheen. Mocht hij het nog koud hebben gaat over de onderdeken een fleecedeken zodat de dekbed lekker aansluit op zijn lijf. Totaal heeft hij dus bij goede vorst zeker 1000 grams opliggen. Het gaat er bij mij niet om wat ik vind of wat anderen van mijn deken strategie vindt. Ik ga uit van de beleving van mijn Paard en laat hem absoluut niet in de kou (letterlijk en figuurlijk) staan omdat ik nu een dunnen deken genoeg zou vinden. Snij mezelf dan ook in de vingers, omdat hij van de koude stramme spieren niet te rijden is! Fijn als je een paard hebt die niet zo is, helaas is dat niet het geval bij mij.

Hoe gaat het verder met Fitz zijn opbouwfase?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:07

pepeijn staat binnen en heeft sinds vanochtend ook zijn winterdeken op. daar blijft hij de hele winter mee staan.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:08

Omar staat in een buitenbox en heeft nu een 150 gram HH regendeken op.. soort van tussendeken. Hij voelt lekker warm aan onder de deken dus krijgt nu nog even geen dikkere deken om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:20

Lois heeft een hele oude weather Beeta op met daaronder en 350 grams onderdeken.
Als de dekens ouder worden, worden ze ook minder warm dus dan moe tje je neit mee zo vast houden aan hoevel grams het zou zijn. Als het kouder wordt krijgt Lois een 550 grams deken op waar de 350 grams onderdeken nog onder gaat bij hele erge kou.
Ik voel iedere avond goed de oortjes. Als die koud zijn en de haartjes in de hals staan iets overeind dan heeft hij het koud en dan komt er een extra dekentje bij.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:25

Alleen de Friese ruin staat nog onder een 200-grams, maar die ga ik zo vervangen voor een Rambo original.
Ozep en de hengst hebben de Rambo original al enkele weken op, de Friese merrie heeft een 400 grams Harry's Horse.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 13:00

Fitz heeft ook al een behoorlijke teddyvacht aangemaakt en idd vaak koude oren, dus ik denk dat het geen overbodige luxe voor hem was.

Gomir: zodra ik hem ga scheren komt er nog een onderdeken onder van 400 gr.

Eleonoor (offtopic Knipoog ): opbouwen gaat goed, hij pakt het qua lopen en conditie prima op. Dressuurmatig lijkt het nog nergens naar, Fitz is vooral sterk en wil hard, maar morgen krijg ik weer les.
Dit is meer dan dat ik 5 weken geleden had durven dromen!

Zoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:07

Hoi die van mij krijgt geen wintervacht dus die staat al een maand met een bucas tussendeken op. Deze houdt hem warm tot ongeveer 5 graden. Daarna krijgt hij een winterdeken op 400 grams. Dat is warm genoeg.
Ik vind dat je moet oppassen met te dikke of teveel dekens. Dan zijn ze erg snel vatbaar voor kou. OK dan!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:17

Zoey, een paard laten kouvatten en stijf laten worden is meer vragen om weerstandverlagen en dus risico op vatten van kou dan een paard naar individue bekijkende inpakken met veel of weinig dekens. Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat mijn dik ingepakte paard (deze en mijn vorige) ooit vatbaarder is geweest voor enige ziekte dan ook, sterker nog, bij mij zijn ze nog nooit verkouden geweest of hoestproblemen!!

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:18

Die van mij staat nu met een 200 grams Rhino op. Ik vind het ook altijd lastig welke deken ik moet gebruiken. Op stal worden ze weleens gek van me. Haha! Voorlopig blijft de 360 grams deken nog maar even in de kast...tenzij het morgen tien graden vriest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:31

die van mij maak ik niet gelukkig met een deken, ze maakt hem alleen maar stuk dus ik heb niks op, maar ik merk ook niet dat ze het koud heeft, zodra het regend of vriest dan die ik er wel wat op!

Ik vindt wel dat jullie erg snel een deken opdoen hoor...je ziet er nog genoeg zonder staan en volgens mij zijn die paarden veel gelukkkiger! Ach gut

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:35

Zorro staat sinds zaterdag onder een HH van ik meen 300gram met daaronder een S&K van wrs ook 250 à 300 gram. Dus ff optellen.....een gram of 550 à 600 Haha! Hij is geschoren en als het echt koud gaat worden krijgt hij nog een onderdeken van zo'n 150 gram...... Bloos

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:39

Alleen een regendeken. Het gaat binnekort vannacht vriezen ( Boos! ) en dan komt er een onderdeken bij van ik dacht 200 gram.