Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lowara schreef:3 tot 4 emmers per dag? per paard?
nou.. ik heb er 4 staan, en mag blij zijn als ik in totaal 2 reguliere emmers per dag aan ze kwijt kan. ( dus 2 emmers op 4 paarden)
zodra het flink vriest, lijkt het wel of ze totaal omdraaien qua drinkbehoeftes hier, normaliter drinken ze met gemak zo'n grote weidebak in 1 dag leeg,maar met vorst dus bijna niets
44Myrthe44 schreef:@ Lowara: dat is wel extreem weinig. Een paard heeft tussen de 30 en 50 liter per dag nodig (dus 3 tot 5 emmers), en zeker 15 liter om niet uit te drogen (dus 1,5 emmer per paard). Die van jou drinken nu maar 5 liter, kan niet goed zijn..
carmenbrum schreef:Pff wat een vraag, met gemák!! De mijne hou ik rond 8 uur 's avonds een emmer water voor, en als ik morgenmiddag uit school kom rond half 4 pas weer. Gaat prima hoor, ik zou dr écht niet om half 12 voor uit gaan en op de fiets dr heen!
Hanneke84 schreef:Toch oppassen!
Ik maakte 2x per dag de waterbak open en goot er warmer water bij.
Daarnaast maakte ze hem zelf ook open maar toch vandaag de da erbij!
Pony wilde niet meer drinken of eten en lag na een paar uur plat op de grond.
Verstoppingskoliek. Kwam met dit weer veel voor zei de da omdat ze dan minder drinken.
corientjuhh schreef:Het is koud weer dus ze drinken niet zo heel veel
Denk dat het wel kan
Misschien anders warm water in de bak doen dat het minder snel bevriest?
Of is dat niet goed voor een paard?
Hanneke84 schreef:Fluister dat eens mijn paard in
Die heeft ook pas sinds dinsdag echte vrieskou maar heeft nu toch echt te weinig gedronken.
Aan het gras is hij niet eens aan toe gekomen.
Misschien is het wel een eigenwijze haf
Lowara schreef:Ariebren schreef:Zal een stukje ervaring delen.
De eerste dagen van de vorst periode drinken de paarden nog geen drie emmers water per dag.
Dat komt doordat ze genoeg vocht in hun lichaam hebben door de goede water voorziening in de "niet" vorst periode.
Na een dag of twee gaan ze meer drinken, gauw drie tot vier emmers per dag.
Dat komt mede doordat de relatieve vochtigheid van de lucht sterk daalt bij stevige vorst.
En de paarden gaan hun eigen vocht dan ook wat verwerken.
Maar mijn ervaring is, zorg voor water tijdens het hooi voeren en eten.
Loop na water geven nog een rondje om te controleren of er geen lege water emmers zijn.
Dan weer bijvullen.
En de tussenliggende periode van de voer beurten van ongeveer 8 tot 10 uur kan het paard makkelijk overbruggen.
En ga niet experimenteren met zout, suiker of wat anders in het water.
Heeft een paard echt dorst, dan breekt hij het ijslaagje.
3 tot 4 emmers per dag? per paard?
nou.. ik heb er 4 staan, en mag blij zijn als ik in totaal 2 reguliere emmers per dag aan ze kwijt kan. ( dus 2 emmers op 4 paarden)
zodra het flink vriest, lijkt het wel of ze totaal omdraaien qua drinkbehoeftes hier, normaliter drinken ze met gemak zo'n grote weidebak in 1 dag leeg,maar met vorst dus bijna niets