Hoelang kunnen paarden zonder water?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freakish1977

Re: Hoelang kunnen paarden zonder water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:43

Gisteren kwam ik op stal en had Ballyheigue nog hooi liggen, het is een ongelofelijke vreetzak dus ik maakte me al zorgen, vervolgens vernam ik dat er ijs in de drinkbakken zat en dat paarden stoppen met ruwvoer eten als er geen water is. Dus ik een emmer met water gevuld en 'm die aangeboden, maar hij nam een klein slokje en liet 't water toen links liggen. Dus concludeer ik nu ook dat hij gewoon minder drinkt nu, maar dat is nog geen verklaring waarom hij zijn hooi had laten liggen..... :?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:11

@ Lowara: dat is wel extreem weinig. Een paard heeft tussen de 30 en 50 liter per dag nodig (dus 3 tot 5 emmers), en zeker 15 liter om niet uit te drogen (dus 1,5 emmer per paard). Die van jou drinken nu maar 5 liter, kan niet goed zijn..

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:14

Mijn paarden hebben als ze binnen zijn water. Dus van savonds uurtje zes tot volgende ochtend 7 uur. Dan gaan ze weer naar binnen. Als ze binnen komen, vallen ze helemaal niet aan op het water.
Ze staan overdag buiten met vochtig voordroogkuil.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:20

Lowara schreef:
3 tot 4 emmers per dag? per paard? :=
nou.. ik heb er 4 staan, en mag blij zijn als ik in totaal 2 reguliere emmers per dag aan ze kwijt kan. ( dus 2 emmers op 4 paarden)
zodra het flink vriest, lijkt het wel of ze totaal omdraaien qua drinkbehoeftes hier, normaliter drinken ze met gemak zo'n grote weidebak in 1 dag leeg,maar met vorst dus bijna niets

dat is wel heel extreem weinig! gewoon normaal water zonder toevoegingen en de ergste kou eraf?

Ik heb de mijne dit jaar voor het eerst aan huis staan en merk heel duidelijk dat ze liever geen ijswater drinken. Eerdere jaren had ik geen mogelijkheid om meer te doen dan het ijs breken en dan deden ze ook zo een paar dagen met een simpele speciekuip. Nu heb ik een kuip van 150L staan, die ze met mooi weer binnen 2 dagen leeg drinken. Ze drinken nu wel iets minder dan dat, maar ik gooi elke ochtend zeker een stuk of 6 emmers heet water erbij zodat het ijs smelt en ze lauw water over houden. Er gaan dus minstens 3 emmers per paard door op een dag. Zou ik het ijskoud laten, dan drinken ze er hooguit 1 of 2.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:40

Huh.. Dacht dat een paard gemiddeld 15-20 liter per dag dronk (afhankelijk van het weer, als het 35° is zullen ze wel wat meer drinken) Nuja ik heb wel niet zo een grote paardjes :p

Koeien drinken massa's maar dat is voor de melkproductie :p

edit: heb het ff opgezocht en ze drinken idd meer :') Paarden die veel gras ter beschikking minder omdat er vocht in het gras zit. Mss ligt het daar dan aan :P Ik hou die ton altijd vol water maar daar kap ik voor 2 paarden toch nog geen 50 liter per dag in :o

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:45

44Myrthe44 schreef:
@ Lowara: dat is wel extreem weinig. Een paard heeft tussen de 30 en 50 liter per dag nodig (dus 3 tot 5 emmers), en zeker 15 liter om niet uit te drogen (dus 1,5 emmer per paard). Die van jou drinken nu maar 5 liter, kan niet goed zijn..

ze leven na 14 jaar nog steeds allemaal :')
maar vind het zelf wel " naar' dat ze zo weinig drinken.
we geven al in verschillende soorten emmers, koud/lauw/ met smaakje etc.
zowiezo is het 100% kraanwater, want we halen het water gewoon uit de binnenkraan.
ook door de jaren heen vaste tijden, of juist niet, maar niets werkt.
ze hebben dorst.. of niet.... en dan willen ze gewoonweg niet drinken hier :n

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:46

Pfff dan heb ik een zuiplap van een paard die van mij drink wel graag als ik haar een emmer geef... Heb gewoon een speciekuip in de hoek van haar stal gezet warm tussen het stro (potstalletje)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:04

Hier hetzelfde probleem. Ik heb een zwarte speciekuip bij mijn pony in stal gezet, en de grotes krijgen water in een betonnenbak. Maar de volgende dag kom ik op stal, is er amper wat uit, maar is alles harstikke dicht en vast gevroren := Maar ze lijken idd minder dorst te hebben. Ik dacht dat ze wel wat wilden, maar namen mijn water niet aan. Het is gewoon even niet anders.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:43

Toch oppassen!
Ik maakte 2x per dag de waterbak open en goot er warmer water bij.
Daarnaast maakte ze hem zelf ook open maar toch vandaag de da erbij!
Pony wilde niet meer drinken of eten en lag na een paar uur plat op de grond.
Verstoppingskoliek. Kwam met dit weer veel voor zei de da omdat ze dan minder drinken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:01

Toen de mijne nog op het gras stonden dronken ze bijna niet.

Nu staan ze op het zand/beton en drinken ze ong 10/15 liter per paard.
Ik zorg wel dat ze 4x per dag ontdooit water hebben.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:07

Pff wat een vraag, met gemák!! De mijne hou ik rond 8 uur 's avonds een emmer water voor, en als ik morgenmiddag uit school kom rond half 4 pas weer. Gaat prima hoor, ik zou dr écht niet om half 12 voor uit gaan en op de fiets dr heen!

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:07

Geen effect buiten

Schaatser Max Dohle onderzocht het effect bij vorst in de buitenlucht. Daarbij bleek dat een glas koud water bij herhaling eerder bevriest dan een glas warm water. Onder natuurlijke omstandigheden kon het Mpemba-effect dus niet worden aangetoond

In de buitenlucht bevriest koud water dus eerder dan warm water. ik geef mijn konijnen altijd lauw water: dit blijft langer vloeibaar dan dat ik het koud geef. En ik heb dat serieus uitgeprobeerd. :j

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:10

carmenbrum schreef:
Pff wat een vraag, met gemák!! De mijne hou ik rond 8 uur 's avonds een emmer water voor, en als ik morgenmiddag uit school kom rond half 4 pas weer. Gaat prima hoor, ik zou dr écht niet om half 12 voor uit gaan en op de fiets dr heen!

Dat vind ik dan wel weer erg lang hoor! Staat ie al die tijd op stal of overdag ook op het land?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:15

Mijn paarden krijgen 's morgens om half 8 hun eten en dan geef ik ze een nieuwe emmer water (die van de nacht is dan bevroren). Ik moet dan direct naar mijn werk, maar ze beginnen rustig te eten en niet te drinken dus ze hebben niet erg dorst... in de loop van de ochtend komt mijn vader nog eens nieuw water brengen en ze buiten zetten, meestal drinken ze dan wel ineens een emmer leeg. Als ik 's middags thuis kom voer ik weer en geef ik ze ook nieuw water, ook dan beginnen ze niet direct te drinken. 's Avonds later zijn de emmers meestal wel nagenoeg leeg en krijgen ze nog een emmer voor de nacht. Als ze dan meteen gaan drinken vul ik nog een keer bij en anders is het weltrusten!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:20

Hanneke84 schreef:
Toch oppassen!
Ik maakte 2x per dag de waterbak open en goot er warmer water bij.
Daarnaast maakte ze hem zelf ook open maar toch vandaag de da erbij!
Pony wilde niet meer drinken of eten en lag na een paar uur plat op de grond.
Verstoppingskoliek. Kwam met dit weer veel voor zei de da omdat ze dan minder drinken.

Stond de pony op gras ??

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:22

Pony's staan op gras maar echt heel veel gras is er niet meer.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:27

Een kleine waarschuwing over warm water geven.
Warm water bevriest veel sneller dan koud water.

Dit komt door het afkoelen van het warme water, het warme water verdampt snel in de koude droge vrieslucht.
Die verdamping trekt heel veel warmte uit het water.
Dus er wordt heel snel de temperatuur bereikt van 4 graden en lager.
Water van 4 graden en lager in temperatuur komt naar boven.
En dat water bevriest heel snel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:30

Hanneke84 schreef:
Pony's staan op gras maar echt heel veel gras is er niet meer.

Toch krijgen de pony's heel veel ijs en ijs koud gras, sneeuw ? en water binnen.

Neem zelf maar eens in de zomer flink wat ijswater en lekkere ijsjes.
Je krijgt er buikpijn van.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:34

Ik deed het (warmer water bij gieten) omdat het ijs snel ontdooide en omdat ik het idee had dat ze het prettiger vonden dan ijswater.
Nu moet ik zeggen dat ik niet zoveel warm water gebruikte dat de boel warm aanvoelde eerder gewoon minder koud dan vrieswater.
Ze kregen ook niet veel ijs en ijs koud gras binnen omdat ze de mogelijkheid hadden tot onbeperkt hooi (alleen met zulke kou anders beperkt)
Ik denk doordat hij meer ruwvoer binnenkreeg en minder water het foute boel was.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:35

corientjuhh schreef:
Het is koud weer dus ze drinken niet zo heel veel
Denk dat het wel kan
Misschien anders warm water in de bak doen dat het minder snel bevriest?
Of is dat niet goed voor een paard?

Hier drinken ze alsof hun leven ervanaf hangt, onze grote waterbak is geregeld katsleeg. 'Het is koud dus ze drinken niet veel'
geld misschien voor mensen maar zeker niet voor paarden, in ieder geval hier niet. Koud water bijvullen en geregeld het ijs losbreken,
eruit vissen en bijhouden! +:)+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:46

Ondanks dat Nederland een klein landje is, moeten we wel in de gaten hebben dat in mijn regio, zuid holland, de echte vrieskou pas dinsdag begonnen is.
In het oosten van Nederland is de kou al op zondag begonnen.
En zoals ik al eerder aangaf, de paarden gaan weer echt drinken, na 3 dagen vorst.

En als een paard te weinig water heeft, laten ze het hooi liggen.
Maar koud, nat en sneeuw gras geeft vocht.
En dat is zo slecht voor onze verwende paarden.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:51

Fluister dat eens mijn paard in :D
Die heeft ook pas sinds dinsdag echte vrieskou maar heeft nu toch echt te weinig gedronken.
Aan het gras is hij niet eens aan toe gekomen.
Misschien is het wel een eigenwijze haf :Y)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:55

Hanneke84 schreef:
Fluister dat eens mijn paard in :D
Die heeft ook pas sinds dinsdag echte vrieskou maar heeft nu toch echt te weinig gedronken.
Aan het gras is hij niet eens aan toe gekomen.
Misschien is het wel een eigenwijze haf :Y)

Nee hoor, een hafje is net zo eigenwijs als een Tinker en een Quarter.
Morgen, overmorgen kan je gaan slepen met de emmers.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:57

Dat hoop ik ook, maar ondertussen heeft hij nu wel al te weinig binnen gekregen.
Hoe los ik dat dan de volgende keer op?

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:04

Lowara schreef:
Ariebren schreef:
Zal een stukje ervaring delen.
De eerste dagen van de vorst periode drinken de paarden nog geen drie emmers water per dag.
Dat komt doordat ze genoeg vocht in hun lichaam hebben door de goede water voorziening in de "niet" vorst periode.
Na een dag of twee gaan ze meer drinken, gauw drie tot vier emmers per dag.
Dat komt mede doordat de relatieve vochtigheid van de lucht sterk daalt bij stevige vorst.
En de paarden gaan hun eigen vocht dan ook wat verwerken.
Maar mijn ervaring is, zorg voor water tijdens het hooi voeren en eten.
Loop na water geven nog een rondje om te controleren of er geen lege water emmers zijn.
Dan weer bijvullen.
En de tussenliggende periode van de voer beurten van ongeveer 8 tot 10 uur kan het paard makkelijk overbruggen.

En ga niet experimenteren met zout, suiker of wat anders in het water.
Heeft een paard echt dorst, dan breekt hij het ijslaagje.

3 tot 4 emmers per dag? per paard? :=
nou.. ik heb er 4 staan, en mag blij zijn als ik in totaal 2 reguliere emmers per dag aan ze kwijt kan. ( dus 2 emmers op 4 paarden)
zodra het flink vriest, lijkt het wel of ze totaal omdraaien qua drinkbehoeftes hier, normaliter drinken ze met gemak zo'n grote weidebak in 1 dag leeg,maar met vorst dus bijna niets

Dit herken ik wel! Krijg er ook amper 2 emmers in per 24 uur.
Gelukkig maar, want 25 paarden zonder water is heeeel veeeel emmertjes water dragen... _/-\o_