stalling shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 18:21

carmenbrum schreef:
Mijn shet staat nu bij min 10 ook op stal, gwoon oude varkensstal ong. 3x3, samen met een d pony. Ze hebben in de wei wel schuilstal met stro, dus eigenlijk voor mn shet hoeft het niet, gaat meer op mn d pony

toevallig! van mij komt ook in oude varkensstal! :D maar hoe bevalt het je shet? het binnenstaan? :#

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:24

Een van mijn shetten staat ook s'nachts binnen. Als bodembedekking heeft ze de strokorrel, haar ruif is goed gevuld en ze heeft gewoon een emmer water. Als ze in stal komt ligt er muesli of biks op haar te wachten. Naar mijn mening ervaart ze het als fijn om op stal lekker wat te kunnen eten en een droge plek heeft om te staan/liggen.
Gewoon proberen, je merkt zelf wel wat ie er van vindt. :)

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 18:25

Ies_ schreef:
Een van mijn shetten staat ook s'nachts binnen. Als bodembedekking heeft ze de strokorrel, haar ruif is goed gevuld en ze heeft gewoon een emmer water. Als ze in stal komt ligt er muesli of biks op haar te wachten. Naar mijn mening ervaart ze het als fijn om op stal lekker wat te kunnen eten en een droge plek heeft om te staan/liggen.
Gewoon proberen, je merkt zelf wel wat ie er van vindt. :)

fijn dat er ook positieve reacties zijn! bedankt! :j mag ik vragen hoe groot jou stal is? :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:42

Het verschilt ook erg per pony hoor! Wij hebben (o.a) ook 2 Shetten staan. De ene staat het liefst buiten en slaapt daar ook, ook als het keihard regent staat 'ie buiten. De andere staat juist vaker binnen en slaapt ook binnen. Die komt alleen buiten als het droog is!
Wij hebben dan 2 grote stallen (ca. 5*2,5) en een uitloop dus ze kunnen wel 24/7 naar binnen én naar buiten als ze willen.

Tip; Mocht je pony het toch niks vinden zo op stal (uiteindelijk is lekker buiten toch het beste!) kun je beter een schuilstalletje in de wei plaatsen. Als je geen (bouw)vergunning hebt voor de wei kun je altijd zoiets plaatsen, dit mag dan volgens mij wel http://images8.images-speurders.nl/images/42/4217/42178008_1.jpg

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:42

MachoXRuby schreef:
ik weet dat veeeeeeel mensen vinden dat een pony niet in een stal hoort! maar ik ga mijn shet toch echt snachts op stal zetten! en als dit niet werk of wat dan ook stop ik ermee. ik wil het gewoon echt even proberen! en ik ga er vnv aan beginnen.. dus ik ga hem vnv op stal zetten (het word bij ons -13 vanacht). en ik ga gewoon zn hooizak goed vol doen zodat hij lekker kan eten. en de volgende morgen mag hij weer op zn weitje!

Ik vind niks, wat ik hierboven schreef zijn FEITEN. Het is gewoon écht niet goed om een paard op stal te zetten, ook niet met min 10. Ja, er zijn inderdaad best wat paarden die van wat warmere gebieden afkomen (denk bijv. aan de arabier) dus wat minder 'gemaakt' zijn voor koud weer, shetlander niet. Die komen (origineel) van de shetland eilanden wat nog een stuk boven Schotland ligt, min 10 zijn daar de standaard temperaturen in de winter, vaak nog stukken lager.

Maargoed, als je 't écht perséé wil is dat natuurlijk jouw eigen keus, maar ik raad het je écht ten zeerste af, nergens voor nodig, nergens goed voor (in tegendeel, juist slecht!) en je pony doe je er óók geen plezier mee. Dus ik snap eerlijk gezegt niet waarom dat je 't toch persée wilt doorzetten. Maar zoals ik al zei, je eigen keus, ben al blij dat je pony normaal gesproken 24/7 buiten sta, helaas zijn er nog vele die áltijd 's nachts binnen staan of soms alleen maar een uurtje er uit mogen.

Ik bedoel 't verder ook niet aanvallend, wil het je gewoon duidelijk uitleggen :)

Olleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:54

Normaal staan mijn shetjes dag en nacht op de wei met schuilstal (2km van huis). Met al die regen was dat echt niet meer te doen.
Had zowat lieslaarzen nodig om ze te verzorgen en voeren. Nu staan ze lekker thuis. Overdag op de paddock en wei. 's nachts op stal. Bevalt mij en ook de shetjes prima.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:00

Wat doet een paard dan wanneer hij het koud heeft?
Welk ander mechanisme heeft een paard na vacht opzetten en proberen zich warm te eten?
Het laatste wat een dier kan doen is bewegen en bibberen, als het dier bibbert, probeert het met spierbewegingen zichzelf weer warm te krijgen (of te wel: hij heeft het koud!) Dat kost het dier heel veel energie om zo te bibberen, daarom worden paarden die het koud hebben zo mager op den duur. Als ze zich ondanks bibberen nog niet warm kunnen maken, raken ze onderkoeld, worden apatisch en kunnen sterven.

Bibberen is een algemene manier om de temperatuur omhoog te proberen te krijgen van alle warmbloedige dieren, dus inclusief mensen.
Wat paarden wel kunnen en wij niet is vacht opzetten als isolatie laag. Wij hebben niet zo'n vacht meer (gelukkig, zullen de meeste mensen denken) Maar dat werkt voornamelijk met droge kou, niet met langdurige regen en wind.

Dat bibberende paarden het niet koud hebben is, sorry voor Paard Natuurlijk, echt onzin.
Dat ze het meestal wel overleven en op den duur weer warm krijgen, is wat anders.

Lees dit maar eens:
http://www.horses.nl/verzorging/artikel ... d-het-koud

Maartje1990 schreef:
Ten eerste paarden hebben 't niet koud, ja ze zullen bibberen maar dat is hun meganisme dat ze warm blijven, werkt compleet anders dan bij een mens.

Citaat:
Heel heel kort samengevat:

Een paard hoort niet in een stal thuis, want:

- Paarden hebben geen dag- en nachtritme
- Paarden horen niet langer dan een uur achtereen stil te staan
- Paarden besteden 14 uur per dag aan het eten, bewegend
- Paarden leggen dagelijks minimaal 30 Km af
- Paarden zijn geen nest- of grotdieren maar slapen op de open vlakte
- Paarden worden gefrustreerd, gestrest, agressief en apathisch als ze alleen in een box staan. (Dat is één van de conclusies van onderzoekster Machteld van Dierendonck van de Universiteit van Utrecht.)

psychische gevolgen:
Het langdurig stilstaan in de stal heeft verveling tot gevolg, hetgeen nogal eens ontaardt in beruchte stal-ondeugden zoals luchtzuigen, weven, etc. Stalondeugden hebben niets met ondeugendheid te maken maar zijn een signaal van een dier in geestelijke nood.

lichamelijke gevolgen:
Langdurig stilstaan vermindert de doorbloeding van het lichaam van het paard en kunnen afvalstoffen zich ophopen in het lichaam en schade veroorzaken (spierverzuring, ziektes etc)

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:08

Mijn shet staat ook op stal, die komt nu ongeveer 5/6 uurtjes buiten. Dag en nacht kan helaas niet in deze omgeving :)
Merk wel dat hij het altijd fijn vind als die lekker binnen kan staan :) In de zomer staat die trouwens wel dag en nacht buiten..
Mijn stal is 2.5x2.5
Ik zou het dus gewoon lekker doen, en als die het vervelend oid vind gewoon weer naar buiten!

Nachtlampje

Re: stalling shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:23

Ik zou je shetterbol gewoon lekker buiten laten.
Het is een páárd, geen suikerklontje of een mens. Zo mogelijk onbeperkt hooi bieden en een schuilstal in de weide plaatsen, of windgaas of dergelijke.
Je vraagt erom; JA, ik raad het ten zeerste af om je shet in een stal te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:28

MachoXRuby schreef:
We hebben helaas de stal niet in de wei.. dus dat gaat niet anders was dat een mooie oplossing geweest! het lijkt me ook fijn als hij snachts ff lekker in het stro kan gaan liggen en uit de wind staat :D

Die van mij ligt buiten op de bevroren grond met een laagje sneeuw op zijn rug.
Zijn inloop stal ziet tie niet staan........

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 21:30

ik heb me shetje net binnen gezet in een dik pak stro! hij begon meteen te rollen hij leek het heerlijk te vinden! hij moest daarna wel 2x snel achter elkaar plassen? maar hij staat nu lekker aan zn hooi te krabbelen! ik hooop dat hij het fijn vind! :D morgen vroeg krijgt hij weet extra hooi! het gaat morgen veel sneeuwen dus ik denk dat hij ff binnen blijft en zaterdag hele middag op de wei

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:46

Ik hou ook niet zo van negatieve antwoorden. Maar een paard hoort NOOIT allleen te staan.
Beter buiten met genoeg hooi en vriendjes dan alleen op stal! Als hij het buiten koud heeft kan je ook een lekker waterdicht dekentje op doen.

Zorg voor gezelschap, dat hebben ze nodig, geen stal.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 21:51

Babybeertjes schreef:
Ik hou ook niet zo van negatieve antwoorden. Maar een paard hoort NOOIT allleen te staan.
Beter buiten met genoeg hooi en vriendjes dan alleen op stal! Als hij het buiten koud heeft kan je ook een lekker waterdicht dekentje op doen.

Zorg voor gezelschap, dat hebben ze nodig, geen stal.

ik kan niet nu opeens een pony gaan kopemn hoe graaag ik het ook zou willen!

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:05

Ik kan je vertellen dat mijn pony tot 3 maand geleden 24/7 in de wei liep. Weer of geen weer. Sinds 3 maand heb ik hem door een blessure van mijn kant in pension gezet. Hij heeft zijn eigen stalletje van 2,5 x 2,5 m. Daarin een liksteen, automatische drinkbak en hooiruif. Hij staat mij tegen de schemering al verontwaardigd op te wachten omdat ie op stal wil. En dat terwijl hij in een weitje loopt met nog 2 andere shetters die dag en nacht buiten lopen. In de wei is een schuilstal aanwezig en daar komt ie van de zomer dag en nacht te lopen. Van de winter/lente gaat ie gewoon 's nachts op stal. Ikzelf heb al genoeg slapeloze nachten gehad met slecht weer of het allemaal wel goed ging met mijn pony's. Deze stallingsregeling bevalt óns uitstekend! :j
Doen waar jij en je pony je lekker bij voelt. Vriendje is wel aan te raden, hij staat in de wei ook alleen? Persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen, maar ja, over jouw financiën kunnen wij niet beslissen uiteraard. :$

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:10

Ik vind het een beetje apart, dat je nu ineens je paard 'NIET binnen mag zetten'.. Waar slaat dat op?
TS denkt dat haar pony dat fijner vind, dat zij dat wil proberen is hartstikke goed, zo leer je je pony beter kennen. Jullie kennen haar pony niet, en elke pony heeft weer andere gedachten over buiten staan. (Mijn paard vind het met dit weer niks, ze staat wel buiten maar is erg chagerijnig)

Kijk, als jij je paar volkomen natuurlijk wil behandelen. Mag je eerst 10.000 hectare grond kopen als het niet meer is. O-ver-al staat een HEK om heen, dus 'natuurlijk' bezig zijn is prima, maar helemaal 'natuurlijk' zal het nooit zijn.
Dus loop dan alstjeblieft niet zo te zeuren over of ze hem op stal gaat zetten of niet. Het is prima dat je je mening geeft, sterker nog: Super goed! Maar je moet niet zeggen: "Het zijn FEITEN, en hoe is het zeg klopt het." Want dat is niet zo.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:18

Maartje1990 schreef:
MachoXRuby schreef:
ik weet dat veeeeeeel mensen vinden dat een pony niet in een stal hoort! maar ik ga mijn shet toch echt snachts op stal zetten! en als dit niet werk of wat dan ook stop ik ermee. ik wil het gewoon echt even proberen! en ik ga er vnv aan beginnen.. dus ik ga hem vnv op stal zetten (het word bij ons -13 vanacht). en ik ga gewoon zn hooizak goed vol doen zodat hij lekker kan eten. en de volgende morgen mag hij weer op zn weitje!

Ik vind niks, wat ik hierboven schreef zijn FEITEN. Het is gewoon écht niet goed om een paard op stal te zetten, ook niet met min 10. Ja, er zijn inderdaad best wat paarden die van wat warmere gebieden afkomen (denk bijv. aan de arabier) dus wat minder 'gemaakt' zijn voor koud weer, shetlander niet. Die komen (origineel) van de shetland eilanden wat nog een stuk boven Schotland ligt, min 10 zijn daar de standaard temperaturen in de winter, vaak nog stukken lager.

Maargoed, als je 't écht perséé wil is dat natuurlijk jouw eigen keus, maar ik raad het je écht ten zeerste af, nergens voor nodig, nergens goed voor (in tegendeel, juist slecht!) en je pony doe je er óók geen plezier mee. Dus ik snap eerlijk gezegt niet waarom dat je 't toch persée wilt doorzetten. Maar zoals ik al zei, je eigen keus, ben al blij dat je pony normaal gesproken 24/7 buiten sta, helaas zijn er nog vele die áltijd 's nachts binnen staan of soms alleen maar een uurtje er uit mogen.

Ik bedoel 't verder ook niet aanvallend, wil het je gewoon duidelijk uitleggen :)

Jeetje zeg, jij doet net alsof ze der pony marteld.
Je draaft een beetje door.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:22

Welja, wat me meer zorgen baart nu.. Ponylief staat ook alleen op de wei?
Nooit enig sociaal contact, geen natuurlijke interactie tussen paard en paard?
Sorry meid, maar dat kan echt niet. We sluiten jou ook niet op in een isoleercel.
Je hoeft helemaal geen pony er bij te kopen, misschien is er wel iemand in de buurt die een weitje zoekt voor zijn of haar pony.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:28

Ik ben het volledig met jesito eens!

Hmm, dat ie alleen staat is idd niet zo gezond..
Je hoeft idd niet gelijk een pony er bij te kopen, maar iemand zoeken die óf bij jou er in wil staan óf jij bij hem/haar!

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 08:33

FIrisje schreef:
Ik ben het volledig met jesito eens!

Hmm, dat ie alleen staat is idd niet zo gezond..
Je hoeft idd niet gelijk een pony er bij te kopen, maar iemand zoeken die óf bij jou er in wil staan óf jij bij hem/haar!

hij komt zoiezo vaak met andere ponys in contact omdat hij dicht bij een heleboel andere ponys staan! we gaan ook vaak wandelen samen met andere ponys en onderweg komen we ook veel ponys tegen. het heeft ook niets met financien te maken dat ik nu geen pony kan kopen. mijn vader is bezig een nieuwe stal te maken en mijn ouder willen perseé eerst de stal af maken en dan de pony pas kopen! het was ook eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat ik deze shet kreeg, maar de oude baasjes moesten hem weg hebben er anders dan ging hij gewoon naar de slager! hij is ook pas 3 en was toen ik naar hem ging kijken super bang! ze moesten hem vangen uit de wei! de 1e dag bij mij kwam hij meteen vrollijk hinnikend naar me toe lopen! we nu echt zn goede band samen. elke keer als hij mn stem hoort begint hij al te hinniken;) hij is echt supperr lieff ! en super sociaal dus ik denk dat hij van de zomer helemaal blij is als hij samen met mij 'toekomstige pony' door de wei huppelt! :D

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 08:35

vandaag heb ik het helaas druk met school.. maar mijn vader heeft hem vanmorgen al gevoert! en gaat steeds even kijken! :D hij ziet er gewoon rustig uit! en hij ligt de hele tijd te rollen in het stro! zo schattig :+:

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:41

Goed zo meid, ik vind dat je het goed doet.
En dat de pony nu even alleen staat zal die echt niet dood aan gaan.
Er wordt aan gewerkt, want een vriendje zal idd voor je pony leuker zijn.
Trouwens ik zou je pony niet te vaak overdag binnen houden dan gaan ze zich vervelen.
Ookal gaat het vandaag sneeuwen, daar kan je pony best tegen.
En je hoeft hem er niet de hele dag in de sneeuw te laten staan, maar buiten is toch echt wel fijn voor je pony.

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:36

Net als Jesito raad ik je wel aan je pony gewoon lekker overdag buiten te zetten. Dan kan ie lekker zijn beentjes strekken en wordt de stal niet saai voor hem. In de tijd dat mijn pony in pension staat is hij twee keer niet naar buiten geweest. Eén keer omdat ie zo eigenwijs was om niet naar buiten te willen en dus achterstevoren in stal bleef staan en één keer omdat de pensionhouder de stal waar mijn pony staat, glad over het hoofd had gezien met buiten zetten. Heb hem 's middags nog even zijn benen laten strekken. Dat ie af en toe een dagje op stal staat heb ik helemaal geen probleem mee, maar het liefst elke dag naar buiten, wat voor weer het ook is, hij kan 's nachts toch weer lekker op stal.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:04

Helaas is het niet bij iedereen bekend, maar paarden zijn sociale dieren en takelen af door eenzaamheid.
Dit is voor ons misschien moeilijk te begrijpen. Er is zelfs een reclame op tv over geweest. Paarden moeten regelmatig buiten lopen en hebben gezelschap nodig. Af en toe met andere pony's lopen of spelen is helaas niet genoeg. Een geit of ander dier kan ook gezelschap houden. Maar een pony alleen in een stal/wei laten staan de hele winter is echt niet voldoende. Het klinkt heel hard, maar je kan dan misschien beter een tijdelijk ander plekje voor hem zoeken totdat hij wel gezelschap kan krijgen.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:50

Nou TS, stel je een vraag over waar je op moet letten met de stalling, krijg je een heel legio aan andere 'tips'. :=

Ik ben het eens met FIrisje en jesito, men reageert wel weer heel overtrokken..

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:23

Fijn dat je pony lekker rustig binnen staat! Zou hem alleen wel ook vandaag lekker een frisse neus laten halen in plaats van zondag pas weer naar buiten. Als dit zijn eerste keer binnen is zal het wel prettig voor hem zijn als ie ook lekker naar buiten kan. :)