Keihard bevroren paddocks.. Binnen/buiten laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:31

Mijn paard mag ik nu net weer opbouwen door een ernstige blessure van vorig jaar met de vorst, band verrekt doordat ze haar voet zwikte op hobbelige ondergrond vermoedelijk. Ze kregen in bodegraven rond die tijd veel paarden met deze blessure binnen door bevroren bodems. Ik doe het niet meer, heb de paddock nu zelf met de hand gesleept voordat het ging vriezen. Op hobbelige bodem doe ik echt niet meer..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:43

Dav schreef:
Helaas is dat niet overal mogelijk. Hier komt dan zeker weten de tractor vast te zitten.....

Dan maar handwerk er van maken zou ik zeggen tegen degene waar het met de tracker niet kan. Ja is een K klus (heb ik ook moeten doen) maar goed dan heb je ook geen gedonder.

Sky_As

Re: Keihard bevroren paddocks.. Binnen/buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:13

ik zou met dit weer gewoon uitkijken. Mensen die nog nooit iets gehad hebben zullen er weinig om geven. Mijn pony staat dag en nacht op de wei, dus heeft er geen last van, maar onze jonge paarden, gaan met dit weer echt niet de paddock in, die komen aan de longe en worden gereden.
een paard die uit het kruis gescheurd is of een jaar op rust moet door een blessure kost veel geld.

En een paard die op een ijsbaan moet staan zodat hij "buiten" is, kun je misschien net zo goed even wandelen (of als dat niet gaat nog eerder op een wei zetten, al zal dat wel helemaal onmogelijk zijn).
Voor de frisse lucht hoeft mijn paard niet naar buiten, die staat in een buitenstal, voor contact hoef ik het ook niet te doen, die kan snuffelen met soortgenootjes (al vind ze daar niet zoveel aan).
Rennen kunnen ze niet met dit weer, en om nou stil te gaan staan met -8 buiten, geloof ook echt niet dat een paard daar op zit te wachten (zeker omdat ze in de meeste paddocks toch geen voer/hooi tot hun beschikking hebben)
Wij hebben gelukkig een goede cirkel waar we ze in longeren (gewoon aan het halster, kunnen ze even de benen strekken) en een binnenbak om te rijden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:20

Hier gaan ze gewoon naar buiten. Ik hark 's avonds de paddock zoveel mogelijk recht, ookal valt dat nu niet mee met al die bevroren brokken. Zolang ze niet uit hun stekker gaan maak ik me niet druk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:20

Hier houden we het weer in de gaten en zodra er vorst voorspeld wordt, wordt de bak glad gemaakt zodat deze vlak opvriest.
Hier dus een perfect gladde paddock, geen beenbrekerij. Is inderdaad keihard maar ze kunnen er gewoon op.

Gewoon zorgen dat de bak glad is voor de vorst.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:33

Bij mij gaan ze ook altijd naar buiten en lopen nu inderdaad op bevroren, hobbelige bodem. Maar ze zoeken hun eigen weg wel, zijn voorzichtig en omdat ze er altijd uit gaan doen ze ook niet gek.

Edit: ze hebben wel onbeperkt hooi in de paddock om zichzelf warm te houden en kunnen ook zelf de stal in.
Laatst bijgewerkt door Jessix op 01-02-12 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:35

Hebben de eigenaren van die stal de paddocks niet goed gevlakt voor het ging vriezen?
Die van mij staat nu op een perfect harde egale bodem..

Hobbelige bodem had ik bij die van mij echt niet gedaan, dat is al zo'n lijpo.. die breekt echt zijn been!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:36

Ik vlak altijd de bodem zodra er vorst voorspeld wordt. De paddock is super en de rijbaan met wat zout er door ook. Paardjes staan gewoon lekker buiten op de dag.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:37

doom schreef:
Hebben de eigenaren van die stal de paddocks niet goed gevlakt voor het ging vriezen?

Hobbelige bodem had ik bij die van mij echt niet gedaan, dat is al zo'n lijpo.. die breekt echt zijn been!

Nee, dat kan ik helaas niet. En mijn paardjes passen zich wel aan. :)

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:38

Bij ons zijn de paddocks gesleept voordat het ging vriezen. Paarden lopen dus op een vlakke ondergrond.
Ookal was dit niet zo dan zouden ze alsnog gewoon naar buiten gaan, alles beter dan de hele dag op stal.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:40

Caira schreef:
Met de tractor trekken is onmogelijk hoor, die zijn sterk maar niet ZO sterk.

Hebben jullie geen weiland wat je even open kunt gooien? Hier staan ze ook heerlijk op de weide nu, ze kunnen toch de grond niet slopen!

Nou inderdaad, de trekker komt er ook niet doorheen hoor. Heb zelfs m'n bak nog geprobeerd met de frees maar helaas.

Ik heb ze nu ook in het land lopen. Tuurlijk is het hard, maar ze kijken zelf echt wel uit. En risico's houd je toch. Ook in de zomer.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:45

Jessix schreef:
doom schreef:

Nee, dat kan ik helaas niet. En mijn paardjes passen zich wel aan. :)

Tja... ik moet eerlijk bekennen dat ik na die van mij gelongeerd te hebben al zijn voetpassen weer met de hark heb vlak geharkt.
Met blaren aan toe op mijn handen... het is allemaal wel meer werk.. Maar mogelijk is het meestal wel!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:49

Hoe doen jullie dat dan; zelf slepen?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:51

Ik ben net de mijne gaan uitlaten, ik dacht dat als ik ze apart in de piste stak, dat het nog goed zou meevallen, maar helaas. Zo zot als een achterdeur... Ik heb ze elk na een kwartier opnieuw in hun stalletje gestoken... Ik vertrouw het ook niet echt met al dat ijs in de piste... (grote plas van 10meter diameter...). Maar nu wel weer schuldgevoel omdat ze binnen zitten. Iemand een idee hoelang dit gaat aanhouden?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:52

wij met de bakvlakker en met een hark.. en we strooien zout...

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:52

mysa schreef:
Hoe doen jullie dat dan; zelf slepen?

Trekker en weidesleep erachter. Echter komt mijn sleep er niet meer doorheen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:53

slepen ook doen voor de vorst. Of wat ik gedaan heb net na de eerste vorst zak je niet meer zo snel door de modder, maar is het nog wel bewerkbaar.

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:54

Bij ons op de stal hebben ze net voor de vorst de paddocks vlak getrokken en dus kunnen onze paardjes veilig naar buiten. Daar ben ik wel erg blij mee omdat het idd prachtig zonnig weer is.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:55

Mijn paardjes staan gewoon buiten. Wel harde bak, maar ach zolang ze lekker vrij kunnen lopen geen probleem! Maar rijden doe ik niet in de bevroren bak!!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:55

Hij was gesleept :)
Maar nu gewoon knetterhard.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:58

De overbescherming komt ook in de paardenwereld terecht.... Je kan ook eerst met een hamer alle bulten platslaan. :P
Maar serieus: mijn pony's gaan ook gewoon naar buiten hoor. Ze merken zelf wel dat de grond oneffen en hard is en daar kijken ze wel voor uit.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:58

Zet m'n beestjes ook niet op een hobbelbodem hoor, ze gaan er iedere dag een hele tijd uit maar dan nog moet er altijd ff een race/bok sessie plaatsvinden..
De paddock is keihard terwijl ik die wel gesleept heb, de bak is gelukkig goed te doen want daar had ik ook zout gestrooit, wel harken nadat ze gerold hebben enzo anders is t de volgende dag alsnog geen doen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:59

Ja, precies Antje_vip. Het zijn wel paarden hoor..Ze kunnen echt wel wat hebben.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:02

Het zijn idd wel paarden, maar ieder paard is verschillend..
Die van mij staat met dit weer meer op zijn voorbenen als ook op zijn achterbenen.
Ondanks dat ik nu veel met hem op pad ga nu om in een binnenhal te kunnen rijden..
Daarom ben ik zo blij dat onze bodem vlak is. Op een hobbelige stuk zou ik die van mij echt niet los kunnen laten, zonder blessures :n
( had ik er maar eentje die wat meer om zich zelf dacht! )

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:03

jup....maar hoewel ik ze wel naar buiten laat, mijn vorige paard heb ik er wel aan verloren...