Voorzorgsmaatregelen paarden 24/7 buiten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:06

Hier geen speciale voorzorgen. Onze paarden (24/24 u buiten met schuilmogelijkheid op zand) hebben altijd hooi ter beschikking. Nu het zo koud wordt mogen ze geen seconde zonder zitten, de vertering van ruwvoer zorgt voor ontwikkeling van warmte waardoor ze het dus niet koud krijgen. Geen van onze paarden heeft een deken op tenzij mijn oude paard met artrose als het dagen aan een stuk nat en koud is. Nu dus ook zonder deken.
De automatische drinkebakken zijn uiteraard afgesloten, ze krijgen water in een grote bak, regelmatig het ijs kapot kloppen is de boodschap, anders een bal in de kuip leggen, verhindert (tot op zeker punt) het volledig dichtvriezen. En het klopt dat warm water sneller vriest dan koud.

LADPR

Re: Voorzorgsmaatregelen paarden 24/7 buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:07

Een bal werkt volgens mij alleen als het wateroppervlakte groot is. Heb het hier een aantal keer geprobeerd maar altijd vroor de bal vast. Ik heb ook van die cementkuipen staan.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:22

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:45

Ik kan wel een test doen ;)
2 dezelfde speciekuipen naast elkaar, buiten bereik van de paarden, beiden 1 emmer koud water en dan bijvullen, 1 met 1 emmer koud en 1 met 1 emmer heet water en dan om de zoveel tijd kijken of eventueel temperatuur meten als ik een thermometer kan vinden die zo laag kan gaan in water, en kijken na hoeveel tijd de bakken bevriezen.
Leuk experiment...

Kokend water in de lucht gooien en bevriezen is natuurlijk niet vergelijkbaar met een natuurlijke situatie. Kokend water heeft zeer snel bewegende moleculen en als je dan dat dampende/stomende water de lucht in sproeit, zullen de losse deeltjes veel sneller afkoelen (zeker bij die extreme temperaturen) dan wanneer het bij elkaar in de waterkoker blijft zitten en geleidelijker afkoelt. Dan gaat het steeds langzamer bewegen afhankelijk van de temperatuur.
Warm water aanvullen in een bak met koud water, geeft een opwarming van de temperatuur van het water van een aantal graden stijging. Normaal kraan water zit tussen de 5 en 10 graden afhankelijk van hoe koud het buiten/onder de grond is.
Als het door de kou buiten af koelt tot tegen het vriespunt, of er ligt ijs op het water, en je vult dan bij met warm water, dan zal het water wel stijgen in temperatuur, maar meestal wordt het dan gewoon weer normaal koud tot lauw. Dat water is gewoon gemengd tot een normale temperatuur en de watermoleculen zullen dan ook weer minder bewegelijk worden dan bij heet water. Het is immers al afgekoeld?

In de praktijk spelen meer dingen mee dan alleen de temperatuur van het water. Schaduw of zon, plaats van de bak ten opzichte van de wind/luwte, of er regelmatig gedronken wordt of het water alleen maar stil staat.
Stromend water bevriest minder snel dan stilstaand water. dieper water minder snel dat oppervlakkig water. Daarom kun je op ondergelopen weilanden met een klein laagje water al snel schaatsen (zo ook ijsbanen, en zie hoe kunstijsbanen worden gemaakt...)
dan de vijvers en later pas de beken en rivieren. Zeer snel stromende rivieren zullen echt heel lastig dichtvriezen.

Het is ook niet voor niets dat men bevriezen voorkomt door het plaatsen van (vijver) pompen, en warmtedompelaars/warmtelint of op andere wijze verwarmen van de bak. De andere manier is voorkomen/vertragen van warmteverlies door isolatie.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:48

Hier wel speciale voorzorgsmaatregelen. Sommige plekken zijn dusdanig nat en vertrapt door de regen, en nu dus erg ongelijk op gevroren wat de kans vergroot op blessures natuurlijk. De eerste winter 24/7 is het nog even aftasten hoe en wat de beste oplossing is. Dus een nieuwe route moeten maken voor de paardjes om in de inloopstal te komen. En verder zorgen voor genoeg ruwvoer, water regelmatig checken.

Mijn paardje staat nog maar 5 weken 24/7 buiten dus ik hou haar wel goed in de gaten of ze het niet koud krijgt (staat ook zonder deken). Maar tot nu toe gaat het prima.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:11

Mijn paardje staat sinds een paar dagen ook 24/7 buiten en stond voorheen snachts op stal. Nu alleen een schuilstal met rubber matten. Het enige is dat we de speciekuip met water in de stal hebben gezet zodat hij wat minder snel bevriest. Verder de drinkbakken goed ijsvrij houden. Wij komen 2x per dag en geven de paardjes wel wat meer ruwvoer zodat ze lekker warm blijven. Verder staat mijn haffie onder een 200 grams deken dus koud heeft hij het niet. Onze bak is nog droog en niet helemaal bevroren dus ze liggen gewoon in de bak. Verder niets bijzonders.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:02

Heb vanavond kokend water gedaan in de waterbak ( maar 1 thermoskan :D) en het was nu gewoon koud ipv ijskoud. Verder een rubberenbal gedaan in de badkuip ik ben benieuwd morgen.

Hoeveel hooi geven jullie nu extra met de kou?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:08

Ik geef zoveel voordroog dat het smorgens netjes op is. Bij teveel gaan ze er een knoeiboel van maken. Nu zullen ze wellicht twee of drie uur zonder voer staan smorgen maar alles op de grond gooien en er dan in gaan mesten vind ik ook geen goed idee. Om een idee te geven: bij normale temperaturen krijgen ze ca. 2 plakken per dag (van zo'n grote pak voordroog), nu eten ze er drie. Dus toch wel best fors meer.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:37

Toch wel de helft meer dus.
Ik gaf ze tot gisteren 1 kilo in de ochtend en in de avond per paard meer + 150 gram (nog ongeweekt) bietenpulp & zemelen. Het was hier toen nog maar -3 'snachts en overdag rond het vriespunt. Nu deed ik vanavond boodschappen en viel mij op dat de oostenwind aantrok en het erg koud aanvoelde. We zijn toen meteen langs stal geweest om de ochtendportie ( 2x 5 kilo) op te hangen in de wei. Ze kregen eerst ( voor het vroor) 9 kilo per pony. En nu dus 16 kilo. Van onbeperkt worden ze te dik helaas, ze blijven echt eten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:47

Ik voer onbeperkt voordroog maar voer er ook ruwvoer van Subli bij, daar zitten zoveel voedingsstoffen in dat ze veel minder hooi nodig hebben. Dus ze eten nu net zoveel voordroog als dat het warmer is alleen ze krijgen wel meer van dat Subli voer, maar ze zitten nooit zonder.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:55

Is dat de lucerne of ruwvoermix?
En geef je dat dan gewoon per portie waardoor ze minder hooi eten?
Ik wil zelf het liefst achter stro aan zodat ik dat kan mixen en ze wel onbeperkt kunnen eten maar niet dik worden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:57

Nee de ruwvoermix, lucerne zit te veel in voor die kleintjes van mij.

Ik voer het gewoon tussen het hooi in de hooiruif.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:57

Niks. Vind 't een verademing dat 't vriest en paard ook. Er is vandaag een wei opengegaan (alle weides waren dicht) en die blijft ook open zo lang het vriest. Verder is er niets anders dan anders.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:01

Oke dankjewel LADPR :)
En zit daar wel minder in dan qua voedingsstoffen?
Want ik zie dat het bestaat uit hooi, luzerne en melasse?
Ik voer nu droge voordroog, 2e snede best wel grof en stekelig.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:03

Nee er zitten juist meer voedingsstoffen in waardoor ze dus in verhouding minder er van hoeven te eten en dus ook minder hooibuik krijgen.

Ik heb ongeveer hetzelfde voordroog erbij als jij als ik het zo lees.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:08

Ik zal morgen eens kijken bij de boerenbond, het zal sowieso wel een goede vervanger zijn voor de bietenpulp en zemelen waar ik nu de vitaminebrok in doe.
Dankjewel!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:11

Graag gedaan

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:03

Hier krijgen de paarden meer hooi. Over het water hoef ik mij geen zorgen te maken, we hebben een grote verwarmde waterbak. Ik ben vooral druk met het terrein goed begaanbaar te houden. Sneeuw steeds wegvegen, bak iedere dag lostrekken...
Ik las net op de knmi stite vanaf volgende week woensdag 85% kans op zachter weer *\o/* Vooral in combinatie met sneeuw vind ik dit weer vreselijk. Dan liever iedere dag regen.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:49

Hanneke84 schreef:
Ik zal morgen eens kijken bij de boerenbond, het zal sowieso wel een goede vervanger zijn voor de bietenpulp en zemelen waar ik nu de vitaminebrok in doe.
Dankjewel!

Hey,
even off topic, maar waarom zou je bietenpulp en zemelen met vitaminebrok willen inruilen voor een mengeling van hooi, lucerne en melasse? lucerne heeft bij mijn weten een hele scheve Ca/P verhouding, dus daar mag je denk ik sowieso niet te veel van geven als je het niet compenseert met iets anders (dacht granen). Melasse is suikerstroop en enorm belastend voor een paard (paarden zijn niet gemaakt om suiker te verteren)
Van bietenpulp en zemelen heb ik dan weer net wel goede dingen gehoord. Bietenpulp was dacht ik goed voor de darm en in zemelen waren de meeste verhouding wel ok..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:52

Hier ook geen extra voorzorgsmaatregelen.
Ze krijgen 3x per dag hooi en de waterbak wordt ook in de gaten gehouden.

Misschien een warmere deken als hij het koud lijkt te hebben. Maar verder niets extra's.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:04

@ Arwen21: Bij dit ruwvoer is er geen sprake van die scheve verhouding. Heb het er juist gisteren nog met over gehad met iemand die net zo'n voedingscurses heeft gedaan.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:13

arwen21 schreef:
Hey,
even off topic, maar waarom zou je bietenpulp en zemelen met vitaminebrok willen inruilen voor een mengeling van hooi, lucerne en melasse? lucerne heeft bij mijn weten een hele scheve Ca/P verhouding, dus daar mag je denk ik sowieso niet te veel van geven als je het niet compenseert met iets anders (dacht granen). Melasse is suikerstroop en enorm belastend voor een paard (paarden zijn niet gemaakt om suiker te verteren)
Van bietenpulp en zemelen heb ik dan weer net wel goede dingen gehoord. Bietenpulp was dacht ik goed voor de darm en in zemelen waren de meeste verhouding wel ok..

In bietenpulp zit helaas ook wat melasse.
De verhouding in de ruwvoermix is calcium 0,7 en fosfor 0,25 nu weet ik alleen niet meer of het nu 1:4 of 4:1 moet zijn.
Suiker/zetmeel komt niet boven de 5% geloof ik.
Als ik meer bietenpulp geef dan ik nu voer dan worden ze druk dus vandaar dat ik toch een alternatief zoek.

Vanmorgen zag ik ook dat ze zelf het ijs kapot hadden getrapt in de kuip.
Ze kwamen ook niet drinken toen ik het bijvulde dus dat zit wel goed denk ik.
Vandaag ga ik minder hooi geven, ze hadden nog wat over en ik had het idee dat ze nog gewoon vol zaten want van de nieuwe portie werd ook niet zo gulzig als anders gegeten. :Y)

tinkerkyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:19

Een verwarmingselement voor in een aquarium is een heel handige manier om je waterbak ijsvrij te houden! Ik heb een speciekuip in de schuilstal gezet, zodat ie niet in de wind staat en dan gewoon de hele dag dat ding aan. Hebben ze de hele dag en nacht te drinken, net als normaal :) Je moet dan natuurlijk wel een elektriciteitsaansluiting hebben...

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:49

Zorgen dat de paarden altijd ruwvoer tot hun beschikking hebben. En even extra in de gaten houden dat de waterbak niet bevriest.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:20

Hanneke84 schreef:
Heb vanavond kokend water gedaan in de waterbak ( maar 1 thermoskan :D) en het was nu gewoon koud ipv ijskoud. Verder een rubberenbal gedaan in de badkuip ik ben benieuwd morgen.

Hoeveel hooi geven jullie nu extra met de kou?

Da's echt niet genoeg voor een hele nacht met -10 ;)

Mijn verwarmbare drinkbak doet prima werk. De speciekuipjes in de stal waren vanmorgen bevroren en die gaan pas vanavond laat weer gevuld worden met (lauw) water, alleen mijn bad/douche kraan voor het warme water was bevroren omdat die deels onbeschermd in de open stal zit. Maar met een haarföhn was die ook snel weer open zodat ik in de stal weer warm water kon tanken voor de grote speciekuip bij de beide ponymerries die apart staan omdat 1 van de 2 nieuw is en nog niet zonder kleerscheuren bij de rest in kon staan.

In het zonnetje was de bak gistermiddag rijdbaar in stap en draf, het bovenste laagje dooit dan. Daarna weer gesleept, maar helaas rijdt je hem dan ook weer aan. Misschien kan ik beter de paarden er 's middags in laten rennen zodat ze alles goed los trappen :P
Nou ja, hij is in elk geval mooi vlak en zacht liggen kunnen ze in de stal(len en evt. onder het afdakje.