Strokorrels en houtkorrels nemen als beste vocht op. Daar haalt geen andere bedding het bij. Verder zou ik de TS ook adviseren om de merrie eens te laten testen op een 'suiker'probleem.
tiny_tiger
Geplaatst: 31-01-12 16:34
Ik heb ook een merrie ik heb haar nu op vlas gezet maar datis stuken beter ze loop ook niet meer te sopen in haar stal ik ben er blij mee dat ik het gedaan heb
Laatst bijgewerkt door tiny_tiger op 31-01-12 16:38, in het totaal 2 keer bewerkt
ik deed idd ook altijd een flinke laag vlas onder het stro, niet elke dag wegscheppen maar het vlas gewoon laten verzadigen. hielp goed, bleef een stuk droger!
Ik ben echt superblij met alle tips, ik ga sowieso vragen om vlas/strokorrels/zaagsel/houtkorrels. Voor deze week doen we het met stro en dan niet meer de natte onderlaag weghalen, en tot nu toe bevalt het. Merrie zelf vindt het ook een goed plan
ik zou anders mot als onder laag doen en daar over sto en dan alleen de mest er uit halen en elke week de natte plekken van het mot weg halen die van mijn staat helemaal op moet maar die blijft ehct heel schoon hij stond voor de tijd ook op stro en kon elke dag zijn stal helemaal leeg halen maar hij mag niet niet meer op stro dus moets ik op mot en ik gebruik 3 balen mot in de maand en hier voor had ik wel 12 balen stro in de maand wat er veel is en moet zeggen me pony staat tot zijn kniene op het mot dus kan ook erg lekker liggen wat hij elek avond doet hihihi
Mot is zaagsel, ookwel meel genoemd. Het is erg fijn en vaak ook erg stoffig.
Ariebren
Geplaatst: 01-02-12 21:14
DubbelDun schreef:
Mot is zaagsel, ookwel meel genoemd. Het is erg fijn en vaak ook erg stoffig.
Houtmot, of te wel fijn zaagsel is zeer slecht voor mens en dier.
Ik heb een aantal jaren gewerkt op een Biologische Energie Centrale met als brandstof hout. Als veiligheid voor ons zelf werden we verplicht om een goed mond en neus masker te gebruiken tijdens de werkzaamheden in de houtopslag, en aan het hout transport systeem.
Kei hard gezegd, hout stof is kanker verwekkend voor ademhalings wegen.
1 van mijn paarden is ook zo'n pismerrie. Ook zij drinkt aanzienlijk meer dan de andere paarden. Bij haar is het onderzocht waar het vandaan kwam. Dit paard doet ook heel veel kleine plasjes op het moment dat ze haar buikspieren aanspant. Vaak last van blaasontsteking gehad. Na onderzoek bleek dat ze een afwijkende blaasligging heeft en agv daarvan een bedding net voor de vulva is ontstaan. De da vertelde ons dat bij zgn pismerries ook vaak voorkwam dat de urinebuis verlamd of slap is. Dat is gelukkig niet het geval. Wel is het zo dat hier niets aan te doen is. Heb jij je merrie verder laten onderzoeken? Als je dat zou willen dan kan ik je Emmeloord aanraden. Zij zijn heel ver op dit gebied.
Dan het strooisel. Ook dit paard is snel smerig. We hebben haar op een flink pak stro icm rubberen matten staan. We hebben al ruim 10 jaar en van alles qua strooisel wel uitgeprobeerd. Zoals we het nu doen,blijft ze het schoonst.
Mijn merrie plast ook enorm veel. Ze stond op de vorige stal op een bed van stro. Moest iedere dag compleet eruit gehaald worden vanwege de nattigheid. Op mijn nieuwe stal staat ze op vlas. Scheelt echt aanzienlijk. Ze staat tegenwoordig gewoon weer droog, al moet ik iedere dag wel veel zeiknatte plekken eruit halen.. Heb ook een zgn pismerrie. Ze piest ook enorm veel van zich af tijdens de hengstigheid. Ze sproeit dan echt de hele dag.. Het voordeel van deze vorstperiode is dat ze niet onbeperkt kan drinken. Drinkinstallatie is bevroren, dus wordt nu met emmers gedaan. Zo kan dr drinkhoeveelheid een stuk beter id gaten gehouden worden.
LiVetime
Geplaatst: 02-02-12 01:20
DubbelDun schreef:
Strokorrels en houtkorrels nemen als beste vocht op. Daar haalt geen andere bedding het bij. Verder zou ik de TS ook adviseren om de merrie eens te laten testen op een 'suiker'probleem.
Zou je dat eens willen uitleggen? Bedoel je een teveel of een tekort aan suikers?
@LiVetime : het is niet alleen zozeer een tekort of overschot, maar een gevoeligheid voor de wisselingen in aanbod. Een paard wat fructaangevoelig is, kan met deze kou en weidegang behoorlijk ziek worden (hoefbevangen/spierbevangen), maar ook krachtvoer waar teveel 'suiker'(=toegevoegde suiker/melasse én zetmeel) in zit kan dit veroorzaken. Over PSSM/EMS/IR is voldoende via google te vinden en komt véél vaker voor als gedacht.
@Alani : gezien het specifieke probleem van jouw merrie zou een dagelijkse verstrekking van Cranberry misschien helpen. Mensen die gevoelig zijn voor blaasontsteking hebben hier ook veel baat bij.
Mischien rare vraag! maar lees hier van aardig wat bokkers dat hun paard veel drinkt/plast etccc. Nu is mijn vraag hebben deze paarden toevallig ook de beschikking tot een himalaya liksteen? Ik heb een periode mijn paarden en de paarden van een vriendin van mij (toen 5 paarden in totaal) zo'n liksteen gegeven. Al onze paarden stonden ineens giga smerig op stal en dronken en plasten ook veel! We hebben alle likstenen toen weggegooid en de boxen waren gelijk weer stuk schoner binnen paar dagen en ze dronken en plasten ook weer normaal. Wat kosten die speciebakken trouwens? iemand een idee? Moet er zo 1 halen omdat de leidingen bevroren zijn. Heb alleen een karwei of welkoop in de buurt zitten!
Ik gebruik al tijden geen likstenen meer, als het erg warm is dan krijgen ze zo een lepeltje zout over hun eten. Speciekuipen moet je voor een 10 euro wel hebben hoor.
Van alles geprobeer strokorrels vond ik niks je bleef omscheppen en het natte er uithalen. Kreeg van al dat scheppen enorme rugpijn. Vlas ook geprobeert maar dat was ook niet een succes dit graafde helemaal om elke nacht. Doe nu oppotten met vlas en stro opzich wel tevreden maar ook nog niet helemaal. Straks wanneer ze bijna moet bevallen komt ze alleen op stro. Ook hebben we rubbermatten in de stal liggen daar gaat ook veel vocht doorheen. Maar geen afvoer hier onder dus ook wel weer lastig. Dus als iemand de gouden tip heeft hou ik me aanbevolen.
Even een update: heb haar liksteen eruit gehaald (ze had zo een Himalaya-liksteen) en dat lijkt erg te schelen. Vandaag de oude strolaag eruit gehaald (wat echt verzadigd was) en het droge aan de kant gegooid, dat toen gemengd met gehakseld stro, en daar een nieuwe bodem van gemaakt, en schoon stro eroverheen.
Hoop voor jou dat het verwijderen van de liksteen de oplossing is! Was bij die van mij wel 't geval. Vooral mijn fjord ruin en de altijd hengstige merrie hebben nu weer lekker schone stallen. Mijn andere paard kwam gelukkig bijna niet aan de liksteen. Die bleef dan ook aardig droog. Het schijnt dat die himalaya liksteen zo zout is en er wat door zit waardoor ze overmatig dorst krijgen en dus ook meer gaan plassen.