Aaaaahhh natte bak en het gaat vriezen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:41

Onze bak is ook te nat om gesleept te worden... Hebben vanmiddag onze eigen paddock maar helemaal aangeharkt om hem zo vlak mogelijk te krijgen. Onze paddock was aardig droog dus het is goed gelukt maar die van de buurpaarden is zeiknat dus dat was niet te doen. Het is altijd aanrommelen in de winterperiode.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:40

ALs je bak compleet onder water staat zou je een waterslang erin kunnen leggen en zo water kunnen afvoeren misschien?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:59

Onze bak was ook niet helemaal droog. Hier en daar nog wat snottig en bij C een natte plek. Maar we hebben wel gesleept. Nu is de bak bevroren, maar in ieder geval vlak. Nu kunnen we erover heen lopen zonder je enkels te breken. Onze paarden moeten door de bak naar het land.
Voor nood hebben we een paddock met tapijtsnippers, die bevriest niet. Maar vooralsnog gaan de paarden gewoon op de wei. Vorst of niet.

troi

Re: Aaaaahhh natte bak en het gaat vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:04

Zolang je de paarden elke dag naar buiten blijft doen wennen ze aan de overgang naar vorst en kunnen ze prima op een bevroren ondergrond buiten staan. Hebben we de afgelopen jaren met mijn toen jonge paard ook gedaan. Die dieren weten instinctief hoe en wat ze kunnen doen. Maar dan is het wel belangrijk om ze niet eerst een tijd op stal te parkeren, dan worden ze te energiek.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:13

Die van mij blijven ook gewoon lekker buiten hoor!!! Ze weten echt wel wanneer ze gek kunnen doen en wanneer niet...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:04

Bij ons is het zandterrein ook erg nat. En dan nu vorst... Ik vind het helemaal niets.
De paarden binnenhouden vind ik geen optie. Dus hopelijk zijn de paarden heel voorzichtig.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:47

Onze bak is gelukkig aardig droog omdat het gister mooi weer was, maar nu keihard bevroren dus heb er nog niks aan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:57

Mijn bak is wel wát nat, maar die heb ik vanochtend netjes rechtgetrokken. Morgen sleep ik hem evt. nog als de zon schijnt en dan ligt hij er weer strak bij.
Voordeel van de kou: nu droogt het wel superhard!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:58

wij hebben gisterenmiddag de bak nog gesleept. Er stonden geen plassen (meer) op maar aan 1 kant was het wel erg blubberig. Door het slepen wordt het vocht wel verdeeld en kan dan eerder wegzakken. Ik ben vandaag nog niet op stal geweest maar denk dat ik gewoon had kunnen rijden vandaag..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:00

Vandaag wel kunnen longeren/rijden. Als ik morgen nóg een keer sleep, dan ligt 'ie er perfect bij.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:03

Hier is onze bak gelukkig aardig opgedroogd de laatste dagen, nog 2 plekken die iets natter zijn maar vandaag is hij denk ik vanavond helemaal droog.
Nu maar goed blijven slepen dat hij vlak blijft en hopen dat het niet gaat sneeuwen, met een harde maar vlakke bak kun je in ieder geval nog stapwerk doen.

Blaas hier maar wat Spaans zomerweer naartoe, van mij hoeft het niet al die kou :D
Gelukkig wel een binnenbak gevonden 5min van mijn huis waar ik altijd naar toe mag als het te doen is met de trailer. Weet iemand hoe lang die vorst gaat duren? Ik hoop dat het alleen komende week is..

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 23:36

Nou gelukkigwas de bak vandaag zover opgedroogd dat ik hem heb kunnen slepen en nu ligt hij er best redelijk bij.
Wel hier en daar nog een mattere plek maar ik verwacht dat dat nog wel droogt tijdens het vriezen.
Morgen ga ik ook de wei even bekijken en dan hoop ik dat ze de vorst goed doorkomen:)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:42

zolang het redelijk vlak is en zonder grote ijsvlakten(waterplassen) kan het jonge spul best na buiten..

ze rennen niet.. hooguit sneller in stap ze gaan hier nooit in volle galop pas zodra het dooit dan wel weer.. dan zijn ze vrolijk!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:08

doen jullie wel stapwerk in de harde, maar vlakgesleepte bak?

Ik heb me al voorbereid op een periode helemaal niet rijden, maar als ik stapwerk kan doen in de bak dan doe ik dat wel graag...

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:18

ijzers eraf en de paarden kunnen wat veiliger toch naar buiten,
en niet te lang achter elkaar binnen houden, want als ze dan weer naar buiten gaan zijn ze knetter
rijden zal er wel niet inzitten, maar als ze lekker naar buiten kunnen ben ik al blij,

we moeten het maar weer uitzitten....

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:47

Hier alles wit! Wat nu?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:45

Careano schreef:
Hier alles wit! Wat nu?

Zout strooien? :7

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:46

haha zout strooien inderdaad :P wel even de hoeven na rijden afspuiten :)

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 14:38

Gisteravond hebben we dus gelukkig kunnen slepen en ik heb ook zout gestrooid en alles is nu wit behalve de bak :)
nu heeft het volgens mij ook niet heel hard gevroren nog want de wei is nog helemaal zacht.
Dus als de paarden zo uit de bak zijn ga ik weer slepen en dan verwacht ik dus dat het helemaal goed gaat komen.
Ben echt zo blij dat we gister avond nog met zijn allen de handen uit de mouwen hebben gestoken daar hebben we nu echt profijt van.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:03

Gelukkig dat je deze nacht in ieder geval al goed bent doorgekomen haha.
Maar het gaat waarschijnlijk wel harder vriezen.
Onze bak is redelijk glad en dit komt ook door de regen.
De bak is eigenlijk een beetje 'scheef', het water stroomt in ieder geval naar de rechterkant van de bak en stroomt daar het gras in.
Door die stroming is de hoefslag helemaal glad geworden en ook middenin de bak.
Dus dat is ideaal, aangezien we de boer moeten vragen om te slepen en dan duurt het wel een paar dagen. :9

Maar de paddock daarentegen.... Daar zie ik erg tegenop! Bij een graadje of 5/6 vriezen is dat zand nog wel mul.
Als het echt heel hobbelig hard word, moeten ze maar een paar dagen de bak in!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:18

ik heb de staleigenaar gevraagd mij te leren tracktor rijden, ik kan nu dus zelf de bak slepen (best een beetje trots op!)!