Mijn kans, paarden dichtbij huis, waar rekening mee houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:48

bigone schreef:
Nu heb je toezicht door je ouders, is er ook toezich bij het nieuwe stukje? Kun je niet de woning van je ouders overnemen/ huren zodat je bij je paarden kunt wonen.

Soms worden er echt ongelofelijke dingen voorgesteld, even uit de mouw geschud of het de gewoonste zaak van de wereld is... :oo

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:14

krap 1300m2 is best wel erg klein hoor

ik zelf heb een tinker en een kleine shetlander en heb 2 jaar geleden ca 2000m2 grond gekocht
ik heb nu 3 weitjes gemaakt van ca 420 m2 per stuk = totaal 1260m2 wei en ik kan je zeggen , dat is al weinig
( de weitjes moeten ook nog om en om stuk voor stuk opnieuw ingezaaid worden , dus heb ik de komende jaren maar 2 weitjes te gebruiken)

verders heb ik ca 350m2 zandpaddock / stenen paddock / schuilstal

een parkeerplaats met daarop een grote mestput ( waar voor 2 maanden mest in gaat)
ik heb 100m2 kippenwei
en ca 50 m2 waar ik een klein metalen schuurtje op heb staan om het een en ander aan spullen te kunnen bewaren en om voor een maand hooi op te slaan

want hooi ga je met zo'n klein stukje weiland het gehele jaar door erg veel nodig hebben en is een behoorlijke kostenpost!!

ook gaat er in een eigen stukje land zo ongemerkt toch ook behoorlijk wat geld zitten in onderhoud
(omheining bijhouden /bemesten van gras / hoge waterkosten om land te besproeien zomers om toch nog behoorlijk grasgroei te creeeren op zijn klein stukje / zand aanschaffen voor je zandpaddock / enz. enz)

en behoorlijk wat werk ook ...als het van je eigen is ( of je huurt het voor je eigen) moet je er toch elke dag 1 of 2 keer heen .... er gaat veel werk zitten in continue hooi halen en verslepen .... om de haverklap je mestput moeten legen omdat je niet de ruimte hebt voor een grote opslag ...veel met spullen slepen omdat je kostbare spullen niet op je weiland onbeheerd laat liggen

hoe kleiner het land ...hoe meer werk / tijd en geld het kost
maar aan de andere kant als je dat er allemaal voor over hebt...is het heerlijk om iets van je eigen te hebben en zelf voor je paarden te zorgen

en misschien kan je in de toekomst er in de buurt nog wel eens een stukje weiland bijhuren....

qua prijs zou ik zeggen rond de 50 euro per maand

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:45

Hoezo, uit de mouw geschud, ze geeft zelf aan dat haar ouders het rustiger aan willen doen. Misschien liggen hier mogelijkheden. Rood voor rood als er grote boerenschuren staan, noem maar op.
Vaak is er veel meer mogelijk dan mensen denken. Voor jouw misschien ongelooflijk maar voor anderen misschien niet als ze zich er in verdiepen. Beetje meedenken kan soms verhelderend werken, ook al vind jij het dan meteen belachelijk.

GamblersCup schreef:
bigone schreef:
Nu heb je toezicht door je ouders, is er ook toezich bij het nieuwe stukje? Kun je niet de woning van je ouders overnemen/ huren zodat je bij je paarden kunt wonen.

Soms worden er echt ongelofelijke dingen voorgesteld, even uit de mouw geschud of het de gewoonste zaak van de wereld is... :oo

Sky_As

Re: Mijn kans, paarden dichtbij huis, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:59

Voor mij zou het ook niet meer waard zijn dan 50 euro per maand.....Hooguit!
Je krijgt alles er nog bij....stal, bak, wei omheining. VOor hetzelfde geld zeggen de eigenaren na een jaar of 2 (of 5) dat ze het niet meer willen verhuren, dan heb je er misschien wel 2000 euro in geinvesteerd (waar je denk ik heel snel aan zit met draad, zand, stallen etc.) wat bij 4 jaar (dus afgeschreven over 48 maanden) neerkomt op 41 euro per maand, dan komt daar de 50 euro bij voor de huur zit je op 90 euro, brok 30 (dan voer je 3 zakken per maand?) euro per maand, hooi 70 euro (1 grote baal) + je wei onderhoud, mestafvoer etc. Dan zit je al op 190 euro per maand, heb je niks bijzonders en moet je alles zelf doen!
heb je een bak die als het nat is waarschijnlijk te klein en glad is.... (Zeker als je geen speciaal zand laat storten, mocht je dit wel laten doen gaat de 2000 euro investering flink omhoog)
Een wei die waarschijnlijk na een maand alleen nog maar uit modder bestaat en een hoop werk.

Ik zou er nog maar eens goed overna denken, soms lijken dingen mooier dan ze zijn.
zo'n stukje wei is misschien alleen mooi als je het als bijv. als opfok voor 2 jonge dieren zou gebruiken, schuilstalletje (2 kanten open) en dat je alleen wat hooi bij hoeft te voeren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:48

Oja, even juridisch. De eigenaar van de grond wordt automatisch eigenaar van alles wat je daarop bouwt.
Dus mocht de huur over een jaartje ofzo niet meer mogelijk zijn, gaat alles wat je daarop achterlaat van rechtswege over op de eigenaar van de grond. Tenzij het milieu-belastend is, dan kan de eigenaar van de grond alsnog aansprakelijk stellen voor geleden schade.

Bezint eert ge begint.

hippocampe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:15

Ik huur sinds 1 januari een wei van 0.5 hectare, waar ik ook een schuilstal mag plaatsten voor 250 euro per jaar. Natuurlijk is dit spotgoedkoop, dat besef ik ook wel, maar ik zou echt niet meer dan 50 euro per maand eraan uitgeven en aanzienlijk wat geld steken in een gehuurd stuk grond is naar mijn mening het domste wat je kan doen. Is er geen mogelijkheid om op zoek te gaan naar een stuk land dat eventueel te koop is, of wellicht is het een optie om aan de eigenaar van de grond te vragen wat zijn toekomstplannen zijn. Misschien verkoopt wil deze er ooit wel vanaf. Dan is de investering natuurlijk nooit weg.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:23

Kun je de rijbak niet gewoon weiland laten? Je kan ook gewoon in de wei rijden en het 1 stuk laten. (toch?)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:07

Het zou dus neerkomen op drie paddocks eigenlijk (twee landjes + bak), want van die weides houd je niks over. En musselkanaal is volgens mij allemaal klei dus betekent drie modderbakken vanaf pakweg oktober tot maart.. Niet om vervelend te zijn maar ik zou echt even verder kijken. Je kunt beter nu een jaartje wachten dan hier in investeren om na een jaartje alsnog verder te kijken en je investering kwijt te zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:21

Het is erg klein. Als je dit door wilt zetten zou ik gaan voor een grote(re) bak met paddock(s), zonder weiland want dat wordt toch een (eerst modder dan in de zomer zand) bak. Bijvoeren zul je toch moeten en als je fanatiek rijdt (of er komt ooit een jong paard) is een grotere bak wel zo fijn voor de peesjes.

De bak om laten zetten hoeft niet zo duur te zijn, hier is laatst een bak gekomen dmv omzetten voor iets van 500 euro. het duurt wel even voordat de bak dan fijn gezakt en te rijden is (die man die het kwam doen zei dat het wel een jaar kon kosten) maar dan heb je wel een goede, droge bak op termijn.

Als je geen bouwvergunning wilt/krijgt kun je een containerstal neerzetten. Aangezien die verplaatsbaar zijn mogen die in principe wel volgens mij!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:31

In mijn profiel kan je een voorbeeld zien hoe je een klein oppervlak paardvriendelijk in kan richten. Alleen het is niet goedkoop geweest, dus voor een gehuurd stukje grond denk ik geen optie.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 21:34

Bedankt voor alle reacties!

Ik ga alles zeker in overweging nemen. Graag kom ik even terug op een paar dingen:

Ten eerste: het was ook niet de bedoeling dat ze volledig zat van het gras moesten worden. Ze zijn het ook gewend om kuil te krijgen zomer en winter en ze hebben tot nu toe nog nooit 24/7 buiten gelopen. Dat zat sowieso in mijn berekening :).

Ten tweede: mijn ouders mogen dan wel minderen willen met de paarden, maar ze zijn echt niet van plan om uit hun huis te gaan hihi. Daarbij kan ik hun huis absoluut niet betalen, mochten ze het al willen verkopen. Zoiets zit er voor ons niet in, aangezien ik alleenverdiener ben (vriend heeft chronische ziekte) en dus geen dik huis met een hectare land kan bekostigen daarvan. ik zal hoe dan ook genoegen moeten nemen met minder. En dat is ook niet erg, daar heb ik bewust voor gekozen toen ik mijn vriend heb leren kennen. Maar betekent wel dat ik dus naar een minder kostbare oplossing moet zoeken, omdat ik toch wel binnen afzienbare tijd zelf een plekje voor paard en pony moet vinden.

Ten derde: Musselkanaal ligt niet op klei maar op zand (waar ze nu staan, bij mijn ouders, dat is kleigrond).

Wat jullie zeggen over modder, ja dat is iets waaraan ik niet had gedacht... en wat we overdacht moet worden.

Voor de bak is geen vergunning nodig (dat heb ik uitgezocht via een online-website voor vergunningen waarbij je het adres in moest voeren en dus de regels voor de betreffende gemeente kunt inzien). De stal dus wel.

Iemand zei iets over het werk dat iets dergelijks op afstand zou opleveren. daar wil ik ook goed over nadenken voordat ik eraan begin. het is natuurlijk niet op de hoek van de straat maar wel 3 km verderop waar ik dan meerdere malen per dag naartoe moet

Toezicht: Het ligt aan een rustige maar doorgaande weg, waar de eigenaren naast wonen. ook aan de andere kant staan vrijstaande huizen dus echt in the middle of nowhere is het niet.

Wat betreft de duur van de huur: het plan zou zijn om een contract voor 5 jaar op te stellen, zodat ik in ieder geval 5 jaar "gered" ben. Tja, het zou flink investeren zijn van mijn kant, daar zit ik wel mee in mijn maag natuurlijk. ik wou ook liever dat ik een stuk land kon kopen, of pachten voor lange tijd, maar kopen kan ik gewoon niet op dit moment en pacht of een groter stuk land... ben ik in de afgelopen 4 jaren dat ik op zoek ben, niet tegengekomen binnen een redelijke afstand.

Het is allemaal nogal wat om over na te denken..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:40

Sammyoo schreef:
In mijn profiel kan je een voorbeeld zien hoe je een klein oppervlak paardvriendelijk in kan richten. Alleen het is niet goedkoop geweest, dus voor een gehuurd stukje grond denk ik geen optie.

wow dat ziet er super uit!!! Leuke paarden ook trouwens!

@ts; ik zou trouwens ook vooraf zeker willen weten dat ik er een aantal jaren zou mogen staan... anders ben je straks aan het verbouwen en besluiten de mensen dan dat je niet meer mag huren.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:47

Waar wij gigantisch tegenaan zijn gelopen is de hoeveelheid werk elke dag. We kunnen nooit op vakantie en zelfs een dagje weg is al een hel want je zit de hele dag te stressen of alles wel goed gaat en of je wel op tijd terug bent.

Ik vindt dat paarden bij huis houden gigantisch wordt overschat. Het is 9 van de 10 keer echt niet zo leuk als het lijkt. Nu ik dit typ zie er er al weer tegen op dat ik over 5 minuten buiten in de kou sta om de laatste paarden binnen te zetten en een laatste keer een rondje te doen + af te sluiten. Tuurlijk kan je veel zelf beslissen en dat is fijn maar helemaal in de winter zijn de tegens groter dan de voordelen.

Natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel paarden je hebt. Wij hebben noodgedwongen stallen verhuurt en hebben er nu 10 staan. Eind van de maand 11 en dan is het echt vol. Een behoorlijke verantwoordelijkheid voor een 18-jarige :\ Maar ik mag ook niet klagen, ofja natuurlijk wel, maar ik ben al dankbaar dat ik uberhaupt een paardje voor mezelf heb.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:59

Leorah, waarom niet investeren in iets wat beter past?
Ik zou op zoek gaan naar een grotere kavel.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 22:00

Dees, er moet ook iets zijn.. ik zeg net dat ik in de afgelopen 4 jaar niks ben tegengekomen dat groter is dan dit. Land is hier bijna niet aan te komen.. dat is gewoon het probleem.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:03

Nou ja... voor mij gaat het gezegde "iets is beter dan niets" niet altijd op....
Waarom je paard en shet dan niet 'gewoon' lekker ergens in pension, waar ze wel ruimte hebben?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 22:05

lekker in pension.... 300 euro per maand betalen voor een paard en een shet, alsnog minimaal 10 km moeten rijden (dichterbij zijn geen pensionstallen)? Dat is ook geen vooruitgang.. Tuurlijk begrijp ik je insteek wel, en ik zeg ook niet van ja, dit ga ik doen, maar je moet ook niet te makkelijk gaan denken, want ik ben echt al lang en serieus aan het zoeken en nadenken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:12

Ik sta nu officieel wel bij mensen in pension maar officieus is het gewoon zelf doen (wel taken verdelen dus ideaal), geen gemiep of bemoeienis dus!

Moet er echt niet aan denken dat ik weer in een 'echt' pension zou moeten! Dus ik snap je wel.

Als je ook geen vriendelijke (en bijv. erg drukke, werkende) particulier in de buurt die eigenlijk te veel land heeft? Waar je de paardjes kunt stallen op wat ruimere voorzieningen? Voor een particulier is een hulp op stal een prima oplossing voor vakanties zou ik denken en een beetje stalgeld is ook nooit weg.

Als je het doet zou ik dus al het land laten omzetten, ruime containerstal maken (die kun je iig meenemen als je weggaat) en zorgen dat je een huurcontract krijgt voor 5 jaar bijv.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:12

waarom er geen winterplek van maken.....
grote bak/paddock maken zonder gras en schuilstal/opslag.
zomers elders weide. ;)

ik zie het hier bij mijn buren.
die hebben een stukje van 2000 m2 en het is echt te klein!
paarden kunnen zomers 2 uur per dag op de wei [shet en haf] en kunnen nergens echt eens de benen uitslaan.
maak er gewoon een winter plek van als de prijs goed is.

bij veel boeren mag je met een aanhanger mest storten mits! je daar je hooi/stro inkoopt.
doen wij ook. :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:14

mariska32 schreef:
waarom er geen winterplek van maken.....
grote bak/paddock maken zonder gras en schuilstal/opslag.
zomers elders weide. ;)

ik zie het hier bij mijn buren.
die hebben een stukje van 2000 m2 en het is echt te klein!
paarden kunnen zomers 2 uur per dag op de wei [shet en haf] en kunnen nergens echt eens de benen uitslaan.
maak er gewoon een winter plek van als de prijs goed is.

bij veel boeren mag je met een aanhanger mest storten mits! je daar je hooi/stro inkoopt.
doen wij ook. :D

mijn idee :j

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:19

Ik zou een grote paddock het liefst zo groot als mogelijk, deze goed draineren en ook gebruiken als rijbak. De rest van het beetje wat over is gras en zomers kan je ze daar af en toe op laten grazen...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:47

Paddock maken met goede drainage? Dan mag je er behoorlijk wat geld in stoppen... en ik zou nooit zoveel geld in een gehuurd weitje steken. Zeker niet zo'n klein stukje. Ik persoonlijk zeg: niet doen, paarden hebben meer ruimte nodig.
En je zit bij Musselkanaal... daar is toch zat te vinden, als je je droom niet al te vast aanhoud? Ruimte genoeg in de omgeving. Wat dacht je van je paarden bijvoorbeeld bij een boerderij?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 22:52

Zou ik prima vinden Gamblerscup, maar hier is echt geen boer in de wijde omtrek die stalling heeft of land verhuurt of wat dan ook. ik weet ook niet hoe ik zo'n lastige plek had kunnen uitzoeken om te gaan wonen! (vriendlief komt hier vandaan en ik ben hier komen wonen omdat hij hier absoluut niet weg wil zeg maar...)

Maar hoe bedoel je vasthouden aan mijn droom eigenlijk? Dat begreep ik niet helemaal.. vind mezelf niet echt veeleisend eigenlijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:55

Ik doelde op iets "helemaal voor jezelf", dat heb je natuurlijk niet helemaal als je bijvoorbeeld op een boerderij een plekje kunt vinden. Ik kan me echt niet voorstellen dat er bij jullie helemaal niets is... kun je geen oproepje hier op bokt zetten, misschien weten bokkers uit je buurt wat?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 22:58

Ik heb hier al tig oproepjes gezet en ook op marktplaats maar nooit een reactie gehad. Kan het wel eens weer proberen, maar ja...

Oke nu begrijp ik hoe je het bedoelt.. ja dat komt misschien omdat we heel in het verleden, voordat we zelf een huis met ruimte hadden (toen ik nog bij mn ouders woonde), ons paard in pension hebben gehad en eigenlijk niks dan ellende hebben beleefd ermee. Ik zou bijv bij een boer niet zo vervelend vinden hoor, maar een echte pensionstal... sja dat is denk ik niks voor mij. En daarbij is dat ook erg duur, en helemaal met een shet erbij in pension, snap je?