Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
russel schreef:Iedereen wil graag zijn paarden buiten hebben overdag, maar dan moet je wel de faciliteiten er voor hebben, gedraineerd als het nodig moet zijn en dat hebben dan diegenen die wateroverlast hebben en dus een modderpoel niet....die zouden dan moeten gaan draineren....
Om dan maar meteen te roepen dat het raar is dat je er op wordt aangesproken...ze staan immers buiten, ze moeten immers buiten anders is het ook weer niet goed...maar groen met blauw vergelijken is nog steeds geen oranje....
Christiene schreef:russel schreef:Iedereen wil graag zijn paarden buiten hebben overdag, maar dan moet je wel de faciliteiten er voor hebben, gedraineerd als het nodig moet zijn en dat hebben dan diegenen die wateroverlast hebben en dus een modderpoel niet....die zouden dan moeten gaan draineren....
Om dan maar meteen te roepen dat het raar is dat je er op wordt aangesproken...ze staan immers buiten, ze moeten immers buiten anders is het ook weer niet goed...maar groen met blauw vergelijken is nog steeds geen oranje....
wij hebben ook drainage.. maar dat heeft ook zijn grenzen
russel schreef:Iedereen wil graag zijn paarden buiten hebben overdag, maar dan moet je wel de faciliteiten er voor hebben, gedraineerd als het nodig moet zijn en dat hebben dan diegenen die wateroverlast hebben en dus een modderpoel niet....die zouden dan moeten gaan draineren....
Gypsy schreef:Ik ga inderdaad ook even meelezen.
Hier bieden we aan: Bestrate paddock. Ex-rijbak waar ze met de hele hoef in wegzakken. Paddock waar ze op sommige stukken met de hele hoef in wegzakken, maar het overgrote deel is een soort zandmix waar ze helemaal niet op wegzakken. (Met een paar "slootjes" om het ergste water weg te laten lopen, daar hupsen ze vrolijk overheen.) En dan ook nog een winterweide die helemaal gaaf is.
En dat is echt een kwestie van WILLEN imo, we zitten op zeeklei maar dat is geen excuus.
Polly schreef:Ik heb ook weleens vraag van de buren gehad hoe vaak ik per maand kwam, eeuhm dagelijks 2x
Maar ik kom 's morgens om 7u voeren en 's avonds vaak rond etenstijd, vond het wel fijn dat ze het gewoon aan mij vroegen
Ik zou ook graag een perfecte droge paddock hebben maar helaas met het water wat de afgelopen weken naar beneden is gekomen is dat helaas niet gelukt, moet ik ze dan maar 24/7 binnen laten staan? geen haar op mijn hoofd...
joyce B schreef:russel schreef:Iedereen wil graag zijn paarden buiten hebben overdag, maar dan moet je wel de faciliteiten er voor hebben, gedraineerd als het nodig moet zijn en dat hebben dan diegenen die wateroverlast hebben en dus een modderpoel niet....die zouden dan moeten gaan draineren....
Als dat zo simpel was, had iedereen zo een droge paddock en bak...
Onze bak is prima gedraineerd, van het najaar nog losgetrokken en de drainage loopt ook prima door. Maar er zit leem door ons zand waardoor het water er langzamer door heen zakt en bij flinke regen plasjes tot plassen ontstaan in de voetstappen. Na een paar uur droog weer met wind is de bak ook weer voor 80% droog, op een enkele diepere plas na, maar het zijn dus echt momentopnames of het hier droog is of dat het zand nat is. Gelukkig hebben we wel een stevige bodem, paarden zakkendus niet in het zand weg, maar lopen er op.
De paddock is nog niet gedraineerd, die moest na omzetten eerst inklinken om verzakken van drainage te voorkomen en daar hetzelfde verhaal. Wordt nat, maar droogt ook weer met een aantal uren grotendeels op. Omdat water hier een inmiddels bekend probleem is, hebben wij dus ook ruim bestrating aangelegd rondom de stal en kunnen ze altijd droog staan/schuilen als ze willen.
De bodemsoort, zandsoort, ligging ten opzichte van afwatering, grondwaterstand, het speelt allemaal mee. Als het zo simpel was liepen polders en campings ook niet onder water en dreigden dijken niet door te breken... Dreven er geen auto's richting gracht in Dordrecht en stond het water niet tot de ramen, moesten eilanden en agrarische gebieden in Friesland en Groningen niet ontruimd worden laatst...
Modder is een ander verhaal. Modder is zwarte grond die stukgelopen is of een slecht schoongehouden zandpaddock waar veel mest in ligt die niet meer goed opdroogt. Daar is inderdaad wat aan te doen.
"winterweide" die helemaal kapot gelopen worden en waar de paarden die in wegzakken vind ik ook niet diervriendelijk, maar een beetje water en plassen en plekken waar ze wel droog kunnen staan, lijkt me geen probleem.
russel schreef:Staan jouw sloten niet in verbinding met een groter water? Hier is alles uitgebaggerd, dat doen ze elke 30 jaar en alles is 2 x zo diep geworden....ideaal....want het gaat steeds meer regenen en langer, dus wel iets om over na te denken, om een sloot wat dieper te maken.
Ladyloe schreef:Polly schreef:Ik heb ook weleens vraag van de buren gehad hoe vaak ik per maand kwam, eeuhm dagelijks 2x
Maar ik kom 's morgens om 7u voeren en 's avonds vaak rond etenstijd, vond het wel fijn dat ze het gewoon aan mij vroegen
Ik zou ook graag een perfecte droge paddock hebben maar helaas met het water wat de afgelopen weken naar beneden is gekomen is dat helaas niet gelukt, moet ik ze dan maar 24/7 binnen laten staan? geen haar op mijn hoofd...
Dan heb je fijne buren!
Wij zijn niet zo goed met onze paarden-buren.. Zit ook echt te wachten tot hun een keer gaan bellen..