Dierenpolitie aan de deur voor modder, wie ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:25

wij wel heel veel modder! niet normaal zo erg onze paarden gaan verhuizen voor een aantal maanden.
alles is nat en modderig nu staan de paarden binnen en komen max 1 uur naar buiten per dag maar dan staan ze dus ook serieus in de natte troep dat kan gewoon niet dus wij hebben besloten om te verhuizen voorlopig zodat het bij ons kan drogen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:26

vorig jaar wel de DB gehad omdat er sneeuw op pony dr rug lag :')
ze zijn 5 min geweest, hebben gezien dat ze lekker dik in dr vacht zat en vrolijk keek, en zijn toen weer gegaan.

ze hebben geen schuilgelegenheid wel bomen en de boerderij om uit de wind te kunnen staan.
onderste gedeelte is nu een blubberbende maar bovenop kunnen ze heerlijk droog staan. :)

(en tegenover staat een voedingsmiddelen en medicijnhandel voor dieren, met op de eerste verdieping dierenartsen. ze staan dus 8 uur per dag onder toeziend oog van een DA :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:51

Iedereen wil graag zijn paarden buiten hebben overdag, maar dan moet je wel de faciliteiten er voor hebben, gedraineerd als het nodig moet zijn en dat hebben dan diegenen die wateroverlast hebben en dus een modderpoel niet....die zouden dan moeten gaan draineren....

Om dan maar meteen te roepen dat het raar is dat je er op wordt aangesproken...ze staan immers buiten, ze moeten immers buiten anders is het ook weer niet goed...maar groen met blauw vergelijken is nog steeds geen oranje....

Authentic

Re: Dierenpolitie aan de deur voor modder, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:57

Als je paarden wilt houden moet je imo ook zorgen dat je ze in hun basisbehoeften kunt voorzien. Paarden zijn van nature dieren die veel bewegen, stilstaan (zonder medische redenen) is gewoon verschrikkelijk slecht.

Mijn paarden staan nu in een (goed gedraineerde) paddock waar het grootste gedeelte gewoon droog is. De kleine staan zelfs nog op hun weilandje, beide krijgen hooi bij en redden zich prima op deze manier. Het kost wat om goed te draineren, maar als je paarden wilt houden moet je zorgen dat ze met redelijk droge voetjes buiten kunnen staan in alle seizoenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:59

Bij mijn verzorgpaarden gelukkig niet. Maar als flink goed regent helpt de de drainage ook niet meer.
Gelukkig droogt de bak wel erg snel zodra het stopt met regenen. En is de bak momenteel vrij hard waardoor de paarden er nauwlijks inzakken.

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:00

Ik lees ook even mee of er idd meer mensen de dierenpolitie over de vloer krijgen voor de blub.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:03

als ze hier in belgie ook dierenpolitie doen, dan zal ik ze bij mijn jong paard ook wel zien verschijnen.
zijn meestal twee verregende moddermonsters.
en staan helaas op bepaalde plekken tot halverwege de pijpbenen in de modder.
hebben plaatsen dat het minder is, maar moeten eerst door de modder om daar te raken, en daar valt ook niks meer te vreten helaas.
ze hebben wel een betonstukje van 3*1.5, en een strook met concasse van dat betonstukje naar de ingang van de stal.
de stal is 4*8 in beton, wordt iedere dag gemest, maar het voorste stuk gebruiken ze als voetveegplaats en als toilet, waardoor het na een paar uur terug nat is (geprobeerd met weinig stro en iedere dag volledig leeghalen, momenteel werk ik met soort van oppotten, iedere dag een beetje eruit, droog oud stro erover en laag vers stro erop, en een-tweemaal per week meeste eruit en herbeginnen), oppotidee werkt momenteel het beste, maar zodra het geregend heeft is het nat.
tweede 4*4 van de stal is in principe beton met laagje voederstro erover, metr een grote ruif waar altijd oud hooi in zit, en iedere dag krijgen ze 2 hooitassen met vers hooi.
helaas kunnen ze de stal van de weg niet zien en staan de paarden meestal buiten als ze geen honger hebben (krijgen het vers hooi ook op het betonstukje)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:06

russel schreef:
Iedereen wil graag zijn paarden buiten hebben overdag, maar dan moet je wel de faciliteiten er voor hebben, gedraineerd als het nodig moet zijn en dat hebben dan diegenen die wateroverlast hebben en dus een modderpoel niet....die zouden dan moeten gaan draineren....

Om dan maar meteen te roepen dat het raar is dat je er op wordt aangesproken...ze staan immers buiten, ze moeten immers buiten anders is het ook weer niet goed...maar groen met blauw vergelijken is nog steeds geen oranje....

wij hebben ook drainage.. maar dat heeft ook zijn grenzen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:19

Christiene schreef:
russel schreef:

wij hebben ook drainage.. maar dat heeft ook zijn grenzen

:j
Wij hebben goed werkende drainage maar paar weken geleden was ook m'n bak 1 water/blubberbende doordat de grond ( ja de grond die moet het eerst doorlaten voordat de drainage het kan afvoeren ) het enorme water niet aankon.
Resultaat dat mijn dieren overdag dus met natte voeten stonden.
Geen probleem in mijn ogen, als dat maar niet 24/7 het geval is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:33

russel schreef:

Als dat zo simpel was, had iedereen zo een droge paddock en bak...
Onze bak is prima gedraineerd, van het najaar nog losgetrokken en de drainage loopt ook prima door. Maar er zit leem door ons zand waardoor het water er langzamer door heen zakt en bij flinke regen plasjes tot plassen ontstaan in de voetstappen. Na een paar uur droog weer met wind is de bak ook weer voor 80% droog, op een enkele diepere plas na, maar het zijn dus echt momentopnames of het hier droog is of dat het zand nat is. Gelukkig hebben we wel een stevige bodem, paarden zakkendus niet in het zand weg, maar lopen er op.

De paddock is nog niet gedraineerd, die moest na omzetten eerst inklinken om verzakken van drainage te voorkomen en daar hetzelfde verhaal. Wordt nat, maar droogt ook weer met een aantal uren grotendeels op. Omdat water hier een inmiddels bekend probleem is, hebben wij dus ook ruim bestrating aangelegd rondom de stal en kunnen ze altijd droog staan/schuilen als ze willen.

De bodemsoort, zandsoort, ligging ten opzichte van afwatering, grondwaterstand, het speelt allemaal mee. Als het zo simpel was liepen polders en campings ook niet onder water en dreigden dijken niet door te breken... Dreven er geen auto's richting gracht in Dordrecht en stond het water niet tot de ramen, moesten eilanden en agrarische gebieden in Friesland en Groningen niet ontruimd worden laatst...

Modder is een ander verhaal. Modder is zwarte grond die stukgelopen is of een slecht schoongehouden zandpaddock waar veel mest in ligt die niet meer goed opdroogt. Daar is inderdaad wat aan te doen.
"winterweide" die helemaal kapot gelopen worden en waar de paarden die in wegzakken vind ik ook niet diervriendelijk, maar een beetje water en plassen en plekken waar ze wel droog kunnen staan, lijkt me geen probleem.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:42

Gypsy schreef:
Ik ga inderdaad ook even meelezen.

Hier bieden we aan: Bestrate paddock. Ex-rijbak waar ze met de hele hoef in wegzakken. Paddock waar ze op sommige stukken met de hele hoef in wegzakken, maar het overgrote deel is een soort zandmix waar ze helemaal niet op wegzakken. (Met een paar "slootjes" om het ergste water weg te laten lopen, daar hupsen ze vrolijk overheen.) En dan ook nog een winterweide die helemaal gaaf is.

En dat is echt een kwestie van WILLEN imo, we zitten op zeeklei maar dat is geen excuus.

Dat is niet altijd waar. Ik zou ook niets liever willen dan mijn land (2.5hectare) draineren, maar in mijn situatie zou dat juist nadelig uitpakken! Ze hebben hier een rondweg gemaakt rond het dorp, mijn land ligt tussen dorp en rondweg- de brede sloot 5-7m wordt echter niet uitgebaggerd of bemaald...
Als ik zou draineren dan laat ik het water juist op mijn land komen (nog meer !)

In oktober heb ik een loonwerker extra sloten laten graven...ook dit helpt niet, staan gelijk met het maaiveld ;( Natuurlijk heb ik droge stukken, nw aangelegde bak, en droge paddocks...maar vanwege zandkoliek van 1 van mijn paarden durf ik ze daar ook nauwelijks op te laten.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:44

met een put werken zou eventueel wel helpen denk ik.
Maar dan nog .. niet iedereen heeft de middelen daarvoor en de geldboom.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:46

Lastig, pony's kunnen hier droog staan op 3 plekken (daar is ook eten/water) en op 1 beschutting, maar rest is even ellende. Na de laatste vorst en 1 dag regen grote stukken mooi droog (en pony's dus weer zwart) maar nu is het echt weer wachten op goed droog weer. En elke dag zegt weeronline dat het morgen droog wordt. Heb rubber matten, maar daar willen ze niet op liggen. Nu droogste plek opgehoogd en baal vlas op gedaan, maar tussen regen (het zou gvd droog zijn) en pony logica heb ik het vermoeden dat het of straal genegeerd wordt of mijn pony's zometeen zindelijk zijn. Dat laatste heeft ook zijn fijne kanten, maar daar deed de baas niet zoveel moeite voor.

Drainage en ook sloten graven is hier lastig, onderlaag is leem en ik kan het water vrijwel nergens naar toe leiden. Wil nu verdorie droog weer |o , zodat ik goede put kan graven die zo diep gaat dat die geheel door de leemlaag heen gaat.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:02

Hier lopen ze overdag op het zand, wat inmiddels een grote blubzooi is, één hengst staat appart op een miniweide en ook dit is nu een blubzooi! 's Avonds staat de hele boel lekker op stal en dan moet je 's morgens eens zien hoe blij ze zijn dat ze naar buiten kunnen (ondanks de blub)! :j Vanaf het voorjaar (als het droog genoeg is) tot november/december staan ze 24/7 op de wei, behalve de merries met veulens, die gaan 's avonds op stal. Ik denk dat veel paardjes er jaloers op zijn en nu is het gewoon extreem nat, daar zit bijna iedereen mee! Als het vriest kunnen ze gewoon op de wei; dan lopen ze nagenoeg niks kapot, maar helaas dat zit er ook niet in deze winter. Ik was toch ook niet van plan om de grote weide aan gort te laten klossen, dus maar hopen dat het snel droogt of gaat vriezen!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:06

Bij ons zijn ze wel geweest maar dat was de dierenbescherming. Paarden stonden te nat in het land. Gingen snachts naar binnen en de dierenbescherming had inderdaad geconstateerd dat de melding onzin was, maar ze moesten wel komen.
Een half jaar daarvoor hadden we een arabiertje staan die op was. Niet dik te krijgen en gewoon angstig om te zien. Daar hebben we dan nooit iemand voor gehad om te kijken......
Wij hebben dan ook gevraagt waarom ze een half jaar eerder niet waren geweest?
Daar was dan geen melding van geweest?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 01:09

Ik heb ook weleens vraag van de buren gehad hoe vaak ik per maand kwam, eeuhm dagelijks 2x :)
Maar ik kom 's morgens om 7u voeren en 's avonds vaak rond etenstijd, vond het wel fijn dat ze het gewoon aan mij vroegen :)

Ik zou ook graag een perfecte droge paddock hebben maar helaas met het water wat de afgelopen weken naar beneden is gekomen is dat helaas niet gelukt, moet ik ze dan maar 24/7 binnen laten staan? geen haar op mijn hoofd...

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 01:23

Polly schreef:
Ik heb ook weleens vraag van de buren gehad hoe vaak ik per maand kwam, eeuhm dagelijks 2x :)
Maar ik kom 's morgens om 7u voeren en 's avonds vaak rond etenstijd, vond het wel fijn dat ze het gewoon aan mij vroegen :)

Ik zou ook graag een perfecte droge paddock hebben maar helaas met het water wat de afgelopen weken naar beneden is gekomen is dat helaas niet gelukt, moet ik ze dan maar 24/7 binnen laten staan? geen haar op mijn hoofd...

Dan heb je fijne buren!
Wij zijn niet zo goed met onze paarden-buren.. Zit ook echt te wachten tot hun een keer gaan bellen..

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 01:29

[/quote]Dan heb je fijne buren!
Wij zijn niet zo goed met onze paarden-buren.. Zit ook echt te wachten tot hun een keer gaan bellen..[/quote]

Pfff, here the same...
De man waar mijn verzorgpaarden van zijn heeft ook altijd trammelant met de buren.
Terwijl hij elke dag de stallen helemaal uitmest, de mest in de trailer doet. En dezelfde dag ook wegbrengt.
En de buren zeiken al als ze maar denken iets te horen,,, Waardoor de beste man nu zelfs 's nachts zijn bed uit gaat om de paarden te voeren omdat hij anders bang is dat ze tegen de deur aanschoppen 's nachts.
Nee, het kunnen echt mieren*eukers zijn!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 08:21

Was het maar waar dat drainage gelijkstond aan een droge bodem!
TOen het een paar weken geleden zoveel regende zaten de sloten waar de drainage in uit komt zo vol dat het water overliep van de sloot mijn buizen in. Ik kreeg dus niet alleen regenwater maar ook nog het water uit de sloten erbij := Toen was het echt een zwembad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:23

Staan jouw sloten niet in verbinding met een groter water? Hier is alles uitgebaggerd, dat doen ze elke 30 jaar en alles is 2 x zo diep geworden....ideaal....want het gaat steeds meer regenen en langer, dus wel iets om over na te denken, om een sloot wat dieper te maken.

Over zandkoliek. Ik voer tegenwoordig hooi op een stuk stenen, dus buiten de paddock en ik ga zo een grote diepe plastic bak kopen...als die vol is dan hebben ze genoeg te eten....overigens doe ik eerst hooi laten eten op stal en dan naar buiten....ben overigens niet dol op hele dag buiten met dat takkenweer wat we hebben gehad...dan maar wat korter, vinden ze net zo fijn....er voor en er na hooi en ze zijn content.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:30

joyce B schreef:
russel schreef:

Als dat zo simpel was, had iedereen zo een droge paddock en bak...
Onze bak is prima gedraineerd, van het najaar nog losgetrokken en de drainage loopt ook prima door. Maar er zit leem door ons zand waardoor het water er langzamer door heen zakt en bij flinke regen plasjes tot plassen ontstaan in de voetstappen. Na een paar uur droog weer met wind is de bak ook weer voor 80% droog, op een enkele diepere plas na, maar het zijn dus echt momentopnames of het hier droog is of dat het zand nat is. Gelukkig hebben we wel een stevige bodem, paarden zakkendus niet in het zand weg, maar lopen er op.

De paddock is nog niet gedraineerd, die moest na omzetten eerst inklinken om verzakken van drainage te voorkomen en daar hetzelfde verhaal. Wordt nat, maar droogt ook weer met een aantal uren grotendeels op. Omdat water hier een inmiddels bekend probleem is, hebben wij dus ook ruim bestrating aangelegd rondom de stal en kunnen ze altijd droog staan/schuilen als ze willen.

De bodemsoort, zandsoort, ligging ten opzichte van afwatering, grondwaterstand, het speelt allemaal mee. Als het zo simpel was liepen polders en campings ook niet onder water en dreigden dijken niet door te breken... Dreven er geen auto's richting gracht in Dordrecht en stond het water niet tot de ramen, moesten eilanden en agrarische gebieden in Friesland en Groningen niet ontruimd worden laatst...

Modder is een ander verhaal. Modder is zwarte grond die stukgelopen is of een slecht schoongehouden zandpaddock waar veel mest in ligt die niet meer goed opdroogt. Daar is inderdaad wat aan te doen.
"winterweide" die helemaal kapot gelopen worden en waar de paarden die in wegzakken vind ik ook niet diervriendelijk, maar een beetje water en plassen en plekken waar ze wel droog kunnen staan, lijkt me geen probleem.

Joyce, jij snapt natuurlijk wel hoe mijn bericht te lezen?? we kennen allemaal die troostloze plaatjes....en die zijn er te veel en daar wordt tegen op getreden....overigens mogen ze bij mij komen hoor......heb niets te verbergen en als je bij het onderdeel Dierenpolitie gaat, dan heb je sowieso al iets met dieren en paarden...dat is niet zomaar de eerste de beste, net zoals bij hondengeleiders, dat zijn echte hondenmensen....niet iemand met een teckel die ze vroeger hadden toen ze klein waren thuis....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 10:06

Hondenmensen hoeven natuurlijk totaal geen kijk op paarden te hebben Russel.

Dit topic was bedoeld om:

-te zien of er nu structureel bij mensen met 'modder' gecontroleerd wordt
-te zien of en hoe er wordt opgetreden in dergelijke gevallen
-aan de hand van fotos en schets van de posters te bepalen of de DB/DP dan 'terecht' maatregelen oplegt, voor zover dat van achter een PC natuurlijk is te bepalen. ;)

Via de PB heb ik al een tamelijk schokkende situatie gezien maar dat ging niet om 24 buiten, dat ging om 24 op stal in de stront - valt buiten het bestek van dit topic maar evengoed schrijnend om te zien.

Verder enkele berichtjes uit Belgie die mij wel erg verbaasd hebben, aangezien er daar bij mijn weten net zo weinig in de wet vastgesteld is als hier en er tamelijk willekeurig wordt opgetreden dunkt me dan.

Even ter verduidelijking: het gaat mij wel om de Nederlandse Dierenpolitie en om recente controles. :)

Verder ben ik niet per definitie tegen controles, ik lees dat overigens ook niet uit enig bericht hier. Ik ben wel voor een redelijke beoordeling van lokaties, met de extreme regenval is er op veel plaatsen wateroverlast, logisch dat ook paardenmensen en paarden daar hinder van ondervonden hebben.

Alleen ontslaat dat paardeneigenaren niet van zorgplicht, als een lokatie té nat wordt, zul je op een of andere manier maatregelen moeten treffen, al dan niet tijdelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:31

russel schreef:
Staan jouw sloten niet in verbinding met een groter water? Hier is alles uitgebaggerd, dat doen ze elke 30 jaar en alles is 2 x zo diep geworden....ideaal....want het gaat steeds meer regenen en langer, dus wel iets om over na te denken, om een sloot wat dieper te maken.

Nee, zijn gewone plattelands gemeentesloten, deels in de omgeving nu ook gedempt omdat er riolering is aangelegd (voorheen zinkputten waarvan de overloop de sloot inging). Die er nog zijn, gaan ze zeker niet dieper maken, het grondwater staat hier erg hoog blijkbaar dus dat zou weer andere problemen opleveren. Het is zelfs zo dat de rioleringsbuizen zo hoog geplaatst moeten worden dat als er iemand in de buurt verstopping maakt in de buizen, een groot deel van de gemeente teruglopend water uit de buizen gaat krijgen. :=
Dus we zijn erg blij dat we uberhaupt drainage konden leggen en dat er niet gereden kan worden bij extreme regenval als afgelopen tijd, dat is dan dus even zo. Ongedraineerde rijbakken in de buurt zie ik nu al maanden ongebruikt liggen dus relatief hebben we het goed.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:51

Ladyloe schreef:
Polly schreef:

Dan heb je fijne buren!
Wij zijn niet zo goed met onze paarden-buren.. Zit ook echt te wachten tot hun een keer gaan bellen..

hihihi mijn buren zijn juist in het geheel geen paardenmensen ;)
Maar je bent er maar mooi klaar mee als ze om de haverklap gaan bellen.
Wij hebben onze buren er ook eerst op aangesproken en nee niet betweterig maar gewoon een poging gedaan om een normaal gesprek te voeren helaas was dat niet mogelijk..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:02

@ Russel, volgens mij zitten we aardig op 1 lijn, wilde alleen maar zeggen dat met drainage niet alles opgelost is met deze natte winter... En blijkbaar is tot de knieen in de modder niet meer de grens, maar ligt die grens mogelijk ineens bij overdag een aantal uren in een zandpaddock met plassen en plasjes en waar water op staat... Dan wordt het lastig voor veel paardeneigenaren...

Bij ons ligt het water er op en dat vind ik al vervelend, al worden ze er niet zo nat en vies van (tenzij ze gaan lopen rennen en rollen, maar dat doen ze in de paddock weinig, meer in de bak omdat ze daar meer ruimte hebben en die sneller droog is) Maar de beelden van paarden die tot over de kogels en tot hun knieën in de bagger staan, zonder stevige relatief droge ondergrond, dat kan echt niet...

een (stal met) deels verharde uitloop en deels natte zandpaddock vind ik dan weer geen probleem, en verbaas me dat DP dat (naar het lijkt) wel een probleem vind...