Iemand ervaring met vorstvrije drinkbakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daizyke

Re: Iemand ervaring met vorstvrije drinkbakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:57

Is idd niet zo heel groot maar mijn hummels (2 shetlanders) hebben er genoeg aan. Ze drinken niet zo veel. Ze doen samen met 1 emmer

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:05

Ik had er ook interesse in, tot ik een boer vroeg hoe ze bevielen..... Ze lekten en men was er totaal niet tevreden over. Bevriezen deden ze ook bij zeer lage temperaturen....

Deze zijn er ook, igg zonder stroom of wateraansluiting:
http://www.cattlefence.de/weideuntersta ... Liter.html
of deze:
http://www.horsesonly.com/suntanks/
Of een geïsoleerde emmerhouder:
http://horses.about.com/od/seasonalcare ... r-Tips.htm
http://www.texas-trading.de/de/wasserve ... eimer.html

Kan even niet zo de link vinden van een watervoorziening met zwakstroom zoals ze in Noorwegen/Zweden gebruiken. De bakken zijn groen van kleur en betreft verwarmd water. Zoek nog even verder....
Kan het niet vinden. Iemand uit Noorwegen/Zweden die het weet???

Boomer__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 01:07

Geen idee van.. Wij losten het op door een bal in de bak (was een badkuip) te leggen.. Nooit last mee gehad..

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:51

Wij hebben op 'stal' zo'n groene drinkbak met witte bal (zie link in openingspost).
Werkt perfect, het gaat hier 's nachts toch wel richting de -20 en er bevriest niks.
De paarden moeten 't wel even doorhebben (uit gemakszucht drinken ze eerder uit de bakken, deze bak staat er ook al 'n tijdje) maar als ze geen andere keus meer hebben, bij vorst dus, drinken ze er allemaal uit.
Het gaat wel om een kudde van 25 ongeveer.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:12

Wij hebben automatische waterbakken in onze open stal, met zo'n warmtekabel om de leiding. Is leuk bedacht, maar werkt dus niet met deze extreme vorst. Leidingen blijven dan wel ijsvrij, maar het kommetje met water bevriest, hierdoor bevriest de indruklepel ook. Is op zich met heet water wel weer te ontdooien, maar ik merk dat de lepel zwaar gaat en blijft hangen, met als gevolg gevaar voor overstromingen. Heb ik straks in de hele stal een ijsbaan... :n
Volgens mij bestaan er ook nog waterbakken, waarbij niet alleen de leiding verwarmt wordt, maar ook de kom zelf. Ik ga maar eens op zoek. (voorlopig de automatische bakken afgesloten en maar weer ouderwets de tonnen vullen met de waterslang)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:20

Wij hebben al 8 jaar het systeem zoals joyce heeft. En zijn zeer tevreden. Geen omkijken meer naar en de paarden hebben gewoon 24 uur per dag water.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:10

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:12

tamary schreef:
Die drinkbakken zullen niet voor niets een minimaal aantal gebruikers nodig hebben. Is er trouwens elektricicteit en stromend water op je wei? Anders kunnen veel van deze oplossingen zeker niet.
Hier ben ik deze aan het overwegen :
http://www.cattlefence.de/weideuntersta ... u9d97pt9k2
Ik heb nl geen water (behalve put) en stroom op de wei. Voor kleine aantallen paarden zijn veel van de systemen die te koop zijn helaas niet geschikt, die hebben nl de beweging van veel drinkende paarden nodig om niet te bevriezen.

Die had ik ook eerst op het oog maar las een recentie op hun site dat de bak daar bij -7 graden 's nachts gewoon helemaal bevroren was ondanks 6 grafkaarsen...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:15

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:21

Nee, in Zweden zit de dealer en die heeft alleen nog een adres in Duitsland die het voor hen verkoopt. Deze is echter een tientje duurder en rekent ook nog eens minimaal 50 euro verzendkosten, plus dat het ding weken onderweg is. De verzendkosten zitten bij het bedrag in als je bij de dealer in Zweden bestelt. :j Ze verzenden ze in heel Europa. Heb haar vanmorgen, (na mijn bestelling) gebeld en ze zouden hem vandaag al verzenden zodat de bak met 5 dagen in huis is. Op een Duits forum zijn ze er erg over te spreken. :j Er zit 3 jaar garantie op en de onderdelen die nodig zijn als ze vervangen moeten worden zijn los te verkrijgen. Er is ook een bijbehorende deksel bij te verkrijgen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:20

Wij hebben momenteel in de drinkbakken vijverpompen zitten, met van de die bubbels.
Die houden de boel goed open, alleen toen het afgelopen week -20 was niet, toen zijn ze toch dicht gevroren.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:47

De vleesbak heeft zich weer goed gehouden. Laagje ijs was makkelijk los te steken en er uit te halen. Slechts alleen na die -20 was er een wat dikkere ijslaag op gekomen. Een aanrader dus voor temperaturen van -18 's nachts en overdag -6 gedurende 2 weken. :j Wel de bovenkant met isolatie afdekken 's nachts! :+ Zie dit topic voor foto van de vleesbak en info: [SV] Let erop dat je pony genoeg water drinkt met dit weer!