Ervaringen sirocco stalpoeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Ervaringen sirocco stalpoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:38

Ja klopt. Ik gebruik iedere dag een koffie bekertje vol, heb de zak sinds juni en hij is nog niet leeg!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:00

Marion71 schreef:
Het is geen schande dat je het vraagt, maar de manier waarop komt op mij een beetje creepy over. Je vraagt om ervaringen, maar wat je eigenlijk wilt is zoveel mogelijk aandacht voor je product, zodat het verkocht wordt. Geeft niet, mag ook, maar wees er dan open in/over.

Mits stro goed gebruikt wordt, dus in lagen, dan wordt de ammoniakgeur geisoleerd, beter dan bij welk strooisel ook. Da's gewoon de eigenschap van het product. Nadeel van stro zijn de schimmels, die veel dieper in de luchtwegen komen dan stof van bijv. vlas. Dat maakt het voor paarden met luchtwegproblemen ongeschikt, ook als je een product als het jouwe gebruikt. Ik vraag me dus af hoe gezond die frisse geur is. Desinfecterende werking lijkt mooi, maar heeft heel veel nadelen. Te hygiënisch is namelijk erg ongezond.
Overigens moet je over stro niet de Bokt wiki lezen, da's geschreven door iemand die een hekel aan stro heeft.

Een waarneembare ammoniakgeur staat voor mij gelijk aan vieze stallen. Rotstraal wordt daar ook door veroorzaakt. Ik mest en strooi dagelijks op (sommige zelfs 2x daags), dat deed ik met vlas, houtkrullen en ook met stro. De paarden kunnen er per box met hun hoofd uit en doezelen en eten dus voor hun box. In plaats van te investeren in een middel om te verdoezelen zie ik liever dat mensen dat geld gebruiken om het stalklimaat te verbeteren. En ook dat hoeft per definitie niet heel kostbaar te zijn.

Jij komt eerder creepy over dan de ts. := Overigens heeft ze duidelijk in de OP staan dat ze verder verkoopt. Wat probeer je nou te bereiken? Ook is stro voor jou de beste isoleerder maar dat wil niet zeggen dat het een algemeen feit is. Ik had mijn pony eerst op houtkorrels staan, die je dan licht nat maakte, die vielen uit elkaar en maakte een bodem als vlas maar veel fijner. Hier dan stro bij om op te knabbelen. Die bodem was voor mij het allerbeste, nooit een natte vlek, geen geurtjes. Perfect uit te mesten met een 'golden gark', het goede strooisel valt er tussen uit, en de drollen blijven liggen. Natte plekken één keer per 3 dagen om verzadiging te verkoken. Nu sta ik 'helaas' weer op stro door stalwisseling, is een hoop rommeliger en lastiger om correct schoon te houden Kortom, persoonlijke waarderingen niet verkondigen als feiten? :)

2x uitmesten vind ik echt geen 'zelfs' waard, vind dat een minimum. Hier gebeurd het 3 keer per dag, standaard. Opstrooien 's ochtends en 's avonds. Kun jij vanachter je pc'tje zien hoe het stalklimaat bij de gebruikers van dit product zijn? Omdat ze volgens jou allemaal een stalklimaat hebben dat aan verbetering toe is? Wow dat vind ik echt heel erg knap, kun je mij dat ook leren? _/-\o_

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:09

Lara_Silver schreef:
2x uitmesten vind ik echt geen 'zelfs' waard, vind dat een minimum. Hier gebeurd het 3 keer per dag, standaard. Opstrooien 's ochtends en 's avonds. Kun jij vanachter je pc'tje zien hoe het stalklimaat bij de gebruikers van dit product zijn? Omdat ze volgens jou allemaal een stalklimaat hebben dat aan verbetering toe is? Wow dat vind ik echt heel erg knap, kun je mij dat ook leren? _/-\o_

:wow: 3x op een dag uitmesten?!! (wat kost die stalling wel niet? ben wel benieuwd waar je paard staat)
Mijn paarden staan overdag hele dag buiten dus 's ochtends en 's avonds opstrooien lijkt me dan iets te veel van het goede.
Hier worden de stallen 'maar' 1x per dag uitgemest én direct opgestrooid. Meer dan genoeg en stallen liggen er keurig bij

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:20

Ik gebruik het ook voor 2 paarden ongeveer 1,5 per maand
Had het eerste instantie tegen de geur gekocht ik heb een ontsettende vetzak in de stal daar kun je niet tegen op mesten en strooien hij vreet alles op schijt alles onder en loopt t door elkaar heen
Kan m 3 kleine baaltjes hooi per dag geven heeft hij binnen no time op en begint gewoon gulzig aan het stroo :O

Heb het voor dat paard gebruikt tegen de stank mijn andere paard heeft soms nog eens last van luchtwegen (na spoelen van complete verstopping) en die heb ik het ook in de stal liggen maar merk wel degenlijk verschil!

Dat is voor bijde paarden me die 75 euro wel waard
enigste nadeel is dat het redelijk slecht te verkrijgen is
Op de site van DPS staan verkoop punten waar het niet eens verkocht word!
Heb nu een bedrijf hier in de buurt die er elke maand voor zorgt dat hij 2 zaken voor me gereserveerd heeft dus daar ben ik wel blij om

50 euro per zak maar zeer zeker resultaat

Ik sta op stroo haal elke dag de mest ballen eruit pies gaat door de gier put en een keer in de week gaan de boxen compleet leeg
strooi smorgens en savonds ruim op en functioneerd prima 3 keer perdag mesten is leuk maar niet als je er 22 hebt staan
Doe op 22 boxen 1,5 uur over om te mesten tussen wanden eruit schuiven en met n knikmops? volgens mij heet die zo soort mini schofel om dat elke keer te doen....
Of elke dag 3 keer met mn kruiwagen en mest schepje de stallen te gaan doen gaat me echt veelste ver houd veel van mn beesten daar niet van maar ben er al weet ik hoeveel uur perdag mee bezig als ik nog 3 keer perdag moet gaan mesten heb ik helemaal geen tijd meer over om te rijden of wat anders

In de zomer komen ze allemaal minimaal 1 dagdeel buiten 5 uur als de weides niet te nat zijn hebben ze allemaal hun eigen wei en komen ze van 9 tot het donker word buiten

Nu in de winter gaan er n paar de winter paddoc in en de rest gaat in de binnenhal of word gereden enz enz

Hier gaat met vorst en sneeuw geen enkel paard na buiten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:33

@Dispar_Vulgo: Mijn stalling kost 450 Zwiterse frank, omgerekend 372 Euro. Is een middelklasse prijs hier. Mijn paard staat bij de kantonsdierenarts, een zeer kleinschalige privéstal. De paarden staan in de winter een paar uur buiten, in de zomer de hele dag.

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:36

Ik ken het, en heb het gebruikt toen ik mijn paard nog in pension op een manege stond. Daar waren wel wat regeltjes bijvoorbeeld: je mag maar 3 keer per week uitmesten (dan werd de mesthoop minder snel vol :+ ) en je mag maar 1 pak vlas per week. Ook kwamen de paarden niet buiten, of max een uur in de paddock als je het zelf regelde. De stallen waren slecht geventileerd, stinken en nat. Met het stalpoeder verbeterde het zeker, maar de grootste verbetering was toen ik naar een andere stal verhuisde!!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:38

Mest hoop minder snel vol paard produceert toch t zelfde :+

1 pak vlas pw is echt weinig :O
Gelukkig kon je naar een andere stal!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:07

Lara_Silver schreef:
Jij komt eerder creepy over dan de ts. := Overigens heeft ze duidelijk in de OP staan dat ze verder verkoopt. Wat probeer je nou te bereiken? Ook is stro voor jou de beste isoleerder maar dat wil niet zeggen dat het een algemeen feit is. Ik had mijn pony eerst op houtkorrels staan, die je dan licht nat maakte, die vielen uit elkaar en maakte een bodem als vlas maar veel fijner. Hier dan stro bij om op te knabbelen. Die bodem was voor mij het allerbeste, nooit een natte vlek, geen geurtjes. Perfect uit te mesten met een 'golden gark', het goede strooisel valt er tussen uit, en de drollen blijven liggen. Natte plekken één keer per 3 dagen om verzadiging te verkoken. Nu sta ik 'helaas' weer op stro door stalwisseling, is een hoop rommeliger en lastiger om correct schoon te houden Kortom, persoonlijke waarderingen niet verkondigen als feiten? :)

Zo, jij had ff zin om lekker je gal te spuien en tegen iemand aan te trappen.

Dat stro als potstal ammoniak het best isoleert, heb ik niet bedacht, maar is werkelijk onderzocht. 3x per dag mesten kan best nodig zijn, zeker als paarden veel op stal staan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:13

Marion71 schreef:
Lara_Silver schreef:

Zo, jij had ff zin om lekker je gal te spuien en tegen iemand aan te trappen.

Dat stro als potstal ammoniak het best isoleert, heb ik niet bedacht, maar is werkelijk onderzocht. 3x per dag mesten kan best nodig zijn, zeker als paarden veel op stal staan.

Even terug lezen, dan zie je diegene die werkelijk het gal spuwt. Ben er zelf niet zo van, maar vind het jammer als mensen met een grote overtuiging hun eigen mening als feiten verkondigen. En daarbij de ts nog in een slecht daglicht zetten door een eigen incorrecte perceptie.

Edit. Nog een toevoeging, potstallen zijn als ik het niet verkeerd begrijp stallen waar het stro wordt opgepot, en de dieren dus hoger en hoger komen te staan? Vind ik erg onhygienisch. Hier staan de paarden op matrassen, dwz de drollen en plas worden weg gehaald maar het verdere ('schone') stro word niet weggehaald, daar word overheen gestrooid, zodat er een dikkere laag ontstaat. Deze ligt dan een tijdje en word dan weg gehaald en opnieuw begonnen. Op de manier waarop wij onze paarden houden icm met de rubberen mat op de bodem is stro zeker niet de meest isolerende manier. Maar ik zou graag de bronnen willen, dan kan ik zelf de omstandigheden van het onderzoek bekijken.

dijhsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 12:02

Ey, bedankt voor de reacties zover,leuk! +:)+
( en sommige, tja.... _O- ,lekker laten gaan,prima hoor..)
We hebben nu ook iemand die het goedje onder in de kattenbak gooit, en bij knaagdieren in de kooi.
Maar nogmaals, t spul is NIET hóófdzakelijk bedoeld de geur te maskeren ( ja, als je het nét strooit, ruikt t heerlijk) maar om de ammonia deeltjes te neutraliseren ( en dáárdoor dus ook minder te ruiken), zodat ze hun schadelijke "damp "verliezen, welke op de luchtwegen kan slaan.
Dus of je nou dagelijks ( of 6 x per dag haha) je hele stal leeg schept, of dagelijks de natte plekken en de drollen weghaald, of een potstal hebt ( dat laatste lijkt mij pérsoonlijk wél lekker warm nu, maar niet echt best verder voor t stalklimaat), whatever,het stalpoeder kan dus wel wat bijdragen aan een gezonde stal! *\o/*

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:16

Als het om ammoniak gaat moet je beter voeren; ammoniakgehalte is nl te sturen middels goed voeren. O.a. Wageningen heeft onderzoek gedaan naar dit soort 'bijstrooiseltjes' en niets wees erop dat dergelijke poedertjes ECHT hielpen; dat heb ik zelf ook ervaren, ammoniak werd pas minder toen ik beter ging voeren, niet d.m.v. middeltjes die ammoniak geur maskeren (waarbij dan gezegd wordt dat het ammoniak bindt :')
Een soortgelijk verhaal speelde ook bij EM bacteriën, die zouden ook ammoniak binden/afbreken; EM werkt bewezen al helemaal niet.....

dijhsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 17:17

oh, dat klinkt wél intressant..en waar zit m dan precíes de clou: ammoniak gehalte te sturen dmv van voer??
Ik voer bijv.persoonlijk mijn paard ( AV, 13jr,weinig/matige arbeid) de gehele dag door prima (getest) hooi in slowfeeders, afgewogen naar zijn gewicht ( 9 á 10 kg over de gehele dag in dit geval, nu met de kou iets meer), zorg voor extra vitamine, mineralen e.d. door vitamine brokjes ( force, marstall) deze krijgt hij 3 x daags een hándje, in combi met een emmertje structuurvoer (coolfibre)en een liksteen. hij ziet er zo goed uit en is in prima conditie verder. ik let op suikers, zetmelen ( snel een suikernek) vezels & regelmaat. verder staat hij de héle lange dag buiten, en snachts in een fijne box( rubber/vlas) met uitloopmogelijkheid.
misschien off topic, maar ik leer graag wat bij, zie nl dat je DA bent. thanx!
oh, ik moet ook even eerlijk zeggen; ik gebruik dagelijks "dat goedje", nadat ik de urine plek heb weggehaald,strooi watpeoder en bedek het weer, ik merk dus zélf dat ik minder last heb van een ammonia-damp bij het wegscheppen,maar wetenscháppelijk gezien zul je vast gelijk hebben, dat weet ik nl niet, maar ik blijf het strooien, want het voelt goed om te doen, haha placébo effect of niet.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:13

ik heb intresse in een proefzakje?? kan dat???

dijhsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 11:39

TolineS schreef:
ik heb intresse in een proefzakje?? kan dat???

Ja hoor, PB je adres maar even. groetjes