Aanleg rijbak, ik zie door de bakken het zand niet meer...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Aanleg rijbak, ik zie door de bakken het zand niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 12:06

Moet wel :D Haha. Gelukkig woon ik straks in een gebied met veeeeel paarden. Dus tot onze bak aangelegd is kan ik vast wel bij iemand in de buurt even rijden (heb 14 april een hengstenshow dus moet toch echt oefenen). En anders maar even op en neer naar de manege. Even uitzingen tot de bak aangelegd wordt.

Huis wordt nu verbouwd, dan moet alle omheining nog gezet en de nieuwe stallen nog dus tja, bak is het laatste pas :Y). En ik spaar dan liever wat langer voor een goede bak waar je altijd fijn in kan rijden (ik hoop de komende jaaaren) dan een bak wat ik nu heb, altijd nat, dan weer droog etc. Kost dan misschien niet veel maar je hebt er ook weinig aan, dat ben ik wel zat :Y)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:21

cp112 schreef:
Wij gaan waarschijnlijk voor een bak met onder drainagebuizen, daarover zand, dan worteldoek en dan toplaag met vinyl :j Kost wel wat dus wordt pas ergens in het voorjaar/zomer, eerst even sparen :o

Binnenkort komt een bedrijf even kijken hoe of wat en dan krijgen we ook een prijs. Maar we rekenen zeker op zo'n 6-8 duizend euro -O- Je moet er wat voor over hebben he.

Oke dat klinkt goed! Vanwaard deze combinatie? Al ervaring(en) met zo'n bak?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 12:24

Nee niet ervaring met die combinatie in ieder geval, wel met vinyl en dat lijkt mij een goede optie tegen met name stof en vastlopen van de bak.
En dat dan incombinatie met de drainage zorgt er (hopenlijk) voor dat de bak ook mooi droog blijft.

Wij zijn naar Paard2012 in Hardenberg gegaan en hebben bij wat stands gekeken en informatie gevraagd. En dit bleek een van de 'goedkoopste' opties voor een mooie, weersbestendige bak :j

Enige is dat je wel goed moet sproeien in de zomer anders wordt het wat mul. Maar dat is nog te overzien :)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:25

cp112 schreef:
Nee niet ervaring met die combinatie in ieder geval, wel met vinyl en dat lijkt mij een goede optie tegen met name stof en vastlopen van de bak.
En dat dan incombinatie met de drainage zorgt er (hopenlijk) voor dat de bak ook mooi droog blijft.

Wij zijn naar Paard2012 in Hardenberg gegaan en hebben bij wat stands gekeken en informatie gevraagd. En dit bleek een van de 'goedkoopste' opties voor een mooie, weersbestendige bak :j

Enige is dat je wel goed moet sproeien in de zomer anders wordt het wat mul. Maar dat is nog te overzien :)

Oke, en mag ik vragen naar wat dat kost in totaal? (weet je al een totaal prijs?)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 12:28

Ik weet nog geen totaal prijs. Maar zoals ik al zei gaan we zeker uit van zo'n 6000-8000 euro.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:29

Oke :)

Joslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:32

Wij hebben de grond 'omgedraaid'. Zwart zand eronder en het gele zand wat eronder lag omhoog gehaald. Verder niets gedaan. Dus in totaal was het 2 dagen kraanwerk (en dat waren ook de enigste kosten)... Bak is ALTIJD droog maar 1 nadeel: wel wat aan de zware kant

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 12:38

@Joslinn, Dit hebben wij bij de huidige bak ook, maa rloopt vast als je het veel gebruikt en gaat dan vervolgens water op liggen. Sowieso kan het water nergens heen bij zo'n bak, tenzij het wat hoger ligt dat het water naar de zijkant gaat.

Dat zwarte zand zorgt ervoor dat het, als het vastloopt, bijna beton is zo hard. Dat wil ik dus niet meer. En ik wil ook niet iedere keer voor of na het rijden moeten slepen :+

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:00

dat vinyl waar je het over hebt, zijn dat tapijtsnippers?
mijn schoonouders hebben die in de bak, en dat is best een goede bak, die snippers bevriezen ook niet dus daar kunnen ze nagenoeg de hele winter doorrijden.
alleen een nadeel, het kost een hoop centjes om het weer weg te laten halen omdat de gemeente hier moeilijk over doet, kan zijn dat dat per gemeente verschillend is, maar miss is het verstandig om hier eerst info over in te winnen voordat je de bak laat aanleggen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 13:11

Vinyl is inderdaad tapijt. Daar heb je ook nog weer verschillende soorten (voornamelijk kleuren) in.
Zo is wit vinyl veel duurder (euro de kilo). En gewoon grijs/zwart 80 cent de kilo. Wij hebben meer van alles wat vinyl. Spuk is exact hetzelfde alleen dit zijn meer de restjes en daardoor 60 cent per kilo.

Ik weet zo even niet meer hoeveel kilo er ongeveer in een 20x40 bak gaat.

Afvoeren van vinyl is inderdaad lastig in sommige gemeentes. Maar dat zien we dan wel weer. T'is de bedoeling dat de bak er jaren blijft liggen.