Paard zonder deken kan niet tegen regen?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard zonder deken kan niet tegen regen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:33

Poetsen doe je zeker niet te veel hoor! En alleen maar goed toch, dat je luisterd naar wat je paardje aangeeft?
Ik denk dat ze op den duur mischien nog wel een waterdichte vacht weet te kweken, maar dat heeft tijd nodig. Door weer de hele winter een deken op te doen zul je er nooit achterkomen, maar een schuilstal kan haar prima helpen de overgang te maken. :j

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:37

Ik zou een schuilplaats maken waar ze kunnen schuilen als het regent of toch een regendeken op gaan doen. Een paard die het koud heeft is ook niet alles.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:40

Liever een boos paard dan een ziek paard...
Een 0 grams regendekentje is heel wat anders dan een dikke winterdeken.

Zelfs mijn IJslanders hebben, wanneer het lang regent, een regendeken op.
Paarden zijn uitstekend bestand tegen kou, maar langdurige nattigheid is voor geen enkel dier goed.
Wanneer er ook nog met een dier gewerkt wordt is het alleen maar fair om de spieren ietwat in bescherming te nemen tegen doorsijpelende nattigheid/ en dus kou, en dus verkramping.
Mijn paarden zijn waterdicht, maar na 2 dagen regen ook niet meer hoor...

0 grams deken lijkt mij de oplossing...
Je tast de werking van de vacht niet aan door incidenteel bij hevige regenval je paard te beschermen. Ook onder een regendeken ontstaat een luchtlaag die isoleert.
Bovendien maakt je paard vacht aan onder invloed van het licht, dus die vacht groeit toch wel... of er nu soms een regendeken op ligt of niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:34

sommige paarden kunnen gewoon niet tegen alles.
kijk naar je paard, en doe waar je paard zich het fijnste bij voelt. dus als je weet dat het een hele dag zal regenen, doe ze dan gewoon een deken op ...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 10:26

Ze staat inmiddels al een paar dagen met deken! Merk dat ze t niet zo fijn vindt maar t is maar voor haar eigen bestwil :+ ze staat nu iig droog en warm en niet zeiknat te trillen.

Met de stalhouder heb ik besproken over een zeecontainer en die vond alles prima dus daar ga ik nu achteraan, zodat ik hopelijk de dekens af kan laten en haar zelf kan laten kiezen of ze wil schuilen of niet! :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:50

Met een 0 grams regendeken gaat ze het waarschijnlijk nog kouder krijgen dan zonder deken. Met deze dekens kunnen ze de haren niet meer opzetten, de deken drukt de vacht plat. Met het gevolg dat ze zich dus niet meer kan warmhouden. Een 100 grams deken, of 150 bijvoorbeeld, volstaat beter. En dat is op stal ook niet te warm :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:52

Dat weet ik , daarom heeft ze ook een 100 grams regendeken op!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:10

Oke, dan had ik dat verkeerd begrepen :) sorry.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:19

Maakt niet uit, alleen maar goed om te zeggen voor het geval dat toch :) !

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:48

Jelleee schreef:
Met een 0 grams regendeken gaat ze het waarschijnlijk nog kouder krijgen dan zonder deken. Met deze dekens kunnen ze de haren niet meer opzetten, de deken drukt de vacht plat. Met het gevolg dat ze zich dus niet meer kan warmhouden. Een 100 grams deken, of 150 bijvoorbeeld, volstaat beter. En dat is op stal ook niet te warm :)

Natte kou is voor elk (warmbloedig) dier een ingewikkeld probleem.
Een regendeken zorgt zowel voor een droge vacht als een stilstaande laag lucht (tussen vacht en buitenlucht) waardoor een paard makkelijker warm blijft.
Zorg wel dat de binnenvoering van de deken niet klam wordt.

Extra vulling is dus niet nodig wanneer je paard een goede vacht heeft aangemaakt. Zeker niet met deze milde temperaturen.
Je kunt er beer iets warmers op leggen wanneer de temp onder nul zakt, EN het regent...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 22:06

Maar mijn paard zet nog best vaak haar vacht op (als ze zonder deken staat) als het niet regent. Dus dan lijkt me dat als ik een 0 grams op doe en het is koud ze het koud heeft, omdat ze normaliter met opgeheven vacht zou staan?

Nu met de 100 grams op gaat het wel goed. Ze voelt fijn aan onder de deken, niet te warm en niet te koud, ze zweet ook niet.
Ben nu aan het kijken voor zeecontainers, gaan deze week en volgende week al bij 2 handelaren kijken dus hopelijk staat er snel en heb ik dit gedoe niet meer :+ (en kan t paard weer lekker zonder deken staan!)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:19

Focussed schreef:
Maar mijn paard zet nog best vaak haar vacht op (als ze zonder deken staat) als het niet regent. Dus dan lijkt me dat als ik een 0 grams op doe en het is koud ze het koud heeft, omdat ze normaliter met opgeheven vacht zou staan?

Nu met de 100 grams op gaat het wel goed. Ze voelt fijn aan onder de deken, niet te warm en niet te koud, ze zweet ook niet.
Ben nu aan het kijken voor zeecontainers, gaan deze week en volgende week al bij 2 handelaren kijken dus hopelijk staat er snel en heb ik dit gedoe niet meer :+ (en kan t paard weer lekker zonder deken staan!)

Nu moet een paard vaak even wennen aan een inloop/ stalling... dus reken er niet op dat ze er direct in gaan staan.
Vaak wanneer regen gepaard gaat met wind worden ze binnen onrustig en willen ze juist in een open stuk staan om overzicht te houden, voelen ze zich veiliger.
Mijn paarden gaan met regen en wind dus pertinent niet binnen staan omdat ze dan geen overzicht hebben en het gekletter op de stal ze eerder wat nerveus maakt....

Ik denk dat je dus nog wel even vast zit aan je deken...

Voer voortaan je hooi in de stal, dan wennen ze iig zsm.... als ze in een groep staan is dat niet handig, want dan meppen ze elkaar eruit of is er slechts 1 paard dat zichzelf tonnetjerond eet! ;) :D

ps: Dat stukje over natte kou is geschreven door iemand die sportfysioloog is en zich heeft gericht op paarden (heb ik dus even gepikt), en op hoog niveau endurance rijdt... M.a.w. zonder deken is geen noodzaak.... kijk goed naar je paard.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 23-01-12 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 22:23

Ja dat verwachte ik ook al, vandaar dat ik nog m'n Rhino deken had besteld, zodat ik zeker nog een all-weather-proof deken heb om op te leggen :+

Hooi voeren in de container is wel slim trouwens! Mijn paard staat alleen in de paddock dus ze heeft haar schuilstal ook voor haar alleen, dus gelukkig heb ik geen last van onderlinge concurrentie :+

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 02:47

@ninx daar zijn de meningen over verdeelt. Een paard houdt zichzelf warm door de vacht op te zetten, met een (regen)deken kan dat dus niet. Daardoor heb je dus wel vulling nodig.
Dat laagje tussen de vacht en de deken is niet genoeg en als het dan regent/koud word heb je een ziek paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:36

Arrabel schreef:
Een partytent zou ik niet doen, als dat gaat klapperen in de wind dat kunnen paarden erg schrikken.

Ik heb een tijdje gewerkt op een stal waar voor de winter buiten een grote tent opgesteld stond waarin gereden werd, als de binnenbaan bezet was kon je dan verder in de buitenbaan. Dus dat moet toch echt wel te doen zijn.
Ik denk wel dat het voor een loslopend paard sloopgevoelig is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:49

Pentax schreef:
@ninx daar zijn de meningen over verdeelt. Een paard houdt zichzelf warm door de vacht op te zetten, met een (regen)deken kan dat dus niet. Daardoor heb je dus wel vulling nodig.
Dat laagje tussen de vacht en de deken is niet genoeg en als het dan regent/koud word heb je een ziek paard.

Tja, een bewegingsfysioloog die een handvol paarden op topniveau heeft lopen durf ik wel te vertrouwen op dit punt.
Ik ben het volstrekt met je oneens dat een paard ziek wordt met regendeken? Mijn paard kan haar vacht nog steeds uitstekend opzetten onder de deken. Los daarvan is die stilstaande luchtlaag ook daadwerkelijk 'warm'...
Begrijp me niet verkeerd, ik heb ze buiten lopen, en het liefst zonder al teveel toeters en bellen.... Maar je paard helemaal niet beschermen tegen de buitensporige nattigheid van de laatste tijd kan toch voor flink wat problemen zorgen... (stijven spieren, verslechterde weerstand, rainrot, etc...)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:15

Ik spreek vanuit de dingen die ik zelf weet/gelezen heb. Ik heb het niet onderzocht oid. :o.
Ik ben ook niet van de toeters en bellen, als het niet hoeft dan graag.
Heb je een naam of link naar uitleg van deze mevrouw ninx?

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:31

Ik heb het hele topic niet gelezen ,:o maar ik heb ook een paard die gewoon niet tegen regen vooral in combinatie met de wind kan. die heb ik ook een keer na een halve dag regen en wind uit de weide gehaald (in de zomer!) waarbij hij een week lang stijf en stram was omdat die spieren helemaal verkrampt waren geraakt. Hetzelfde overkwam hem ook naar een fikse regenbui tijdens een buitenrit. Nu krijgt hij zelfs in de zomer als het nodig is een ongevoerde regendeken als ik langdurige regen in combi met wind verwacht. en in de winter loopt hij dus ook in een deken.
hij staat wel in een snachts wel in een stal. Het is voor mijn paard geen probleem om een deken op te laten.
als ik met hem een weekend weg ga en er is geen stal beschikbaar dan zet ik hem ook in de nacht ook met een deken als ik regen verwacht.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:13

Pentax schreef:

Als het regent kan een paard zijn vacht ook niet opzetten...

Mijn praktijkervaring is dat zo vanaf een graad of 5 a 10 geen gevoerde regendeken nodig is, komt er veel wind bij en daalt de temperatuur of blijft het heel lang achterelkaar regenen, dan is een licht gevoerde deken wel zo fijn. Hangt ook van hoe dik de vacht is van het paard en hoe snel ze het normaal gesproken koud hebben (dus droog zonder deken)
Denk dat het ook scheelt hoe lang het regent en of ze kunnen schuilen. Toen ik nog niet een grote inloopstal had, maar een kleinere, stonden ze vaker in de regen en werden dan door nat. Ook de dekens trokken dat dan soms niet meer en dan kregen ze het koud. Maar zette je ze onder een droge deken met een lekkere pluk hooi er bij, dan knapten ze snel weer op.

Mijn zuurtje van een KWPN merrie die niet gewend was, heeft nu genoeg aan een 100/150grams deken, ook bij -10.
Zo lang hij maar niet door slaat of te erg inregent of sneeuwt!

Dankzij onze nieuwe grote inloopstal, kunnen ze allemaal tegelijk ruim binnen staan en eten, en heb ik geen trillende paarden meer gehad, ondanks de vele regen deze winter.

Edit: overigens lopen ze hier zoveel mogelijk gewoon zonder deken, en als ze het wel koud hebben met een zo licht mogelijke deken, zodat het temperatuurverschil zo klein mogelijk is bij op en af doen bij droog weer of zelfs met zonnetje er bij. Met een dikke deken heb je eerder dat ze het (te) warm krijgen en je kunt beter hebben dat ze wat meer moeten eten om zich op temperatuur te houden dan dat ze in het zonnetje of op stal lopen te zweten als het ineens weer 10 graden warmer is...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 24-01-12 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:46

Pentax schreef:
Ik spreek vanuit de dingen die ik zelf weet/gelezen heb. Ik heb het niet onderzocht oid. :o.
Ik ben ook niet van de toeters en bellen, als het niet hoeft dan graag.
Heb je een naam of link naar uitleg van deze mevrouw ninx?

Ik heb bij haar een cursus gevolgd om te leren hoe ik mijn paard correct moet trainen voor langere afstanden en welke randvoorwaarden in daarbij in acht moeten nemen (rust/ voeding/ maar dus ook wel of geen dekens).
Probleem is dat men niet zomaar lineair dingen moet doorvoeren op het eigen paard die beschreven staan op websites die een bepaalde wijze van paarden houden propageren.
Ik ben een groot liefhebbers van Paardnatuurlijk, en denk over veel zaken exact hetzelfde.... Toch moet je ook daar niet al te dogmatisch mee omgaan en het inzetten naar eigen inzicht.
Niet alles dat Paardnatuurlijk zegt is waar, evenmin is het zo dat ieder paard ingepakt moet staan elke winter.
Toch ben ik van mening dat een gebruiksdier (rijpaard) beschermd dient te worden tegen ons veranderende betrekkelijk dramatische klimaat.
We hebben weinig inheemse soorten rondlopen die specifiek uitgerust zijn voor dit klimaat.

ps: oh ja... ze heet Tonkie Collee en is bij veel enduranceruiters bekend. Ze heeft wel een blog... maar dat zou ik even moeten zoeken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:24

Ik zou een deken op doen. Zo veel dagen regent het niet onophoudelijk, dus ze zal hem mogelijk niet veel op hoeven hebben. Of toch naar binnen halen, eventueel met een maatje. Maar zo een zou ik niet buiten laten staan. Dat slaat ook op de spieren. Ik had ook zo'n muts, die staat nu onder dekens met regen (nu ook de hele winter vanwege kou op de spieren). Ze is veel blijer. Vroeger idd ineengedoken, ook niet meer eten maar zielig zijn en rilllen. Nu heerlijk aan het scharrelen en eten met haar beschermende regendek.
Bij kou weer & wind erbij, zou ik overigens niet voor ongevoerd maar bv 50 gram gevoerd gaan omdat je toch de haren plat drukt. Maar er zijn ook genoeg paarden die met 0 gram het prima uithouden in koue regenperiodes blijkbaar.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:04

Je had al een deken op gedaan heel verstandig!!
En die container is geweldig dat die er mag komen!
(is ook zeker handig in de zomer tegen de zon, je maakt er zo een afdak tegen aan :j )

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 16:07

Ja we mogen een container plaatsen, heb al 3 opties lopen en willen volgende week even gaan kijken hor ze er irl uitzien :D

Tot dan hou ik minimaal tot zaterdag m'n deken op omdat er nog regen wordt voorspelt!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:11

Focussed schreef:
Ja we mogen een container plaatsen, heb al 3 opties lopen en willen volgende week even gaan kijken hor ze er irl uitzien :D

Tot dan hou ik minimaal tot zaterdag m'n deken op omdat er nog regen wordt voorspelt!

Een deken op is toch ook geen schande?
Je wilt het beste voor je paard!
(Ik had mn post al weer veranderd ik las na die tijd je reactie pas :o )

Maar ik wil denk ik ook op zoek naar een container, maar dan op wielen, zodat hij mee verplaatst kan worden van weide naar weide.
(we hebben echt idioot veel weides :') )

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 16:14

Haha , nee klopt een deken is opzich geen schande, maar het liefst heb ik haar met zo min mogelijk toeters en bellen buiten staan! Dus hoe eerder hij weer af kan, hoe beter :)

Haha ja dat is lastig! Bij mij gaat hij naast de paddock en vanuit daar kan ze ook t land in, dus hij kan altijd op dezelfde plek blijven staan, dat scheelt weer :+