Klein weiland, hoe mogelijk maken voor 2 pony's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:37

loulou schreef:
een kleine wei is niet erg. als je een mooi paddock (rijbak) hebt, dan hebben ze daar hun beweging en laat je ze iedere dag een paar uur grazen in de wei. zo hebben ze toch gras, maar lijdt je wei ook niet zoveel.

als je het geld ervoor hebt zou ik het dan wel meteen goed aanpakken en inderdaad de boel ophogen.

Gaan we ook doen, anders is het niets.
We hebben het laast een bekeken, toen had het al aardig veel geregend.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:54

Dus einlijk is de meerderheid er dus meer voor om zeker een padock of een rijbak te maken waar de paardjes im kunnen als het weiland het niet toelaat omdat het te klein is voor alleen wei?
Ze krijgen wel altijd ombeperkt hooi.

DubbelFun

Re: Klein weiland, hoe mogelijk maken voor 2 pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:09

@R.X. : zorg er iig voor dat de stallen hoger liggen als de omringgende bak/weiland ivm overstromen stallen.
Als het stuk breed genoeg is zou je rondom de wei een PP-track kunnen maken. Dan krijgen ze altijd voldoende beweging en blijft de wei mooi.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:11

je kunt wel alles wei laten, maar dat lopen ze toch kapot met nat weer. dan krijg een grote drassige bende waar je pony's in lopen.
je kunt dan beter een paddock / rijbak maken van wit zand. hier kunnen ze dan in de winter droog staan en mocht het toch blank komen te staan dan wordt wit zand veel minder vies drassig dan zwart zand.

ik zou dan liever voor een paddock/rijbak gaan een een klein stuk wei wat je wel in goede conditie kunt houden, dan voor een grotere wei die toch kapot gelopen wordt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:15

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 15:17

Had ik al gekeken, maar zag er niet veel foto's staan, wel tips.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:32

@R.X. : als je daar je foto plaatst dan gaan er altijd mensen aan het tekenen voor je :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 15:39

DubbelDun schreef:
@R.X. : als je daar je foto plaatst dan gaan er altijd mensen aan het tekenen voor je :D

Oké dat is super alleen weet ik niet hoe dat moet.
:o Ik heb al vaak pogingen gedaan, maar helaas.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:17

Ik heb een wei van +/- 40x70 meter. in dit stuk is aan het begin een verharde paddock van 7,5x10 meter met een inloopstal gemaakt.
De wei is in 2 stukken verdeeld zodat de helften om en om kunnen bijgroeien/bijtrekken.
Ze komen met erge nattigheid max een uurtje per dag op de wei en verder staan ze in de paddock (ik heb een paard van 1,62 en een shet van rond 1 meter)
Zomers staan de overdag op de wei en snachts in de paddock zodat het gras de nacht bij kan trekken.
Dit werkt erg goed :j .
Afbeelding

Afbeelding

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 17:23

Maar is dit dan niet heel weinig dat ze op het gras mogen?

Wij hebben altijd onze paarden 24 uur en met slecht weer alleen de nachten op stal gehad.
Erg wennen is dit dan.
Lijkt me voor de paarden een stuk minder prettig.

Bedoel het absoluut niet aanvallend naar je hoor, maar zoals ik al aangaf het is zo aanders dan wat wij gewent zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:31

Leuk om te lezen dat je helemaal niet gewend bent om je ponies op te stallen! Maar in het voorbeeld hierboven gaan ze toch ook niet op stal? Dat ze niet 24/7 op de wei staan wil niet zeggen dat je ze 's nachts moet opstallen. Als je paddock/track groot genoeg is, met beschikking tot schuilstal en ruwvoer dan is dat echt super hoor. Wel liever een track met kleine paddock, dan enkel een paddock aan de schuilstal.
Ik denk dat je er spijt van gaat krijgen als je ze op dit stukje 24/7 op de wei wilt houden, is m.i. echt niet groot genoeg.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 17:34

Met track word dan bedoeld bijv. aan de ene kant van het looppad de stallen en aan de andere kant waar ze hooi kunnen eten zodat ze blijven lopen?

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:43

R.X. schreef:
Maar is dit dan niet heel weinig dat ze op het gras mogen?

Wij hebben altijd onze paarden 24 uur en met slecht weer alleen de nachten op stal gehad.
Erg wennen is dit dan.
Lijkt me voor de paarden een stuk minder prettig.

Bedoel het absoluut niet aanvallend naar je hoor, maar zoals ik al aangaf het is zo aanders dan wat wij gewent zijn.

Ik weet niet of je dit tegen mij had? :) .

Ze staan zomers overdag de hele dag op het gras, snachts gaan ze wel in de paddock maar dan zijn ze nogsteeds heerlijk buiten en kunnen ze gewoon bewegen. Tegens krijgen ze ook zomers gewoon nog hooi en brok bijgevoerd zodat ze in de paddock ook wat te doen hebben.
Voor mijn shet werkt het erg goed om haar niet 24/7 op het gras te hebben ivm eventuele bevangenheid of overgewicht.

Door de regemaat die er in zit werkt het voor mijn paarden erg goed, nu het zo nat is zet ik zodraik sochtends aankom om te voeren eerst het hek naar de wei open, ze kunnen dan lekker rollen en even gek doen terwijl ik de boel schoonmaak en opruim, vervolgens komen ze zelf na 1-2 uurtjes weer de paddock in en dan krijgen ze hun brok+hooi. En savonds ga ik er dan weer heen om te voeren.

Er zijn genoeg pensionstallen waar je blij moet zijn als je paard in de zomer 1-2 uurtjes per dag op de wei mag en de overige 22-23 uur weer op stal staat.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 17:47

Calice, ja ik vroeg het aan jou.

Ik vind het erg mooi hoor, het is gewoon anders dan we gewend zijn.
Maar ik sta zeker open voor goede tips.
Dus bedankt.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:50

Oeh een huisje met veel mogelijkheden, leuk hoor!
Mag ik je alleen 1 tip geven, die wij helaas uit de wind zijn gegaan en met veel ellende kwamen te zitten..neem nooit meer paarden dan je eigen stuk grond aankan, tenzij je een goede pachtovereenkomst hebt voor járenlang..anders sta je da met je paarden..auw..

Ik persoonlijk zou de stallen idd aan de rijbak vastmaken en de rijbak lekker groot maken, zodat je er én rijdend gebruik van kunt maken, maar ook zodat ze eens een sprintje kunnen trekken. Liever wat inleveren op weide en droge voeten voor ze kunnen creeeren op de ergste dagen en die zijn er nogal wat ins ons landje :P
Je track kan je precies zo maken als je zelf wilt en altijd op de rijbak laten uitkomen, waar bv hun water en hooibak staat.
Nu kan het daar vermoedelijk erg drassig worden, dus houd rekening met je track, er wordt veel op gelopen en jijzelf moet er natuurlijk ook nog op kunnen komen met je kruiwagen om mest te scheppen etc ;)
Het moet voor je paarden leuk zijn en voor jezelf makkelijk, tis veel werk en tijdens die gruwelijke dagen die we al gehad hebben ai, haha.

Even ter vergelijking...wij hebben het altijd erg goed gehad met weides, op zandgrond (droog dus) en erg veel ruimte, 2,5 hectare voor 7 ponies..waar we tijdelijk hebben gewoond hadden we maar 9800m2 in totaal, dus met alle gebouwen en het huis en tuin..complete land was maar 7800 en er stonden wel 7 ponies op..op veengrond. Doodziek, dit willen we echt nooit meer, geen doen, als datzelfde meters grond op zandgrond was, dan was het alweer heel anders. Alles heeft dus ook een hele poos op de rijba gestaan en afwisselend op de weide.
Zoiets kopen zou ik dus ook nooit doen, gelukkig was het gehuurd, dus dat scheelt alweer.

Veel succes en voorgenietse :)

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:52

Het is inderdaad even passen en meten met een wat kleiner stuk.
Zoals het nu is, is ook de opstelling zoals ik het maart vorig jaar ben gaan huren. Doordat ik het huur en het niet in eigen bezit is zeg maar kan ik er verder weinig aan veranderen kwa opstelling.
Zelf had ik ook nog een zandpaddockje gewild welke zou grenzen aan het betegelde deel maar dat is nu niet te realiseren helaas.
Maarja het belangrijkste is dat ik mijn paard 200% heb zien omslaan sinds we hier staan :D , voorheen toen hij nog wel "opgesloten" werd in stal sloeg hij altijd de boel kort en klein, en nu hij kan kiezen wat hij wil en kan blijven lopen is dit helemaal over :j .

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 17:55

Ik zit aan een rijbak te denken van 20 bij 40 met aanliggend een stuk beton en daaraanvast de inloopstallen en aan de rijbak het weiland.
Alleen voor de track heb ik totaal nog geen idee.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:25

Wij hebben ook de paarden aan huis (en gelukkig dan een weiland daar weer tegen over om te huren).
Achter het huis staan ze op een stukje van 3000 vierkante meter met grote schuilstal.
Hier hebben we het afgelopen jaar een paddock van gemaakt en een gedeelte betonplaten gelegd.
Vooral die betonplaten totaal geen spijt van! Met een sneeuwschep schuif ik die iedere dag zo schoon :P
Kleine stukjes gras lopen ze gewoon zo kapot.
Heb nog een brede groenstrook om dat stukje achter het huis heen en daar kunnen ze echt alleen maar op als het heel droog of goed gevroren heeft.
Ik hang gewoon hooinetten overal neer. En ik heb verplaatsbare omheining dus eens in de zoveel tijd gooi ik de boel om.
Dan zit je ook nergens aan vast en kan je nog iets veranderen als het toch niet blijkt te werken.
Zelfs het grote weiland van een hectare hier voor lopen ze zo stuk als ik ze er altijd op zou zetten.
Is helaas niet anders in nederland, dus inderdaad zoveel mogelijk verhogen, verharden en zand.
Denk dat je zelf ook al aardig goede ideeën hebt om het te realiseren! :D
Alles is sowieso beter dan een stal van 4x4 toch.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 18:27

stallen worden als het mag 5 bij 5,5.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:34

Was trouwens vergeten te zeggen: Leuk huis dat je op het oog hebt! :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 18:43

Ha, ha, ja dankje, vinden wij ook.

Iemand hier nog interesse in een vrijstaand opgekapt woonhuis in een rustig dorp?
:D

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:12

Hoi R.X. en andere

Momenteel zit in dezelfde situatie als jij alleen ben al iets verder.
In maart krijgen we de sleutel van ons huurhuis.
We huren het per jaar en we kunnen ten alle tijde terug met mijn paarden naar mijn ouders of naar familie ( 150 km verder maarja...)
Ik heb ook even geknutseld in paint. De 3 grote schuren die je ziet worden al verhuurd voor opslag van aardappels.

De grote wei is oorspronkelijk ook bedoeld als wei, de 2 kleine weitjes wil ik er bij maken. Ik heb een shetlander en een fjord. ( ik heb ook nog een jaarling fjord maar die staat in de opfok)
De bak is 20 bij 30 en de grote wei is op z'n breedst 15 meter en op z'n langst 75 meter ongeveer.
In de schuur waar de stallen zijn kan ik eventueel ook dingen opslaan zoals hooi, stro of een trailer.
Wat vinden jullie ervan?
Het liefst wil ik een track maken, maar dat wordt lastig met zo'n smalle wei.
Misschien krijg je op deze manier ideeën.

Afbeelding

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:47

We hebben het met zo'n programmaatje het zo goed mogelijk op maat gemaakt.
Ong. héél precies weten we het niet.

Ze zouden dan een wei van 60m bij 60m hebben,
een rijbak van 20m bij 40m.
2 stallen van 5m bij, 5m.
een overkapping voor de stallen van 2,50m met daarvoor betonplaten van 11m bij 11m ong. waar nog een mestvaal op komt van 4m bij 4m.

Dit lijkt ons de beste oplossing.

Bedankt voor het meedenken en tips blijven welkom.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:19

Ik heb totaal aan huis ook zo'n kleine 5000m2 aan weiland voor twee haffen en een shet (deze loopt wel vaak in de tuin).

Hoe fiero6 dat zo mooi heeft gemaakt weet ik niet. De foto die ik heb geven er geen mooi beeld van.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:43

Hoe dat ik het heb gemaakt:
Google earth, inzoemen op het perceel, knopje "print screen", dit plakken in paint, in paint de strepen zetten, kopieëren naar powerpoint en daar de woorden inzetten, opslaan als .JPG. en je hebt een plaatje. Deze zet je op een album online, bijvoorbeeld mijnalbum.nl en zet je de link in je bericht.

Verder heb je meer grond dan ik, dus ik denk dat dat wel goed moet komen! ( ik heb ongeveer 1200m2 weide) Wel zou je rekening mee moeten houden altijd wat hooi bij te moeten voeren.
( ik ben trouwens bezig met het voor elkaar krijgen om een stuk bij te huren van 1000m2 of van 2250m2)

ps. bij google earth kan je een liniaal gebruiken en kan je zo stukken opmeten. ( "extra" --> "liniaal" )