groei stimuleren door arbeid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QueLee

Re: groei stimuleren door arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:25

@Ragdollcat Ik zat inderdaad vanmiddag de foto's terug te kijken en toen kwam er toch wel een soort van rustgevoel over me heen dat het allemaal wel goed komt.. ze maakt momenteel wel wat sprongen qua ontwikkeling.

De tips uit dit topic hebben mij ook echt geholpen met het besluit dat ik haar nog tot zeker volgend jaar voorjaar laat staan ;)

@caira 24/7 op een wei zou prachtig zijn, maar helaas geen mogelijkheid hier. Het land is te nat en de stalhouder wil het simpelweg niet hebben.. ze komt nu wel bijna elke dag buiten in de paddock.

Ik had nog wel een vraag: kan het kwaad om haar vrij te laten springen? ze vindt dit namelijk wel leuk en in eerste instantie leek het mij dat dit geen kwaad kon, nu begin ik toch een beetje te twijfelen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:31

Wat een enorme schoft zit er op dat dier :wow:

Geef haar inderdaad nog even tijd. Er is bij mijn merrie tussen 2,5 en 3,5 jaar nog zo'n 7 cm bijgekomen.
Een beetje vrijspringen kan heus geen kwaad, mits niet te vaak en te hoog en zolang ze het leuk vind.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:34

@sizzle haha ja die schoft is enorm! ze meet nu 1,50 en mijn eigen ruin 1,53 maar die is toch een stuk groter! :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:36

Ja beter nog een jaartje laten groeien en dan licht aan t werk en opbouwen en dan kan je vanaf nu over 2 jaar pas zeggen hoe het er echt uitziet (1 jaar rust + 1 jaar werk en doorgroeien in spieren en botten enz.).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:43

Een vraag die je misschien niet verwacht, maar die ik wel belangrijk vind voordat je ook maar iets gaat doen als longeren, vrijspringen etc etc.
Zijn haar benen al eens op de foto gezet? Zo nee, dan zou ik dit eerst laten doen.
Dingen zoals OCD, HKO etc. worden alleen maar erger wanneer men hier geen rekening mee houdt bij de arbeid.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:36

QueLee schreef:
@Zippora ben jij wel gewoon begonnen met inrijden op driejarige leeftijd? Ik ben er inderdaad bang voor dat ze die korte rug wel zal houden, ook al gaat ze nog de hoogte in. Best apart want haar moeder is juist heel lang (zie link) http://www.mijnalbum.nl/Foto-JCZIEZWC.jpg en die van de vader is ook niet echt kort http://www.hengstenstation.com/hssystem/mod/002/39-48ac7bf22a76a.jpg

Agan is pas op 4-jarige leeftijd ingereden (stappen & draven onder de man) en een jaar later (hij ging verschrikkelijk groeien, dus heb 'm weer de tijd gegeven) dit weer bevestigd en galop onder de man erbij.
Toen hij 4 was, zag hij er nog steeds erg veulenachtig uit (hoort ook een beetje bij het ras). Toen de trainer 'm een jaar later terugzag kon hij zijn ogen niet geloven, dat het hetzelfde paard was :D .

Het is een ras wat best laat volwassen is, ook al worden ze vaak al op 2- en 3-jarige leeftijd in rennen gebruikt in het land van oorsprong, ze zijn vaak pas rond het zevende jaar uitgegroeid. Die van mij had zelfs nog een jaar langer nodig.
En hij heeft ruim de tijd gekregen om uit te groeien, was van mening (fijn dat de fokster dat ook adviseerde) dat ik beter te lang kon wachten als te snel/te vroeg kon gaan. Het laatste kan namelijk grote problemen opleveren later. En dat geldt voor alle paardenrassen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:39

Gooi hem alsjeblieft nog een jaar op de wei. Het dier is nog niet eens 3, en kijk volgend jaar rond deze tijd maar een keer opnieuw aan ;).
Hebben wij ook met verschillende merries gedaan die zijn toch nog zo'n 5cm gegroeid.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 17:22

@Zippora ik ben ook zeker van mening dat je beter wat langer kan wachten dan te vroeg beginnen. Fijn inderdaad dat de fokster het dan wel met jou eens was! Mijn 'oom' heeft van het rijden niet zo veel kaas gegeten dus wat dat betreft mag ik dit ook zelf bepalen ;)

@colette, zoals je wellicht in mijn reacties in dit topic hebt gezien was dit ook wel mijn bedoeling ;) Volgend voorjaar kijken we verder...