Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoukam schreef:Ik heb ook zo'n varken. Heb alles al geprobeerd, maar houtkorrels/houtpellets werken bij mij echt super! Waar de strokorrels na een paar dagen al kletsnat waren en de bodem een zware koek werd met uitmesten, zijn de houtkorrels nog heerlijk fris en luchtig(na 4 weken). Laat de boer het afval maar zien, dan lijkt het me sterk dat hij daar moeilijk over doet. Aangezien het meer mest is dan wat anders. Het fijne spul wat bijvoorbeeld meekomt met een natte plek is al zo verzadigd dat het al compost is. Niet te vergelijken met het normale zaagsel-afval!
Brainless schreef:@Makkie
Het gaat er niet om of het sneller "vergaat" maar wat de verhouding is van de stoffen is (ook na het "verteren).
Natuurlijk zijn er loonwerkers die het meenemen, maar dan moet je gewoon betalen voor het afvoeren.
Ik heb met mijn vlas gelukkig geen last van ammoniaklucht. En de toplaag is/blijft helemaal droog.
sjouk_L schreef:.... Wat gebeurt er als ze de houtkorrels eten? is dit schadelijk, of lusten ze het gewoon echt niet?
madamX schreef:Brainless schreef:@Makkie
Het gaat er niet om of het sneller "vergaat" maar wat de verhouding is van de stoffen is (ook na het "verteren).
Natuurlijk zijn er loonwerkers die het meenemen, maar dan moet je gewoon betalen voor het afvoeren.
Ik heb met mijn vlas gelukkig geen last van ammoniaklucht. En de toplaag is/blijft helemaal droog.
Dat ligt eraan wat voor hout je in de mest hebt zitten. De houtkorrels van voergezond hebben een gunstige pH, geen schadelijke zuren meer (autoclaaf behandeling) en composteren sneller dan onbehandeld hout; niet te vergelijken dus met gewoon houtmot o.i.d. Juist vanwege deze eigenschappen worden hun houtkorrels steeds breder ingezet (tuinbouw, dierentuinen, professionele paardenhouderij/veehouderij, etc.) Voor mij is het ook het goedkoopste strooisel, in alle opzichten.
Brainless schreef:Vlas wordt (als het iets nat is) bruin, dit betekend niet dat het al verzadigd/vies is.
Mijn stallen zijn ook na enkele dagen bruin, maar nog wel droog.
Ik haal nu de plasplek er niet meer uit (wel elke dag de drollen, en hark de bodem weer recht) en strooide de eerste weken totaal (2x een halve=) 1 baal bij.
Na 8 weken had ik een mooie dikke droge bodem, en strooi een 1/2ve baal bij per week.
Dit gaat (al totaal 12 weken totaal) super met mijn Fjord, die ook van graven/woelen houdt.
Anoukam schreef:Mijn ervaring is dat de paarden wel aan de strokorrel knabbelen en niet aan de houtkorrel. Het kan zijn dat als het nieuw is, ze proeven. Maar bij mij hebben ze het meteen laten vallen. Er is geen ammoniak-lucht te bekennen. Natuurlijk alleen als je de verzadigde natte plek er uit pakt eens in de week. Gooi wat nieuwe korrels op die plek en weg is de tijdelijke geur. Ik heb German Horse Pellets van: hetruiterwinkeltje.nl. Goede vriendelijke service ook trouwens! Overigens zijn de houtkorrels ook niet stoffig, ondanks dat het spul bij uit elkaar vallen heel fijn wordt.