Stalvarken ( fjord ) : Welke strooisel als vlas niet werkt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:08

Ik heb ook zo'n varken. Heb alles al geprobeerd, maar houtkorrels/houtpellets werken bij mij echt super! Waar de strokorrels na een paar dagen al kletsnat waren en de bodem een zware koek werd met uitmesten, zijn de houtkorrels nog heerlijk fris en luchtig(na 4 weken). Laat de boer het afval maar zien, dan lijkt het me sterk dat hij daar moeilijk over doet. Aangezien het meer mest is dan wat anders. Het fijne spul wat bijvoorbeeld meekomt met een natte plek is al zo verzadigd dat het al compost is. Niet te vergelijken met het normale zaagsel-afval!

Grass

Re: Stalvarken ( fjord ) : Welke strooisel als vlas niet werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:14

Mijn paard heeft tot een maand geleden ook op vlas gestaan. Net als jouw Fjord een dikke veispeuk. Overal plassen en poepen en er lekker doorheen lopen zodat overal wel iets ligt. Het vlas werd dus vrij nat, waardoor er heel wat pakken doorheen gingen. En het vlas dat wel droog bleef was heel licht, waardoor het niet echt goed een bodem werd en mijn paard alles naar de zijkanten schopte en dus niet echt lekker kon liggen. Het was of te nat of te licht. En het ziet er inderdaad niet uit, zo'n vieze stal.

Inmiddels ben ik overgestapt op een nieuw strooisel. Dat heet Aubiose en dat bevalt echt supergoed! Dat is een hennepstrooisel. Het neemt heel veel vocht op en wordt echt een bedje. Ik kan heel makkelijk de wat nattere plekken eruit scheppen. (Kletsnatte plekken heb ik niet meer.) En verder zeef je heel makkelijk de mest eruit. Al met al komt er per week maar weinig strooisel uit de stal. Dat blijft allemaal heel lang droog. Bovendien gaat er bij mijn viezerd maar 1 pak in de week door zonder dat de stal leeg wordt. Dus dat is echt top! Dat zou ik dus zeker aanraden! Een pak Aubiose is wel iets duurder dan een pak vlas (tenminste hier wel), maar ik ben in de maand toch nog goedkoper uit in vergelijking, omdat ik met minder Aubiose toe kan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:28

Anoukam schreef:
Ik heb ook zo'n varken. Heb alles al geprobeerd, maar houtkorrels/houtpellets werken bij mij echt super! Waar de strokorrels na een paar dagen al kletsnat waren en de bodem een zware koek werd met uitmesten, zijn de houtkorrels nog heerlijk fris en luchtig(na 4 weken). Laat de boer het afval maar zien, dan lijkt het me sterk dat hij daar moeilijk over doet. Aangezien het meer mest is dan wat anders. Het fijne spul wat bijvoorbeeld meekomt met een natte plek is al zo verzadigd dat het al compost is. Niet te vergelijken met het normale zaagsel-afval!

Maar het is en blijft een hout(afval)product, en dat willen de meeste boeren niet op het land.
Dit omdat hout de koolstof/stikstof verhouding in de grond teveel negatief beïnvloed.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:38

ik lees hier ervaringen over houtkorrel en dat het fijner zou zijn dan strokorrel. Ik kan alleen weinig op internet over dealers en prijzen vinden. Iemand informatie? En aubiose? Wat kost dat en waar kun je dat kopen?

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:44

ik kan me niet voorstellen dat het goed is.
ik heb ook echt alles al geprobeerd omdat mijn vorig paard niet tegen stro enz kon hij had stof allergie
heb ook vlas gehad maar wat is dat een zooi zeg
helemaal als het rood oranje wordt
die lucht die er af kom is om over je nek te gaan
en daarnaast was mijn paardje mok gevoelig en dan in zo gepotte stal vol urine nou geloof mij dat is niet bevoordelijk
helaas is mijn vorig paardje overleden
maar ik wist wel dat ik met dit paardje zo wie zo het beste van het beste wou
mede doordat hij ook mok heeft/had dat is nu helemaal over omdat hij zoals ik al zei overdag in de frisse lucht met soms een modderbadje soms een plas en soms droog maar als hij op stal staat san staat hij zeker te weten droog en geen geprik van stro in zijn mok geen urine in zijn mok dus geen irritaties of wat dan ook
het is helemaal weg
dan nemen de korrels ook echt dus urine amoniak lucht op dus geen irritaties aan de lucht wegen
dus rond uit perfect
en wat loon werkers betreft die nemen dit dus echt wel aan omdat het ook nog eens veel sneller vergaat dan stro of vlas
oja en het blijft lekker zacht pufferig zeg maar dus mijn paardje slaapt heerlijk!!!
Het enigste is wel als hij zijn stal uit loopt dan neemt hij wel iets of wat me en het valt uit zijn hoeven maar het voordeel is dat na drie stappen ik schone hoeve zie geen mest geen prop niks gewoon schone witte hoeven!!!

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:48

Hier een lijst met dealers: http://www.aubiose.nl/aubiose/nl/dealers2.html

Een stalgenoot van mij koopt per keer een palet van 18 pak en daar neem ik dan pakken van over voor €10,- per pak.
Ik gebruik nu 1 pak per week en reken 5 pak per maand.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:50

@Makkie
Het gaat er niet om of het sneller "vergaat" maar wat de verhouding is van de stoffen is (ook na het "verteren).
Natuurlijk zijn er loonwerkers die het meenemen, maar dan moet je gewoon betalen voor het afvoeren.

Ik heb met mijn vlas gelukkig geen last van ammoniaklucht. En de toplaag is/blijft helemaal droog.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:51

Ik meld mij hier ook even,
Wij hebben de paarden op strokorrels staan, dit is een schuilstal van 3x4 waar ze regelmatig met 3 tegelijk in staan. met name als we slecht weer hebben ziet de stal er niet uit. In het begin ging het eigenlijk prima, toplaag was altijd droog. Nu gooien we dus ook als we de natte plekken eruit gehaald hebben een nieuwe zak korrels erin. Helaas hebben onze paarden nu ontdekt dat het best eetbaar is. Ze filteren echt de hele stal op hele brokjes, dus ziet de stal er de volgende dag weer net zo smerig uit, omdat onze mormels het gewoon opeten.
Wat gebeurt er als ze de houtkorrels eten? is dit schadelijk, of lusten ze het gewoon echt niet?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:54

Brainless schreef:
@Makkie
Het gaat er niet om of het sneller "vergaat" maar wat de verhouding is van de stoffen is (ook na het "verteren).
Natuurlijk zijn er loonwerkers die het meenemen, maar dan moet je gewoon betalen voor het afvoeren.

Ik heb met mijn vlas gelukkig geen last van ammoniaklucht. En de toplaag is/blijft helemaal droog.

Dat ligt eraan wat voor hout je in de mest hebt zitten. De houtkorrels van voergezond hebben een gunstige pH, geen schadelijke zuren meer (autoclaaf behandeling) en composteren sneller dan onbehandeld hout; niet te vergelijken dus met gewoon houtmot o.i.d. Juist vanwege deze eigenschappen worden hun houtkorrels steeds breder ingezet (tuinbouw, dierentuinen, professionele paardenhouderij/veehouderij, etc.) Voor mij is het ook het goedkoopste strooisel, in alle opzichten.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:57

sjouk_L schreef:
.... Wat gebeurt er als ze de houtkorrels eten? is dit schadelijk, of lusten ze het gewoon echt niet?

Nee, is niet schadelijk wanneer ze er iets van eten; of ze het uberhaupt eten weet ik niet; heb ik hier nog niet meegemaakt maar er zullen vast wel uitzondering-paarden zijn die er van proeven. Ik denk dat paarden die ervan proeven er ook wel mee stoppen omdat ze merken dat het niets uithaalt. Strokorrels is een ander verhaal; stro wordt ook als bijvoeding gebruikt en de kans bestaat dat paarden daar van blijven eten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:58

madamX schreef:
Brainless schreef:
@Makkie

Dat ligt eraan wat voor hout je in de mest hebt zitten. De houtkorrels van voergezond hebben een gunstige pH, geen schadelijke zuren meer (autoclaaf behandeling) en composteren sneller dan onbehandeld hout; niet te vergelijken dus met gewoon houtmot o.i.d. Juist vanwege deze eigenschappen worden hun houtkorrels steeds breder ingezet (tuinbouw, dierentuinen, professionele paardenhouderij/veehouderij, etc.) Voor mij is het ook het goedkoopste strooisel, in alle opzichten.

Dat weet ik dan niet, wel dat de boeren die ik ken het niet (gratis) willen hebben.
Mijn vlas kan ik wel (voordat het land wordt omgeploegd voor de mais) gratis kwijt op het land.
Kosten loonwerker 1x per jaar: 45 E

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:20

Brainless schreef:
Vlas wordt (als het iets nat is) bruin, dit betekend niet dat het al verzadigd/vies is.
Mijn stallen zijn ook na enkele dagen bruin, maar nog wel droog.

Ik haal nu de plasplek er niet meer uit (wel elke dag de drollen, en hark de bodem weer recht) en strooide de eerste weken totaal (2x een halve=) 1 baal bij.
Na 8 weken had ik een mooie dikke droge bodem, en strooi een 1/2ve baal bij per week.
Dit gaat (al totaal 12 weken totaal) super met mijn Fjord, die ook van graven/woelen houdt.

Zo doe ik het nu ook, alleen ik zit nog in de fase dat ik wel 2 pakken per week verbruik:

Ik haal ook elke dag de poep eruit, en plaatsen waar ik het echt hoor soppen onder mn voeten schep ik er helemaal uit (daar is het vlas ook rood inderdaad, das niet dagelijks gelukkig hoor) en verder niet aan de bodem zitten!! De leeggeschepte plek weer opvullen vanuit de kanten.

Op zaterdag meng ik een half pak vlas met de bovenste laag van wat er nog ligt (dus de koek op de bodem laten liggen en afblijven) en de andere halve zak er over heen en recht trekken. Daarna gewoon dagelijks bijhouden, niet te veel eruit halen, alleen dus als het sopt, bovenkant recht trekken. En op dinsdag en donderdag doe ik beide dagen een kwart erdoor mengen en nog een kwart er over en rechtleggen, en ik ga nu eindelijk na 3 weken op deze manier een beetje lekkere bodem krijgen, terwijl ik daarvoor ook met mn handen in het haar zat over hoe ik het nou voor elkaar moest krijgen. Als er dus te weinig in mn stal lag werd het te snel nat en haal je er weer te veel uit en krijg je dus geen koek inderdaad.
Ik heb dan nu wel een extra pak vlas per week erbij te kopen, maar goed, ik zit zelf ook graag met droge sokken op de bank!

Anoukam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:19

Mijn ervaring is dat de paarden wel aan de strokorrel knabbelen en niet aan de houtkorrel. Het kan zijn dat als het nieuw is, ze proeven. Maar bij mij hebben ze het meteen laten vallen. Er is geen ammoniak-lucht te bekennen. Natuurlijk alleen als je de verzadigde natte plek er uit pakt eens in de week. Gooi wat nieuwe korrels op die plek en weg is de tijdelijke geur. Ik heb German Horse Pellets van: hetruiterwinkeltje.nl. Goede vriendelijke service ook trouwens! Overigens zijn de houtkorrels ook niet stoffig, ondanks dat het spul bij uit elkaar vallen heel fijn wordt.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 01:22

Bij de shetlander gebruik is houtkorrels van HH. Werken daarbij goed.
Zeker een stuk beter dan de vlas. Stal blijft langer schoon en droog.

Bij mijn PRE ( zwijn) heb ik vochtdoorlatende matten in zijn stal liggen.
Daar gaat iedere dag 1 of 2 plakken stro op. ( paard staat wel overdag buiten)
Ik mest 1/ 2 keer per dag de natte plekken uit, maar heb nauwelijks een kruiwagen vuile zooi.
Het stroverbruik is dus heel laag, alleen de aanschaf matten is even zuchten.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 17:37

Nou het vreemde is, ik heb e vlas eruit gehaald, en stro erin gedaan, ik heb stalmatten eronder dus ik hoef niet mega veel stro erin te doen.
We waren allemaal erg verrast hoe goed het werkte vanacht, nu is het afwcahten of hij er op den duur niet teveel van gaat eten maar voorlopig blijft hij dus op stro staan.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:02

Ah mooi dat je zo een oplossing gevonden hebt. soms moet je iets onverwachte dingen doen.
Ik heb de laatste keer dat we strokorrels bijgevuld hebben 3 liter azijn erover gegooid, lijkt erop dat ze er nu afblijven. Stal was vandaag nog prima schoon, ondanks dat vrijdag de korrels erin gegooid zijn.
blijf het dus nog even zo proberen, ik kan namelijk heel goed aan de strokorrels komen

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 07:26

Anoukam schreef:
Mijn ervaring is dat de paarden wel aan de strokorrel knabbelen en niet aan de houtkorrel. Het kan zijn dat als het nieuw is, ze proeven. Maar bij mij hebben ze het meteen laten vallen. Er is geen ammoniak-lucht te bekennen. Natuurlijk alleen als je de verzadigde natte plek er uit pakt eens in de week. Gooi wat nieuwe korrels op die plek en weg is de tijdelijke geur. Ik heb German Horse Pellets van: hetruiterwinkeltje.nl. Goede vriendelijke service ook trouwens! Overigens zijn de houtkorrels ook niet stoffig, ondanks dat het spul bij uit elkaar vallen heel fijn wordt.

Wat kosten die German Horse pellets nu?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:59

Mooi dat het werkt! Matten bij ons kon i.v.m. geen afvoer ook niet. De mijne is ook altijd smerig. Ik ben langzaam met matten af gaan bouwen (steeds 1 rij minder) toen had ik voor een maand een mooie bodem maar ook deze kreeg ze open. Sommige paarden kunnen gewoon niet op vlas staan zoals het bedoeld is. In mijn topic kreeg ik veel uitleg hoe ik het moest doen maar het werkt gewoon niet. Ik heb nu (bijna) alles eruit gehaad en heb een combinatie van vlas en stro. Doordat ik het stro erdoor heb geschept heeft ze nu niet alles opgegeten (als ik het erop zou strooien wel) en door het structuur verschil (denk ik teminste) had ik nu niet zo'n grote omgewoelde plek. Ik gooi de hele stal overhoop en haal alle mest (met mestvork en handschoenen) eruit en verdeel het dan (vooral voorin) gooi er een plakje bij tijdens het verdelen en klaar. Het kost wat meer tijd maar ik hoop dat dit gaat werken. Heb van meerdere gehoord dat bij echte viespeuken alles omscheppen het beste werkt.
[VSW] Hoe houd ik mijn stal schoon-vlas dilema

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 01:15

Zoals beloofd de foto's
En dit is na 4 maanden gebruik
Afbeelding
makkie zijn stal
Afbeelding
levka der stal
Afbeelding
sendy der stal