Wat vinden jullie van deze stal? Tips/suggesties zijn welkom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

connepon85

Re: Wat vinden jullie van deze stal? Tips/suggesties zijn welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 23:17

Prijzen in N-H liggen anders. Desondanks vraag ik mij wel af hoe ze dat kunnen bekostigen tegen zo'n prijs.. Is 190E incl. voer/service e.d.?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:19

connepon85 schreef:
Prijzen in N-H liggen anders. Desondanks vraag ik mij wel af hoe ze dat kunnen bekostigen tegen zo'n prijs.. Is 190E incl. voer/service e.d.?

Ja, ik mest alleen wel zelf.
Maar dat kan ook incl dan betaal je geloof ik 220.
Maar voer (Brok, goed kwaliteit hooi, stro/vlas binnenbaan enz zit er allemaal bij in.

Ik snap dat de prijzen hier iets anders liggen, maar het verschil vindt ik wel erg groot.

Overigens heeft mijn paard nog nooit zo goed gestaan als nu!
Hij voeld zich op en top paard.

mknuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:21

ik wil wel weten waar dit is! zou het zeker overwegen.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 23:23

Ik betaal nu zelf €365; agterberg binnenbaan, buitenbak is niet zo goed. 1x per dag in stapmolen. voerbeurten vinden plaats tussen 8.00 en 17.00. 's zomers op de wei tussen 9-17.00 voor €380,- wederom savonds geen voerbeurten. Box 3,5x3,5. Geen buitenluik.

@mknuvers omgeving hoorn

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:31

Mijn paard staat ook in noord holland op texel op de eagles ranch. Daar betaal ik 190 euro per maand. Dit is inclusief ruwvoer,rijbakken,longeerpenn,stal uitmesten en verschonen eigen zadelkast. Vind ik wel een must eigenlijk. Daar heb ik een stal van 3x4 en uitloop paddock van 3x5 niet overdekt. Hier hebben ze een open front in voorzijde stal voor onbeperkt ruwvoer. We hebben een binnenbak van 25x40 voorzien van een eb en vloed systeem met ook een kantine wc's en douche. Ook hebben we een paardendouche. Onze paarden worden vroeg in de ochtend door de staleigenaren buitengezet in de wei en kunnen tot 10 uur in de avond buiten staan (kan natuurlijk om eerder binnengezet worden). Ook hebben we een buitenbak van 60x30 en een roundpenn om te longeren. De stal word bijgehouden door de staleigenaren en medewerkers. Misschien leuk idee om even op hun site te kijken als je het intressant vind.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:34

connepon85 schreef:
Ik ken eerlijk gezegd geen stallen in Noord-Holland die en faciliteiten bieden voor een optimale training (Agterberg bodem binnen en buiten), en de mogelijkheid bieden dat ze een ruime (overdekte) uitloop hebben. Voor sportstallen is dat namelijk schaars.

Op veel stallen is er wel een mogelijkheid dat ze in een paddock komen, maar als je bekijkt hoeveel paarden er staan ten opzichte van het aantal paddocks, kom je vaak op maximaal 1 uur per dag uit...

@arabesk ziet er interessant uit, maar ik denk dat veel eigenaren van (dure) sportpaarden dit niet graag willen.

@duhelo; 600 euro is ook niet de prijs die ik zou vragen, maar is een prijs die iemand anders noemde. Zelf denk ik eerder aan 370/420 om uit de kosten te kunnen komen. Dit is de prijs met meer weidegang. Vergelijkbare prijzen zie ik bij mij in de buurt voor veel minder service. (wel goede binnenbak, maar 1 uur in paddock of stapmolen in de winter en zomers overdag weidegang + minder voerbeurten).

@sheela/dominiquesr minder in stapmolen kan uiteraard.

@superrizzo ziet er mooi uit, maar toch heb ik mijn twijfels over groepsstalling e.d. Ik zou dat bijvoorbeeld met mijn paarden niet aandurven en zo zijn er veel mensen in mijn omgeving.

@am_vanes m.b.t. uitrijmogelijkheden; er is geen bos of afgesloten natuurgebied ofzoiets. Wel is er een rustige weg waar je goed kunt rijden en vlakbij een rustig gebied zit. Dus er zijn wel mogelijkheden.

Wel, ik denk dat je hier nu wel een heel goed punt aangeeft: Nl dat je je vooral richt op sportpaarden.
Dan vind ik je oorspronkelijke plan nog niet zo gek (kwestie van het alleen in de dan grotere paddocks te laten)
Echter zou ik dan wel de keuze laten aan de pensionklanten of hun paard overdag samen in de paddock mag, of liever alleen.dan is het gewoon kwestie van de ene groep 'sochtends uit te laten en savonds binnen te doen, en de groep die alleen blijft staan gewoon om te switchen.
Zal ook een deel schelen in weidegang als je de helft van de paarden per twee buiten kunt zetten = dubbel zoveel paarden op het gras in dezelfde tijd.
of de paarden dubbel zo lang op het gras :D
Wat ik zelf wel leuk zou vinden, moest er een galopbaan aanwezig zijn, zodat de paarden toch eens (dan mss wat gecontroleerder) de benen kunnen strekken (al dan niet onder de ruiter)

prijs vind ik ook zo gek niet.
Hier in west vlaanderen betaal je minstens 250 euro, dan heb je een binnenpiste en een buitenpiste, meestal wel een kantine, poetsplaatsen etc, meestal géén paddock, enkel in de zomer weidegang, zodra het slecht weer is geen weidegang meer, paarden worden in de winter gevoerd en gemest, in de zomer staan ze op het land.
Als paard eruit moet komen dien je hem zelf te gaan trainen, of buiten te zetten onder toezicht.

Ik sta met een van men paarden voor 150 euro per maand
24/7 weidegang met schuilstal, incl voordroog en brok dat de boer dan voert. heb een eigen zadelkamer ter beschikking en een noodbox.
géén piste, géén mooie uitrijmogelijkheden

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 23:39

@stephanie Ja ziet er erg leuk uit; ik had de website al eens bezocht. Wordt de paddock overigens niet glad door mest/regen e.d.?

@duhelo het gaat idd om sportpaarden. galopbaan is mogelijk een optie, maar ik zou er niet snel veel geld aan uit willen geven. Het hele object is echter omzoomd met hoge coniferen en het weiland moet een stuk van de coniferen af. Je zou daar dus tussendoor kunnen rijden, maar ik zou gezien de kosten er geen zand/drainage e.d. willen neerleggen.
Ook hier hebben we vaak het probleem van weinig beweging in de winter :(

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:41

Nee word niet glad. Maar word natuurlijk ook elke dag goed schoongemaakt.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:46

Ik ben vooral heel positief over de paardendouche is toch echt een luxe werkt wel via een muntautomaat 1 euro voor 10 minuten, maar jah ik douche die van mij ook niet elke dag. En in de zadelkamer heeft iedereen zijn eigen zadelkast en ook een eigen dekenrek. Dat is ook ideaal.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 23:50

Een eigen dekenrek is zeker fijn. Wat bedoel je precies met paardendouche? Of bedoel je gewoon een waterslang?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:51

connepon85 schreef:
@stephanie Ja ziet er erg leuk uit; ik had de website al eens bezocht. Wordt de paddock overigens niet glad door mest/regen e.d.?

@duhelo het gaat idd om sportpaarden. galopbaan is mogelijk een optie, maar ik zou er niet snel veel geld aan uit willen geven. Het hele object is echter omzoomd met hoge coniferen en het weiland moet een stuk van de coniferen af. Je zou daar dus tussendoor kunnen rijden, maar ik zou gezien de kosten er geen zand/drainage e.d. willen neerleggen.
Ook hier hebben we vaak het probleem van weinig beweging in de winter :(

ik denk dat de meerste "sportmensen" ook in de winter niet gaan galopperen op de baan. dus moest je bv dat stuk van de coniferen kunnen vrijmaken en gewoon omrijden zodat de toplaag ietwat veert, zou dat al heel goed zijn hoor ;)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 23:54

@duhelo; ja daar zit wat in. En sowieso is het wel lekker om daar bijvoorbeeld je paard uit te stappen.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:55

uhm weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. :o Als je wil wil ik van de week wel even proberen om een foto te maken?? *-:)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 23:56

dat zou top zijn :D

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:57

connepon85 schreef:
dat zou top zijn :D

Ok komt voor elkaar haha +:)+

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 00:01

Hm daar heb je natuurlijk inderdaad wel een punt; Het gaat hier over sportpaarden. Type eigenaar die over het algemeen niet graag heeft dat hun paard los de weide doorstruint overdag...

Dan zou ik inderdaad het originele plan niet zo heel gek vinden... Maar als ik een duur wedstrijdpaard zou hebben met bijbehorende peperdure spullen, dan zou ik ook wel een goed beveiligde, ruime zadelkamer willen hebben. En kunnen/mogen ze ook in de rijbak longeren? Anders zou een longeerkraal ook nog niet zo gek zijn.

Zelf zie ik liever meer weide, maar als die eigenaren dat niet willen is het natuurlijk zonde om daar wel geld in te investeren. Wat ik dan wel zou doen is eventueel de paddocks wat groter.

Dus veranderingen; Stallen naar +- 4x4 en een aangrenzende paddock van 15x4, optioneel samen met ander paard (dan dus 15x8), goede zadelkamer en eventueel extra luxe zoals spuitplaats, solarium e.d.

Zit trouwens bij de prijs ook hooi/stro inbegrepen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 00:06

BaileyMix schreef:
Hm daar heb je natuurlijk inderdaad wel een punt; Het gaat hier over sportpaarden. Type eigenaar die over het algemeen niet graag heeft dat hun paard los de weide doorstruint overdag...

Dan zou ik inderdaad het originele plan niet zo heel gek vinden... Maar als ik een duur wedstrijdpaard zou hebben met bijbehorende peperdure spullen, dan zou ik ook wel een goed beveiligde, ruime zadelkamer willen hebben. En kunnen/mogen ze ook in de rijbak longeren? Anders zou een longeerkraal ook nog niet zo gek zijn.

Zelf zie ik liever meer weide, maar als die eigenaren dat niet willen is het natuurlijk zonde om daar wel geld in te investeren. Wat ik dan wel zou doen is eventueel de paddocks wat groter.

Dus veranderingen; Stallen naar +- 4x4 en een aangrenzende paddock van 15x4, optioneel samen met ander paard (dan dus 15x8), goede zadelkamer en eventueel extra luxe zoals spuitplaats, solarium e.d.

Misschien is dat dan meer een Noord Holland ding.
Maar hier staan alle sportpaarden gewoon los op de weide?

Ik ken niemand die zijn sportpaarden niet buiten wil hebben.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 00:11

Nou eigenlijk gaat het niet zozeer over de weide, want meer weidegang is uit de reacties wel van belang gebleken. Maar het ging even over groepsstalling, althans, daar doelde ik op. En ook op het weiland wordt vaak de voorkeur gegeven voor kleine groepjes, met z'n 2-en of alleen ipv grote kuddes.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 00:14

daantjuhhh schreef:
BaileyMix schreef:

Misschien is dat dan meer een Noord Holland ding.
Maar hier staan alle sportpaarden gewoon los op de weide?

Ik ken niemand die zijn sportpaarden niet buiten wil hebben.

Ik bedoel met oog op blessures, willen eigenaren van (dure) sportpaarden vaak niet dat hun paard in grote groepen heel lang op de weide/paddock staat. Als dat paard dan gaat rennen, spelen en er gebeurt iets...Dat is een risico dat de eigenaren vaak niet willen nemen. Althans, dat is mijn ervaring maar ik geloof zeker dat er ook genoeg sportpaarden zijn die wel gewoon vaak op de weide komen :j

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 00:17

Zelf had ik ook mijn paarden (toen ze nog bij mijn ouders stonden) heel veel op de wei (al heeft het wel een keer een flinke blessure opgeleverd... maar dat terzijde), maar niet in groepen. Nu heb ik mijn twee paarden bij elkaar op de wei ('s zomers), dat gaat goed, maar ik zou ze niet in een grote groep gooien.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 00:37

Ik weet dat er in NH wel een vrij luze stalling zit. Hebben dan alleen niet zo'n bodem in de buitenbak maar wel in de binnenbak.
Paarden komen daar met de zomer gewoon op de weide, en in de winter in gedraineerde paddocks.
Dierenklinkiek zit ook op het terrein. En alles wordt voor je gedaan.
Stapmolen is er ook aanwezig, tevens ook trailerstalling, zadelkasten, dekenwasservice en een luxe kantine.
Daar is de stalprijs vanaf €350,-

En toch zal ik m'n paardje daar niet stallen.
De stal waar ik nu sta bevalt prima.
Grote ruime stal. Verlichte buitenbak die het hele jaar te rijden is. Binnenbak is klein dat wel!
Met de winter staan ze in groepjes overdag de gehele dag in de paddock met onbeperkt hooi. Met de zomer lekker op de weide, en indien gewenst 24/7
Wel zelf mesten, en 1x per week de paarden binnenzetten.
En betaal zeker de helft minder :-)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 00:43

Ik ken de stal wel die je noemt. Volgens mij hebben zij twee paddocks. Met ruimte voor minstens 30 paarden komen ze dan alleen niet veel buiten. Dat is dus mijn bezwaar bij de huidige luxe sportstallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 01:00

1. 16 (waarvan 2 voor mijzelf, dus 14 voor pension) ruime, luxe boxen (4x3); allen met een staldeur aan de achterzijde + opening in voorfront;

Ga je deze alleen uitkuisen? Onderschat het niet qua werk, ook nog als je alleen in de wei zet, in de stapmolen etc.

2. Elke box bevat een multi-feeder, waardoor op vaste tijdstippen kleine porties voer kan worden gegeven;

Persoonlijk vind ik dit een super systeem, maar lijkt me wel redelijk kostelijk. Kijk zeker of dit wel een winstgevende investering is.

3. Elke box bevat een veilige hooibak (slowfeeder) waar de hele dag hooi uit kan worden gegeten (met fijnere mazen wanneer paard niet te veel hooi mag hebben of te snel eet);

Super systeem!

4. Aan elke twee boxen grenst een paddock van 6x12 meter die overdekt is (lichtdoorlatende platen);

Persoonlijk zou ik hier 2 paarden insteken. Of eventueel kijken om het 1ne paard overdag er in te laten, en het andere paard snachts, of met zijn 2en 24 op 24/7 op 7. Let wel op dat deze paddock ook moet uitgemest worden. Als ze hier ook in gaan mesten kunnen ze hier heel snel een vuile boel van maken!

5. De paarden worden dagelijks om 13.00 uur gewisseld van paddock, zodat ze beiden een halve etmaal (per etmaal) gebruik kunnen maken van de paddock. Daarbij heeft het paard de keuze om in de stal of de paddock te staan aangezien de staldeur dan open staat;

Zie hierboven.

6. Doordat de paddock overdekt is (maar zijwanden open en lichtdoorlatend dak), kan het paard hier het hele jaar gebruik van maken ongeacht het weer (regen, sneeuw, vorst) + paddock bevat veilige, dichte omheining (dus niet die enge stalen omheining die je veel in Duitsland ziet).

No comment.

7. Stapmolen; wordt het paard desgewenst elke dag een uur ingezet (voor of na 13.00 uur afhankelijk van of het paard dan in de paddock staat);

Zou leuk zijn moest je dit doen, maar denk eraan dat als deze niet overdekt is, hij in de winter etc niet bruikbaar is. Is deze verder op beton? Zo ja, dan is hij makkelijk uit te kuisen qua mest. Indien je er zand in doet word dit snel vuil.

8. 20x60 Agterberg buitenbaan;

Perfect :)

9. 20x40 Agterberg binnenbaan is optioneel (er staat al een hele nette, geisoleerde 20x40m loods die nu voor andere doeleinden wordt gebruikt. Hoeveel extra ben je bereid om per maand voor de binnenbak te betalen? <<provincie N-H>>)

Nee, ik ben niet bereid extra te betalen voor een binnenbaan indien deze aanwezig is. Ofwel een vaste prijs voor alles erin, ofwel geen binnenbak. Anders ga je ook snel 2 groepen krijgen. De mensen die geld genoeg hebben voor de binnenbak, en de mensen die hier niet het geld voor hebben.

10. 3 kleine weides waar ze (als het weer/bodem weiland het toelaat) om de beurt in worden gezet. Dit betekent dat ze 2 uur per dag op de wei staan. (Mogelijk kan er meer grond bijgekocht worden, zodat ze langer op het land kunnen. Is dit voor jullie een must als ze ook al heel lang in een ruime paddock kunnen staan + stapmolen?);

Dit is veel te weinig. Een paard moet zijn benen eens kunnen strekken en moet voldoende kunnen grazen (denk aan de tanden) Een paard maakt meer kauwbewegingen bij gras dan bij hooi.

11. 2 poetsplaatsen met warm/koud water;

Ik vind dit onnodig als er maar 16 stallen zijn. Ik zou dan gaan voor 1 poetsplaats met warm en koud water, en een solarium.

12. Ruime zadelkamer met kasten (is eigen kast een must?);

Ja, ik vind eigen zadelkast een must. Indien dit er niet is ga je vaak de vraag hebben of mensen hun eigen kast mogen meenemen (is hier plaats voor?) en wat als er iets wordt gestolen?

13. Nette, verwarmde en gezellige kantine;

Is eigen keus.

14. Pensionstalling op basis van volpension; alles wordt gedaan.

Ideaal.

Over de prijs kan ik jou niets zeggen omdat ik niet van de streek ben. Wel wil ik hierbij zeggen dat ik denk dat dit niet winstgevend is. Je wil een duurdere pensionstal worden, maar toch hou je de binnenbak als bijbetalende optie, bied je niet genoeg weidegang, en heb je gewoon te weinig stallen om dit winstgevend te maken. Wederom, wil je dit helemaal alleen doen? 1 paard op de wei zetten, en 1 paard in de stapmolen is niet veel werk. Maar 16 paarden per dag op de wei, constant wisselen. Stapmolen wisselen, paddock wisselen.

Stallen mesten, doe jij dit ook? Instrooien etc. Simpelweg, dit is niet winstgevend.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 01:47

als het op sportpaarden gericht is dan denk ik dat een binnenmak toch een must is om in alle weersomstandigheden fatsoendelijk te kunnen rijden/lessen of een waanzinnig goede buitenbak waardoor er ook elke dag in gereden kan worden (btw 2bakken is althans handig als er getraint moet worden zodat als het eens druk is er op 2 plekken gereden kan worden, of 1 als iemand wilt longeren en de ander al erg vol is)
Eigen zadelkast is ook een must anders krijg je idd dat men eigen kasten mee wilt nemen, ruime kasten zou ook fijn zijn. ik zou mijn spullen echt niet bij 16 vreemde willen hebben liggen zo open voor iedereen. elke dag mee nemen is ook geen optie van thuis uit. ik betaal niet meer voor een binnenbak, gewoon fijn 1 bedrag.

Verder klinkt het voor mij persoonlijk of het nu voor de sport of recreatie is erg netjes en fijn, enige wat voor mij toch ECHT een pre is dat ik ze o zn minst in de zomer toch liever zo veel mogelijk op een wei heb en ik dus 2 uur te kort vind. maar voor mij zou het ook buiten in groepsverband zijn of op zn minst per 2 paarden een wei.

maar klinkt allemaal erg luxe en fijn tot nu toe, zelf zou ik ook liever 2 paarden in padock zien maar dan word het weer vervelend met voer aangezien ze ook wel eens van stal verwisselen, beter was dan miss om het padock iets minder ruim te maken zodat elk paard op elk tijdstip als ze op stal staan de mogelijkheid hebben tot een uitloop

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 02:16

Wat wil je als ondergrond gebruiken in de paddocks?
Persoonlijk zou ik gaan voor rubber tegels of iets gelijkaardigs. Echte stenen of betonnen verharding zou ik niet doen, want door het korte draaien zullen de ijzers of hoeven vlugger slijten. Voordeel van een harde ondergrond is dat je het kan afspuiten met hogedruk en je dus tijd kan sparen met mesten.
Als je zand neemt moet je alles met de hand gaan uitmesten wat je veel tijd kost en echt proper krijg je het ook niet.
Als de paarden zacht willen gaan liggen hebben ze nog steeds hun stal die open blijft met zachte bodembedekking.