ervaringen met uncle jimmy's hanging balls en Lickit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: ervaringen met uncle jimmy's hanging balls en Lickit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:49

@ kelly_taco, ik vind dat eigenlijk nogal paardjepesten. ik zie ook absoluut NIET een paard dat 'lekker aan het spelen' is, maar een paard dat nogal onbeholpen niet begrijpt waarom hij dat ding, wat eetbaar zou moeten zijn, niet te pakken kan krijgen. en een stukje beginnende frustratie, ook.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:58

Ik heb nu ook de himalaya liksteen in stal hangen en mijn paard vind hem heerlijk. Na het rijden meteen naar die steen en dan een hele zoot drinken :D

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 21:56

ik ben heel benieuwd of iemand mij kan vertellen hoe lang de hanging balls meegaan en of er nog onderling verschil in zit qua levensduur.. worden ze steeds kleiner of gaat er een hap uit en is dan het hele dingen ineens op.. ?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:47

Merrieveulen, de paarden horen er eigenlijk aan te likken maar die van mij zet alleen maar overal zijn tanden in.

Filmpje is gemaakt toen ik hem net voor het eerst ophing. Ik had hetzelfde idee als jij en heb daarna het touwtje langer gemaakt. Als hij hem dan vooruit duwde zat hij tegen de tralies en kon hij erin bijten.
Vandaar dat ik ook schrijf dat hij maar 2 dagen meeging.

Als je een paard hebt wat er wel aan likt gaan ze wel langer mee.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:54

de mijn heeft een lickit binnen een half uurtje op!!
Hij bijt hem gewoon door midden en weg is hij!
Ik weet het.... het is echt niet gezond, maar zo héél af en toe wel een lekker tussen doortje!

hij krijgt er héél af en toe eentje, anders word het wel een duur grapje..... :j

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:39

Hier nog 2 paarden die gek zijn op de lickit en hanging balls..
De liksteen is op als ik de volgende dag kom maar de bal gaat wat langer mee..( heb ze er 1 gegeven voor sinterklaas en die hangen nu nog steeds)
Enige "nadeel" is bij mijn paarden dat ze met hun hele hoofd likken/eten aan die bal dus elke dag als ik kom moet ik hun hoofden schoonmaken van die plakkerige zooi..:D

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:41

Ik vind ze geweldig en niet kapot te krijgen ( mits je hem in het midden v/d stal hangt)

jasmijn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:32

niet de hanging balls maar had laasts van die Uncle jimmy's snoepjes gekocht..
meneer eet normaal alles wat los en vast zit, maar deze tuft hij gewoon uit!
ze ruiken ook enorm zoet, en zijn vast helemaal niet 'gezond' maarja daarom heet het ook snoep natuulijk..
die likit reepjes gaat hier er als 'snoep' erin, ze vinden ze heerlijk!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:42

Een lickit zou ik ook nooit aanraden :n Zelf wel eens geproefd? Pure suikerstroop, nergens voor nodig.

De hanging balls (idd klinkt fout) lijken me dan al iets beter, ik voer onze pony's ook granen dus de extra granen van zo'n ding lijken me dan niet zo erg.

Als je al een lickithouder wilt kopen, koop dan zo'n himalaya-steen voor er in. Dat smaakt gewoon zout, dus zullen ze er ook niet snel te veel van gebruiken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:37

Nou, de mijne heeft een himalaya steen en likt er ook telkens weer als een gek aan hoor :D Dus volgens mij maakt dat niet veel uit....

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 20:03

voor de gebruikers van de hanging balls: hoe lang gaat hij mee bij gemiddeld gebruik? (er vanuit gaande dat hij los hangt)
De lickit gaat em voor mij in de eerste instantie niet worden.. ga denk ik toch voor een hanging ball

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:14

Ik vind die hangende ballen heel leuk, maar bij mijn paard is die uit elkaar gevallen waardoor hij 2 stukken in z'n stal had liggen.
Die likit stenen voor in de houder vind ik beter, daar likt ie ook gewoon aan :)

Myhappylife

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:39

@rgbrink. Ik heb achter in de hoek van zijn box (ook tralies met een kwart open) een strotouwtje gespannen. Daar hangt die bal aan, en precies zo dat hij hem niet tegen de tralies aan kan hangen. Hij moet echt los hangen, anders kan je om de dag een nieuwe ophangen.
Ik las ook iets over goedkopere versies bij de paardendrogist? Beter, als ze goedkoper zijn! Helaas moet de mijne echt op suikervrij ivm eerdere darmontsteking en hij daarom weinig suiker mag... Dus helaas voor mij gewoon 28 euro!
Maar meneer is er zo happy mee, dat heb ik er voor over hoor! Hij doet er nu 4 weken mee, en heeft nog ruim 1/3 over.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 13:42

Dank je wel @Myhappylife: maar 'slijten' ze dan gewoon? of gaan er echt 'happen' uit.. ben gewoon benieuwd hoe een paard zo'n ding op krijgt haha.. Ik ga vanavond mijn nieuwe stal bekijken.. dus kan dan ook zien hoe ik hem het beste kan ophangen..

thnx voor de tip van de paardendrogist, ga meteen even kijken..

Edit: heb even gekeken maar van deze voordelige variant is ook een suikervrije : http://www.paardendrogist.nl/product/18 ... ll/126555/

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:13

volgens de ingrediëntenlijst van laatstgenoemde bal zit er appelpulp in, en maïs. beiden bevatten sowieso zetmeel, maïs zelfs veel zetmeel, wat in het lichaam vrijwel direct naar suiker wordt omgezet. daarnaast bevatten appels fruitsuiker.

in directe lijn is de bal suikervrij, maar voor het paardenlichaam dus niet. verder vind ik 'specerijen' erg vaag, wat is dat dan?

volgens mij moet het echt niet onmogelijk zijn om zo'n ding écht gezond en lekker te maken... misschien zelf maar eens kijken wat er mogelijk is. ik vraag me bijv. ook af waarmee zo'n bal tot een bal geplakt wordt, meestal wordt hiervoor iets van melasse gebruikt, da's ook suiker.

moet ik er wel bijzeggen dat de betreffende bal al een stuk minder ongezond lijkt dan de meeste andere, maar suikervrij is hij dus praktisch gezien NIET.

NinaGR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:45

Ik heb ook de uncle jimmy's hanging ball gehad, maar mijn paard had de bal in 2 dagen op.
Bovendien zat zijn hoofd zat echt onder de suiker, en dit gaat er echt heel moeilijk af.
Ik vind het voor zo'n korte periode dus wel veel geld.
Heb trouwens wel een goedkope variant gezien, dus dat ga ik wel zeker nog proberen want ze hebben er wel veel lol van. :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:52

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat de bal en de lickits goed opgehangen worden. Ik heb beide bij mn veulens hangen (niet tegelijk hoor). De stal is door een wandje in twee gedeeld en daar heb ik de bal of lickit boven hangen. Dat gaat heel goed eigelijk. ze doen er zeker een maand mee. Enige nadeel van de hanging balls is dat idd hun hoofden helemaal plakkerig worden en dat krijg je er niet zo snel af. maar ze zijn wel hard en ik zag niet dat ze er stukken vanaf beten. Lickit is een stuk schoner, maar idd erg suikerig. Maar ach als ze er een maand mee kunnen doen, dan valt het best mee met wat ze binnenkrijgen aan suiker.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:24

Mijn paard heeft een tijdje zo'n hanging ball in haar stal gehad, maar ze heeft er niet van gegeten.
Zelf vond ik het ook een vies plakkerig ding eerlijk gezegd, nee voor mij niet weer!

LisaIts264

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:50

Die Jimmy bal vond mijn paard super!

Die bevat ook weinig tot geen suiker!
Veel beter dan de lick-it suikerbommen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:04

Ik ben het met merrieveulen eens dat zowel de lickit als de uncle jimmy's varianten ongezond zijn, maar ook mijn paard krijgt er een paar keer per jaar één (ik eet soms toch ook een veel te groot stuk taart?). Ik kies dan meestal voor het knaagblok van Kerbl (http://www.agradi.nl/stal-erf/voedervoo ... 045217/648), die blijven iets langer hangen (een week ipv een dag). Daarbij zijn dergelijke navullingen veel kleiner dan zo'n grote bal, zo blijven de hoeveelheden nog een beetje beperkt. Het zou eigenlijk een echte uitkomst zijn als ze hele kleine lick-its zouden maken, zodat ze niet zoveel suiker in een keer naar binnen werken..

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 15:08

Ik moet zeggen dat ik nu bij de Huisdiersuper een kleine variant van de hanging balls heb gevonden die ook nog eens heel goedkoop is én je krijgt er tijdelijk een himalaya steen bij cadeau.. ik heb er hier nu twee van besteld,.. dus ben heel benieuwd of hij het wat vind.. ik probeer het dus nu eerst met een kleintje.. moet hij het wat vinden dan nemen we een Jimmy's de volgende keer ;) ThnxQ voor alle reacties!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:13

Heb je een link? Ben ook wel benieuwd :)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 15:17

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:19

Haha, volgens mij is dat dezelfde als die van Kerbl :) Zijn fijne blokken, blijven echt langer goed dan de Lickit's of Uncle Jimmy's!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:25

Mijn paardje keek er niet naar om. Had hem op schofthoogte opgehangen vrijhangend in de box, maar ze keek er niet naar om. Vervolgens lager gehangen en tegen de wand aan. Na twee maand had ze hem op. Maar likken doet ze niet, af en toe nam ze er een hap van. Ik koop ze niet meer.

Enige manier om er achter te komen is gewoon uitproberen.